Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

bluebird6 skrev 2017-02-15 09:12:13 följande:
    Nä, väldigt svårt att släppa.
    Vi längtar här med. Vi har ju vår gemensamme son, men det står ett tomt syskonrum här hemma o väntar, med en sparad barnvagn och alla kläder du kan tänka dig över efter storebror. Fy gråter bara jag skriver det..
    Och vi har ju inte provat med hjälp så jag tycker det vore dumt att inte prova åtminstone en gång med all medicinsk hjälp vi kan få. 

Gyn sa till mig att höra av mig så fort jag får ett plus. 
    Men en del härinne verkar ju äta medicin i förebyggande syfte? 
    fast det kanske är för att bli gravida? 
    Den delen klarar vi ju iaf, även om de inte stannar kvar de små liven. 

Okej, nykär det är ju snart det händer spännande grejer för. 
    Önskar Er alla lycka.. vet ju hur det är.. 
    Kram

Littleprincess
    "Du har gått igenom mycket! Men ge inte upp, din tur kommer när du minst anar det. Låt dig sörja och känna dig besviken, man behöver det också för att sen kunna ta nya tag med nya förhoppningar."

Jo, jag hoppas det och om vi inte försöker igen ens så vet man ju inte. 
    En gång med medicinsk hjälp, sedan får det väl bli en utredning om vi orkar. 

Tack för allt fint stöd, allihop..

Vet hur det känns..har ju ett par lådor med saker jag sytt till vårt framtida barn...har inte tänkt använda så mycket från syskonen, detta skulle ju bli sambons första så vi kommer ta det som om det vore första igen med nya grejer, hela den processen som är så mysig att göra tillsammans in väntan på det lilla livet. Vi har med ett rum ledigt men det är kontor i väntan på liten...kommer nog inte våga inreda något förrän rätt sent i en graviditet isf...men har ju planer i huvudet på vad man vill/kan göra där....

Klart ni ska testa med lite hjälp! Jag har gjort privat missfallsutredning och får både hjälp fram till plus och efter. Äter E-vitamin, folsyra och Trombyl hela tiden enligt ordination och sen blir det Lutinus ca en vecka efter ÄL fram till BIM, blir jag gravid fortsätter jag med det till v14 är det sagt.

• Nykär15
    bluebird6 skrev 2017-02-15 12:16:58 följande:
    Vi är ju samma par som fick den första busen så återanvända tänkte vi. 
    Åh, känslan att köpa grejer till sitt första barn är det klart att din sambo ska få uppleva. Den är ju underbar:) 

Okej, kanske får boka ett besök och prata om vilka mediciner som går att börja äta direkt- 

Gyn tyckte det räckte att jag hörde av mig så jag kunde börja direkt vid + men som du skriver så kanske det vore bra att starta direkt. 

tur att denna tråden finns:) 
    Ja alla gyn säger så olika, vissa är väldigt försiktiga med att skriva ut nåt alls och andra pepprar på direkt. Svårt säga vad som är rätt o fel..jag är iaf glad att ha allt på plats innan och inte behöva jaga efter mediciner i panik när man väl får sitt plus...känner mig lugnare av det. 
  • Nykär15
    Tvilling73 skrev 2017-02-15 13:32:54 följande:

Jag sitter och läser och blir så avundsjuk på er alla som får hjälp.

Jag har i princip gett upp. Även om jag testar med ÄL för att ev. kunna pricka in rätt period.

Vet inte hur länge jag ids hålla på att prova heller, blir som sagt inte yngre,,,

Hur länge skulle ni orka köra på??

Får och får...har ju betalt för det privat. Från landstingen fick jag ingenting. Är för gammal (40 år), Har du sökt dig privat? 

Just nu får jag spruta för att lossa så jag behöver inte kolla med stickor, det är otroligt skönt slippa spekulera i om det är positivt eller ej..så känner att jag helt kan överlämna det åt tekniken och funkar det inte ändå så har jag iaf gjort vad vi kunnat. 

Vi ska börja IVF privat efter denna och en ÄL till...känns skönt gå vidare efter alla dessa hemmaförsök, först på egen hand, sen med stimulering och ingen framgång trots det....energinivån är låg.

• Nykär15
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-02-15 13:40:27 följande:

Är det nån av er mer än jag som inte kör med ägglossningstest, krämer eller liknande?

Jag anv ingenting, vet inte om jag vill anv nåt. Tror jag skulle bli mer stressad av det.

Hur tänker ni? Vad är anledningen till att ni anv tester, krämer mm?

Lite nyfiken bara, funderar på om jag är naiv som tror jag kan bli gravid på "naturligt" sätt.

Jag vill ha koll på när min ÄL är, så jag kan följa min cykel, så ja, jag har använt tester. Har även använt progesteronkräm innan, nu får jag vagitorier med det i stället. 

Vi har haft både mf och sent MA under 2016 och efter privat utredning gav hon stränga order om vitaminer, mineraler, progesteron mm Man behöver boosta kroppen i vår ålder, ge den bästa förutsättningarna på att kunna bära en frisk graviditet. Är mycket mer risker och svårigheter ju äldre man är, kan man ju inte komma ifrån. Så för mig är det viktigt iaf. 

Jag tar inte ÄL-tester längre, men det är för att jag följs upp med VUL på CD10 då jag får hormonstimulering för att växa till äggen och sen en spruta för att lossa det. 

