Inlägg från: Anonym (Katrina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Katrina)

Ska JAG betala?????

Jo, tyvärr är det så att man måste betala underhåll. Skilda föräldrar får betala båda två. Det var det enda jag ifrågasatte, att vi båda skulle betala fullt underhåll.

Familjehemmet ska stå för allt basic, du själv får bekosta det "lilla extra" samt dina helger/resor/liknande.

Hur gammalt är ditt barn, jag har eventuella råd att ge...

• Anonym (Katrina)
    Anonym (Modifikation) skrev 2016-09-17 18:09:28 följande:
    Varför skulle inte båda betala fullt för barnet? Jag förstår inte varför du ifrågasatte det. Familjehemmet ska stå för allt! Inte enbart basbehovet.
    Nej, det förstår inte. Ok.
    Jag tyckte det var anmärkningsvärt.
    Så, nu var det utrett.

På nästa punkt har du fel.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Tina) skrev 2016-09-17 17:45:47 följande:

Om du arbetar och fungerar varför får du inte behålla ditt barn? Vad menar socialtjänsten är skälet till det?

Du har ingen aning om om orsakerna, du har heller ingen aning om åldern på barnet.
    Du vet, tonåringar t ex kan ställa till det så de blir placerade utan föräldrars inblandning.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (asdf) skrev 2016-09-17 18:36:11 följande:
    Ett misslyckande där ansvaret i slutändan faller på föräldern.
    Som sagt, du vet inte.
    Uttala dig inte om saker du inte har kunskap om.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (asdf) skrev 2016-09-17 18:52:23 följande:
    Vem är amsvarig för ett barn om inte föräldrarna?
    Det är skillnad på ett barn och en ungdom i tonåren. Antar att du är en småbarnnsförälder som tror dig vara expert på uppfostran. Dock utan egen erfarenhet. Så du är förlåten.
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 19:29:12 följande:
    Familjehemmet eftersom färäldrarna i detta fall inte har vårdnaden om barnet.
    Föräldrarna har oftast vårdnaden även för barn i f-hem. Inget kan signeras t ex av f-hemmet.
    Anonym (Modifikation) skrev 2016-09-17 20:01:11 följande:
    De kan balla ur hos familjehem också. Är det familjehemmens fel om de gör det?
    Exakt, hos äldre ungdomar ligger ansvaret hos dem själva.

• Anonym (Katrina)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-18 08:36:09 följande:
    Ja självklart har jag vårdnaden. Familjehemmet kunde inte åka utomlands med mitt barn om inte jag godkänner det och ordnar pass! Blev ingen resa dock eftersom barnet HATAR familjehemmet!

Barnet reser med mig istället!
    Ja, så är det.
    Min ungdom bodde en kortare period hos en familj, som tur var så var det en bra familj som inkluderade min unge. Hen reste utomlands både med dem och mig under det knappa året hen bodde där. Dock var jag och pappan tvungna att godkänna det vilket vi gjorde.

F-hemmet stod för alla kostnader, alltid, då barnet var hos dem. Det enda jag var tvungen att betala var underhållet. Barnbidraget gick också till dem.
    Idag är jag bara glad att mitt barn fick bo hos dem den tiden för hen fattade galoppen och är idag en skötsam ung människa!
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ida) skrev 2016-09-18 09:11:10 följande:

Om du betalar det du säger så är det troligtvis därför du inte behöver betala underhåll då socialtjänsten anser att du uppfyller försörjningsansvaret. Så vad är problemet?

Det är inte soc som avgör det, det gör försäkringskassan.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (nhiyg) skrev 2016-09-18 10:18:06 följande:

Så om jag har förstått det rätt så är barnet ett riktigt A-barn, du har inga som helst problem i ditt föräldraskap enligt soc som du inte har kontakt med sååå...? Är det familjehemmet som har kidnappat ditt barn och lyckats få ut minst 15000 kr i månaden för att ta hand om ditt barn, men soc tar inte ifrån de uppdraget trots att de tjatat på familjehemmet att de ska köpa det barnet behöver men familjehemmet struntar i det?

