Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

38+ och försöker bli gravid.

Milou3 skrev 2017-08-25 09:22:38 följande:
    Ja det blir utan mannens vetskap! Tog ett test i morse och det visade något svagare än kontrollstrecket så gissar att äl kommer ske natten till måndag eller under måndag. Jag ska till landet med ungarna på lördag morgon så antingen försöker jag få till lite mys i kväll eller på söndag. Sambon ska kolla någon MMA-fight på lördag natt/söndag morgon med polare så risken är stor att han är helt slut på söndag. Eller bakiskåt ...
    Ojdå, hoppas du får med honom på noterna! Men söndag kväll kanske han piggnat till annars?
  • Monchichi
    Milou3 skrev 2017-08-26 07:58:33 följande:

Höjden av otur när sambon åker på magsjuka!!!!

Nej men tusan också! Det brukar iofs gå över rätt fort men man blir ju tom och orkeslös, och så är det ju risk att du blir smittad... Nej det där behövde inte ni! Har ni fått till någon gång nu före?
  • Monchichi
    mammsen79 skrev 2017-08-26 03:53:10 följande:

Hej Jag är 37 år och min sambo är 40 år och jag har barn sedan tidigare förhållande, har två tjejer 11 och 15 år. Och nu den här månaden tänkte vi börja försöka igen då jag har ett missfall bakom mig och en graviditet som magen moderkakan bildades men inget foster så klart man är rädd men det har gått en tid nu så nu hoppas vi det ska gå hela vägen. jag har äl 31/8. Jag har en så bra app som stämt in så bra som jag fyller o när jag ska ha mens o ägglossning.

Välkommen! Och så klart Lycka Till!
    Milou3 skrev 2017-08-27 23:43:29 följande:

Fick till det nyss! :) så jävla lättad! Och oavsett om det tar sig så eller ej känns det ändå bra att vi iaf inte slösade bort en ägglossning! Nu kommer jag sova gott :)

Yes! Vad bra! Det känns alltid bättre när det iaf finns en chans. Hoppas det tar sig nu! Angående progesteronkrämen har ju jag aldrig använt det och har inget att gå på men det verkar väl vettigt att vänta om du ska ta prov så det inte är missvisande.
  • Monchichi
    bluebird6 skrev 2017-08-28 11:22:05 följande:

Har hållit mig borta lite från sidan.. Vi har inte riktigt bestämt hur vi ska göra än. 
    Psyket är inte riktigt med på ett sista försök, men längtan är fortf lika stor. 

Hoppet om en lyckad graviditet är rätt utplånad.
    Liksom varför skulle det gå bra nu när det inte gjort det de andra 5 gångerna... 

och det här djävulens påfund med Ma är inget jag vill uppleva igen..
    Svårare och svårare för varje gång att vara positiv..
    känslan när kroppen har lurat en igen i flera veckor och man går och bär på ett dött efterlängtat frö som måste tvingas ut med skrapning.. Ja, den har bara blivit värre för varje gång.. 

Hur vågar man lita på kroppen nu känner, iaf jag.. 

Däremot så verkar kroppen i fas igen.
    Om man räknar med skrapningen som mens, 18/7 så var jag 4 dagar sen och första mensen efter sista graviditeten är nu avklarad. 

Detta deppiga inlägg kommer ju nu då vi måste bestämma oss typ nu i dagarna om vi ska köra på inför ÄL... Jag är så jäkla splittrad.. Cd9 idag..

3 Ma på 11 månader och 2 mf innan.. hängt här i tråden över året och i diverse bftrådar emellan. Är det vår tur någon gång? 

Kan inte ens föreställa mig er situation, jag vet inte hur man orkar och lyckas hålla hoppet uppe med alla motgångar, men någonstans är det ju det man måste för att nå målet. Hoppet är det sista som överger en, kom ihåg det! Ger en klapp på axeln, och önskar er all lycka!
  • Monchichi

Jag har varit på UL idag. Båda uppskattas väga drygt 1900 g var, och flödet som några nämnde i tidigare inlägg var bra, likaså fostervatten. Moderkakans funktion var inget läkaren nämnde. Det känns som det närmar sig. Fick sitta med ctg idag också och fick en kraftigare sammandragning under mätningen. Fler sådana och oftare och jag ska åka in. Samtidigt lät det inte alarmerande. Jag hoppas ju så mycket att de stannar inne ett par veckor till.

Har fått frågan om jag vill sterilisera mig också i samband med operationen, då de inte rekommenderar mig fler graviditeter p.g.a. riskerna med ytterligare snitt. Nu tror jag inte fler barn blir aktuellt för oss, men det känns så drastiskt och definitivt. Jag trodde iofs vår femma var den sista också. Men usch, det känns så tråkigt med sterilisering, så som vi ändå fick jobba med tabletter och sprutor för att få våra första två barn.

