Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-30 06:47:13 följande:
Det här med statistik för oss som är lite äldre är ju en rätt deprimerande historia tyvärr. Men hur är det om man redan har barn? Och redan har barn med samma man som man nu försöker med? Jag tycker ju att det borde förbättra oddsen. Eller?
Vi har ju tre gemensamma barn som tillkommit utan svårighet (första försöket på alla tre) men de är ju i skolålder hela gänget så det är ju ett tag sedan. Samtidigt är jag inte äldre än snart 38 och vi har försökt i över ett år. Senaste gången jag var gravid var 2010 (oplanerat) men tyvärr tvingades jag genomgå abort av medicinska skäl. Graviditeten hotade mitt liv och hälsa. Det gör ännu mer ont nu när det inte funkar och inte blir något.
Vid den här tiden i månaden känner jag att jag tappar hoppet. Det känns som att det aldrig kommer att bli något barn alls. Jag hamnar i konflikt och gräl med min man och det känns verkligen som att jag hamnar helt under isen. En del av det är ju att det inte gått bra denna månad heller och en del av det är ju helt enkelt hormoner. Rejäl PMS helt enkelt. Och det vet jag ju om att hormonerna stället till det för mig men jag känner ju liksom inte annorlunda för det.
Jag tror åldern gör mer än man tror och jag tror inte man har mer fördel för att man har gemensamma barn sedan innan, allt förändras ju, både hos mannen och kvinnan, Äggen blir äldre och spermieproduktionen kan ha blivit lägre. Jag och min nuvarande började när jag var 38 och blev gravida på andra försöket, tjoho tänkte vi (har blivit gravid på första försöket med mina tidigare barn, så uppenbart lätt för att bli gravid) men det slutade i mf v 5 redan, tog det inte jättehårt utan började om och blev gravid igen efter tre försök, kändes bra och allt gick bra...till v 13 då vi fick veta att fostret hade dött bara ett par dagar innan, mättes till 12+2. Startade då upp en utredning privat då landstinget sa att de hjälper oss först efter 3 missfall vilket vi kände vi inte hade tid med. Alla prover såg bra ut förutom TSH som var förhöjt, det ger en ökad risk för missfall och gör det svårare att bli gravid. Så jag sattes på Levaxin och det tog ca 3 månader att få ner värdet till en bra nivå för fertiliteten. Vi försökte under denna tiden och fick även hjälp med stimulering av Letrozole och sprutor mm då min cykel blev helknas efter vårt MA (fick problem ett par veckor efter fostret kommit ut så skrapades akut, sen blev det ändå inte bra så blev ytterligare en operation, tog 3 månader innan jag fick ÄL och var igång igen, men cykeln var helknas...)
Totalt tog det 8 månader innan vi blev gravida igen, och då skulle vi precis starta upp IVF privat då vi hade börjat ge upp och kände att tiden bara rann iväg, så vi vågade inte vänta längre. Plussade 4 dagar före jag skulle haft mens och börjat med sprutorna, de ligger fortfarande kvar hemma i kylen, vågar inte jinxa nåt.... Jag hade ÄL på min 40-årsdag och den finaste av gåvor flyttade in i min mage och om 5 ½ vecka hoppas vi få se vårt mirakel på utsidan
Jag hade gett det några försök till om jag vore du, använt ÄL-stickor och haft koll, du är ju ändå bara 38 än så det borde gå. Om det inte gett nåt på 6 månader hade jag gjort en utredning och sett om det är nåt som inte stämmer. Jag hade ingen aning om att jag hade problem med sköldkörteln, inte haft det innan. Så hade vi inte kollat kanske vi hade utsatt oss för ännu fler missfall helt i onödan. Det är troligen största orsaken till mina mf/MA men kan även ha varit proppar. Så har ätit blodförtunnande hela denna graviditeten för att minska den risken med. Eftersom de inte kollar varför ett foster dör när det är så litet så har man ingen aning om den egentliga orsaken tyvärr.
Jag hade bra AMH för min ålder på 2,1 (äggreserven) men det säger ju tyvärr bara att jag har gott om ägg och bra ägganlag kvar, men inget om kvalitén. Så det kan ju ta några gånger innan just det riktigt bra ägget i mängden lossar. Vi kände att IVF gav oss mer chanser/månad i och med att det stimuleras fram fler ägg och således borde ju något av dem utvecklas ok. Men nu hann vi inte dit, vilket vi är så otroligt tacksamma för, men det kändes som en lättnad när vi hade bestämt oss för IVF efter 1,5 års försök med mf och vårt tuffa MA längs vägen...