Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

Hemflyttad skrev 2017-10-09 13:22:35 följande:
    Men dessa personer har väl gjort IVF? Annars skulle man ju gå på prednisolon nästan hela tiden.
    En av dom har fått det i naturlig cykel, den andra med ivf. Sant, det kan man ju inte gå på nästan hela tiden.
    Hemflyttad skrev 2017-10-09 13:31:15 följande:
    Onsdag morgon och fredag kväll blir bra! Och mer utöver det beroende på när ÄL inträffar mer exakt. Glad

Tror inte de kan se ÄL på cellprov, det behövs väl ultraljud för det.

Åh, hoppas verkligen att du blir gravid den här gången, hade varit så härligt! Men annars kommer det att gå bra med behandlingen, förstår längtan efter att fortsätta jaga ÄL varje månad.
    Onsdag morgon blir ett måste iaf, måste försöka få med sambon på noterna, men ibland vill det sig inte då han är stressad inför jobbet. Men vi försöker, håller vi oss borta från det några dagar nu så blir han kanske pilsk:)

Fredag kväll går nog inte, då han ska göra testet på morgonen där, sällan han lyckats två gånger på en dag;)

Nä det kan de inte se på cellprov, får fjäska med dom att göra VUL;)

Ja det där med immunförsvaret är knepigt, och är nog bara Falun ec Umeå som föreskriver sånt. Sen finns det några kliniker som kan hjälpa till å sätta IL vet jag, bla här i Göteborg.

• smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-10-09 13:31:02 följande:
    Nä den har inte det faktiskt. Jävligt störande nu när min äl kommer ligga perfekt under en vuxenvecka! Jag vet ju dessvärre att jag inte är gravid. Känns i hela kroppen samt att jag dubbelkollade med ett CB i morse som var sjukt negativt. Inte känt ett dugg av att mensen ska komma i dag heller.

Va iaf hos min gulliga lilla gubbläkare i dag :) han skrev ut trombyl och skrev ner en väldigt massa olika immunprover jag skulle ta. Nämnde prednisolon och min teori ang mig själv om att dämpa immunförsvaret för att lättare bli gravid och han började prata om att personer med aids och cancer blir gravida mm ( då tänkte jag, mm och deras immunförsvar ligger väl inte på topp då...) fast jag sa inget. Det han sa mot slutet iaf. "Vi får se om du ens har överaktivt immunförsvar, har du det så kollar vi på behandling sen", vilket jag tyckte lät bra.

Hur mår du? Och hur mår ni andra?
    Så trist att det visade blankt.

Men vad bra du har en hjälpsam läkare! Försökte med en på min vc i mars men de var totalt ointresserade, suck. Tyvärr hade min vanliga läkare slutat precis, som möjligen hade hjälpt till. Hoppas du får ta en massa prover, NK celler, igG, M och A prover.
    Milou3 skrev 2017-10-09 13:43:40 följande:
    Skulle inte förvåna mig om du blir gravid nu :)

Varför kan ni inte flytta på spermaprovet lite?
    Öh. Visst. Säkert. Men ska göra det vi kan. Kan ju hoppas världens infektion kommer.

Vi ska utomlands och har redan bokat flyg.

• smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-09 14:32:16 följande:

En liten uppdatering från mig som tyvärr inte går i så positiv anda :(

Ännu ingen mens trots att jag inte använt progesteron och idag är det dygn 27. Tog precis ett gravtest och det var såklart tokblankt, likaså ÄL testet. Kan som sagt haft haft ÄL cd 10 för jag hade hög temp från cd 11-15. Från cd 16 till cd 19 missade jag att tempa men från cd 19 fram tills nu har tempen varit låg. Äl sekret har jag haft av och till hela denna månad, så det verkar som om kroppen försöker ägglossa, men att det inte vill sig.
    Börjar misströsta väldigt mkt nu och hoppas bara att mensen dyker upp imorgon så jag kan börja om från början. Känns iofs inte som mensen är på G för de typiska ilningarna i livmodertappen som jag brukar ha innan mens existerar inte heller. Blir så trött på min kropp och vet inte vad jag ska ta mig till :(
    Har inte slutat dricka kaffe, eller gott över till koffeinfritt men ska se om jag kan fixa det och hoppas att det kan göra ngn nytta. Varför ska man undvika kaffe, någon som vet?
    Har också återgått till att röka efter missfallet. Inte så smart, jag vet, men det blev bara för mkt med missfall och flytt och allt vad det innebar så jag var inte sen att ramla dit igen. Behöver sluta med det också men vet inte hur jag ska gå tillväga då jag får hemska mardrömmar av nikotinplåster och tar jag tuggummi el. tabletter blir jag spyfärdig. Borde egentligen sluta utan hjälpmedel, men det går bara inte just nu då jag känner en stor hopplöshet och egentligen inte alls tror på att vi ska lyckas bli gravida igen. Jäkla skitkropp säger jag bara Skrikandes

Tror du att du kanske inte ägglossar? Har du koll på din östrogen halt?

