Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-05-09 22:53:19 följande:
    För mig handlar det om att jag spänner muskler i pannan, främst mellan brynen - kisminen :) och det gör jag omedvetet, dels för att jag ser dåligt och är känslig för ljus. Vilket ger mig huvudvärk och botox är muskelavslappnande. Vill absolut inte ha en spegel till panna, och många som lägger botox hittar ju nya härliga ställen att injicera på :) mitt fokus är att slippa huvudvärk.

Men som sagt, hellre ett plus med huvudvärk, illamående osv :)

Jag kör med bara panna, mitten (glabella) men även fästena upptill, för jag kompenserade när jag inte kunde dra ihop i mitten så jag fick jättekonstigt uteseende, men sätter bara jättesvagt där uppe och har fortfarande rörlighet i ögonbrynen så har inte hört nån som trott att jag tar Botox. 

Har än så länge sluppit migrän iaf, hade en del ont i huvudet första två veckorna som gravid. Men nu har det vart lugnt.

Milou3 skrev 2017-05-10 08:16:31 följande:

Hurra! Glad gubbe på morgonens äl-test!!

Nu kör vi :)

Önskar en härlig dag till alla

Åhh härligt! Bara att köra ikväll då! 

Ha en härlig dag själv!Solig

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-05-10 08:54:53 följande:
    Härligt, ny månad nya chanser!

Nu är det dessutom vår och snart sommar, så jag tror på många plus i tråden de närmaste månaderna. Solig
    Det tror jag med! Brukar trilla in fler då Solig
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-05-10 10:15:41 följande:

Idag kom mensen så inget plus denna månad :(

Usch så tråkigt, jag som hoppades efter att du fick känningarna i bröstvårtorna....
    Hoppas en månad med RR ska göra susen för dig !
  • Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-05-10 13:03:25 följande:

Nu har jag tagit sprutor i fyra dagar och tycker att jag återigen känner aktivitet på höger sida (dvs. fel sida). Blir gaaaalen! Har VUL på måndag så kan inte veta med säkerhet förrän då.

Enda trösten är att jag inte brukar känna något alls på vänster sida när jag haft ÄL där, utan känner bara när det är på höger sida, så kanske händer det något även där.

Blir så trött.

Usch vad segt, på mig verkar vänster vara dominant. Men har haft känningar på en sida medan det vart mognare ägg på motsatt sida. Så ge inte upp! Min gyn sa att det ibland kan vara samma äggstock som alltid släpper. Om så är fallet för dig, kan ni isf gå vidare med IVF eller kan man plocka bort en äggstock för att få den andra aktiv...vad gör man om den andra inte vill vara aktiv?? 
  • Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-05-10 13:52:30 följande:
    Jag har läst på senare tid att det är vanligare att höger äggstock är dominant, och att man i IVF oftast får flest ägg från höger sida. Nu har jag haft ÄL två gånger, sannolikt tre gånger, i rad på höger sida.

Men i höstas när jag gjorde FET på gamla embryon och vi inte försökte själva gjorde jag ju VUL flera gånger och då var det varannan gång, faktiskt på båda sidor en gång så fler gånger på vänster sida. Blev ju dessutom gravid i januari spontant.

Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt. och precis som du säger kanske känningarna på höger sida inte betyder att det bara händer något där.

Ja ja, den som lever får se. IVF är inte aktuellt för oss, har redan lagt så mycket pengar och energi på det. Operationer blir det inte heller. Får nöja oss med våra två goa ungar om det inte blir något av det här!
    Ja men då verkar ju dina pendla sida iaf, så då behöver du inte tänka på det. Och jag tror som sagt att man kanske generellt känner mer på en sida vid ÄL men att det är andra som ger. Du var ju nyss gravid så jag tror ju nog du snart är det igen Hjärta
  • Nykär15
    wa76 skrev 2017-05-10 18:27:28 följande:

Ja, den där ständiga oro! Det är så jobbigt och jag önskar också att man kunde bara spola fram tiden. När gör ni NIPT, har ni fått tiden för provtagningen än?

Jag vågar inte heller hoppas för mycket eftersom det är så mycket som kan gå fel och man inte fått göra NIPT än. Kommer inte ihåg att jag varit så här orolig de andra gångerna jag varit gravid.

Vi ska ta prover nästa torsdag, 18/5. Jag har med blivit oroligare...men är ju pga senaste årets erfarenheter...

