wa76 skrev 2017-03-15 20:58:16 följande:
Vad skönt med lite semester! Härligt att du kunde åka iväg med en mindre skara, så man får lite lugnare också! Hoppas ditt illamående är bättre nu? Vilken vecka är du i nu? Nåt tidigt ultraljud snart? :)
Här är det nog bra. Inte fått missfall än... smörjer med Progesterall och äter mina järntabletter - 2 om dagen, magen blir ju kass, men jag hade lågt blodvärde så det är järn som gäller! Tempen återhämtade sig sen men jag är så hemskt orolig att jag ska blöda att jag håller på att bli tokig. Du har ju rätt att man ska sluta oroa sig eftersom man ändå inte kan påverka någonting, men du vet - lättare sagt än gjort! ;)
Mest är jag nu orolig över att jag knappt har några symtom. Borde ju vara i v. 5+5 idag och då brukar ju de flesta få illamående och fruktansvärt ömma bröst, kisa ofta och ha molvärk. Men jag har typ ingenting förutom att jag är fruktansvärt trött (sömnig) och sover jättedåligt.
Ja, TSH var förhöjt och det betyder ju i princip att det finns för lite sköldkörtelhormon i kroppen och hypofysen stimulerar alltså sköldkörteln (med TSH) så att den ska tillverka större mängder hormon. Jag vet ju inte var jag ska ta proverna för uppföljning, ssk nämnde att jag borde göra det på mottagningen där jag ska skriva in mig vid graviditet, men jag tycker inte att jag vill vänta så länge (tänker ju inte skriva in mig förrän tidigast v 9-10, om det går så långt och jag inte får missfall eller MA). Varför kan inte de själva ta kompletterande prover? För dyrt antar jag? Usch, vet hur det är med sjukvården, tyvärr. Ska ju dit nästa fredag, den 24 mars, på eftermiddag, så jag hoppas jag får tydligare svar. Inte så nöjd med läkaren på Linné kliniken, måste jag säga. Skulle inte rekommendera henne.
Vill också hälsa välkomna alla nya! :) <3
Åh skönt höra att graviditeten går framåt. Ang TSH är det konstigt att kliniken inte gör det åt dig? Vi gick igenom mina provsvar på vår klinik och hon sa att eftersom jag hade så nytt prov så behövde de inte ta ett nu, men om jag blir gravid tar de ett direkt igen. Min förra klinik har tagit tre ggr på mig och nu skickat remiss för fortsatt provtagning på min VC.
Du skriver inget om folsyra, men det hoppas jag du tar redan, börja direkt annars.
Angående illamående har det kommit först i v 7-8 för mig alla gånger jag vart gravid (har gått så långt tre gånger). Så första 2-3 veckorna har jag mest vart tröttare och haft lite molvärk. Så du ska se att det inte är några problem!! Skönt du ska dit på fredagen, men be dem kolla TSH eller iaf skicka en remiss om det till VC. Det är för sent kolla närmare v 10 skulle jag säga, Vår lilla misstänks ju ha dött just pga mitt förhöjda värde...det skedde i v 12+2. Om det tidiga missfallet berodde på det med vet jag inte....kan ju vart kromosomala fel med...omöjligt säga, Men eftersom det innebär ökad risk så bör man ju kolla.
Vad låg ditt senaste värde på?