Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-04-24 13:32:56 följande:
    Ja det låter som ganska snabba förlossningar.

Läste om någon som fick bli igångsatt just för att hon haft så snabba förlossningar innan.

Danderyd här i Sthlm var grymt minns jag. Åkte direkt efter förlossningen i en rullstol med dottern i famnen under sjukhuset i mörka mysiga gångar till vi kom upp till hotellet som tillhörde sjukhuset. Eget rum med dubbelsäng och tv och bara ringa på en klocka så kom barnmorskor in och kikade. Åt maten i sängen. Hur lyxigt som helst :)

Hoppas du hinner till det andra sjukhuset!

Tror inte jag blir igångsatt, de räknar nog inte mina som sååå snabba. Men hade jag åkt in senare tror jag inte jag hade tagit mig fram...kunde knappt stå på benen när vi kom in med andra. Det går fort från det drar igång till fullt öppen ju...då känns det som jag ska svimma om jag står upp. 

Vi hade eget rum båda gångerna och killen fick vara kvar. Med första var jag kvar tre dygn pga snitt. Med andra stannade vi 1,5 dygn bara för vi ville hem. Men kände i efterhand att jag borde stannat en natt till...

Men nu får omföderskor inte stanna, 6-8 timmar. Bara om man föder sent på kvällen eller natten man får vara kvar. Men de har upptäckt att det missats fall av gulsot på de små när de skickas iväg så tidigt, så det är ett stort ansvar att lägga på nyblivna föräldrar. Och man har ju typ sprungit tre maraton och kan äntligen pusta ut och då skickas man hem..när man borde få vila i en miljö där man kan känna sig trygg om allt inte funkar som det ska efter några timmar. 6 timmar är väldigt kort tid kan jag tycka...

Så jag hoppas innerligt att jag orkar åka den långa vägen, men kan hända jag drabbas av panik och vill till det som är närmast bara....vi får se. Ska försöka tänka på hur jag vill ha det efteråt och därför härda ut en längre resväg. 

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-04-24 13:45:26 följande:

Stickorna brukar gå ner väldigt fort på mig och det verkar stämma med tempen. Däremot en månad så gick tempen ner väldigt mkt 2 dgr efter det att jag trodde att jag haft ÄL och då tror jag att kroppen försökte ägglossa igen och det är det jag vill försöka undvika.
    Men jag får hålla koll med både stickor och temp och i varje fall låta det gå 3-4 dgr innan jag börjar med progesteron och hoppas på att jag inte stör ÄL. Jag har haft tydliga ÄL känningar nu de sista månaderna men då har jag gått på Pergo el. Letrozol. Månaderna utan stimulering har jag kanske känt ngt, men inte så att jag reagerat på det om jag inte riktigt känt efter så det vågar jag inte gå på nu..såvida RR inte hjälper till så det känns mer för det har jag läst att det kan göra.

En annan fråga som poppade upp i mitt huvud nu :) Ska jag sluta med RR idag (hade positivt idag på ÄL stickorna), eller ska jag vänta tills jag vet att ÄL har varit? 

Du kan ju testa med ÄL-test i morgon och se hur de ser ut innan du tar RR? Är det fortsatt positivt och inte svagare kan du ta en tablett på morgonen. Men om det är svagare hade jag låtit bli. 

Jag hade mer ont än jag brukar vid ÄL denna månaden med RR än jag haft med både Letrozol och Bemfola. Och så har det varit alla gånger med RR, men vet ju inte om det är individuellt just för mig...jag känner alltid av ÄL, men väldigt mycket med RR, ont så jag knappt kan röra mig vissa stunder. 

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-24 13:56:00 följande:
    Ja just det! Åkte också hem efter 6 timmar med sonen.

Fan! Ville ju att min kille skulle få uppleva att bli lite ompysslad och gosa in sig i hela förlossningsmomentet som blir under några dagar! Och tryggheten!
    Ja min sambo har ju inga barn sen innan vilket jag med tycker de ska ta hänsyn till, att det blir en stor omställning även för honom. Och jag har kompisar som fått första barnet och så skickas pappan hem på kvällen om det inte finns singelrum ledigt...känns ju jättehemskt, här har de vart med om det största som kan hända en och så ska man splittas och så får man åka hem och försöka sova?? Nej, bättre förlossnings och eftervård säger jag. 
  • Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-04-24 18:45:58 följande:

Jag har ätit fyra månader rosenrot och har precis beställt hem fler. Hoppas ju det ska vara rätta hjälpen på traven. Kanske jag känner mig piggare också. Otroligt med grannen. Vilken lycka efter försökt så länge. Hoppas ju såklart på att det skulle ta sig denna månad.

