Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

smurfen 11 skrev 2017-12-05 09:32:11 följande:
    Men så bra ! Ska du käka kortison nu då denna cykel? Och hur mycket per dag i så fall? Jag ska testa med 4 mg, lite feg å ta mer, en vill först veta att jag haft äl.

Du är ju bra på detta med å tempa...jag gjorde det imorse och den sa 36.4, första dagen jag tempar så har ingen aning om hur många grader jag är normalt sett. Fick mycket älklegg igår, men vet ju inte när den kommer på riktigt, men cd 12 så den är på ingång, om den kommer.Mina ältester är försenade, så försöker med denna metoden istället. Hur mycket höjs tempen om det varit äl?

Jag hade tänkt börja nästa cykel, men kanske borde börja redan nu? Tror jag börjar med 5 mg för att sen gå över till 10 mg om jag inte får en massa biverkningar. Har tagit kortison tidigare vid ett getingstick men då märkte jag inget så jag hoppas jag slipper biverkningar.....

Såg att Rindi svarat bra ang.  tempningen :)

• Too tiki
    Flisan41 skrev 2017-12-05 13:12:26 följande:

Fan, fan... Glad gubbe på clearblue äl test idag cd 11! Mannen kommer hem torsdag kväll..... För sent för befruktning då tro???

Behöver inte vara för sent i varje fall inte om du får senare ÄL. Min ÄL kommer ofta 2 dygn efter utslag på ÄL tester och om din väntar såpass, då blir det ju perfekt torsdag kväll då ägget lever ca 1 dygn efter ÄL :)
  • Too tiki

Nykär. Hur går det för dig? Är så nyfiken och hoppas att du är upptagen med en lite knodd nu :)

• Too tiki
    Flisan41 skrev 2017-12-05 14:13:44 följande:
    Tack för svar! Ja det är ju det man hoppas på. Vi hade sex i söndags kväll men det känns ju alldeles för tidigt. Jag hoppas att ägget släpper lite senare trots att jag aldrig har äl stegring mer än en dag. Så typiskt för jag har ätit Letrozol denna månad och trodde såklart inte äl skulle komma förrän tidigast fredag.... Brukar ha stegring runt dag 13 annars.
    Min ÄL ändrades när jag åt pergo till att jag tidigare haft ÄL två dgr efter test visat utslag till att bli en dag efter med pergo. Har du tur blir det tvärtom för din del! Får hoppas det i varje fall för då blir torsdag kväll bra, annars om du får den redan imorgon kan ju simmarna klara av att leva i flera dgr så det behöver inte vara kört för det. Hoppas och håller tummarna för att din ÄL låter vänta på sig!!
  • Too tiki
    Flisan41 skrev 2017-12-05 14:30:48 följande:

Ja nu vid 42 års ålder så känns det som att det ska till ett mirakel om det ska bli nåt ens när man prickar exakt rätt dag... Så himla typiskt att det ska bli såhär då. Men som sagt hoppet är det sista som överger en. Släpper ägget snabbt så kanske några simmare överlevt från i söndags och släpper det senare så hinner vi kanske med en gång till... Phu!

Vet precis hur det känns :(
    Får lätt panik om vi inte får till det varannan dag runt ÄL. Denna månad fick vi bara till det 3 dgr och 1 dag före ÄL och nu sitter jag och funderar på om det var för tidigt då man aldrig kan veta om simmarna håller sig vid liv ens så länge. Har haft mina funderingar kring att ändra rutinen helt och hållet vad det gäller sex kring ÄL.
    Såg att vi hade sex både dagen före ÄL och samma dag som ÄL den månaden jag lyckades få ett + så blir det inget denna månad, då får vi nog ändra på rutinen....
    Problemet är att om jag skulle tjata mig till mer än varannan dag runtikring när min man vet att ÄL kommer vara, då får han väl prestationsångest....Skrikandes Tror vi får försöka med varje dag istället och har vi varje, då lär det ju aldrig vara brist på simmare och gubben har ingen aning om när ÄL är ;-D
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-05 19:06:21 följande:
    Gör inget, all hjälp är välkommen ! Ok ska tempa två mornar till då och se, för testade med ältest kl 12 idag och fick svagt streck cd 12 nu, och testade igen nu kl 19 och då var det inget streck alls, så är rädd äl varit då?? Men isf borde jag tempat dag 11 också, för å ha en referens men det har jag inte...nybörjare på detta.

Ska kolla med test imon också för då borde det synas på mig om det blir av. 

Tack för info om östrogen och progesteron, visste inte det!

Vaginalt? Visste inte man kunde ta den där:)
    Har du testat dig innan igår? Iom att din temp var så låg när du frågade ang. tempning tror jag inte ÄL hade varit då men möjligen nu och det borde du se även om du inte tempade i förrgår.
    För en del går tempen upp väldigt långsamt, men min temp skjuter i höjden direkt när ÄL varit. Vet inte om du fyller i din temp på fertilityfriend eller någon annan app. Men gör du det, då sätter inte appen  ut att du haft ÄL även om tempen går upp nu iom att den jämför med tempen dagarna före ÄL (minns inte hur många dgr den behöver nu). Men för att ändå få lite koll kan du skriva in tex. 36,44 ett par dgr före din första riktiga tempdag för att se om appen sätter ut att ÄL varit. Blev rörigt detta men jag hoppas du förstår hur jag menar :)
    smurfen 11 skrev 2017-12-05 19:10:47 följande:
    Ja, börja nu! Du vet ju du hade äl, så det är ju då de kan hjälpa. Jag kommer börja med 4 mg, men vet inte om jag hade äl denna omgång, eller så testade jag för sent...typiskt nu när jag bestämt mig för att ta kortison. Alltid är det nåt.

