Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Nykär15 skrev 2017-01-24 14:09:36 följande:

Vet ej, fick ju väldigt tidig ÄL förra månaden med Letrozol, redan på CD10. Så denna gången ska vi ju göra VUL på CD10 och om nån blåsa är tillräckligt stor kommer jag få spruta för att lossa. 

Jag tog ett ÄL-test igår på CD7 och det var halvstarkt, så gissar ÄL kommer på CD10-11 denna gången med. Vet ungefär hur min stegring brukar ske. Ska bli intressant att se hur det ser ut i em. 

Får nog kolla med en sticka senare ikväll då och sen imorgon bitti igen. Jag har för mig att någon här på FL skrev att man inte bör ha ÄL före cd 12 för det var för tidigt, någon som vet om detta stämmer?
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-24 15:05:24 följande:
    Men om man fått hjälp med stimulering och äggen mognat tillräckligt så ska det nog inte vara nån fara. 
    Hittade info om detta i en gammal tråd där någon skrev följande "Äggen blir sämre vid kort follikelfas. De hinner inte utvecklas optimalt. Det samma gäller om man har får lång follikelfas, då blir "skalet" på ägget för hårt och svårgenomträngligt."

I detta sammanhanget var för kort follikelfas 11 dagar men sen skrev flera att de har kort follikelfas och inga problem med att gravida så jag vet inte om det stämmer.  Hoppas inte det för får jag ÄL imorgon blir det ju väldigt kort follikelfas...Jag har ju bara kollat med stickor i tre månader innan jag började med pergo. Får kolla med stickor senare ikväll och hoppas att strecket inte blivit starkare för min man är bortrest och kommer inte hem förrän på torsdag :-O
  • Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-25 08:56:21 följande:

Too tiki: Hoppas du lyckas träffa ÄL, att mannen hinner hem! Vore ju för typiskt med Pergo och så inte hinna få till det.

Själv är jag lite likgiltig just nu. Vi hann ju inte med så mycket innan sjukdomar börja härja så hårt här så får väl se fram emot nästa mens och börja om. Har bokat en tid hos gyn i mitten på februari, och hoppas få se hur det ser ut där inne och veta om jag ö.h.t. har någon ÄL och om det finns något att göra.

Inte positivt på ÄL stickan idag så det verkar som om gubben ska hinna hem innan det är dags :)

Hoppas att allt ser bra ut när du kommer till gyn. Kan ju vara så att du kanske behöver någon form av stimulering och tiden går ju så det är bra om du får hjälp så snart som möjligt om det finns något man kan göra. Brukar du kolla temp och ÄL stickor? Jag insåg ju att jag inte hade ÄL varje gång, trots att ÄL stickorna visade att jag hade det så det kan vara ett tips om du inte redan tempar dig.

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-25 15:04:16 följande:
    Har nog med läst i den tråden, känner igen det. Men jag tror mest äggkvalitén styr ändå. Och jag räknar ju bort min spottingdag och då har jag eg haft äl på dag 11 och sen släpper ju ägget inom 1-2 dygn från positivt test, så tror eg inte det är så jättetidigt ändå. Känner mig rätt lugn. Har alltid haft rätt tidig äl och har ju två fina barn och blev gravid två ggr under 2016 ju. I mitt fall tror jag mer på att TSH är det som spökar...
    Tror inte heller det spelar någon roll för det verkar vara ganska många som fått tidig ÄL men ändå blivit gravida. Står så himla mkt på olika sidor så man vet inte vad man ska tro. Jag tror på dålig äggkvalité och utebliven ÄL då och då för min del, men för din del tror jag som du att ditt TSH spelat roll.

Skrev om DHEA förut då jag började ta 50 mg per dag. Slutade med det efter ett par dgr för jag blev väldigt trött och kände mig konstig i huvudet så det kändes inte bra. Hoppas nu bara att min menscykel inte blev helt knasig av experimentet...

Inte positivt på ÄL stickan idag vilket jag är glad för då min man kommer hem sent morgon kväll :) ÄL sekretet har också försvunnit, varade bara ett par timmar sen som vanligt igen. Om min cykel är som vanligt bör jag få äggvitesekret imorgon eller övermorgon. Känns bra att ha koll på det i varje fall för då vet jag om det blir någon skillnad i cykeln med pergo, dhea mm. PÅ tal om pergo, så har jag inte alls några direkta känningar denna gång men det kanske kan variera från gång till gång hur man reagerar? Tar sista tabletterna idag så nu blir det till att invänta ÄL :) När har du ÄL?
  • Too tiki
    Anonym (Sanna) skrev 2017-01-25 19:29:45 följande:

Jag får ingen stegring på mina stickor. Tror jag testat för sent (omkring 18-19 tiden). När testar ni?

