Inlägg från: smurfen 11 |Visa alla inlägg
  • smurfen 11

38+ och försöker bli gravid.

Anonym (Varför går det inte?) skrev 2017-10-15 08:18:56 följande:

Jag förstår att det är ett beslut som måste mogna fram. Och det lär det göra för mig med om vi hamnar i den sitsen att det inte går men mina ägg. Hur kom ni fram till att det behövs äggdonation? Har du för få ägg eller är det kvaliteten som är problemet.

Mannen ska lämna spermaprov i veckan.

Jag har två olika koagulationsrubbningar, en som ökar risken för blodpropp rejält och en som ökar den lite och tillsammans har jag en mycket hög risk för proppar. Jag har haft två proppar. En i bäckenet och en i lungan. Jag har haft Waran i många år. Har nu Fragminsprutor. Under graviditet så blir det högdosprofylax men Fragmin och en massa extrakontroller. Det är möjligt att det är mina koagualationsproblem som gör det svårt att bli gravid. 

Min tanke är att man kanske kan se hormonstumulering som lite för farligt för mig.... Särskilt i och med risken för översimulering, då ökar propprisken enormt. 

För kvinnor som har riskfaktorer för propp vid graviditet så räknar man riskpoäng som kan vara 1-4 poäng. Sedan finns det en liten grupp kvinnor som har så hög risk för propp att de inte kan klassificeras med riskpoäng utan bara räknas som "mycket hög risk". Den gruppen hör jag till.....

Min tanke med utomlandsvård är att jag kanske kan få igenom behandlingar där som jag kanske inte kan få här..... Att man kanske är beredd att ta lite större risker i andra länder. Men vi får se.

Alltså det är nåt som mognat fram. Testat själva ca 2.5 år, gjort misslyckad ivf, och då finns bara detta kvar om det ska bli barn öht. Ägg finns, men kvaliten är nog sämre med.

Då är jag med. Koagulationsproblem är inget å leka med, så det är bra du fått vård. Har du kollat vad de gör utomlands? Vården där är ju ofta bättre där.
  • smurfen 11
    Mawie skrev 2017-10-17 16:57:29 följande:
    Jag hade ringt kvinnokliniken för det kändes inte normalt att blöda så lång tid efter ett missfall

De hade inte telefontid på em.

Började blöda och jag känner hur ngt liksom slinker ur mig rusar på toa och där ligger ngt som påminner om ett embryo, fick panik.

Har verkligen inte kännt ngt eller ens funderat på att jag skulle varit gravid.

Tog ett test nyss som visade positivt.

Har ringt tidigare till kvinnokliniken och då sa dom att man fick en missfallsutredning efter tre missfall.

Missfall 29/3 v13

Mf 23/8 v 8

Mf 16/10 v ??
    Åh fy det låter inte kul nånstans:(

Vad bra att du har kontakt med kk, då hoppas jag du får bra hjälp snart.

Angående utredning, de tar ju massa blod och kollar bla om du har nån koagulationsrubbning mm

Kram
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-18 07:51:50 följande:

Suck. Kemisk graviditet för mig den här månaden. Plussade i måndags på ÄL+11, rätt svagt men ändå normalt. Hade dock haft spottings alltså småblödningar ända sedan ÄL+1, så kändes inte så positivt. Testade igen imorse på ÄL+13 och det är ännu svagare.

Sjukt trött på det här nu. Trodde inte ens jag hade ÄL på rätt sida så var inställd på minus. Varför ska kroppen luras så? Varför låter den skitembryon implanteras bara så de kan sluta utvecklas nästan direkt? Tycker att jag har gjort allt jag kan för äggkvalitet osv, finns liksom inte så mycket mer jag kan göra där. Tre graviditeter, tre missfall i år. Tidigare för varje gång.

Så tråkigt att höra. Hoppas verkligen det tar sig på riktigt nästa gång. Jag förstår besvikelsen, men som du säger på nåt sätt är det bra att få mf tidigt än senare.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-18 09:22:52 följande:
    Tack. Hur ser det ut för dig nu? Hur ser planerna ut mer exakt framöver?
    Har ju hälsat på den klinik vi ska vara på, förra veckan. Alla prover ser bra ut. Och då känns det extra surt att vi måste göra äd. Vet ju kvaliten på äggen inte är på topp, men annars är prover bra. Det enda jag inte fått svart på vitt är om jag har immunproblem, vilket jag förmodligen har. Men jag har fått kortison utskrivet.