Det ni skriver om stress kan vara boven i dramat för mig nu, är stressad över försäljningen av min firma så förvånar mig inte om äl uteblir.
    Då sätter jag igång med prednisolon nu :) Ska man ta det hela tiden sen, el. bara efter ÄL har varit?
    Vad hade du för temp idag? 
    Milou3 skrev 2017-12-05 19:17:21 följande:
    Jag tror inte du behöver oroa dig ang stressen. Det är om du varit stressad i flera år, extrem stress, som kroppen slutar fungera optimalt. Dock har jag en teori om aggressivt immunförsvar och kopplingen till extrem stress/ utbrändhet.

Tror inte ni får några biverkningar. Jag mår kanon av kortisonet so far iaf! Mer hungrig är väl enda biverkningen jag känt av :)

Spännande med några bim om drygt en vecka då!
    Börjar med prednisolon idag och hoppas också jag slipper biverkningar :) Hur mkt tar du per dag? 
    Flisan41 skrev 2017-12-05 20:11:14 följande:
    Min har heller ingen aning.. Han brukar dock sällan tacka nej. Vet inte ens varför jag nojar så för det har ju inte tagit sig innan ens när man haft sex på precis ?rätt? dag! Och det här med att simmarna kan överleva flera dagar därinne veti fasen om mannen är 46 som min är.. Det kan ju vara en idé att ändra rutinen och se om det funkar!
    Nä, man vet ju inte hur länge simmarna är vid liv när mannen är äldre så framöver kommer jag/vi ändra rutin och se om det kan göra ngn nytta.
  • Too tiki
    Flisan41 skrev 2017-12-06 11:40:16 följande:

Fortfarande glad gubbe nyss och kontrollstrecket starkare än igår, kanske är det inte försent i morgon kväll ändå För jag tolkar det som att ägget ännu inte släppt!

Tror inte ägget har släppt ännu så imorgon blir nog perfekt :)
  • Too tiki
    Milou3 skrev 2017-12-06 12:32:31 följande:
    Du måste ta det ända fram till V.12 om du blir gravid! Men det viktigaste av allt är att du trappar ner. Man ska absolut inte sluta tvärt. Så om du inte blir gravid nu bör du antingen fortsätta eller trappa ner. Jag kommer ( om allt går bra med min graviditet) börja trappa ner V.11 med 2,5 mg var 5:e dag. Jag började på äl med 5 mg, ökade sen till 10 mg när jag plussade, äl+9, och i V.11+0 kommer jag ta 7,5 mg. V. 11+5 tar jag 5 mg och V. 12+3 tar jag 2,5 mg för att sen sluta helt 5 dagar senare.

Detta pga att ens eget kortisol kan bli rubbat av kortisonet. Du bör ta prednisolonet på morgonen också.
    Tack för info Milou Hjärta
    smurfen 11 skrev 2017-12-06 15:20:26 följande:
    Jag började med ältest kl 12 igår, och nu vid 14 var senaste, bara svaga streck. Men klet i olika omgångar sen i måndags em. Så möjligen äl i må/ti natt med kort stegring, eller så kommer den imorgon på dag 14. Ska kolla nån mer gång, sen skiter jag i det. Hoppas den kommer imorgon, för vi fick till det i måndags kväll senast, men om äl var då är det ju bra. Men jag vill gärna ha äl hellre på dag 14 än 12, får för mig ägget hunnit mogna mer då, eller har jag fel?

Tänk om man hade en gynstol hemma så man bara kunde hoppa upp och kolla om äl varit:)

Aldrig fyllt i tempen på kalendern men gjorde det nu, vet inte om den sätter ut sen som ni säger. Jag fattar vad du menar:) Hade 36.4 idag också.

ÄL cd 12 är ingen fara som jag förstått.

Jadu, det hade varit väldigt praktiskt om man haft en gynstol hemma för att kolla att ÄL varit :)

smurfen 11 skrev 2017-12-07 09:36:25 följande:

Och ett egoinlägg....

Mätte tempen imorse, och då var den 36.8, så den har gått upp 0.4 grader, från 36.4 som jag hade både i tisdags och igår. Har jag haft äl då eller?

Tog även ett ältest vid 18.30 igår som bara visade svagt streck, som den gjort sen första testet kl 12 i tisdags. Så vet inte om jag vågar börja med kortison denna gång, då tecken på äl är så diffusa...

Vi har fått till det varannan dag, så på den fronten är det lugnt.

Då har nog ÄL varit men fortsätt fylla i tempen 2 dgr till för den ska vara högre i 3 dgr för att bekräfta att ÄL har varit.
    Håller tummarna för att tempen håller sig uppe :)

Jag själv är på ÄL + 7 idag och känner absolut ingenting så jag tror inte mkt på en graviditet denna månad heller :( Hoppas de närmaste dagarna går fort så jag kan testa, blir galen på väntan mellan ÄL och BIM!!

• Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-12-07 14:52:05 följande:

Mensen kom idag. :-/

Skit också :( KramarHjärta
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-12-07 07:48:43 följande:
    Mitt illamående har alltid börjat efter v 6+ och några dagar, så det behöver inte betyda nåt. Det ska gå bra denna gången, skönt ha ett VUL snart.

Jag är v 39+4 idag, fick hinnsvepning igår och hade duktigt ont på kvällen, men idag är det som bortblåst...

Liten skattades till 3,8 kg på TUL så är en färdigbakt bebis därinne helt klart med tjocka goa kinder och plutmun <3 vill träffa liten nu och se vem det är!
    Åhhh, lycka nu till med förlossningen Hjärta
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.