Vart bor du egentligen? Här kollas familjehemmen upp noga och får barnen inte det de behöver ha (och from en viss ålder räknas mobiltelefon in där) så blir de av med uppdraget snarast. Dessutom tas inga barn från fungerande föräldrar, särskilt inte utan kontakt mellan familj och socialtjänsten...

Det där är bara vad du tror...
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-18 10:53:43 följande:
    Jag var sjuk innan barnet togs men är fullt frisk sen länge!

Soc hälsar på mitt barn ibland men jag har själv ingen kontakt med soc. Ska ha första mötet sen drygt 1 år nu i veckan för att diskutera flytten. Barn rotar och anpassar sig snabbt, därav tar det så lång tid tyvärr.

Barnet förstår inte varför hen blivit placerad och har ibland anklagat mig. Barnet har svårt att förstå att mot soc är man totalt maktlös!!
    Ts, hur gammal är ditt barn?
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-18 11:46:29 följande:
    Jag VET att det är så! Tyvärr har många föräldrar Varsågod barn blir placerade i familjehem noll självinsikt.
    Som sagt, det är bara vad du tror.
    Kul med folk som sprätter omkring som värsta experterna trots total okunskap...
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ida) skrev 2016-09-18 16:53:59 följande:
    TS skriver att hon va sjuk när barnet "togs". Hon kallar det även kidnappning så det låter ju verkligen inte som någon frivillig placering och barnet kallas a-barn.... Det låter utan tvekan som det är TS som brustit i föräldraskapet då.
    Att du tolkar det så betyder inte per automatik att det är så.
    Jag har ingen aning om hur det verkligen är, lika lite som du.

Det jag däremot vet är att äldre barn, ungdomar, kan ställa till det för sig så katastrofalt att de måste byta miljö helt enkelt.
  • Anonym (Katrina)
    Uttran skrev 2016-09-18 17:10:22 följande:
    Om du hade tagit dig tid att läsa vad ts skrivit istället för att hoppa på mig hade du själv sett att det är ett barn det handlar om och inte en tonåring.

Som du själv säger tar inte socialen barn utan orsak, ts måste ha gjort något gräsligt för att bli av med barnet då det inte handlar om en frivillig placering. Jag behöver inte veta exakt hur ts har misshandlat eller försummat sitt barn för att förstå ungefär vad som har hänt. Jag tycker inte man ska tassa på tå runt personer som ts. Det är barnet det är synd om och som är offret här.
    Jag har läst vad ts skrivit, har läst om det igen nu och ingenstans ser jag någon uppgift på hur gammalt hennes barn är.
    Upplys mig gärna.

Vad är det då som "ungefär" kan ha hänt enligt dig?
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-18 17:44:18 följande:
    Du har fel i precis allt du skriver!

Jag har varken misshandlat, försummat eller på något sätt skadat mitt barn någonsin!

Det gäller en tonåring och inget litet barn. Soc har aldrig klagat på min föräldraförmåha, tvärtom!

Mer än så tänker jag inte skriva om oss då det är en tämligen unik situation som jag inte tror skett tidigare någonsin i Sverige! Punkt och nu lämnar jag tråden!
    Lycka till ts!
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-18 18:49:26 följande:
    Läs inlägg 52 där hon skriver att hon var "sjuk".

I vilket inlägg har hon skrivit att det är en tonåring det handlar om?
    Inlägg 68.
  • Anonym (Katrina)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-18 19:49:13 följande:
    Men jösses.....

Tonåringen är mitt BARN. Hen kommer vara mitt BARN även som 40 åring!

Mitt BARN hade inte egen iPhone eller eget internet som litet barn, läs inläggen jag har skrivit igen så kanske även du förstår?!

Jag arbetar själv på soc, i en annan kommun dock så jag är fullt medveten om hur och varför barn (i vanliga fall) omhändertas. Vår situation är dock helt unik!
     Va?
    Jobbar du på soc???
Svar på tråden Ska JAG betala?????