Så nu är vi i skedet att hitta donator som vi tycker matchar oss. Vilket visar sig vara skitsvårt...trodde inte det skulle bli det. Menar att ögonfärg, längd åtminstone ska stämma, gärna blodgrupp och hårfärg också. Dessutom går "de snygga" bort direkt, alltså de blir valda snabbt av andra par. Men under tiden är det bara å försöka hemma naturligt...har ju hört mirakel kan hända:)
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-18 14:46:23 följande:
    Vad spännande det låter! Men trist att det ska vara så svårt att hitta en matchande donator. Hur lång tid kan det ta då? Bra att ni fortsätter försöka själva, man vet aldrig vad som kan hända. Så frustrerande när man inte vet vad problemet är. Det är väl det enda som är bra med upprepade missfall, att man kan stryka ett antal potentiella faktorer från listan eftersom ägget och spermien uppenbarligen möts i alla fall och embryot utvecklas ett tag.

Å andra sidan tog det mig fyra år att bli gravid med första och hade inte ett enda missfall på den tiden, när det väl tog sig gick det hela vägen direkt!

Hur känns det för dig, känns ÄD helt rätt nu eller tror du att det är något som måste fortsätta att få växa fram? Kanske känns det inte helt 100 förrän en bit in i graviditeten och man inser att man faktiskt har en liten människa där inne. Glad
    Ja (tror jag...)

Tror det blir mer verkligt när vi valt donator. Just nu känns det fortfarande som vi kan "smita iväg". Jag har ju aldrig varit medveten om en graviditet så det är sååå långt borta i mina tankar att jag ens kan bli gravid.

Det här kan ju ta hur lång tid som helst. Vill ha blåögd, och de växer inte på träna.

Jo så tänker jag med, att mina äggledare funkar vet vi, att sambons spermier är många och pigga så mötas kan de, men sen vas som händer är en gåta. Äl har jag. Så nåt kan bockas av iaf.

Ojdå då har ni också kämpat länge !

Jag har nästintill vant mig vid tanken, men pytteliten bit kvar. Om vi hittar en 10-poängare til donator så tror jag att jag blir nöjd och tillfreds. Tror den värsta processen i hjärnan är den innan man ens blivit gravid.

Ska du börja med kortisonet så sent som vid plus? Tänk om det är därför det inte går? Men kan ju förstås inte käka det hursom. När du blev gravid och det gick hela vägen, när började du då?
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-19 08:18:34 följande:
    Mmm, blir säkert mer verkligt för varje steg ni tar framöver. Håller tummarna för att det går snabbare än du tror att hitta en bra match så att ni kan sätta igång. Chansen att lyckas är ju i alla fall väldigt hög!

Angående kortisonet så tog jag det från plus med mina barn. Har tagit det vid 6 IVF-återföringar och de har aldrig fäst. Läste någonstans rätt nyligen att kortison möjligen kan försvåra implantationen. Vem vet, det är så mycket som är oklart på det här området!
    Jo chansen bör ju vara högre än nu, typ noll:( Men jag trodde verkligen inte det skulle bli såhär, att det inte blev genetiska barn alls. Är en stor sorg. Förstod det kunde ta tid att bli gravid naturligt, men för två år sen ca visste jag inte ens var äggdonation var. Nu är jag motvilligt professor i infertilitet:(

Tror det är så att mina ägg är svåra för spermier att ta sig igenom, eller så saknas nåt enzym på sambons fiskar som kan ta sig igenom, blandat med immunfaktorer. Så egentligen skulle vi gjort en ivf till, med icsi för å se. Men det är så små chanser för oss att vi hoppar det.

Ok, jag ska ta det från cd tre redan. Men vad säger du, kan det försvåra?? Vet du vart du läst det, skulle vilja läsa också.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-19 20:22:47 följande:
    Äsch, ingen aning om var jag läst det någonstans. Det funkar ju för många andra så det stämmer säkert inte. Det finns så otroligt många variabler ... Känner igen mig i din beskrivning av dig själv som professor i infertilitet, vet inte hur många timmar jag lagt på att googla. Mest för en 6-10 år sedan. Gud, vad man lär sig.

Förstår att det är en sorg för dig, och något du aldrig väntat dig. Klart man tror att det ska gå att få genetiska barn på något sätt till slut. Men det är fantastiskt att möjligheten till ÄD finns, det är ju egentligen helt otroligt.

Tycker det är rätt beslut att inte göra fler IVF eftersom det är dyrt och chanserna är så pass små. Det kommer att bli bra det här!
    Jo kortisonet verkar ju funka för en del. 

