Nykär15 skrev 2017-05-10 19:27:45 följande:
Vi ska ta prover nästa torsdag, 18/5. Jag har med blivit oroligare...men är ju pga senaste årets erfarenheter...
Skönt du kommer iväg på måndag för NIPT. Jag tror bäbisen är alldeles frisk, vår ålder drar ju ner kub så det känns lite som man blir skrämd i onödan. Fick du se provsvaren? Man kan utläsa en del av värdena. Analyserade mina bra sist då jag fick dem innan själva kub-ul
Ja, men då tar vi ju NIPT nästan samtidigt! :D
Jag fick KUB svar på pappret. Bakgrundsrisken, baserad på åldern var ju 1/61. Nackspalten var 1,32 - mycket bra, fritt beta hCG var 0,935 MoM (insåg att 44,7 IU/L inte var det jag skulle titta på utan MoM - multiples of the median eller vad det nu heter). 1 MoM är ju perfekt, allt utöver eller under 1 ökar risken. Så det var fint också. Vad som drog ner det hela var min PAPP-A värde :( Endast 0,286 MoM. Det är inte bara ökat risk för Downs syndrom utan även för missfall, placentainsufficiens, vilket kan leda till missfall, dålig fostertillväxt, preeklampsi, att bebisen dör i magen mm. Har googlat i tre dagar nu, läst en massa vetenskapliga artiklar. I USA räknar man alla med PAPP_A under 0,4 som riskgraviditet och följer med regelbundna ul. Det gör man ju inte i Sverige. Verkar vara ca 6-10 procent av alla med PAPP_A värde under 0,4 (jag har ju mycket lägre) får problem av någon slag med fostertillväxt, preeklampsi eller nåt ännu värre. Den risken är större än min uträknad risk för Downs syndrom. Fy vad jobbigt. Så även om mina svar på NIPT kommer vara bra så kommer jag INTE kunna slappna av under alla de resterande 5 månader, om jag nu kommer så långt. Känns som jag verkligen tar en endaste dag i taget nu bara ;/