Inlägg från: Too tiki |Visa alla inlägg
  • Too tiki

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (41 + gravid) skrev 2017-01-19 10:46:00 följande:

Hej tjejer

Jag har följt er ett tag i bg och hållt tummar och tår för + för alla. Är 41 och gravid i v 13 nu. Har sen tidigare 4 barn och har i över 2 år försökt bli gravida men det ville sig inte. Använde ägglossningstester, kollade sekret osv. Började märka att vissa månader verkade ägglossning utebli helt och gav upp tanken på ett sista barn

I november så städade jag i skåp och hittade ett graviditetstest. Tänkte att jag använder det trots att det inte blir fler. Ganska direkt dök det upp ett svagt svagt andra streck. Blev nervös och undrade vad tusan detta var. Kroppen spökar eller klassiskt spök. Fick iaf tag på ett digitalt senare och väntade till morgonen efter. Detta var 5 dagar innan bim. Fick gravid 1-2 v! Total chock!

Började nysta i den cykeln. Kom fram till att ägglossning ändrats totalt. Istället för ca 11 dagar innan mens så kom den veckan precis efter mens. Och den verkar ha hoppat som den velat dessa åren. De sk klassiska tecknen på mig nu ang ägglossning var missledande. Så även med tester mm så förlita er inte helt på dessa. Kör på känsla och lust

Hoppas ingen tar illa upp av mitt inlägg nu bara. Önskar er all lycka till nu och härliga +

Jag tar inte illa vid :) Grattis till din graviditet, alltid härligt att läsa om de som lyckas trots åldern :)

Är nyfiken bara på om du använda ÄL tester den månaden när du plussade? Jag använder mig att tester, tempar och kollar sekret och sen jag började med det, insåg jag att min ÄL inte är där jag trodde den var när jag bara gick på ÄL sekret och känningar därav min fråga.
    Nu brukar vi ha samlag varannan dag men varje runt ÄL så jag hoppas inte missar ÄL ändå men det vore intressant att veta om du testade den månaden för då kanske man inte alls kan lita på testerna. Har läst någonstans att LH  kan ta längre tid för oss äldre att bli av med i kroppen och att man inte kan lite på dem till 100%. Däremot som jag förstår det ska man kunna lite på att man får ÄL om tempen visar det men så kanske det inte är heller?
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 11:13:16 följande:

Ja svaren på TSH borde komma när som. Hoppas de gått ner. Men vi har inte några månader på oss att testa oss fram bara..känner jag jobbar mot min ålder redan som det är. När vi startade för ett år sen sa vi att vi skulle försöka 8 månader, sen IVF. Men sen hände ju all skit...nu är vi ett år framåt och inte mer nära målet. Men vi har sagt vi vill köra två gånger till efter denna, så tre totalt. Sen hoppar vi på IVF. Ju äldre jag blir ju mindre chanser och ju större risker känner jag...

Vill inte ta kostnaden, men vill heller inte tappa ännu mer tid..kanske vår enda chans. 

Jag hopps verkligen att ditt TSH gått ner för jag tror att det är det som spökat för din del då det påverkar fertilitet i högsta grad och chansen att behålla ett barn också påverkas om TSH inte ligger braSå jag tror inte du ska oroa dig för att ni inte ska lyckas om dina prover bara blir bra och tänk på att inte stressa för det i sin tur påverkar TSH....Lättare sagt än gjort, jag vet, men jag vet såväl hur det är då jag brottats med sköldkörteln i många år och sett hur det hoppar upp och ner beroende på hur jag mår. Jag håller tummarna för att TSH ligger bra nu och som sagt jag är säker på att det löser sig för er bara du får ner ditt TSH Hjärta