Känt lite molvärk i narr men tyvärr inte riktigt stickande känslan annars hade det passat in på antal dagar efter äl. Men kände även av i fredags lite grann och det borde ha varit för tidigt.

Nykär: åk hellre till förlossningen närmare. Det verkar ju gå rätt snabbt för dig så bättre ta det säkra före det osäkra. Sist höll jag på föda i bilen, han kom 10 min efter vi kom in. Har de inget patienthotelletsom ni båda kan stanna på och samtidigt ha nära till BB?

För min del är det okej åka hem tidigare ifall allt gått bra. Ibland är BB tiden en skön bubbla men tycker inte man får vila så mycket då personalen springer in eller rumskompisens bebis gråter.

Milou3: jag har gratisfunktion av Fertily friend. Tycker den är bra för att hålla koll på äl och mens osv fast jag tempar inte. Versionen som kostar har säkert fler variabler man kan skriva in.

Nej inget BB-hotell tyvärr, bara på det längre bort. Så man har inget val, man skickas hem. Sist kunde jag inte sitta upp på flera timmar samt fick migrän efter 3 timmar krystvärkar...hade vart förjävligt bli hemskickad då.

Har haft eget rum bägge ggr så inte störts av andra. Tycker alla borde få det efter en så stor grej och när man är både öm och skör. Avskyr sal, är för privat för sånt...
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-24 20:15:56 följande:

Va existerar att man föder i en sal ens? Jag hade börjat gråta! Är extremt privat så då hade jag hellre fött hemma.

Alltså jag har så fruktansvärt ont i ländryggen och haft nu i 2 dagar så jag blir orolig att nåt e fel. Hade så för 10 år sedan runt äl och fick proppa i mig värktabletter då av smärtan. Inte långt i från nu alltså. Och ser det verkligen inte som gravsymptom då jag aldrig haft detta förr.

Måste ju bero på progesteronkrämen!?!

Inte föder på sal haha men BB på sal, med amning, smärtor osv inte min grej
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-04-24 20:15:56 följande:

Va existerar att man föder i en sal ens? Jag hade börjat gråta! Är extremt privat så då hade jag hellre fött hemma.

Alltså jag har så fruktansvärt ont i ländryggen och haft nu i 2 dagar så jag blir orolig att nåt e fel. Hade så för 10 år sedan runt äl och fick proppa i mig värktabletter då av smärtan. Inte långt i från nu alltså. Och ser det verkligen inte som gravsymptom då jag aldrig haft detta förr.

Måste ju bero på progesteronkrämen!?!

Krämen är ju inte så stark, så att den ska ge sådan smärtor är inte troligt, jag som går på 300 mg/dag känner inte igen något sådant. Progesteron ökar ju alltid vid graviditet :)
  • Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 09:20:30 följande:
    Men är det verkligen så illa? Är det inte så att de uppmuntrar till att åka hem om allt verkar bra, men att man kan stanna om man har ont eller något inte verkar som det ska? Jag var fyra dygn med båda mina eftersom de var små och det tog tid för amningen att komma igång. Fantastiskt bra, eget rum och absolut ingen stress att åka därifrån. Låter ju fruktansvärt att bli utkastad efter 6 timmar. Förvånad Detta var i Göteborg, både Mölndal och Östra.

Ja om du haft en normal förlossning och är omföderska är det så i Gbg nu. All förlossning sker nu på Östra. Men de har inte fått utökade lokaler ännu, de väntar på en pavoljong. De säger att de har lika många platser som innan, men jag är tveksam. 

Jag var kvar tre dygn på Mölndal med första och 1,5 på Östra med andra. Men nu får man istället ett uppföljningssamtal dagen efter man kommit hem från en BM. Gillar det inte alls...gå in och läs så ser du mer. 