Ja, äd är ju nästbästa tänker jag. Tanken att jag åtminstone får bära barnet gör mycket. Då kommer det liksom från mig iaf. Jag sätter ju min prägel på det med vad jag äter mm under graviditeten. Sen finns det en liten studie som visat att äd barn ändå får lite av den bärande mamman, men de kan inte riktigt sätta fingret på vad än. Så visst är det fantastiskt.

Jo jag tror ändå det också, rätt beslut skippa ivf. Ville bara ha testat icsi, men bara för att stilla sin egna nyfikenhet, att det verkligen hade gått att befrukat äggen. Att resultatet skulle resultera i ett barn tror jag dock inte på.
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-23 15:01:15 följande:
    Tror i fredags. Skulle gå efter en kombination av starkast streck + ÄL-känningar. Använder du alltid digitala ÄL-test? Låter som en bra plan att ta det lugnt och försöka tänka på annat!

Jag tog min första spruta igår, tar sex dagar sammanlagt och ska träffa gyn nästa måndag. Känns som att jag har haft ÄL på rätt sida rätt ofta på sistone så nu blir det väl några på fel sida igen... CD4 idag.

Gyn skrev ut prednisolon 5 mg som jag ska ta CD5-10, låter som en underlig approach men visst... Får prata mer med henne när vi ses, se om vi ska ändra något framöver. Tänkte köra tre stimulerade cykler till totalt, sedan får det räcka.
    Är det gyn som börjar på S här i Götet du går till? För mig du gick dit..

Har dom skrivit ut kortison bara sådär, eller har de sett dina tester i England?

Om vi gör äd, så ska jag också börja tidigt, dag tre. Men du undrar kanske varför du inte ska fortsätta? Jag ska ta 16 mg, lite rädd jag blir en hamster:(

Hoppas verkligen du får äl på rätt sida nu ! Men chansen är väl stor, iom att du får fler ägganlag med sprutor?
  • smurfen 11
    Milou3 skrev 2017-10-23 16:01:30 följande:
    Åh vad bra med mer prednisolon och intressant att du nu ska börja redan CD 5! Bara någon vecka till sen är det väl ny äl på g för dig! :)

Ja jag kör bara digitala äl-test. Men kollar ju stickan också och känner oftast tydligt när äl sker. Äl+3 i dag ( eller 4, beroende när på dygnet äl skedde) och faktiskt känt ett par stick både i morse och nu på em. Hoppas det bådar gott. Känner mig dock lite så där nöjd : / fick ju bara till det en endaste gång denna cykel.

Fått hem provsvaren nu men frågan är om det säger så mycket. Du kanske vet iof :) Här kommer de iaf.
    Såna tester har jag också gjort, och mina låg också inom ref. men jag har väl problem ändå likväl:( så dessa visar nog inte hela historien.

Har hört att det tyvärr är helt andra tester man tar i utlandet för immunförsvaret, bla NK- celler som Hemflyttad säkert vet mer om än mig.

Hoppas det är bra stick du känt :) !
  • smurfen 11
    Hemflyttad skrev 2017-10-23 17:07:07 följande:
    Ja, det är den gynekologen. Hon tror inte på kortison "om man inte gör ivf", men hon skrev ut det ändå när jag sa att jag hade fått två tidiga mf på raken. Men jag kommer inte att prata med henne förrän om en vecka, får se vad hon säger. Har bara haft kort mejlkontakt.

Förra gången fick jag två äggblåsor vid stimulering (gjorde tre gånger i våras), dock på samma sida varje gång tyvärr. Tanken var ju att jag skulle få minst en på rätt sida.

Jag tog förresten 20 mg prednisolon per dag med mina barn. Var OK, men gick nog upp lite mer i vikt än jag hade gjort annars de första 12 veckorna.
    Ok, normalt ska man ju inte käka sånt, är väl det hon menar. Men gör man ivf och allt funkar så finns det ju mer chans det går väl och då mer befogat att käka dom.

Ok, ja jag håller verkligen tummarna du får äl på rätt sida nu! Får du ta ovitrelle också då?

Jag har hört allt mellan 5-25 mg prednisolon används. Men du sa ni är förkylda i familjen, har du "tur" så blir du förkyld vid äl då, så då kanske 5 mg räcker?

Ja tänk om man visste vad som krävdes, då hade man gjort det på en gång !
Svar på tråden 38+ och försöker bli gravid.