Skönt du kommer iväg på måndag för NIPT. Jag tror bäbisen är alldeles frisk, vår ålder drar ju ner kub så det känns lite som man blir skrämd i onödan. Fick du se provsvaren? Man kan utläsa en del av värdena. Analyserade mina bra sist då jag fick dem innan själva kub-ul
  • Nykär15
    wa76 skrev 2017-05-10 19:48:26 följande:

Ja, men då tar vi ju NIPT nästan samtidigt! :D

Jag fick KUB svar på pappret. Bakgrundsrisken, baserad på åldern var ju 1/61.  Nackspalten var 1,32 - mycket bra, fritt beta hCG var 0,935 MoM (insåg att 44,7 IU/L inte var det jag skulle titta på utan MoM - multiples of the median eller vad det nu heter). 1 MoM är ju perfekt, allt utöver eller under 1 ökar risken. Så det var fint också. Vad som drog ner det hela var min PAPP-A värde :( Endast 0,286 MoM. Det är inte bara ökat risk för Downs syndrom utan även för missfall, placentainsufficiens, vilket kan leda till missfall, dålig fostertillväxt, preeklampsi, att bebisen dör i magen mm.  Har googlat i tre dagar nu, läst en massa vetenskapliga artiklar. I USA räknar man alla med PAPP_A under 0,4 som riskgraviditet och följer med regelbundna ul. Det gör man ju inte i Sverige. Verkar vara ca 6-10 procent av alla med PAPP_A värde under 0,4 (jag har ju mycket lägre) får problem av någon slag med fostertillväxt, preeklampsi eller nåt ännu värre. Den risken är större än min uträknad risk för Downs syndrom. Fy vad jobbigt. Så även om mina svar på NIPT kommer vara bra så kommer jag INTE kunna slappna av under alla de resterande 5 månader, om jag nu kommer så långt. Känns som jag verkligen tar en endaste dag i taget nu bara ;/

Hmm ja ok, du har verkligen lyckats undersöka detta! Jag hade perfekta prover sist och liknade de jag hade med sonens kub. Papp-A var bra men ändå dog liten två veckor efter provtagningen.

Jag tror inte alltid det går utläsa utgången och övrigt såg ju bra ut. Vill nog ändå tro att NIPT kommer gå jättebra för dig!

Ja vi får göra den hemska väntan på svar nästan hela vägen ihop. Kommer vara jobbiga dagar...
  • Nykär15
    Zora skrev 2017-05-11 06:31:01 följande:

Ok hörni.. ser ni nåt? Äl +10

JAA det är ett solklart plus ju!! GRATTIS!!!!Solig
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-05-11 17:37:14 följande:

wa76: Jag förstår också din arbetssituation. Det blir nog bra med att ta testet på måndag, inte många dagar kvar till dess. Lycka Till!

Hemflyttad: Håller tummarna för dig också på måndag att ägg är på rätt sida!

Milou3: Vad härligt att ni fick till det! Vi körde också varannandagssex för att det skulle finnas simmare där, tror på det!

Zora: Jag anar också ett streck Spännande!

Usch, själv känner jag mig illa till mods. Jag känner inget ännu från magen och är idag på 17+5. Borde känna vid det här laget tycker jag. Känns som de små liven inte har klarat sig....

Du har ingen doppler eller kan ringa din bm och se om hon kan lyssna? Jag har känt mina sen v 14, även nr två som hade moderkakan i framvägg. Förstår verkligen din oro och hade kollat upp det om jag vore du. De har det säkert jättebra därinne och ligger och finurlar ihop bara <3
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-05-11 19:59:54 följande:

Milou3 och Nykär: Tack för era snabba svar. Lite olika erfarenheter då. Jag tänker att det här är ju min 5:e graviditet och det är två stycken där inne. Jag vet ju (tror jag) hur det ska kännas. Sen tycker jag det mest känns plufsigt, istället för att det varit hårt emellanåt tidigare. Det är ju fredag imorgon och jag ska bort. BM brukar ju inte vilja lyssna förrän efter UL, och skulle inte hon höra något om jag var där skulle jag ju bli ännu mer orolig. Men jag har RUL på tisdag. Ser fram emot det med blandade känslor nu.

Jag gissar att provsvaren även kan vara helt annorlunda på tvillingar? Är inte alls inläst på det... Skönt ändå att du har RUL så tidigt och att det är redan på tisdag. Jag har känt om jag legat stilla väldigt länge och har handen precis över blygdbenet när jag känt tidigt, men man får ju ha tålamod och tänker att du har två så det blir kanske inte så mycket sprattelmöjlighet på samma sätt då.

Förr lyssnade BM tidigare här, men vet det är v 25 nu. Det är ändå konstigt för jag har ju hört med min doppler från 11+, så med deras maskiner borde de ju kunna höra ok iaf från v 15 fulla?

Försök ta det lugnt i helgen och positiva tankar, detta kommer gå bra Hjärta

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.