Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (stress) skrev 2017-12-02 22:51:14 följande:

Nu är det en ny månad och dags att köra på igen. nu är det första ggn vi verkligen kommer satsa, ska köra varannan dag, det borde väl räcka?!

Sambon blir dock väldigt lätt stressad vilket är ett bekymmer, ideer och råd??

Nåt jag kan göra som att käka några bra saker för att lättare bli gravid??

Vi kör varannan och det räcker gott :) Jag brukar undvika att säga till min man när jag har ÄL för han får sån prestationsångest då, kanske det kan vara till hjälp för er också?
  • Too tiki
    mammsen79 skrev 2017-12-03 09:24:04 följande:
    Jag har inte fått svar på proverna ännu. Men jag frågade det här om mensen och hormoner och östrogen och progestereon har jag i kroppen eftersom jag har mens fick jag till svars.
    OK. Hoppas att proverna visar att du har bra LH värden!
    Anledningen till varför jag undrade, var att jag inte fick utslag på testerna förra månaden och då vet jag att jag ingen ÄL hade för tempen gick aldrig upp och mensen blev också väldigt sen. Denna månad fick jag ju heller inte utslag på testerna men tempen säger att jag haft ÄL så jag tror att jag ev. missade LH toppen.
    Har ju alltid fått fullt utslag på testerna tidigare, fast då har jag använt billiga testers ÄL stickor och CB digital och de sista månaderna monitor. Nu har billiga tester bytt märke så de två sista månaderna har jag använt testlagrets och förr månaden använde jag också monitorn men denna enbart testlagrets. Vad använder du för tester? Tänker att testlagrets kanske är lite okänsliga för jag är ganska säker på att jag haft ÄL nu...
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-03 12:26:06 följande:
    Har läst studier att på råttor ( som är lika människan genetiskt ), fick problem med de muskler som hjälper ägget att komma fram i äggledaren, får det ännu svårare med över två koppar per dag. Så de tror samma gäller för människor.

Hur går det att sluta med giftpinnarna?

Jodå, vi fick till det, inte så svårt då det blir uppehåll under mens:)

Väntar på mina ältester som bör komma närsom i lådan, om jag får äl denna gång ska jag börja med kortison som håller immunförsvaret nere på mig. Hoppas det funkar.

Ska ha detta med råttor och över 2 koppar kaffe när suget sätter in :)

Jo, det går väl sisådär med giftpinnarna. Har hållit mig ifrån dem, även om det är sjukt svårt, så jag hoppas att det snart lättar. Framförallt när jag ska börja arbeta igen, då vet jag det blir ändå svårare för vi har det ganska stressigt. Funderar på att ev. sjukskriva mig et par dgr för att få lite mer tid på mig innan jag ska in i elden igen.....

Bra att ni fick till det :) Läste detta om Milou som tog kortison denna gång och det är ngt som jag också funderat på för jag är ju aldrig sjuk. Brukar det vara svårt att få det utskrivet?

• Too tiki
    Milou3 skrev 2017-12-03 16:30:43 följande:
    Ja det är tydligen svårt att få utskrivet. Skälet till att jag misstänkte aggressivt immunförsvar var dels att jag väldigt sällan blir sjuk, har en massa allergier och astma vilket är immunologiska sjukdomar och då har man ett aggressivt immunförsvar. Även endometrios räknas som en immunologisk sjukdom och jag misstänker nog att jag kanske har en släng av det med mtp så kraftiga menssmärtor jag alltid haft. Sen har jag googlat helt sjukt mycket om detta så jag tillslut lyckades övertyga min egen husläkare ;) han skrev ut för en "testperiod".

Kan säga att han blev grymt chockad när jag ringde och sa att jag blev gravid efter bara 1 veckas kortisonknaprande! Trots att jag knappt kände av äl, hade barnolja som glidmedel och en sambo som fick till stans minsta ejakulation!

Nu vet jag ju inte om allt kommer gå vägen så klart, men gravid blev jag iaf. Tror stenhårt på prednisolon!
    Typiskt att det ska vara svårt att få det utskrivet :( Jag är ju som du nästan aldrig sjuk och jag har alltid haft jäkla menssmärtor så jag tror nog att jag också kan ha endometrios.  För övrigt har jag ju hypotyreos (autoimmun sjukdom) + nickelallergi, allergisk mot alla former av stickande insekter och allergisk mot en del mediciner. Måste försöka få min läkare att skriva ut prednisolon för den känns som om det kan vara detta som gör det så svårt att bli gravid. 

