Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Too tiki skrev 2017-03-01 13:48:38 följande:
    Jajamen, han var bara extremt laddad så ingen prestationsångest där inte Vi fick till det i morse också och jag tror jag har ägglossning nu då det molar på rätt ordentligt och livmodertappen sitter väldigt högt upp. Jag blir väl kvar här till på fredag så åker vi hemåt tillsammans sen,  måste bara åka tillbaks till Borås först då min bil står där...

Ah men så bra!

Jobbigt behöva åka den vägen och hämta bilen...men vad göra man inte Glad

• Nykär15
    wa76 skrev 2017-03-02 04:56:06 följande:
    Monchichi skrev 2017-03-01 08:55:44 följande:

wa76: Fantastiskt med plus, men jobbigt med blödning. Hur har det gått under natten?

Too tiki: Fick ni till det igår kväll, eller blev det tufft för mannen? Du var ju orolig för prestationsångest. Är magsjukan bättre?

Tack alla! <3
    Jag blödde bara den dagen och ingenting igår. Var inte särskilt mycket blod heller. Temperaturen verkar gått upp igen lite. Men jag vet inte. Brösten är inte lika spända längre och jag tycke inte att stegringen är tillräckligt stor, i o f sig var jag på ÄL + 12 igår. Vågar verkligen inte hoppas på någonting just nu. Haft så himla stressigt med husvisning också, hade två visningar och fick ju städa som en galning varje gång. Dessutom så var en av visningarna på en vardag, och inte lätt när man jobbar heltid.
    Nu får vi bara hoppas att stickan blir starkare idag/imorgon och att husets säljs (verkar varit en intresserad så länge, hoppas att han/hon inte hoppar av bara) så jag kan slappna av.

Håller tummarna både för starkare plus och att huset blir sålt Hjärta
  • Nykär15

ÄL+8 här, kollade hcg från Ovitrelle idag och testet var nästan blankt så det är skönt veta den snart är ute ur kroppen inför att jag vill testa på riktigt. 

Får alltid ångest inför BIM...så ledsamt att alltid se negativt så jag fasar inför de kommande dagarna...

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-03-02 10:53:47 följande:
    Vet hur det känns men har hopp om att det ska ta sig för er denna månad Hjärta Glad
    Tack gulliga, hopp behövs Hjärta och jag hoppas för er andra med! Vi behöver fina plus här i tråden...känns som det går segt. 
  • Nykär15
    Canimo77 skrev 2017-03-02 12:43:03 följande:

Halloj alla idag är jag på cd 19 så var stickan super stark men tempen detsamma som varje morgon. Vet att jag om ca 8 gudar kommer få min mens betyder det att detr ganska kort luteal fas? Då är det svårare att bli gravid? Lycka till alla!!!

Ja bara 8 dagar lutealfas är väldigt kort, lägre än 10 börjar det bli riktigt svårt att bli gravid eftersom ägget inte hinner fästa in ordentligt. Jag hade pratat med en läkare för att få progesteron utskrivet för att förlänga den, du lär behöva starkare preparat än vad krämen ger även om den kan hjälpa något. 

Hoppas ändå att det kan gå bra för dig denna ÄL!

Info från CB:

Kort lutealfas

Om antalet dagar mellan din ägglossning och starten på din nästa menstruation är för få (färre än tio), kan detta betyda att även om du kan bli gravid så avlägsnas det befruktade ägget innan det kan fastna i livmoderslemhinnan. Detta är något du kan upptäcka om du använder ett ägglossningstest eller en fertilitetsmonitor ? räkna antalet dagar mellan din andra maximala fertilitetsdag och när din menstruation startar. Prata med din läkare om detta eftersom tillståndet kan gå att behandla.

• Nykär15
    Canimo77 skrev 2017-03-02 13:44:45 följande:

Tack så mycket för svaret har progestetonkräm hemma. Visar ägglossningstest stark när man även har ägglossning eller är det då den inte visar något längre. Tänkte börja ta krämen då jag haftg ägglossning o sluta när mensen kommer right?

Du får positivt ÄL-test precis innan ägget är moget att släppa, sen blir det svagare igen. Men det kan minska rätt sakta. Du bör börja med krämen först när du är säker på att ÄL varit, i ditt fall hade jag tagit den från ÄL+2 och i rätt stor mängd för att det ska hinna verka eftersom din lutealfas är så himla mycket kortare. Jag börjar först på ÄL+5-6 men då tror jag det är för sent för dig. 

