Inlägg från: Nykär15 |Visa alla inlägg
  • Nykär15

38+ och försöker bli gravid.

Monchichi skrev 2017-03-15 09:39:19 följande:

Nykär: Spännande med IVF-start. Det känns konkret, men håller ändå tummar att det hinner ta sig denna cykel!

Too tiki: Hur går det för dig? BIM idag?

wa76: Hur mår du? Hoppas allt är i sin ordning trots tempen som du oroade dig för. Jag kan inte det där med vad TSH ska ligga på men tolkar det som du hade för högt, hur påverkar det graviditeten? Jag skulle också slutat tempa och bara låta tiden ha sin gång, känns som mindre stress då man ändå inte kan göra något, men gör så klart det som känns lugnast för dig.

Välkomna ni nya!

Jag tog semester ett par dagar och åkte till fjällen med mina tvillingtjejer medan farmor var här hemma och tog hand om skolbarnen och minsting. Nu är jag tillbaka i vardagen, som två månader framöver är föräldraledig heltid. Vi har valt att inte ha dagis så en av oss är alltid hemma som det är nu.

Ja man får ju ändå försöka denna månaden, man vill ju inte missa en ÄL när man försöker, hade inte känts bra. 

Angående högt TSH så ökar det missfallsrisken markant samt gör det svårare att bli gravid och behålla den. Man misstänker att vårt MA berodde på förhöjt TSH...visste ju inte innan att jag hade det problemet, det visade sig på den utredning vi gjorde privat efter förlusten...

Önskar man fått ta ett prov på fostret som visade om det hade kromosomala avvikelser eller om det annars kunde vart TSH..men något sådan gör de ju tyvärr inte....

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-03-15 10:23:23 följande:
    Åh, så spännande. Håller förstås tummarna för att det tar sig den här månaden så att ni slipper IVF. Men annars kommer det att gå jättebra. Testa kan du börja göra så fort ovitrellen har gått ur kroppen, men det har du ju koll på. De brukar ha testdatum ca 3 veckor efter äggplock men vem orkar vänta så länge...? Om du tjatar kan du säkert få utskrivet extra lutinus förresten, det har jag alltid lyckats få.

Hon lät inte positiv alls till att ta Lutinus längre...så jag tror inte det. Men jag kan ju alltid vända mig till min gamla läkare efter ett plus och förklara sitsen så kan hon nog skriva ut. Jag kommer gå till henne på tätare UL om det tar sig, vill inte ha den oron som det skulle innebära att inte veta...så kommer behöva kika in ibland och då gör hon det. 

Nej jag kommer ju inte vänta så länge med att testa, så blir nog på 12-14 dagar efter Ovitrellen...den har gett spår på mig även på dag 10 men inte senare. Men sen får man ju inte ge upp, man vet ju inte vilken dag som ett ev ägg fäster. Men hon sa att efter 6 dagar börjar slemhinnan i livmodern bli mindre mottaglig, därav att man inte sätter in senare än 5 dgr blastocyst. Sen vet jag ju inte än om jag kommer få 3 eller 5-dagars. Vi får se! Skönt att vara så nära starten nu iaf, känns lite mer hoppfullt igen. 

Hemflyttad skrev 2017-03-15 10:26:39 följande:

Även jag har börjat väntan på ÄL, fast jag har nog rätt många dagar kvar. Mensen är i alla fall nästan helt slut. Har börja ta munkpeppar, frågan är om man ska köra bara fram till ÄL eller hela månaden. Hoppas att det blir lite ordning på mina cykler nu.

Tänk vad mysigt det skulle vara med en decemberbebis! Hjärta

Vilken dag brukar du få ÄL? 

Jag är på CD7, ska börja ÄL-testa på CD9, har ju ÄL oftast på CD12 men har även hänt den kommit både tidigare och nån dag senare.

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-03-15 14:48:01 följande:

Nykär15 - ÄL varierar en del, men den är ganska tidigt numera. I augusti förra året gick jag från att i stort sett alltid ha ägglossning dag 17 och sedan en lutealfas på 11 dagar till att få tidigare ÄL och ibland något längre lutealfas. Över jul hade jag ÄL på dag 9! Månaden därefter dag 14 och då blev jag gravid, om så bara för nån vecka... Idag är jag på dag 5.

Du får jättegärna tipsa om din gynekolog! Skicka ett PM om du inte vill säga här. Jag bör nog gå till en gynekolog och kolla upp mig, särskilt med tanke på konstiga blödningar, och eventuellt kanske få någon typ av stimulering.

