38+ och försöker bli gravid.
Jag förstår att det är ett beslut som måste mogna fram. Och det lär det göra för mig med om vi hamnar i den sitsen att det inte går men mina ägg. Hur kom ni fram till att det behövs äggdonation? Har du för få ägg eller är det kvaliteten som är problemet.
Mannen ska lämna spermaprov i veckan.
Jag har två olika koagulationsrubbningar, en som ökar risken för blodpropp rejält och en som ökar den lite och tillsammans har jag en mycket hög risk för proppar. Jag har haft två proppar. En i bäckenet och en i lungan. Jag har haft Waran i många år. Har nu Fragminsprutor. Under graviditet så blir det högdosprofylax men Fragmin och en massa extrakontroller. Det är möjligt att det är mina koagualationsproblem som gör det svårt att bli gravid.
Min tanke är att man kanske kan se hormonstumulering som lite för farligt för mig.... Särskilt i och med risken för översimulering, då ökar propprisken enormt.
För kvinnor som har riskfaktorer för propp vid graviditet så räknar man riskpoäng som kan vara 1-4 poäng. Sedan finns det en liten grupp kvinnor som har så hög risk för propp att de inte kan klassificeras med riskpoäng utan bara räknas som "mycket hög risk". Den gruppen hör jag till.....
Min tanke med utomlandsvård är att jag kanske kan få igenom behandlingar där som jag kanske inte kan få här..... Att man kanske är beredd att ta lite större risker i andra länder. Men vi får se.
Då är jag med. Koagulationsproblem är inget å leka med, så det är bra du fått vård. Har du kollat vad de gör utomlands? Vården där är ju ofta bättre där.