• Monchichi
    MammaPippi skrev 2017-08-29 20:03:56 följande:
    Hur många snitt har du gjort?
    Jag har gjort två, detta blir mitt tredje. Hade så gärna velat föda vaginalt, men jag får inget val.
  • Monchichi
    Milou3 skrev 2017-08-30 10:55:55 följande:
    Sterilisera dig inte! Tänk om du ångrar dig sen!
    Jag har ju inte tänkt tanken själv och det kändes främmande när frågan dök upp, så jag har än så länge tackat nej.
    MammaPippi skrev 2017-08-30 20:44:22 följande:
    Tror d är en standardfråga vid tredje snittet.. fick den också, typ av 4 olika personer -
    Trots att jag sagt nej första gången och jag inte ens har träffat spec MVC kring snittplanering än :) klart att det är en sak man ska fundera på, och bli erbjuden. Men knappast bli påprackad mot min vilja som jag lite får känslan av nu... tycker spiral funkar alldeles utmärkt de få fertila år jag har kvar. Och är ju inte direkt superfertil längre med tanke på hur vi fick kämpa denna gång.
    Ja så kanske det är, att man inte rekommenderar fler än tre snitt, och därför ställer frågan. Men det måste ju vara individuellt också. Jag fick prata igenom senaste snittet med opererande läkare efteråt då jag var sövd eftersom det blev urakut, men hon sa då att det finns inga hinder för en ny graviditet men då skulle jag räkna med snitt igen, vilket blir nu alltså. I någon bok läste jag helst inte fler än fyra snitt, men sedan har jag ju också läst om de som gjort både fem och sex snitt, så som sagt, det måste ju bero från fall till fall hur skör livmodern är efter snitten.
    bluebird6 skrev 2017-08-30 22:24:10 följande:
    Tack.. 
    Jo jag tror väl att det blir ett försök till. Eller ja vi jobbar på det iaf. Försöka är ju inte helt fel heller. Äl på söndag så here it goes again. 

vad skönt att de små verkar må bra. Hur lång tid innan snitt? 
    Önskar dig all lycka till i världen! Hjärta
    Åh tack så mycket! Snittet är planerat till 37+1, 3½ vecka dit. Idag packade jag väskan. Det kan ju egentligen bli när som helst.

Håller så tummarna för er!

• Monchichi
    babba74 skrev 2017-09-01 09:35:41 följande:

Jag testade mig imorse på BIM+5 och fick positivt. Kan inte riktigt ta in att jag faktiskt är gravid.. Glad

Åh grattis, fantastiskt!
  • Monchichi
    Anonym (Sanna) skrev 2017-09-05 07:14:57 följande:

Jag lyssnade på föda barn podden igår från Danderyds sjukhus. Det handlade om att få barn i mogen ålder. Överläkaren menade att riskerna med att få barn över 40 mer handlar om när man är förstföderska. För 99% går det bra och särskilt om man är omföderska. Problemet kan ju vara livmodern som eftersom det är en muskel inte är lila elastisk som när man är i 20-30 års åldern. I Stockholm var det ganska vanligt med kejsarsnitt om man är 40+ men oftast inte om man tidigare fött vaginalt. Det var jätteintressant! Ikväll ska jag fortsätta med ett avsnitt som handlade om tvillinggraviditet och födslar. Tips till dig Monchichi fastän du redan har koll.

Åh, tack för tipset!

När jag tittar på min mage nu undrar jag hur stor den kan bli? Det ser onekligen ut att vara fullt. Imorgon har jag nått den tid då mitt första tvillingpar föddes, så varje dag utöver det blir en seger för mig. Har nytt UL om en vecka, får se om jag kommer dit.

Är rejält svullen också om fötter och ben. Har inte tagit urinprov hos bm mer en en gång för flera månader sedan. Det är väl bl.a. det som kan visa på havandeskapsförgiftning om man har äggvita eller socker? Ska läsa på. Blodtrycket var bra sist iaf.
    Nykär15 skrev 2017-09-04 12:45:21 följande:

Var hos bm idag, allt så bra ut. Magen låg strax under normalkurvan, skönt då jag trodde den skulle ligga över. HB var lite lägre på 118 så får ta en extra järn varannan dag, har ju tagit en om dagen hela tiden. Men är vegetarian så jag vet att mitt värde brukar gå ner. 

Har fått mängder med tider, förlossningen vill ha prover varannan vecka på blodtryck och urin för att jag är över 40, så från v 32 är det ett himla spring eftersom de tiderna blir utöver de jag är hos min BM. Tillväxt-UL är först v36 och sen har de även uppföljning veckan före bf på förlossningen. Stenkoll på oss lite äldre, väldigt skönt!

Sen kommer läkaren kika på hur de ska göra med min försvagade livmoder, om det blir en undersökning eller om det blir snitt...det oroar mig mycket att den är i dåligt skick då det syntes väl efter vårt MA förra sommaren...helst vill jag ju föda vaginalt, men vill inte göra det utan en undersökning och ett utlåtande, vågar INTE riskera barnets liv eller mitt...skulle livmodern brista så innebär det kanske även att det absolut är uteslutet med fler barn...och jag vill inte att den dörren stängs pga att jag prompt måste föda vaginalt...isf får det bli snitt, det som är säkrast för mig och barnet vill jag ha. 

Hoppas du får tag i ett tidigare så du kan stilla din oro! Hjärta

Skönt för dig! Jag upplever inte att jag får extra koller för ålderns skull, utan enbart för att det är tvillingar, men det kanske är en kombination? Minns att du skrev det där om din livmoder. När kan du få göra en sådan undersökning? Det blir ju jobbigt om det blir för sent, bättre att vara förberedd i tid tänker jag.
    EnLitenTrea skrev 2017-09-05 08:37:47 följande:
    Ja man känner ju sin kropp väl efter alla turer, men håller ändå tummarna för att den lurar dig :)

Jag ska prata med min BM idag och försöka få till ett tidigare VuL, känns inte bra att gå och känna såhär :(
    Jobbigt för dig! Hoppas ändå allt ser bra ut!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.