• Anonym (Ts)

Ska JAG betala?????

Soc omhändertog mitt barn och barnet bor i familjehem sedan 2 år.

Nu fick jag ett brev att man som förälder till omhändertaget barn ska betala underhåll.

Helt sinnessjukt! Dom kidnappar mitt barn och jag ska BETALA för det???!!!!!

Har för låg lön så jag fick en dom på noll kronor, men hela grejen stör mig!

Min lön är 26 tusen, men jag betalar ca 2000 per månad i resor eftersom barnet bor hemma varannan helg. Jag betalar även mobil, internet och ALLA kläder! Jag betalar de utlandsresor vi åker på. Jag betslar mat och uppehälle för alla kompisar som kommer till mig. Jag betalar barnets hobby, allt betalar jag. Familjehemmet får minst 15000 för inget!!!

• Svar på tråden Ska JAG betala?????
  • Anonym (nhiyg)

Så om jag har förstått det rätt så är barnet ett riktigt A-barn, du har inga som helst problem i ditt föräldraskap enligt soc som du inte har kontakt med sååå...? Är det familjehemmet som har kidnappat ditt barn och lyckats få ut minst 15000 kr i månaden för att ta hand om ditt barn, men soc tar inte ifrån de uppdraget trots att de tjatat på familjehemmet att de ska köpa det barnet behöver men familjehemmet struntar i det?

Vart bor du egentligen? Här kollas familjehemmen upp noga och får barnen inte det de behöver ha (och from en viss ålder räknas mobiltelefon in där) så blir de av med uppdraget snarast. Dessutom tas inga barn från fungerande föräldrar, särskilt inte utan kontakt mellan familj och socialtjänsten...

• Anonym (Ts)
    Anonym (nhiyg) skrev 2016-09-18 10:18:06 följande:

Så om jag har förstått det rätt så är barnet ett riktigt A-barn, du har inga som helst problem i ditt föräldraskap enligt soc som du inte har kontakt med sååå...? Är det familjehemmet som har kidnappat ditt barn och lyckats få ut minst 15000 kr i månaden för att ta hand om ditt barn, men soc tar inte ifrån de uppdraget trots att de tjatat på familjehemmet att de ska köpa det barnet behöver men familjehemmet struntar i det?

Vart bor du egentligen? Här kollas familjehemmen upp noga och får barnen inte det de behöver ha (och from en viss ålder räknas mobiltelefon in där) så blir de av med uppdraget snarast. Dessutom tas inga barn från fungerande föräldrar, särskilt inte utan kontakt mellan familj och socialtjänsten...

Jag var sjuk innan barnet togs men är fullt frisk sen länge!

Soc hälsar på mitt barn ibland men jag har själv ingen kontakt med soc. Ska ha första mötet sen drygt 1 år nu i veckan för att diskutera flytten. Barn rotar och anpassar sig snabbt, därav tar det så lång tid tyvärr.

Barnet förstår inte varför hen blivit placerad och har ibland anklagat mig. Barnet har svårt att förstå att mot soc är man totalt maktlös!!
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-18 08:36:09 följande:
    Ja självklart har jag vårdnaden. Familjehemmet kunde inte åka utomlands med mitt barn om inte jag godkänner det och ordnar pass! Blev ingen resa dock eftersom barnet HATAR familjehemmet!

Barnet reser med mig istället!
    Ja, så är det.
    Min ungdom bodde en kortare period hos en familj, som tur var så var det en bra familj som inkluderade min unge. Hen reste utomlands både med dem och mig under det knappa året hen bodde där. Dock var jag och pappan tvungna att godkänna det vilket vi gjorde.

F-hemmet stod för alla kostnader, alltid, då barnet var hos dem. Det enda jag var tvungen att betala var underhållet. Barnbidraget gick också till dem.
    Idag är jag bara glad att mitt barn fick bo hos dem den tiden för hen fattade galoppen och är idag en skötsam ung människa!
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ida) skrev 2016-09-18 09:11:10 följande:

Om du betalar det du säger så är det troligtvis därför du inte behöver betala underhåll då socialtjänsten anser att du uppfyller försörjningsansvaret. Så vad är problemet?

Det är inte soc som avgör det, det gör försäkringskassan.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (nhiyg) skrev 2016-09-18 10:18:06 följande:

Det där är bara vad du tror...
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-18 10:53:43 följande:
    Jag var sjuk innan barnet togs men är fullt frisk sen länge!

Soc hälsar på mitt barn ibland men jag har själv ingen kontakt med soc. Ska ha första mötet sen drygt 1 år nu i veckan för att diskutera flytten. Barn rotar och anpassar sig snabbt, därav tar det så lång tid tyvärr.

Barnet förstår inte varför hen blivit placerad och har ibland anklagat mig. Barnet har svårt att förstå att mot soc är man totalt maktlös!!
    Ts, hur gammal är ditt barn?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Katrina) skrev 2016-09-18 11:41:27 följande:

Jag VET att det är så! Tyvärr har många föräldrar Varsågod barn blir placerade i familjehem noll självinsikt.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-18 11:46:29 följande:
    Jag VET att det är så! Tyvärr har många föräldrar Varsågod barn blir placerade i familjehem noll självinsikt.
    Som sagt, det är bara vad du tror.
    Kul med folk som sprätter omkring som värsta experterna trots total okunskap...
  • Anonym (nhiyg)
    Anonym (Katrina) skrev 2016-09-18 11:41:27 följande:
    Nej, jag vet att det är så. Det finns fall där soc har gjort fel, självklart, de är också människor. Om barnet är ett A-barn och föräldrarna fullt fungerande så tas inga barn. Tas ett barn felaktigt gör man som nedan.
    Maktlös är man inte, inte helt. (Men jag förstår känslan av att man är det) Om man är övertygad om att ett felaktigt beslut har tagits så går man vidare uppåt. Som någon skrev, många som får sina barn omhändertagna har ingen självinsikt.
    Det finns även andra vägar att gå

• Anonym (Familjehem)

Hej!
    Jag är familjehem till 2 barn, och har 2 biologiska barn.
    Vi som familjehem ska stå för alla kostnader kring barnet, sen finns det självklart föräldrar som vill ge sina barn saker utöver, och då får de ju göra det. (Så hade jag också gjort) men kläder, SL kort, mobil, aktiviteter, semester mm står jag för.
    Alla barn/tonåringar här hemma har det likadant. Jag har aldrig, och kommer aldrig göra skillnad på dom. Det "får" man inte heller egentligen. Så klart de placerade barnen ska ha samma, och känna sig lika delaktiga i familjen som alla andra!
    Man får en omkostnadsersättning för de placerade barnen som ska täcka en del, men den räcker inte till allt, men så tar man inte mot fam barn för något annat än att man vill hjälpa.
    Men det finns alltid rötägg bland oss också tyvärr, och det är oftast dom det hörs om..

Svar på tråden Ska JAG betala?????