Inlägg från: Monchichi |Visa alla inlägg
  • Monchichi

38+ och försöker bli gravid.

Sanna: Så tråkigt med minus och mens!

Hemflyttad: Kasta inte in handduken än. Eller du känner ju din kropp bäst och vet säkert tiden mellan äl och mens, men det låter för mig som det fortfarande finns chans om det bara är äl+12. Hoppas!

Milou3: Nä men inte kan väl vul störa? Jag förstår att du funderar, men jag kan inte tänka mig att det gör skada. Det skulle ju vara heldumt. Snart gyn-besök! Hoppas du får med mannen på lite skoj i helgen

Själv börjar det kännas tungt. Var på mvc i morse och magen är stor som i v.36 för en enlinggraviditet, och jag är i 28+. Har gått upp 13 kg. Bebisarnas hjärtan tuffade på fint iaf. Skönt med semester men kan ju inte påstå att jag blir piggare av det, men det beror väl på omständigheterna också, försöker hinna med att fixa lite hemma med en mindre ombyggnation, målning och sånt, så jag får väl skylla mig själv. Nu gör jag som minstingen och tar lite siesta

• Monchichi
    smurfen 11 skrev 2017-07-27 16:49:19 följande:
    Åh önskar man fick tvillingar, så det bara blev en förlossning, och två barn på en gång för blir det barn så blir det nog bara en gång pga åldern...eller får man ks vid tvillingar?
    Jag kommer tyvärr förlösas med kejsarsnitt. Hade så gärna velat föda vaginalt, och de små ligger dessutom båda med huvudena nedåt så verkar ju optimalt, MEN jag har två snitt bakom mig. Vid mitt UL förra veckan sa läkaren att om det varit ett barn kunde jag möjligen fått försöka, men två är större påfrestning och större risk att det spricker i gamla ärret då livmodern där inte är lika elastisk. Jag älskar ju förlossningar och har mått absolut bäst vid de vaginala. Tyvärr blev jag snittat med tvillingarna för fem år sedan p.g.a. sätesbjudning och tidig vattenavgång. Och senast blev det urakut snitt när bebisen inte kom ner i förlossningskanalen och sjunkande hjärtljud. Så jag tycks inte ha något val nu.

Milou3 och Hemflyttad: Håller med, tiden går verkligen fort!  
  • Monchichi
    Nykär15 skrev 2017-07-28 12:38:12 följande:
    Tråkigt, men vad ska man göra..mådde med bäst efter vaginala förlossningen, första kom med snitt. Nu vid vårt MA upptäckte de ju att min livmoder är försvagad i framkant av snittet och den efterföljande graviditeten och förlossningen gissar de. Så nu ska läkaren kolla igenom journalerna och så blir det en koll på om den bedöms kunna klara en förlossning...annars blir det snitt här med vilket jag inte hoppas alls...ska till bm om 4-5 veckor och vi skulle prata mer om det då.
    Ojdå, ja då förstår du mig också, hur jag tänker. Håller tummarna för dig att du får ett positivt samtal hos bm och att du kan få tro på en vaginal förlossning när det är dags.
    Zora skrev 2017-07-28 16:26:41 följande:
    Det gick fort för mig! Äl kom ca 3 v efter MA:t och mensen dök sedan aldrig upp :)

Är i v 7 nu (6+4) mår bra, känner mer symptom än med MA:t, men är inte särskilt illamående (vilket jag var med de båda andra) så lite oro finns att det inte är ok. Bara att vänta och se.
    Åh grattis! Det var goda nyheter! Hoppas det går bra nu. Vi har väl alla hört att varje graviditet är unik och att man kan må helt olika, så oroa dig inte för uteblivet illamående än så länge. Ska du på något vul?
    Milou3 skrev 2017-07-28 21:37:36 följande:
    Jag uppskattar att du lägger dig i! Hellre det än blasé!

Jag kommer troligtvis bara ha en dag för sex mtp min sambo och då chansar jag på dagen efter glad gubbe. Kanske. Inte bestämt mig riktigt än. Kommer nog testa samma dag som glada gubben ändå. Känns mer safe!

Och om vi inte får till det då blir det dagen efter hoppas jag!
    Men tänk att han ska vara så svår att få med på noterna :-/ Jag tycker synd om dig. Har ju inga tips och råd att ge heller, tyvärr.