Håller tummarna för att det tar sig den här månaden för er, annars ska det bli spännande att följa dig i IVF-karusellen. Solig

Ja nog bra få dig kollad och ev få lite hjälp med stimulering. 

Min ÄL är ganska duktig normalt sett, och lutealfasen har alltid varit 14 dagar iaf vilket är skönt. 

jag inboxar uppgifter om gyn till dig!

• Nykär15
    wa76 skrev 2017-03-15 20:58:16 följande:
    Vad skönt med lite semester! Härligt att du kunde åka iväg med en mindre skara, så man får lite lugnare också! Hoppas ditt illamående är bättre nu? Vilken vecka är du i nu? Nåt tidigt ultraljud snart? :)

Här är det nog bra. Inte fått missfall än... smörjer med Progesterall och äter mina järntabletter - 2 om dagen, magen blir ju kass, men jag hade lågt blodvärde så det är järn som gäller! Tempen återhämtade sig sen men jag är så hemskt orolig att jag ska blöda att jag håller på att bli tokig. Du har ju rätt att man ska sluta oroa sig eftersom man ändå inte kan påverka någonting, men du vet - lättare sagt än gjort! ;)
    Mest är jag nu orolig över att jag knappt har några symtom. Borde ju vara i v. 5+5 idag och då brukar ju de flesta få illamående och fruktansvärt ömma bröst, kisa ofta och ha molvärk. Men jag har typ ingenting förutom att jag är fruktansvärt trött (sömnig) och sover jättedåligt.

Ja, TSH var förhöjt och det betyder ju i princip att det finns för lite sköldkörtelhormon i kroppen och hypofysen stimulerar alltså sköldkörteln (med TSH) så att den ska tillverka större mängder hormon. Jag vet ju inte var jag ska ta proverna för uppföljning, ssk nämnde att jag borde göra det på mottagningen där jag ska skriva in mig vid graviditet, men jag tycker inte att jag vill vänta så länge (tänker ju inte skriva in mig förrän tidigast v 9-10, om det går så långt och jag inte får missfall eller MA). Varför kan inte de själva ta kompletterande prover? För dyrt antar jag? Usch, vet hur det är med sjukvården, tyvärr. Ska ju dit nästa fredag, den 24 mars, på eftermiddag, så jag hoppas jag får tydligare svar. Inte så nöjd med läkaren på Linné kliniken, måste jag säga. Skulle inte rekommendera henne.

Vill också hälsa välkomna alla nya! :) <3

Åh skönt höra att graviditeten går framåt. Ang TSH är det konstigt att kliniken inte gör det åt dig? Vi gick igenom mina provsvar på vår klinik och hon sa att eftersom jag hade så nytt prov så behövde de inte ta ett nu, men om jag blir gravid tar de ett direkt igen. Min förra klinik har tagit tre ggr på mig och nu skickat remiss för fortsatt provtagning på min VC. 

Du skriver inget om folsyra, men det hoppas jag du tar redan, börja direkt annars. 

Angående illamående har det kommit först i v 7-8 för mig alla gånger jag vart gravid (har gått så långt tre gånger). Så första 2-3 veckorna har jag mest vart tröttare och haft lite molvärk. Så du ska se att det inte är några problem!! Skönt du ska dit på fredagen, men be dem kolla TSH eller iaf skicka en remiss om det till VC. Det är för sent kolla närmare v 10 skulle jag säga, Vår lilla misstänks ju ha dött just pga mitt förhöjda värde...det skedde i v 12+2. Om det tidiga missfallet berodde på det med vet jag inte....kan ju vart kromosomala fel med...omöjligt säga, Men eftersom det innebär ökad risk så bör man ju kolla. 

Vad låg ditt senaste värde på?

• Nykär15
    Anonym (Sanna) skrev 2017-03-18 19:30:40 följande:

Äl snart på gång. Nu kör vi!

Här med! Är på CD12 och haft blinkande smiley igår och idag, så den borde slå om till fast inom nån dag eller två. Så runt 5/4 räknar jag med mens och då blir det starten för vår IVF!

Vi kommer förstås att pricka denna äl med, men har inte så stora förhoppningar på våra egna försök längre utan längtar tills vi startar upp i april....

• Nykär15
    Milou3 skrev 2017-03-20 10:36:40 följande:
    Spännande! Är det första ggn du testar digitalt äl-test?