Kan tänka mig att din läkare blev chockad när du blev så fort gravid :)
  • Too tiki
    Mawie skrev 2017-12-03 17:50:27 följande:
    Smörjer en liten klick på kvällen bara.

Trodde jag fick min mens i går men den försvann??

Kom bara ytterst lite. Ska vänta några dagar och ta ett nytt gravtest. Brösten förutsätter att ömma.
    Spännande! Hoppas och håller tummarna för att tant röd håller sig borta :)
  • Too tiki
    smurfen 11 skrev 2017-12-03 19:15:18 följande:
    Jo ha det i åtanke, allt som hjälper vill man ju göra.

Själv dricker jag en och en halv kopp på morgonen, ibland en till på dagen.

Håll ut med giftpinnarna...det går, bara motivationen finns där.

Jag har inte fått mitt utskrivet av nån här, Milou hade ju sån tur att hennes läkare är hjälpsam. Vi ska göra äggdonation nästa år, så fick det av läkaren utomlands, då är det ett måste i stort sett att äta det.
    smurfen 11 skrev 2017-12-03 19:20:29 följande:
    Jag är också som dig, aldrig sjuk i stort sett, möjligen en gång per år, men snabbt överstökat. För en gångs skull önskade jag att jag inte var så duktig på å mota bort alla baskilusker...

Vad jag vet så har jag inga immunologiska sjukdomar, alleergier. Men det räcker tydligen för att döda alla embryon:(  Endo har jag en släng av också, kan ha jättehemska smärtor vid mens.

Men hör med din läkare om du kan få Prednisolon! Kan inte få mer än nej.
    Har fått prednisolon utskriven av min gamla läkare, han är så lätt att ha att göra med :)
    Milou3 skrev 2017-12-03 19:25:03 följande:
    Jag fick ju prednisolon av en tjej här, som hon i sin tur hade köpt i Grekland! Men den räcker inte hela vägen tror jag. Det är iaf 2 askar på 5 mg. 60 tabletter totalt, som jag kan skicka till dig om du vill! Man ska ju helst ta ända fram till V.12.
    Tack för erbjudandet Milou, men jag fick utskrivet det av min gamla läkare idag :)
    mammsen79 skrev 2017-12-03 20:40:39 följande:
    Jag använt cleaurblue med dubbla indikationer mäter östrogen och Lh hormon så är ganska säker på att jag ingen ägglossning har.
    Kollade tillbaks på mina anteckningar och jag fick inte positivt en månad när jag använde både CB dubbel hormonindikator och billiga testers test. De billiga stickorna visade alltså positivt men ej den dubbla hormonindikatorn. Vet dock att jag hade ÄL om jag ska se vad tempen sa den månaden. Kollar du tempen också, eller bara stickor?
    Anonym (Sanna) skrev 2017-12-03 21:52:39 följande:
    Så bra! Håller tummarna det blir en rolig julklapp.

Själv är jag äl+8. Äl blev inte på utsatt dag utan tre dagar senare. Vi hade ingen bra timing där så jag får försöka förlita mig på att simmarna som var där gjorde susen men tror det krävs närmare äl för oss. Bim på fredag. Blir ju spännande leta symtom under veckan.
    Håller tummarna för att simmarna var seglivade :) Min temp är fortsatt hög och är på ÄL+4 idag så jag har ett tag kvar innan jag kan börja testa....
    Anonym (stress) skrev 2017-12-03 22:39:24 följande:
    han har ingen susning när jag har ÄL ;) aldrig sagt nåt. Han blir stressad över hela situationen ändå :( vilket gör att det är extra svårt att bli gravid :(
    Ja, då är det inte lätt :( Min blev väldigt stressad av att veta när ÄL var och sen någon månad efter att jag slutade säga ngt men nu funkar det bra. Mest jag som tycker det är trist med varannan dag, men bättre det än inget alls. Önskar jag skulle kunna komma på ngt som kan få din man att släppa stressen men vet tyvärr inget mer, men kommer jag på ngt hojtar jag till Hjärta 
    DragonWoman skrev 2017-12-04 11:10:28 följande:

Ägglossningstest positivt idag. Molar som faaaan denna gången... Körde en ny häxbrygd rr från cd 2 till cd 7 då jag tog borago till cd 10. Läste i denna tråden tror jag iaf om Q10 så använde det från cd 1 till 10. Tar det sig inte denna gången blir det liten paus från rr, borago och Q10. Vill se om kroppen sköter sig utan det med...