Jag ska ta nya prover nästa vecka och hoppas att mitt ligger bra nu då jag minskade Levaxindosen i dec. för mitt låg för lågt....
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 12:22:01 följande:
    Sköterskan på kliniken ringde nu, TSH låg fortfarande på 4,0 så nu ska jag dubbla dosen Levaxin så jag istället tar 50 mg. Nya prover om 4-6 veckor.
    Hon sa oxå att läkaren kommer svara på mitt mail idag, senast i morgon om hur vi ska göra framöver. Skönt, men hoppas nu bara det blir svar som jag tycker känns bra..
    Ledsen över att TSH fortfarande låg så högt... Gråter
    Skit också!! Rynkar på näsan Hoppas verkligen att höjningen räcker och att det går ner snabbt för har du 4 i TSH kan det absolut påverka att du inte lyckas plussa nu. I och med att ditt TSH fortfarande är högt så skulle jag försökt övertala läkaren att få testa Letrozol längre tid då högt TSH har stor påverkan. Jag vet väldigt många som haft svårt för att bli gravida pga högt TSH men lyckats bli gravida ganska direkt efter att deras värden gått ner. En del säger ner till 2,5-3 ska räcka men fertilitetsklinikerna säger att det helst ska ligga runt 1. Förstår att det känns bittert men som sagt jag är säker på att detta är problemet hos dig och hoppas som sagt att värdet rättar till sig snabbt. Många kramar Hjärta
  • Too tiki
    Anonym (41 + gravid) skrev 2017-01-19 12:11:50 följande:
    Använde tester efter ägglossningen kom jag fram till. Fick ingen ökning alls och sexlivet var väl inte på topp heller den månaden. Bara 2 gånger den veckan efter mens där jag alltså blev gravid. Har inte tempat på grund av en medicin jag åt innan graviditet som ger missvisande resultat. Det konstiga är att jag inte hade sedvanlig ägglossningsekret veckan efter mens utan den kom ungefär när jag trodde det var ägglossning men gav ju inget på ägglossningstesterna. Och via vul så stämmer fostrets storlek med veckan efter
    Tack för svar :) Ja, ibland kan kroppen luras ordentligt så det bästa är väl att ha regelbunden sex så man bara inte missar ÄL...
  • Too tiki
    5blir6 skrev 2017-01-19 12:13:09 följande:

Jag fyller 40 om två månader, har 3 barn. Nu har jag följt er här ett tag, vill så gärna vara med men kan inte säga att vi försöker bli gravida just nu. I april förra året började vi försöka bli gravida men i augusti fick jag det tråkiga beskedet, jag hade bröstcancer och allt lades på is. Har gått genom operation, cytostatika (får min sista dos på tisdag) och ska sen strålas. Efter min 4 dos av cyton uteblev min mens, vilket är väldigt vanligt. Oftast kommer den tillbaka men det är inte säkert.... :( Nu vill jag bara att tiden ska gå och längtar efter och hoppas på att få mens. Jag kommer att finnas här lite i bakgrunden och heja på er i jakten på ett +

All lycka till till er!!

Hoppas och håller tummarna för att du får tillbaks din mens snart! Annars har jag läst flera som fått äta någon medicin för att få igång mens igen men minns tyvärr inte vad medicinen heter. Kanske kan vara värt att prova om mensen inte kommer igång av sig självt... Önskar dig lycka till med allt och hoppa att mensen kommer igång snart, kramar Hjärta
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-19 12:53:28 följande:

Ja hennes mål är ju att jag ska ner till under 2, så hoppas det sjunker lite snabbare nu. Tror ju med det är just det som påverkar mest att plusset uteblir eftersom övriga prover sett så bra ut. Känner mig nedstämd att det fortfarande är högt...blä. Hade hoppats på iaf 3 nu. Men bra de ringde istället för att skicka ett brev som sist, så jag snabbt kan öka dosen. Redan tagit en andra tablett idag så hoppas nu att det gör susen..men så segt att vänta så många veckor till innan man vet om det gått ner. 

Meddelar när jag fått svar på vad hon har för plan...