• Monchichi
    Milou3 skrev 2017-07-28 21:57:21 följande:

Har en sms-konversation just nu med en kompis som ligger och ska föda barn. Så otroligt häftigt att få följa henne och hjälpa ( förhoppningsvis) henne. Hennes första barn. Kämpar med värkar hemma pga platsbrist men de ska snart åka in. Längtar sååå och hoppas verkligen att man får vara med om det igen!

Wow, vad kul för dig, blir lite avis. Föda barn är ju bara så otroligt häftigt, finns inget som slår det!
  • Monchichi
    Zora skrev 2017-07-28 22:43:12 följande:
    Tack! Jo alla graviditeter är unika.. det sa BM förra gången också, men då blev det ju MA. Men men, alla ÄR unika och att jag inte mår direkt illa nu betyder ju inte att det är kört. Har ju iallafall känt lätt illamående vid några tillfällen. Det är mer än förra gången då det var noll.

Jag ska på VUL 9/8 för datering inför fosterdiagnostik, så om inget dåligt hänt innan dess lär jag få veta då hur det står till.
    Håller tummarna för dig nu!
    Milou3 skrev 2017-07-28 22:57:22 följande:
    prestationsångest eller vad det nu handlar om är inte att leka med! Sjukt jobbigt!! Hoppas verkligen att det blir bättre. För jag är en ganska sexuell person och detta kommer jag inte fixa i längden ...
    Har det varit lättare att få till det före ni försökte få barn? Ja då kan det ju vara prestationsångest och det låter ju synd om det är så. Men han vågar inte ens försöka för risken att inte lyckas skjuta av? Jobbig sits. Får du med mannen på besöket 2 aug? Eller känner han kanske ännu mer att han ska lyckas då när du är under utredning? Hoppas det vänder till det bästa för er!
    bluebird6 skrev 2017-07-29 07:57:37 följande:

Jag har tvärt om. Jag har grym ångest för nästa +..
    Nästan så jag inte vill se nåt, trots bebislängtan.

Vi får ju våra plus så fort jag siktar in mig på kontinuerligt sex mellan sista mens och nästa. Men däremot så stannar ju inte vår små kvar.
    Ångest för vul i v.6. Slår hjärtat då? Jo, men betyder ingenting för sedan i v. 10-12 så gör det inte det på nästa kontroll.
    Haft 3 Ma på raken med 4 månaders mellanrum nu och
    2 tidiga mf innan det i v. 6-7. 

Så jag blir nästa rädd när vi får +. Låter kanske helt sjukt. Men jag hade hellre väntat på plus och så att grynet stannade kvar. 

Men vi försöker en sista gång med all hjälp vi kan få har vi iaf bestämt.. 
    Lutinus, trombyl, fragmin o ev kortison. 

Slutat blöda så nu myser vi på för fullt igen. Kände att jag behövde det för psyket också. Lite mys är aldrig fel. Inte bara bebisbaka.
    Lyckas ju aldrig pricka min Äl med test.
    Som tur är så är mannen oftast med på noterna.
    11 dagar sedan senaste skrapningen så nu ska jag ju ha kunnat haft Äl. 
    Myste i förrgår och ska få till det idag. 

fast det enda jag känner just nu är att varför skulle nästa stanna kvar när inte de andra gjort det? 

Uscxh vad deppigt det blev. 

Hur mår ni andra? 

Ja det är orättvist att vissa ska få vara med om så mycket motgång, känner med dig med allt du fått genomgå. Det är bara att hålla tummarna att det är er tur som kommer nu. Sluta aldrig hoppas så länge ni försöker!
    Prinzessans skrev 2017-07-29 08:46:46 följande:
    Kan känna igen mig i det du skriver, hade 3 mf i höstas aug, okt och dec. Ville inte se fler plus på stickan slutade med ägglossningstest. Drog 2 veckor till Thailand med minstingen. Kom hem o kände mig jetlaggad längre än vanligt. Tog ett gravtest o hade blivit gravid redan en månad innan vi åkte iväg. Sitter nu o e gravid med tvillingar i v27.