Nu moler det på så äggsläpp är på gång i alla fall. Jag tror på imorgon (eller i natt) och appen säger idag. Nu är det bara att hålla tummarna det tar sig.

Jag brukar testa runt 12 tiden efter att ha hållit mig sen 10 tiden ungefär. När jag sen fått fullt utslag på testerna brukar de ge fullt utslag på kvällen också och en gång har det även gett utslag dagen efter.
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-26 09:45:20 följande:
    Nu har jag vart på UL (CD10 idag). Först kikade hon bara inuti och sa att slemhinnorna såg jättefina ut och bra sekret från livmodertappen. Sen gjorde hon VUL, mätte slemhinnan till 9 mm och visade att den är treskiktad (den bör vara 8-10 mm för att vara mottaglig för graviditet så det är ju jättebra och tyder på att mina östrogennivåer är i bra balans). Sen kollade hon äggen, på höger sida hade jag ett jättefint på 23 mm och på vänster ett på 20 mm. Så ikväll ska jag ta Ovitrelle. Nästa fredag ska jag börja med Lutinus igen.

Om det inte tar sig denna gången så kommer jag att stimuleras enbart med sprutor nästa omgång och då kommer jag få gå på 2-3 UL för att kolla tillväxten och sen även få Ovitrelle för att lossa.
    Hon var nöjd med på hur kroppen svarade på medicinen iaf och hur allt såg ut. Och jag med, var så himla rädd att inget ägg skulle vara moget!

Så härligt att allt såg fint ut och att du hade två fina ägg på gång :) Förstår att du var rädd innan undersökningen, jag vet inte hur jag hade tagit det men antagligen skiträdd för att få något tråkigt besked :) Håller tummarna för dig och hoppas, hoppas att allt går vägen för er denna månad!

Jag inväntar ÄL som troligtvis sker dag 14 för jag har låg fertilitet idag cd 9 och förra månaden fick jag hög fertilitet 4 dgr före ÄL. Har lite ÄL känningar nu men det brukar jag ha ett par dgr före ÄL. Skönt att det är på gång i varje fall :)

• Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-25 21:17:24 följande:

Too tiki: Nej, varken äl-test eller temp. Jag var sugen på tempa, men när jag läste på så talar ju den om i efterhand att äl skett, då har jag ju missat det, om vi inte sexar varje dag då, men då fann jag inte riktigt poängen med att tempa? ÄL-test känns ju väldigt dyrt när cyklerna är så långa (upp till 44 dagar), kollade på apoteket och 10 test för 289 kr, är det såna du använder?

Monchichi skrev 2017-01-25 21:18:46 följande:

Too tiki:Just ja, tur att mannen verkar hinna hem. Då blir det väl inte så tidig ÄL i cykeln? Det verkar ju bra.

Jag brukar använda billiga-tester.se stickor först för att sen när jag vet att ÄL närmar sig ta de dyrare. Har provat både vanliga CB och den med dubbel hormonindikator men de billiga duger, bara lite krångligare om man inte kan samla upp urin....När jag provade dubbel hormonindikator första månaden visade den dessutom inte hög fertilitet utan gick direkt över från låg till maximal och då fyllde den ju inte sin funktion alls.. Förra månaden när jag tog pergo visade den 4 dgr hög och sen max. Nu har jag köpt en fertilitetsmonitor från tradera för det blir billigare i längden mot om jag använder mig av CB stavar.
    Testlagret har 21 stickor för 169 kr så de är inte så dyrt.

Tempar gör jag för att kolla så att jag verkligen har ÄL för testerna visar ju bara att LH är högt men inte att något ägg släpper.

Har du stora variationer i dina cykler? Jag hade nog kollat tempen om jag vore du, i varje fall för att få koll på om ägget släpper och så får du samtidigt koll på hur din lutealfas ser ut. Jag fick ju reda på att min lutealfas var kort genom att tempa och det är ju inte bra.

Är på cd 9 idag och låg fertilitet enligt min fertilitetsmonitor så ÄL sker kanske först cd 14 :)

• Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-26 11:24:51 följande:

Ja jag hade med mig min sambo just för om det skulle vara tråkiga besked hade jag ju totalt brutit ihop. Han är mitt allt, vi gör detta tillsammans! Och läkaren verkar uppskatta att han är engegerad så det är skönt. Han har vart med på alla gynundersökningar så han börjar bli en fena på detta hahaha. 
    Är glad idag och tänker njuta av det även om det absolut ju inte är en garanti för att jag kommer bli gravid så känns det skönt veta att allt är som det ska och chanserna och förutsättningarna iaf finns Glad

Skönt du känner att ÄL närmar sig och det gör ju inget att den dröjer lite. Mitt ägg ska ju släppa inom 30 timmar från ikväll så senast på CD12 då. Men så blir de ju mognare tidigare med Letrozole och Gonal-F så hon tyckte tidpunkten var perfekt nu. Ska bli kul att vi följer varandra mot BIM igen Glad hoppas så att vi får fler plus i tråden snart!