Jag är ju ingen läkare men då du haft 4,9 i TSH och det sänkt till 4 med 25 ?g, tror jag inte en ökning till 50 räcker för att få ner det till 2. Möjligen skulle du behöva äta 50 4 dgr i veckan och 75 övriga dgr. Hoppas att ändringar räcker för det är ju olika från person till person men jag tycker det låter som en lite för låg dos.

Kom på en sak som hände mig. Jag började ju äta tillskott av D-vit pga att mina värden var så låga, samtidigt började jag med multivitaminen Apoteket kvinna. Har haft stabila värden hela tiden men efter det att jag tillförde dessa tillskott blev mitt TSH väldigt lågt. Vet inte om det var multivitaminen eller D-vit som gav den effekten eller båda men det är intressant att det ändrades så mkt (jag har haft runt 1 varje gång men sist jag testade hade jag bara 0,06).

Håller tummarna för att dina värden ändras till det bättre. Håller med om att det är segt att vänta så många veckor innan det ger full effekt :(

• Too tiki
    Monchichi skrev 2017-01-19 21:50:56 följande:

Too tiki: Ja du, senaste 4-5 cyklerna har två legat på 34-35 dagar och går jag på det så borde ÄL vara nu, om jag också tror på en lutealfas på 14 dagar, men det är ju mycket gissningar. Hade ju planerat att ligga från dag 13 och 1½ vecka framåt varannan dag, men så blev jag ju sjuk, och sambon, och barnen så det sket sig. Fick till en snabbis igår, men det skulle ju bara vara för otroligt att just det ger utdelning. Men jag kan ju få leva på hoppet ett tag iaf

Hoppas att du har ÄL nu då :) Testar du inte med ÄL stickor? Sen jag började kolla med ÄL stickor och temp har jag insett att jag har allt för kort lutealfas och min ÄL är ibland redan dag 11 men oftast är den dag 13.
  • Too tiki
    Nykär15 skrev 2017-01-21 10:38:32 följande:
    Kommer nog ta nån tablett extra på eget bevåg och se hur det känns, tycker nog med att dosen borde vara högre. Men min syrra höjde till 50 och gick ner till 2,3 rätt fort. Alla svarar ju olika på medicineringen med, är väl det som gör det så svårt hitta rätt dosering.
    Jo det är ju så olika från person till person och det är ju inte bra att vara hyper som jag är nu heller när man vill bli gravid så jag skulle nog vänta med att ta extra tablett om jag vore du.
  • Too tiki
    Anonym (Littleprincess) skrev 2017-01-22 14:23:26 följande:

Min "mens" var tydligen ett tidigt missfall... började som ljusrosa flytning och ett litet hopp tändes att de kunde va genombrottsblödning då det bara va ytterst lite o sen inget mer på hela dagen. Men inatt kom det en störtflod med klumpar och massa smärta. Har haft samma en gång tidigare och då var det missfall =(

Att det ska va så svårt att bli gravid när man vill.

Har haft jättelätt för det med de andra barnen. Så nu tar väl åldern ut sin rätt.

Just nu vill jag bara lägga ner hela bebisverkstaden o skita i det =(

Men vet att om några v växer hoppet igen...

Förstår din frustration och hoppas att din mens kommer igång snabbt efter missfallet :( Hjärta
  • Too tiki

Tog för skoj skull ett ÄL test då jag efter att ha hållit mig i drygt en timme bara och fick ett ganska så tydligt streck, dock inte så tydligt som kontrollstrecket men ändå väldigt tydligt, ungefär som jag brukar få dagen före ÄL!!
    Har ÄL känningar, därav det tidiga testet och igår fick jag ÄL flytningar men inga idag (än så länge). Om jag nu är på gång med att få ÄL är de ju väldigt tidigt. Är ju bara på cd 7 idag och dag 4 med pergo så jag skulle ju bara vara på cd 8 om jag får ÄL imorgon. Är det ens möjligt att få ÄL under tiden man äter pergo?

Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.