Anonym (Growingup) skrev 2016-09-19 03:27:39 följande:
Känner igen det där med den där inre stressen, jag har JÄTTEsvårt att koppla av, att se på en film utan att kolla på mobilen eller göra annat är i princip omöjligt. Att läsa en bok utan 10 andra tankar går knappt heller.. Även de andra punkterna känns delvis igen, håller människor på en bits avstånd för att jag inte vet om de faktiskt menar allvar, visar de mer "kärlek" än vad jag varit med om så vet jag ändå inte om det faktiskt är sant.. Vågar inte lita på det, i slutändan jag som "straffas" av det.
Blir också väldigt liten i mötet med en del andra människor, vill gärna "krypa" upp i någons knä och bli omhändertagen. Kanske en följd av att jag aldrig fått vara just liten, inte blivit omhändertagen på det sättet. Jag har blivit "älskad" men inte så att jag fått utlopp för den omvårdnad som ett barn behöver, tror det är mycket därför jag också känner mig stressad och gammal i min ålder, när jag inser att det är för sent. Jag är 25, jag kommer aldrig få den möjligheten längre att klättra upp i någon " vuxens" famn och få veta att allt kommer bli bra. Så himla tragiskt egentligen att behöva känna så :( tänk vad viktig ens barndom egentligen är och hur stor roll den spelar. Bara man (jag) vågar erkänna det för mig..
Någon av er som känner så?
Min man skulle nog känns igen sig i allt. Den övre delen beror dock på att han har grov adhd. En diagnos han fick först nu över 40.
En av de största sorgerna är längtan efter sin mamma...eller snarare, EN mamma. Den mamma han önskar att han hade haft.
Han har först insett att det aldrig kommer ske och att han måste acceptera detta.
Hand uppväxt har gjort honom;
Osäker
Ingen självkänsla öht
Litar inte på någon samtidigt som han gärna vill tro på folk men då ofta litar på fel personer eftersom att han inte kan avgöra vem man kan lita på (kan vara ett autistiskt drag)
Självdestruktiv
Allmänt destruktiv
Blir lätt rädd för att tex bli lämnad
Aggressiv (framförallt i tonår och ung vuxen)
Gränslös
Ljuger mycket för att "komma undan"/undvika gräl.
Svårt med auktoritet (typ chefer)
Känner sig alltid ensam
Har kronisk depression och svår ångest (diagnos)
Adhd:n har givetvis blivit värre av allt detta då uppväxtförhållanden kan göra stor skillnad,
Han kämpar med väldigt mycket av detta fortfarande. Har kommit till en del insikter men är egentligen fortfarande lika trasig.