Börjar man för tidigt så finns risken att man i stället hindrar ägget från att släppa, kroppen tror då att ÄL är klar eftersom progesteronet ökar, som det annars ska göra naturligt först efter att ägget släppt. 

Sen måste du ju fortsätta förbi din normala tid för att mensen ska starta. Vissa börjar blöda även om de tar krämen den dagen mensen ska komma, men du vill ju helst förskjuta den till iaf ÄL+14 så du hinner få ett ägg att fästa och se på ett test. Om du är gravid så fortsätt smörja till v14, då först producerar moderkakan tillräckligt själv. 

• Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-03-02 18:26:41 följande:

Det står att man ska sluta smörja med krämen två dagar innan bim. Hur gör du? Jag tror jag började smörja på äl+2.

Jag har alltid samma lutealfas (14 dgr), slutar oftast dagen före BIM. Men du bör ju fortsätta iaf till äl+13
  • Nykär15
    Monchichi skrev 2017-03-03 09:52:50 följande:

Too tiki: Ja jag läste om något som heter NIPT som bygger på blodprov från mamman. Görs vid vecka 10 tillsammans med ultraljud. 99% säkerhet. Jag är inte så mycket mer påläst än så. Det verkar fortfarande vara någon sorts sannolikhet i det, men jag kan ha fel? Vi är dock inställda på fvp där det inte är sannolikhet, så jag får vänta till v. 15.

Det är säkrare än KUB, denna info finns på fostertest.se:

NIPT tar fasta på att fostrets DNA förekommer i mammans blod under graviditeten. Ett vanligt blodprov analyseras som bestämmer mängderna av de 23 kromosomerna. Dessa ska vara lika om fostret är normalt, medan en avvikelse hos någon av de somatiska kromosomerna indikerar syndrom. NIPT har redan utförts på över 600.000 graviditeter och är både bättre och säkrare än de tidigare metoderna: över 99,9 procent av alla foster med Downs syndrom identifieras.

VI kommer göra NIPT nästa gång vi blir gravida, redan i v 10 tänker jag, ville veta så fort det bara går. Sist fick vi ju se på KUB att den lilla hade dött bara 2-3 dagar tidigare. Jag kommer sen göra privat UL i v 13-14 igen för att se om den lille lever än. Jag går privat och kommer be om UL v 8, 10 och sen 13-14 och sen får jag se om jag känner mig trygg..men kommer inte tveka för att boka nåt om jag behöver lugnas...det får kosta extra, men att gå runt och må dåligt om det går att undvika kommer jag inte göra. 

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-03-03 10:36:48 följande:

Detta visste jag inte! Tack för info.

Hur mår du Nykär15?

Molvärk och mår riktigt illa...men tror det är pga det höga progesteronet... :(

Hur mår du?
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-03-07 19:49:05 följande:
    Nä min sambo har heller inga egna barn.

När jag sa att testet var negativt kom hans ännu mörkare tankar fram, "mina spermier är döda, klart det blev negativt". Stackars plutt :( men vi blev ju gravida i december men fick tidigt mf så vi vet att vi kan. Nu är bara frågan NÄR det kommer funka nästa gång ...

Min sambo har heller inga egna...så jag vill verkligen kunna ge han den gåvan och att få uppleva en förlossning! 

Att välja ex adoption blir för oss svårt eftersom vi inte är gifta och jag är för gammal för flera länder. Vi har även för stor ålderskillnad på oss och då jag vart gift innan skulle han och jag behöva vara gifta i 5 år...som för att bevisa att jag inte skiljer mig igen..så den kravlistan som fanns där gör att vi inte har det valet att gå vidare med. Är man äldre får man även äldre barn och det är vi inte sugna på....

Fått negativt idag, BIM i morgon. Så nu får vi börja om..har möte på IVF-klinik på tisdag så jag hoppas vi får dra igång på mensen i början på april hos dem. Så denna cykel blir helt naturlig utan stimulering. Rätt skönt på ett sätt. 

Vi har ju redan gjort utredning, så kan nog starta rätt fort med IVF. Spermierna var jättebra och mitt AMH högt för min ålder. 

Vårt sista alternativ om IVF inte funkar är ÄD utomlands..men får verkligen hoppas tre försök med mina ägg ska räcka...blev ju ändå gravid två ggr förra året så omöjligt känns det ju inte. 

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.