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-04-25 11:36:51 följande:

Idag var vanligt ÄL starkt positivt men monitorn visade på hög fertilitet. Kan kanske vara så att monitorn är mindre känslig än stickorna men nu är jag osäker på hur jag ska göra med RR? Tempen har inte gått upp i varje fall så ÄL har jag inte haft ännu :)

Jag hade skippat RR, jag har oftast hellre slutat en dag för tidigt än att riskera ta det för nära inpå.
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-04-25 12:58:15 följande:

Tog en i morse men det får bli den sista denna månad. Känns som om jag har ÄL nu så det ska bli spännande att se om tempen går upp i morgon. Måste förföra mannen också ikväll....Är osäker på om det går för han i sin tur är riktigt trött för han har fått ta mkt av flyttbestyren när jag kraschade efter min pappa gick bort.

Vi har förresten bestämt oss för att avvakta med IVF till hösten så vi slipper ha det hängande över oss mitt i flytt och nytt arbete. Tror det är bäst, för jag har en känsla av att min kropp behöver lite vila från hormoner ett tag. Fram tills dess blir det fortsatt RR och ger inte det resultat kommer jag testa munkpeppar för att se om det kan ha ngn effekt....

Var det nu i veckan du skulle på VUL, eller nästa?

Det låter väl bra allting, så ni hinner landa lite och få lite paus. Jag tror ju på RR, har ju funkat alla tre gånger för mig Glad ska bara nå hela vägen nån gång....

Det är nästa torsdag jag ska på VUL, så det närmar sig iaf. Går in i v 7+0 i morgon. 

Milou3 skrev 2017-04-25 13:14:37 följande:
    Jag tar Arctic Root och tog bara en mot kvällen.

Fan!!! Testade nyss med ett PE och fett negativt! Är ändå på äl +8 ju!! :(

Nä jag ger upp redan. Verkligen noll känningar.

Blir så arg!!! Jag bara VET att jag skulle känna mig gravid om jag vore det. Kommer slösa upp de där nedrans testen jag beställt i morgon och så långt de räcker iof. Buhuuuu. Å snöar gör det med :( sorry ...

Men du! Det är ju alldeles för tidigt! Denna gången var första gången jag kunde se något så tidigt som ÄL+9 vilket jag tror beror på att ägget måste ha fäst väldigt tidigt eftersom jag fick en nidis redan på ÄL+3. Men normalt har jag aldrig sett nåt innan ÄL+10 och då bara väldigt väldigt svagt. Så misströsta inte förrän om tidigast två dagar, om ens då!

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-04-25 13:36:32 följande:
    Ja vi ska ju nå hela vägen och än har jag inte gett upp :)

Oj, redan 7+, fattar inte vart tiden tagit vägen, känns som du fick plus igår ju!! Skönt att det närmar sig, eller kanske inte då jag samtidigt förstår att du är nervös inför besöket.... Jag håller både tummar och tår för er nästa vecka ska du veta och tror och allt är bra denna gång!!
    Hemflyttad skrev 2017-04-25 13:37:02 följande:
    Åh, det är ju snart ju! Tiden går snabbt, fast för dig går den säkert i snigelfart ...! Flört

Ja tiden går SJUKT långsamt kan jag lova er...nästan långsammare än den gör inför BIM. Och ju närmare jag kommer, desto räddare blir jag ju....så jävla rädd hamna nere i det svarta helveteshålet igen. Gråter

Så i stället försöker jag att inte tänka längre fram än en dag i taget. När jag vaknar tittar jag på appen som visar dagens siffor, tänker att här och nu idag är jag gravid och försöker njuta av den tanken Hjärta i morgon eller nästa vecka har jag ju ingen aning om. Det är mitt sätt att sakta försöka ta mig framåt. Inte helt lätt och ibland får jag ju katastroftankar ändå förstås...man är ju inte mer än människa....

Har läst en hel del om DHEA och vet en tjej som tog det, dock blev hennes ägg inte bättre tyvärr. Jag kände mig själv väldigt tveksam till just hormonerna då det kan ställa till en del med vad jag förstått... Tror med stenhårt att det är äggen som är problemet för oss äldre, både att få dem att fästa och sen utvecklas rätt...därför missfall är större hos oss med... Om man får en ung kvinnas ägg har man lika goda chanser vid IVF som en ung kvinna, det är ju inte livmodern som inte klarar en graviditet, är ju äggen som inte gör det...

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.