Känner så väl igen mig, vet inte vart jag ska ta mig till heller, hade världenS dipp i helgen då jag bara går in i mig själv och orkar inte ens svara på tilltal.

När du väl är gravid kan kaffe orsaka mf, för koffeinet går över till fostret. Innan du blir gravid kan det störa flimmerhåren vid äl, att ägget inte går framåt mot livmodern tillräckligt fort nog, för ägget behöver de håren som piskar det framåt. Nu dricker jag bara en kopp på morgonen, men vid äl och ca en vecka framåt dricker jag grönt te istället. Är ju koffein där också men i mindre mängder.

Röka är inte så bra, nej men det vet du ju redan. Men lätt falla tillbaka i stressande situationer kan jag tänka mig.

• smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-09 15:36:55 följande:

Är väldigt osäker på om jag haft ÄL denna månad då jag inte fått mer än hög fertilitet på monitorn och missat att tempa så många dgr. Förrförra månad visade monitorn bara hög fertilitet, men då visade tempen att jag hade haft ÄL. Förra månad kollade jag vare sig med monitorn el. temp så den månad vet jag inte alls hur det blev.

Funderar på om det kan vara så att mitt östrogen stigit sen jag började med min nya medicin för jag brukar aldrig få hög fertilitet om jag inte är stimulerad med pergo, el. RR.
    Denna månad tog jag ju pergo, men i juli tog jag inget och då visade testet hög fertilitet från cd 7 - cd 11 då jag slutade testa för fertilityfriend visade att jag hade haft ÄL. Denna månad har jag fått hög fertilitet från cd 10 - cd 19, sen kollade jag inte förrän cd 19 - cd 23 och då visade den hög igen. Tror att något kan ha hänt sen jag började med den nya sköldkörtelmedicinen för såhär har jag aldrig haft det förut. Om östrogen är för högt, hur påverkar det chansen att bli gravid, uteblir ÄL då?

Tack för svar om kaffe och hur det hänger ihop med fertilitet :) Vet du om det räcker med att bara minska ner kaffet runt ÄL, eller måste jag ta bort det mer el. mindre hela månaden för att det ska göra någon nytta? Jag baljar i mig kaffe så jag hade ändå tänkt dra ner på det, men jag skulle ha väldigt svårt för att bara dricka 1-2 koppar per dag, så hade det räckt med att bara minska  ner 1 v runt ÄL kunde jag nog stå ut :)

Men är inte det bra med högt östrogen? Det är ju det som gör att ägg mognar. Du menar kanske du får hög fertilitet av rr och pergo, jag hängde inte med riktigt...

Det med kaffe, en hel balja är kanske inte å föredra ur fert synpunkt, men en kopp per dag är ok, möjligen två. Men såg nu du beställt koffeinfritt. Det är ju sällan bara en sak som gör att man inte blir gravid, så skulle det hänga på kaffet så skulle ingen bli gravid. Men äl och framåt en vecka bör man tydligen inte dricka mer än en kopp eller kanske avstå helt.

Min sambo är som du, dricker kaffe som om han aldrig sett vatten förr. Det tror jag inte heller är bra, för spermierna alltså. Men svårt få han å dricka mindre.

• smurfen 11
    DragonWoman skrev 2017-10-10 10:08:41 följande:

Var på läkarbesöket igår. Blev ingen spolning för det verkar som jag precis ägglossat och då riskerar ägget att spolas ut i bukhålan vilket inte är bra om det är befruktat. Slemhinnan såg tjock och fin ut. Blodprover nästa vecka för att kolla tsh samt progesteron. Fick även en ny tid då det ska spolas om jag nu inte blivit gravid i slutet av månaden. Amh samt fsh var inte aktuellt eftersom vi inte ska göra IVF. Så nu väntan på ev mens och svar sen på proverna. Ännu mera underbar väntan

Så bra att du får uppföljning med progesteron och TSH.

Men varför inte AMH och FSH?

Även om du inte ska göra ivf så är ju de proverna viktiga för å veta ungerfärliga antalet ägg och om FSH är för högt så är det inte bra.
  • smurfen 11
    bligravid123 skrev 2017-10-10 10:08:18 följande:

Är det vanligt att bli skengravid? Hur gör man isåfall för att få bort det?