Bra med män som ställer upp, för som du skriver gör man ju allt detta tillsammans. Vet att min man hade kommit med på undersökningar om vi fått någon och det känns skönt att bara veta det :) Om nu det bitne blir något denna månad har jag fått koll på en klinik i Sthlm som hjälper de som är i min ålder. Funderar starkt på att ta en liten tripp dit och se om de kan hjälpa oss såvida de inte har väldigt lång kö...

Jag det är skönt att ÄL närmar sig och att jag känner något av den nu :) Blev lite orolig, för förra månaden kände jag ju biverkningar av pergo på pergodag 4 men inga biverkningar alls denna månad. Förväntade ju mig än mer biverkningar iom att jag tar dubbel dos nu. Det gjorde mig ju såklart nojjig tills jag läste att det kan vara så olika månad för månad :) Nu hoppas jag att jag får hög fertilitet på fertilitetsmonitorn i morgon, eller senast på lördag för annars blir jag nog orolig igen... :)

Ja det ska bli kul att följas åt mot BIM igen så får vi hålla tummarna för att vi och flera av oss här får våra efterlängtade + denna månad, det är vår tur nu :)

Njut nu av de positiva beskeden du fick av gyn, känns så hoppingivande så inte ens jag kan låta bli att le när jag tänker på att det såg så bra ut för er denna månad :) 

• Too tiki
    Rosenlarv skrev 2017-01-26 13:10:31 följande:
    Har du kollat med Stockholms kvinnoklinik? Privat och ligger i Hammarby sjöstad.
    Tack för tipset :) Har inte kollat men den kliniken men ska kolla upp den om det inte tar sig denna månad. 
  • Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-26 20:58:27 följande:

Too tiki: Tack för dina kommentarer. Det var ju inte dyra stickor i jämförelse vad jag tittade på. Visar de någon slags stegring ett par dagar före eller missförstår jag? Jag skulle nog förbruka många varje månad då jag senaste halvåret haft cykler som varierat mellan 24 och 44 dagar. När börjar man testa då? CD 10? Hmm, ja det är ju förstås ett sätt att veta att man släpper då om jag skulle tempa.

OBS! Varning för lååångt inlägg :)

Jag brukar se en väldigt liten stegring precis före fullt utslag, men jag vet de som får stegring över flera dgr. Spelar ju egentligen ingen roll då ägget inte har släppt när man får maximal stegring, eller ska väl egentligen inte ha gjort det så man har i regel tid på sig när man fått fullt utslag. Anledningen till varför jag skriver att man i regel har tid på sig är för att det visat sig för en del att testerna inte går att lita på. Såhär skriver bla fertilitetsläkaren Claes Gottlieb; "ju äldre man blir, desto längre finns hormonet, som gör att det blir utslag på stickan, kvar i kroppen. Då kan testerna ge utslag för sent..."

Jag vet att jag får fullt utslag runt 24 tim före ÄL då jag kollat detta med tempen. Lägger in en av alla inlägg jag hittat angående att man inte alltid kan lita på testerna.

"VARNING!!!!!

Testen passar inte för alla!
    Mina ägg släpper innan stegring.
    Bäst för mig är att kolla när jag har fertilt sekret helt enkelt,har förlorat många månader på tester.

Har även en kamrat som gick för inseminering i Köpenhamn.Hon skulle komma samma dag som hon fick stegring,men även om det ska visa äggsläpp inom 48 tim så hade alltid hennes ägg redan släppt.

Angående din fråga om när du bör börja testa står det på clearblues sida att du ska börja testa dag 7 iom att du ibland har 24 dgr mellan mensen. Skulle du prova med stickor skulle jag samtidigt kolla med temp och sekret för det ger ju också en fingervisning. Jag brukar få äggvitesekret ca: 4 dgr före ÄL så jag behöver egentligen inte börja testa förrän sekretet är rätt. Nu får ju inte alla äggvitesekret flera dgr före ÄL, men om man får det, då slipper man ju testa så många gånger så det kanske kan vara en hjälp för dig.

Idag visade min monitor HÖG fertilitet så nu börjar min ÄL närma sig :)
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.