Helt plötsligt kan det vända.
    Wow, härligt, skönt att höra sådana historier som din, det ger hopp! Jag är också gravid med tvillingar, i v. 29.
  • Monchichi
    Milou3 skrev 2017-07-30 11:12:40 följande:

Vill bara säga hej då och önskar er alla all lycka med bebisverkstan! Har nu haft ett långt samtal med sambon och han tycker allt blir för jobbigt och blockerande med sex kring ägglossning så vi har bestämt att lägga allt på hyllan ett tag. Blir inga mer vitaminer, äl-test osv. Jag kommer inte heller gå in på fl något mer eller räkna dagar hit och dit.

Kram på er och tack för oerhörda fina råd, tips och stöd.

Nej men vad tråkigt det låter, kan tänka mig besvikelsen. Hoppas ni mår bättre snart!
    Hemflyttad skrev 2017-07-30 11:28:58 följande:

Fick äntligen mens i morse, 2,5 dygn efter sista lutinus. Så nu börjar det om igen ...Obestämd

All Lycka Till er denna gång!
    wa76 skrev 2017-07-30 13:58:20 följande:
    Härligt! Vecka 28 redan! Kan tänka mig att man blir lite tung och extra trött med två små liv i magen! <3 Har ni funderat på namn än?

Jag håller med att semestern inte alltid hjälper mot trötthet! Vaf nästan tröttare under semestertidrn men nu har jag jobbat 2 veckor igen och stressen där är obeskrivlig. Blir mer mentalt trött men piggare fysiskt på jobbet. Sjukvård och sommar är värsta tänkbara kombination. Men räknat ut att jag slutar jobba om exakt 13 veckor (1 november och bebisen är beräknad till den 11 november) så får stå ut på något sätt. Är i vecka 25 +1 idag. Hoppas det är lugnare då så jag orkar de sista veckorna.
    Kul att höra från dig! Och att du verkar må bra. Svårt med namn när det är barn 6 och 7, vi har ju tagit många favoriter redan. Jag vet inte vad det är heller. Får se om det hinner bli mer jobb för mig, ska på nytt läkarbesök om drygt två veckor, får se hur det känns då.
    smurfen 11 skrev 2017-07-30 15:04:33 följande:
    Ok, jag trodde man alltid gjorde snitt med tvillingar.  Men man får tänka att det ska vara bäst för barnen och mamman.

Vet ni om könen?
    Jag vet inte vad det är för kön, men sambon vet då vi valde att ta reda på det efter fostervattensprovet. Jag vill ha den spännande överraskningen kvar. Men jag har en gissning.

• Monchichi
    smurfen 11 skrev 2017-08-01 09:54:19 följande:
    Oj, att din sambo kan hålla sig från att säga det till dig ! Hade jag nog inte kunnat :)

Har du tvillingar i släkten, är det därför du får tvillingar så lätt?
    Han vet att han inte under några omständigheter ska säga till mig eller någon annan. Om jag blir för nyfiken och vill veta så kan jag ju kolla själv på provsvaret.

Nej, vi har inte tvillingar i släkten. Eller nu kanske vi kan sägas ha det
  • Monchichi
    emlavinga skrev 2017-08-04 13:19:10 följande:

Hej allihopa!

En liten uppdatering från inte så lilla mig. Är i v.8+5 och ser ut som en badboll (suck!) Svullen oavsett om jag äter eller inte, och väldigt illamående från det att jag vaknar tills jag går och lägger mig. När försvinner svullnaden? Ser ju ut att vara i 5 månaden, några tips mot illamående?

Hoppas hoppas på att flera av er ska få ett plus nu i augusti!

Kram på er alla

Härligt att det fortskrider! För mig hjälpte det att äta lite lite mot illamående. Annars är väl t.ex. Postafen något man kan ta? Åksjukemedicin. Eller så får du njuta av illamåendet och tänka på varför du har det Det försvinner tids nog.
    Anonym (Sanna) skrev 2017-08-04 16:46:40 följande:

Jag får nog äl lite tidigare. Tänkte om det kanske beror på att jag slutade med rosenroten så tidigt men några dagars ätande borde inte ha gjort sånstor skillnad. Äl trådigt idag och då brukar äl vara en eller två dagar bort. Tog ett test för en halvtimne sen men det visade inget men jag litar inte på dem eftersom det sällan blir något starkt test. Jag hade räknat med äl först på tisdag. Så nu får jag hoppa på mannen ikväll och försöka få till det varannan dag så kanske vi prickar in.