Är på CD11 och fick en glad gubbe i morse.
    Ja det är första gången med digitala. Är de med dubbelindikator, så den ska ju gå från blinkande till fast för att indikera ÄL. 

Har du det andra som visar bara glad?
  • Nykär15
    Milou3 skrev 2017-03-20 12:44:08 följande:
    Ja precis, jag har den andra som bara visar glad.

Ah ok. Idag fick jag fast gubbe så ÄL nu då Glad känns så otroligt skönt att kroppen är i fas och normal cykel trots att jag inte har nån stimulering. CD13 idag. 

Var lite nojig igår för jag läste att visa fick blinkande gubbe i 6-9 dagar utan omslag till fast....men enligt CB får ju 66% först två blinkande dagar och sen fast. Så min cykel följde iaf regelboken vilket får mig att andas ut lite. 

Så detta är det absolut sista egna försöket. Har noll förhoppningar så jag riktar in mig på att vi kommer starta upp IVF den 5/4 när mensen drar igång. 

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-03-20 13:18:58 följande:
    Håller tummarna för att det blir något den här månaden!

Nu har jag förresten bokat tid hos gynekologen du rekommenderade, dels för att fråga om konstiga blödningar, dels för att höra om jag kan få något ägglossningsstimulerande.

Vad kan jag vänta mig av besöket tro? Har du några tips? Glad

Åh vad bra! Hoppas hon ska kunna hjälpa dig! Hon kommer göra VUL och vilja ta prover på dig. Sen kommer du få berätta din egen story och så gör hon bedöming utefter allt det hon hör och ser. När ska du dit?

Ang ÄL-tester så har jag sällan fullt utslag på vanliga stickor, så därför valde jag att testa dessa nu och det känns SÅ skönt att jag fick fast gubbe efter två dagar blinkande redan. När jag matade ut testet var båda strecken lika starka, så det känns väldigt bra. 

Kanske lossar du inte helt som du ska? Är det obalans i hormonerna så kommer hon ju se det eftersom de kommer ta LH-prov med. 

• Nykär15
    Hemflyttad skrev 2017-03-21 08:48:24 följande:
    OK, tack! Jag gjorde VUL/blodprov tre gånger i höstas som bekräftade ÄL (gjorde FET med gamla embryon, tog sig dock inte), plus att jag ju blev gravid förra månaden, så jag tror att jag har väldigt kort stegring helt enkelt. Kan ju testa varje timme, men det känns onödigt.

Skönt att du fick glad gubbe! Då vet du ju mer exakt när ni kan köra igång med IVF, om det nu behövs. Måste kännas spännande. Håller tummarna!

Ja de ville jag skulle ha koll på ÄL inför IVF:en just för att mitt äggplock väntas bli under påskhelgen...så det är prel.bokat att det blir 17/4 och de kommer ha helgöppet på fredagen och måndagen just för att det är för lång tid att ha stängt över påsk. Så nu ska jag bara höra av mig till dem igen när mensen dragit igång. 

Finns ju chans på denna ÄL ändå med, men eftersom det inte tagit sig sen i somras så tror jag ju inte riktigt på den ändå....

Hon kommer ju göra VUL på dig ändå, för att bilda sig en egen uppfattning, se på slemhinnor, äggstockar osv. 

• Nykär15
    Too tiki skrev 2017-03-23 10:54:43 följande:
    Hej alla,
    Ville bara höra av mig lite snabbt här då jag varit borta från FL ett tag. Livet kom tyvärr ikapp oss då min pappa blev hastigt sjuk och somnade in onsdag förra veckan Gråter . Just nu känns allt väldigt jobbigt men vi har i varje fall försökt fortsätta hoppet om att få barn och min pappas sista ord var att vi inte får sluta försöka utan ge allt nu så länge vi kan. Hans ord var det som hjälpte mig att börja på en ny omgång Letrozol och idag är jag på cd 7 och sista dagen med Letrozol idag och en spruta Gonal F. Vet inte om det är så klokt att fortsätta just nu men det känns samtidigt som jag måste göra något för att skingra tankarna då det varit så mkt den sista tiden.
    Har inte hunnit läsa igenom alla inlägg men jag hoppas att det har gått bra för någon här i tråden och för er som det inte gått så bra för önskar jag lycka till denna månad. Kram till er alla och ta hand om varandra!Hjärta
    Beklagar vännen...många kramar! <3
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.