Hur är man då? Vad menar du med att få bort det?
  • smurfen 11
    Too tiki skrev 2017-10-10 13:03:24 följande:

Har också läst att högt östrogen ska vara bra men blev osäker på om det kan bli för högt och störa på ngt vis....Det jag skrev om pergo och RR är att jag enbart fått hög fertilitet på monitorn när jag använt dessa, utan någon form av stimulering har jag gått från låg fertilitet till maximal direkt men alltid haft ÄL. När det står hög fertilitet, då är östrogenet högt, därav tänkte jag att det verkar som jag har väldigt långvarigt högt östrogen denna månad och som jag kan se ingen ÄL. Tänkte att det kanske kunde vara det som ställer till det men har försökt hitta ngt om det på nätet men hittar inget som säger att det skulle vara negativt med östrogen, snarare tvärtom. Hur som helst blir jag inte klok på denna månad och försöker hitta ett svar på varför ÄL troligtvis uteblivit, får fortsätta leta ute på nätet och se om jag hittar ngt :)

Jag drack mkt mindre kaffe när jag blev gravid mot vad jag gör nu. Nu kan jag säkerligen komma upp till 15 koppar en stressig dag, vilket blivit väldigt ofta de senaste månaderna. Skulle det vara så att det påverkar äggets väg till livmodern, då ligger jag nog väldigt pyrt till så det måste jag dra ner på. Hoppas det koffeinfria kaffet kommer snart, för utan kaffe kan jag bara inte vara :)
    Min man är för övrigt nästan som jag, så han ska jag också försöka få över på koffeinfritt för, det kan säkert påverka simmarna.

Väntar fortfarande på att mensen kan dyka upp så jag kan börja om men icke!! Detta är den enda månaden som jag hoppas på att mensen ska komma, helt sjukt egentligen så galen man blir :)

Finns ju något som heter östrogendominant, men har inte ful koll på vad det innebär. Ok då är jag med vad du menar om pergo och rr:)

Men äl är ju vanligt att den inte kommer varje månad, även hos yngre kvinnor, så bli inte alltför orolig.

Haha koffeinfritt skulle min sambo märka direkt om han fick, han säger han blir deppig utan koffein, så bra om du lyckas med din man. Men skulle kanske testa nån morgon:)

Ja visst är det konstigt att man vill att den ska komma ibland!
  • smurfen 11
    DragonWoman skrev 2017-10-10 13:10:26 följande:
    Enligt läkaren var det bara test man utför om man ska göra IVF. Och de var onödiga att utföra ändå för det visar inget konkret ang min fertilitet. Var knappt jag fick progesteron. Tsh tyckte han däremot var bra att kolla.
    Ja dessa läkare, man får tjöta på dom om allt:) annars hade man knappt fått nåt prov kollat.
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-10-11 17:27:50 följande:

Här kommer en mensfråga:

Hur mycket/lite blöder ni?

Jag har tidigare om åren blödit rätt mycket och haft rejäla kramper första dagen som krävde 2 Ipren.

Men sen missfallet i juni så blöder jag ganska sparsamt och denna cykel verkligen sparsamt. Räcker med trosskydd som jag kanske byter 4-5 ggr per dag, och det är inte alltid de är helt fyllda heller. I natt kom ingenting trots att gårdagen var första dagen. Inget koagulerat heller, som jag haft tidigare. Kan det vara ett tecken på att jag kanske inte hade äl?

Min har också ändrats något sen januari i år. Åldern antar jag...:(

Jag har också haft (rejäla) kramper första dagen, nu kan det räcka med 200 mg ipren, och nån enstaka gång inte nån alls. Och det är konstigt för mig, då jag kan ha legat dubbelvikt första dagen förut. Men de säger just kramper minskar med åldern, och det är väl bra.

Tycker mig ha fått liiiite mindre mens, men inte så jag oroar mig helt. 5 dagar har jag men femte dagen är mindre rött och en del brunt. Räcker det med trosskydd så låter det lite. Har säkert med hormoner å göra då det kommit efter mf. Jag tror inte det har med äl eller inte att göra. Men kanske nån härinne som har mer koll på det?
  • smurfen 11
    mammsen79 skrev 2017-10-12 00:28:58 följande:

I morgon blir det att köpa zink läst att det ska vara bra både för man och kvinnans fertilitet. Någon som har erfarenhet? Blir även att börja med progestereon krämen efter mensen.

Jag frågade specifikt om det på vår ivf klinik i våras, om det var bra för mannen men hon sa att det inte har nån betydelse om mannen äter det.
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.