Bim nu 18 december...

Spännande :) Hoppas att häxbrygden gjorde susen. Jag har BIM den 14 dec så vi ligger ganska lika :)
    Började med progesteron vaggisarna idag men har beställt progesterall så jag slipper kladdet....

• Too tiki
    Rindi skrev 2017-12-04 14:14:55 följande:
    Låter som min häxbrygd denna gången ungefär Q10 i hög dos fr CD1 tills jag fick utslag på ÄL-test. Rosenrot från CD 3 el 4 (minns inte riktigt) till utslag på ÄL-test. Dock fick jag ÄL ganska sent. Över 48 tim efter ÄL-test (som jag lyckades ta med 2 tim precision). Samt sex 1 ggr per dygn tills ÄL bekräftats med hög temp. Och det gick vägen! Nu är jag gravid (BIM +8) och hoppas att det inte blir MF/MA.

Jag håller tummarna för att ni lyckas tajma bra med sex närmaste dagarna nu!
    Vet inte om jag missat att du plussat, men stort GRATTIS i varje fall, ger hopp till en annan :) En fråga. Hur mkt Q 10 tog du per dag? Har ätit det en månad men glömde sen av det men ska kanske testa med det igen.
  • Too tiki
    Anonym (K) skrev 2017-12-04 12:24:13 följande:

Hej jag hoppas in här. :)

Jag är 37 och försöker bli gravid. Förra månaden hade jag "mensvärk" några dagar efter äl, trött och lite illamående av och till men min mens kom som vanligt.

Nu är det nästan samma sak, Bim 12 dec men kunde inte hålla mig och testade imorse, visade negativt. Fick dessutom dem brun flytning några dagar efter äl. Fattar inget :( är det kört?

Välkommen :)

Det är absolut inte kört om du har BIM den 12/12. Skulle tro att det är implanteringsblödning du får om du får det så tätt inpå ÄL, alternativt lågt progesteron. Har du kollat ditt progesteron någon gång? Jag har lågt progesteron och kort luteasfas så jag tar prog vaggisar från ÄL+4 och fram till BIM eller strax efter BIM. Jag har aldrig haft mellanblödning men vet flera som får mellanblödning som har lågt progesteron, så har du inte kollat det vore det nog värt att kolla upp det.

• Too tiki
    Anonym (K) skrev 2017-12-04 21:58:01 följande:
    Täck för tipset:)

Hur vet man om man har låg progesteron? Måste jag uppsöka läkare?

Man tar ett blodprov för att kolla det. alternativt kan du själv testa med tex progesterall som är en kräm man smörjer sig mellan ÄL och BIM. Gör ingen skada att ta tex. kräm och många har lyckats bli gravida sen de börjat tillföra extra progesteron, särskilt de som är lite äldre då progesteronet ofta går ner när man kommer uppåt åldern.
    Däremot om man tillför är det viktigt att veta att ÄL har varit innan man börjar. För att vara säker på att ÄL har varit är det bra om man använder ÄL tester och börjar smörja sig minst 4 dgr efter att man fått utslag på testerna. Alt. kan man tempa sig och ta ÄL tester och när tempen varit uppe i 3 dgr kan man börja med progesteronet. Början man före ÄL har varit förskjuts ÄL.
    Jag hade ingen aning om att jag hade kort lutealfas förrän jag började tempa mig och på så vis insåg jag också att jag hade lågt progesteron som jag senare fick konstaterat på blodprov. Nu har det inte hjälpt mig att bli gravid, men det är nog min ålder som sätter käppar i hjulet där. Men som sagt, vet flera andra av mina bekanta som hållit på länge och försöka bli gravida och blev det fort efter de började med progesteron

• Too tiki
    Rindi skrev 2017-12-05 09:21:16 följande:
    Tack Jag blev aktiv i tråden ganska nyligen men har följt den i ca 1 år (och lärt mig massor på kuppen. Stort tack för det!) Jag blev gravid i somras men det blev MA och nu har jag nyligen plussat igen. Den här gången har teststickorna varit starkare samt ökat bättre än i somras. Vet inte om det betyder något men jag hoppas att det är bra.