• Nykär15
    Monchichi skrev 2017-02-15 21:30:39 följande:

LittlePrincess: Jag har inte använt något, utan haft inställningen att sexa varannan dag. Eftersom jag har oregelbunden cykel så tyckte jag det skulle bli så mycket tester. Nu fick jag ju tipset av Too tiki att det fanns billiga äl-stickor att köpa på nätet istället för apotekets, men till senaste cykeln hann jag inte med det.

Nykär: Vilka vitaminer och mineraler äter du och i vilken form? 

Jag äter följande och alla i tablettform varje kväll:

Folsyra
    Multivitamin (behövs för att kunna ta upp allt annat, viktigt sa min läkare)
    E-vitamin (100 mg utkskrivet av läkaren)
    Zink
    Magnesium
    Mjölksyrabakterier (för jag får så mycket svampinfektioner av hormonstimuleringen och detta hjälper mot det inifrån)
    Trombyl (minska risken för missfall/proppar som kan uppstå vid infästningen av ägget och senare i moderkakan, blodförtunnande)
    Järn

Sen äter jag 50 mg Levaxin på morgonen med då det inte får tas ihop med järn eller tabletter innehållande laktos. (detta är för min nedsatta funktion på sköldkörteln)

Så ja, en dosett som är rätt full! Men alla gör mig gott och jag känner att jag helst är så förberedd som jag kan för att en graviditet ska gå bra. Har ju redan haft ett mf och ett MA och gör mer än gärna vad jag kan med tabletter om det kan hjälpa oss att behålla en liten när/om vi blir gravida igen...

• Nykär15
    Monchichi skrev 2017-02-16 14:12:05 följande:

Nykär15: Wow, det var en rejäl samling det! Måste börja kolla upp i vilka livsmedel man kan hitta det.

Japp! Jag äter bra varierad kost, men orkar inte ha stenkoll på vad som är vad i och hur mycket som jag måste äta av det/dag osv. Så jag äter tabletterna för att det är enkelt. Visst kostar det en del men hoppas det är värt det i slutändan Glad
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-02-16 17:21:19 följande:

E-vitamin, går det bra att äta fram till + eller bara fram till ÄL?

Järn och zink äter jag ju också, kom på det nu när jag såg vad du skrivit :)

E-vitamin äter man hela tiden och även när man blivit gravid, vanligt vid ivf med.
  • Nykär15
    Too tiki skrev 2017-02-16 19:59:04 följande:
    Då har jag beställt e-vitamin :) Intressant att det används vid IVF också, då borde det ju ha någon form av vetenskaplig effekt.
    Ja det hjälper till att bygga upp en bättre slemhinna Glad
    Too tiki skrev 2017-02-16 22:47:58 följande:

Jag vet inte om jag haft b-vitaminbrist men blev rekommenderad att testa tillskott då jag hade värk i musklerna och med tillskott försvann min värk. Köper Mega B-komplex från Holistic som innehåller alla b-vitaminer i ganska hög dos plus folsyra. Inositol innehåller den också men för lite då man rekommenderar 500 mg per dag.

Ska prova och ta vetegroddsoljan ihop med citronsaft, då kanske jag kan stå ut med den och samtidigt få i mig lite mer c-vitamin, det är ju också bra för fertiliteten :)

Har inte läst någonstans att man ska ha uppehåll med krämen, vet du varför?
    Nykär; Har din läkare sagt något om att du ska ha uppehåll med vaggisarna?

Vet inte om jag skulle våga prova utan då min lutealfas var så kort att ett ägg inte skulle hinna fästa ordentligt innan mensen är ett faktum. Min lutealfas ändrades efter jag opererade bort sköldkörtel och gick från i genomsnitt 14 dgr till 9-11 och så har den varit i 3 år även om jag varit välinställd på Levaxin. Vore iofs intressant att prova utan en månad för att se om den ev. har rättat till sig, men är osäker på om jag vågar prova och gå miste om en månad....Obestämd Hade du också kort lutealfas innan du började med krämen?

Nej jag ska absolut inte göra uppehåll med vaggisarna, de ska tas från en vecka efter ÄL till BIM, sen börjar jag om nästa cykel om det inte tagit sig, Vet det står i infobladet om krämen. Min lutealfas är oförändrad, är och har alltid varit 14 dagar. 
  • Nykär15
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-02-17 09:46:12 följande:

Idag är det fredag :))

Vill önska alla en härlig helg!

Själv hoppas jag på att tant röd håller sig borta bim imorgon. Nervöst! Har ännu ej tagit nåt test, gör nog det på söndag om mensen inte kommit än då.

Nån mer med bim nu i dagarna?

Trevlig helg önskar jag med! Och hoppas på ett plus för din del!

Själv går jag in väntan på ÄL, ska kolla äggen på måndag så BIM känns väldigt avlägset...Glad

• Nykär15

VUL idag på CD10 efter Bemfola på CD2-7 och hade ett moget ägg på 20 mm på höger sida. På vänster satt två mindre på 14 respektive 15 mm som förmodligen inte hinner mogna tillräckligt. Hon ville ge ägget två dagar till för att säkert lossa med sprutan, så på onsdag kväll ska jag ta Ovitrelle. 

Slemhinnan var treskiktad och 10 mm och sekretet jättebra i slidan. Har märkt det själv, otroliga mängder så det är väldigt halt vid sex. Har ju inte haft så på många år så det märks att det är LH i dessa sprutor mot att det bara är FSH i Letrozol. 

Så på torsdag/fredag bör ägget påbörja sin resa! 

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.