• Silvercross

38+ och försöker bli gravid.

Hej

Jag är 39 och försöker bli gravid. Har ett barn som är fem nu. Lite orolig när tiden pressar så. Min man är 50 ?så kanske det tar lite tid innan det händer någonting.

Andra med samma situation?

Själv har bim den 27 september

• Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.
  • Anonym (Lillgrodan)
    UndrandeSökare skrev 2018-08-04 21:37:37 följande:

Beklagar att du fick missfall Lillgrodan ! Jag vet hur hemskt det är, jag har haft 6 missfall alla innan v.12.

Hoppas det går bättre för dig nästa gång. Vi har gett upp om egna ägg och spermidr och bytt till ägg och spermadonation istället.

Tack <3

Det var första missfallet och första graviditeten. Hoppas det går bättre nästa gång.

Jag är orolig för att det är försent för mig att få hjälp i Sverige eftersom jag snart fyller 40 år. Men ska till BM näst nästa vecka så får prata med henne då.
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-08-04 23:59:29 följande:

Tack <3

Det var första missfallet och första graviditeten. Hoppas det går bättre nästa gång.

Jag är orolig för att det är försent för mig att få hjälp i Sverige eftersom jag snart fyller 40 år. Men ska till BM näst nästa vecka så får prata med henne då.

I Sverige är regeln att man måste endera måste ha försökt aktivt i minst 12 månader utan plus (6 månader om kvinnan är över 35år ) då kan man få göra en infertilitetsutredning.

Eller haft 3 missfall först, och sen kan man få göra en missfallsutredning. Det fick vi göra efter 3e missfallet, men tyvärr tog de för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta, så utredningen visade inget. Sen blev vi nekade mer hjälp i Sverige eftersom ivf inte hjälper om man får upprepade missfall, eftersom vårt problem inte är att bli gravida utan att behålla, och man måste först veta varför man får missfall annars kommer man fortsätta få missfall även med ivf.

Ja, det är mycket ont om tid om man är 40år.

Åldersgränsen i Sverige för ivf är 42 år på kvinnan.

Vi var yngre men det hjälpte inte eftersom vi fick upprepade missfall.

Vill man göra ivf när man är äldre måste man vända sig utomlands.

Jag hittade då Atentråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och vi reste dit och fick en mycket bättre utredning där än den vi fått i Sverige. Den visade att jag har en autoimmun blodkoaguleringssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall.

I Sverige erkänner läkarna inte att immunförsvaret kan orsaka infertilitetsproblem, men som tur är så är kunskaperna mycket större utomlands.

Om man vill veta mer så kan jag tipsa om www.fertilitetsguiden.com samt boken " is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Den finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Sen finns det också mycket info i Atentråden.
  • Anonym (Lillgrodan)
    UndrandeSökare skrev 2018-08-05 07:52:33 följande:

I Sverige är regeln att man måste endera måste ha försökt aktivt i minst 12 månader utan plus (6 månader om kvinnan är över 35år ) då kan man få göra en infertilitetsutredning.

Eller haft 3 missfall först, och sen kan man få göra en missfallsutredning. Det fick vi göra efter 3e missfallet, men tyvärr tog de för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta, så utredningen visade inget. Sen blev vi nekade mer hjälp i Sverige eftersom ivf inte hjälper om man får upprepade missfall, eftersom vårt problem inte är att bli gravida utan att behålla, och man måste först veta varför man får missfall annars kommer man fortsätta få missfall även med ivf.

Ja, det är mycket ont om tid om man är 40år.

Åldersgränsen i Sverige för ivf är 42 år på kvinnan.

Vi var yngre men det hjälpte inte eftersom vi fick upprepade missfall.

Vill man göra ivf när man är äldre måste man vända sig utomlands.

Jag hittade då Atentråden "Vi som snart är gravida efter utredning i Aten" och vi reste dit och fick en mycket bättre utredning där än den vi fått i Sverige. Den visade att jag har en autoimmun blodkoaguleringssjukdom och överaktivt immunförsvar som orsakar mina missfall.

I Sverige erkänner läkarna inte att immunförsvaret kan orsaka infertilitetsproblem, men som tur är så är kunskaperna mycket större utomlands.

Om man vill veta mer så kan jag tipsa om www.fertilitetsguiden.com samt boken " is your body babyfriendly" skriven av Dr Alan E Beer. Den finns på Bokus och Adlibris för ca 200kr. Sen finns det också mycket info i Atentråden.

Tack så jättemycket för värdefull information. Ska spara infon och ta med mig den <3
  • UndrandeSökare
    Anonym (Lillgrodan) skrev 2018-08-05 13:25:49 följande:

Tack så jättemycket för värdefull information. Ska spara infon och ta med mig den <3

Varsågod, hoppas du får nytta av infon. Om du vill veta mer om hela vår historia så klicka på mitt blåmarkerande namn och läs min presentation.

Du kan också inboxa mig om du har mer frågor om missfall, fertilitetsproblem och immunförsvaret.

Lycka till nästa gång !
  • Anonym (Sanna)
    DragonWoman skrev 2018-08-05 13:29:15 följande:

Bf om ca 22 dagar. Fortsätter hålla tummarna för er som kämpar för ett +.

Det är ju snart. Åh så spännande!
  • Anonym (Syskonförsök)

Hej!

Jag är 38 år nyss fyllda och har en son på 16 månader. I morse slog Äl-testet om till glad gubbe och jag gjorde min första inseminering i hopp om att få ett litet syskon till sonen.

Ser fram emot ett följa er alla!

• Anonym (Sanna)
    Anonym (Syskonförsök) skrev 2018-08-06 22:55:18 följande:

Hej!

Jag är 38 år nyss fyllda och har en son på 16 månader. I morse slog Äl-testet om till glad gubbe och jag gjorde min första inseminering i hopp om att få ett litet syskon till sonen.

Ser fram emot ett följa er alla!

Håller tummarna för dig!

Själv väntar jag på glad gubbe idag eller imorgon. Brukar inte testa med äl tester så jag vet inte om jag kommer då utslag.

Vilken tid på dagen är bäst att testa?
  • Anonym (Lillgrodan)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-08-07 08:49:34 följande:

Håller tummarna för dig!

Själv väntar jag på glad gubbe idag eller imorgon. Brukar inte testa med äl tester så jag vet inte om jag kommer då utslag.

Morgonurin testar jag alltid med. Då vet man med säkerhet att det ger rätt utslag.
  • Anonym (Syskonförsök)
    Anonym (Sanna) skrev 2018-08-07 08:49:34 följande:
    Håller tummarna för dig!

Tack :)

Jag tror många tester råder att man testar mellan 10 och 20 och att det ska ha gått minst 4 timmar sedan man kissade sist. Men Clearblue skriver att man kan testa när som helst på dygnet. 

Jag som gör inseminering vill dock veta mer exakt när ökningen sker så jag kan pricka så nära ägglossningen som möjligt och inte riskera att missa den, så jag testar 2-3 gånger om dagen när jag vet att det är nära. Jag känner det kanska väl. 
    Jag använder billiga teststickor, och när stegringen kommer och den är tvetydig dubbelkollar jag med en clearblue. 
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.