Ang Q10 har jag beställt den reducerade formen, som ska funka bättre för folk över 40 (jag har några månader kvar till 40, dock). Jag köpte från iHerb och de har olika märken. Jag valde Jarrow formulas ubiquinol 100 mg i en förpackning om 120 tabletter. Jag tror man ska ta upp till 300 mg per dag, men jag vågade inte ta i så mycket. Jag tänkte att då kan jag ta tre tabletter i sådant fall Det ska vara bra för äggkvaliten och det är väl där skon klämmer.
    Tack, ska köpa dessa :)
    Rindi skrev 2017-12-05 09:41:13 följande:
    Förresten, roligt att ha dig tillbaka i tråden (även om jag hellre vill att du ska vara gravid än här och kämpa). Jag vill bara säga några ord om stress. Jag tror att ?normal stress? dvs oro över att inte bli gravid och lite allmänt jäktigt i perioder inte är någon fara. Men gravare stress är defenitivt negativt för fertiliteten. Stresshormonet kortisol dämpar östrogenproduktionen och östrogenet behövs för att mogna ägg samt signalera till hjärnan att släppa på LH som gör att ägget släpper.

Jag är numera heltidssjukskriven för utmattning. Grav sådan. Sedan över ett halvår. För ca ett år sedan (då jag forfarande jobbade men började bli dålig hade jag korta cykler (framförallt lutealfasen) och sällan ägglossning. Har jag insett nu. Jag tempade då och tyckte aldrig att jag fick ett tydligt mönster. Nu förstår jag att det var stressen. Jag trodde lutealfasen var pga progesteronbrist men efter jag blivit sjukskriven har lutealfasen gått från 9 till 12 dagar! OCH jag har ÄL varje månad (bekräftat med temp och kurvorna är fina). Jag fick inte utslag på äl-test förut (antagligen pga lågt östrogen som då gav lågt LH) men får det nu.

Jag har under året förstått att du har flyttat och haft stressig på jobbet. I alla välmening vill jag råda dig att se över din stress. Har du möjlighet till att gå ner i arbetstid och bli av med arbetsuppgifter? Med eller utan sjukskrivning? Oftast säger chefen nej. Så även i mitt fall. Men nu har jag inte varit på jobbet på länge och det blir visst gjort ändå

Nu vet jag att du bekräftade ÄL med temp denna gång och kan andas ut för just det. Men ifall du har för mycket stress (kortisolpåslag) utan återhämtning mellan varven kan det vara värt att funder över. Stor kram!

Jo tack :) Har misstänkt att är denna form av stress som jag har inte alls bra. Det har varit extremt mkt för min del sen jag fick MF och det har säkert påverkat en hel del.
    Nu såg jag ju det väldigt tydligt förra månaden för det kan ju vara så att min stress gjorde så att ÄL uteblev. Jag tänkte faktiskt gå ner i arbetstid efter nyår för att få det lite lugnare för vi har stort stresspåslag på jobbet. Inget som går att välja bort, däremot gå ner i tid gick bra så det ska jag satsa på :)
    Känner mig redan lugnare av att veta att jag ska gå ner i tid ganska snart, så visst påverkas man mkt. Jag har ätit adrenal cortex under flera månader för att stötta binjurarna då jag kände att jag numera inte alls tål stress. Det har hjälp ganska mkt, men inte helt fullt ut så jag hoppas på att kunna sluta med dem när jag gått ner i tid.

Jag har alltid fått utslag på ÄL stickor förut, förutom förra månaden och denna. Däremot kort lutealfas har jag haft sen jag tog bort sköldkörteln. Nu vet jag inte om den ev. kan ha ändrats, för jag får ÄL vid cd 12-14 nu sen jag började med en ny medicin jämfört med tidigare då den kunde komma mellan cd 9-12. Ska bli intressant att se om lutealfasen har förlängts sen jag började med ny medicin. Problemet är att jag har svårt för att veta det då jag använder progesteron som förlänger min lutealfas. Får inte mens förrän jag slutat helt med vaggisarna el. kräm och har jag fortfarande kort lutealfas måste jag ju stötta för annars hinner ägget aldrig fästa. När vi åker till Danmark för IVF ska jag be dem ta prover och kolla mitt progesteron igen och har jag tur kanske den också har ändrats så jag slipper använda progesteron. Räcker ju med allt annat man tar varje månad :)

Håller tummarna för att det går väl för dig denna gång! Vilken vecka är du i nu?

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.