Varannan dag låter som en plan! Så körde vi också för jag har inte heller koll på ÄL. Lycka Till!
    Zora skrev 2017-08-04 21:10:32 följande:
    Precis det alla sa förra gången. Alla graviditeter är olika.. bara att hoppas att det faktiskt är så den här gången, eller att det dyker upp mer symptom snart så det mer liknar de som gått bra. På onsdag vet jag.
    Måtte det gå vägen för er nu! Varmt Lycka Till på onsdag!
  • Monchichi
    Hemflyttad skrev 2017-08-05 09:25:57 följande:

Monchichi, allt bra med dig och bebisarna i magen? Glad

Tack, ja det tror jag. Foglossningen är inte lika illa som senaste graviditeterna så det är ju bra. Läste att vila stimulerar blodflödet till livmodern så bebisarna växer bättre så nu försöker jag verkligen få till vila mitt på dagen också. Annars är jag väl stor som en fullgången nu. Nyfikna folk som frågar i någon butik eller så tror ju jag ska föda imorgon och blir häpna när jag säger att det är drygt två månader kvar. Men när jag sen säger att det är tvillingar tycker de istället jag är liten. Jag är inte så stor i övrigt, utan det är magen som är stor. Jag hoppas de ligger kvar ett par veckor till.
    Too tiki skrev 2017-08-05 12:21:29 följande:

Hej på er alla kämpar!

Har varit tyst från mig den sista tiden pga oväntat besök från släktingar. Sen har jag gått på semestern och vi har varit iväg till bla. Tyskland med husbilen en sväng så jag har inte haft tid att skriva ngt här, bara läst :)

Jag är idag på cd 9 och inväntar ÄL. Har haft hög fertilitet på monitorn sen cd 6 och misstänker att jag kanske kan få maximal fertilitet imorgon och då bli ÄL cd 11. Känns väldigt bra att jag fått hög fertilitet i 3 dgr för jag har bara fått det när jag är stimulerad, annars går det från låg ena dagen till maximal nästa. Kanske kan det vara så att min nya medicinering stabiliserar hormonerna så jag får förhöjt östrogen och det är ju bra för då har ju ägget lättare för att fästa, hoppas det i varje fall :)

Hemflyttad: Hoppas att ÄL låter vänta på sig! Jag fick ÄL cd 10 när jag åt RR och då tog jag från cd 1 till ÄL. Skulle jag börja äta RR igen skulle jag börja tidigast cd 3-4 för att se om ÄL kommer mer normal tid. Annars verkar RR ha samma funktion på mig som Pergo dvs att jag får högre östrogenhalt före ÄL. Tror att de som blir gravida med hjälp av RR kan ha lite för lite av östrogen. Vet inte om det stämmer, men det är min teori iom att jag kunde se att det hade samma effekt som Pergo för min del vad det gäller det i varje fall. Att jag sen fick ÄL lite väl tidigt var ju inte så bra men som jag förstått det kan det blir så och då brukar det hjälpa att man börjar lite senare i cykeln.

Vet inte om jag missat ngt mer än att Milou inte är kvar här mer :( Om du läser detta Milou så förstår jag precis hur ni har det och hoppas att du får ett plus snart och tittar in till oss och berättar :) Min man har också stora prestationsproblem men vi lyckas få till det varannan dag ändå tack och lov. Hoppas bara hans problem inte blir värre för då tror jag nog att vi lägger ner detta för det dödar verkligen samlivet....börjar känna av det själv nu... :(

Kram till er alla!Hjärta

Roligt att höra från dig! Härligt med semester och annat att tänka på. Snart ÄL, då är hoppet tänt igen! Heja dig och gubben, hoppas augusti är er månad!
  • Monchichi
    ElsaE skrev 2017-08-07 07:27:11 följande:

Jag kunde inte hålla mig så jag testade i morse, Äl +10. Det blev plus nästan på en gång och inte så svagt heller! Jätte jätte glad såklart! Men vågar inte känna för mkt än...

Stort grattis! Vad roligt! Lycka Till nu!
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.