• Anonym (Ts)

Ska JAG betala?????

Soc omhändertog mitt barn och barnet bor i familjehem sedan 2 år.

Nu fick jag ett brev att man som förälder till omhändertaget barn ska betala underhåll.

Helt sinnessjukt! Dom kidnappar mitt barn och jag ska BETALA för det???!!!!!

Har för låg lön så jag fick en dom på noll kronor, men hela grejen stör mig!

Min lön är 26 tusen, men jag betalar ca 2000 per månad i resor eftersom barnet bor hemma varannan helg. Jag betalar även mobil, internet och ALLA kläder! Jag betalar de utlandsresor vi åker på. Jag betslar mat och uppehälle för alla kompisar som kommer till mig. Jag betalar barnets hobby, allt betalar jag. Familjehemmet får minst 15000 för inget!!!

• Svar på tråden Ska JAG betala?????
  • Anonym (Modifikation)
    Froken Lokens skrev 2016-09-17 17:28:42 följande:

Du verkar mer upprörd över pengar än över det faktum att du inte har ditt barn hos dig och att hen inte mår bra i familjehemmet. Allt verkar bara handla om dig!

Vad har du läst för något? Själv har jag läst om en Ts som bara undrade över betalning av underhåll för placerade barn men som sätter barnets bästa främst i vanliga livet.
  • Anonym (M)

Ja om du betalar underhåll är det ju familjehemmet som ska stå för kostnader för kläder mm. Om familjehemmet inte uppfyller sitt åttagande förstår jag att du blir irriterad.

Kostnader som uppkommer på de helger som barnet är hos dig ska du dock stå föe utöver underhållet.

• Anonym (Tina)

Om du arbetar och fungerar varför får du inte behålla ditt barn? Vad menar socialtjänsten är skälet till det?

• Anonym (Modifikation)
    Aileen Allannah skrev 2016-09-17 17:53:01 följande:

Men snälla Tina, att arbeta och "fungera" är väl för fan ingen garanti för att barnet mår bra?

Barnet är på väg hem så du kan sluta spekulera.
  • Anonym (Katrina)

Jo, tyvärr är det så att man måste betala underhåll. Skilda föräldrar får betala båda två. Det var det enda jag ifrågasatte, att vi båda skulle betala fullt underhåll.

Familjehemmet ska stå för allt basic, du själv får bekosta det "lilla extra" samt dina helger/resor/liknande.

Hur gammalt är ditt barn, jag har eventuella råd att ge...

• Anonym (Tina)

Ok! Är det inte. Vet inte. Tror det är rätt bra förutsättninga. Iaf skäl nog att undra vad deras skäl är att ta barnet.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Ts) skrev 2016-09-17 16:35:44 följande:

Ja självklart är det barnets vänner!

Jag betalar så mkt redan som familjehemmet SKA stå för men struntar i. Säkert 3000 kr per månad, så att familjehemmet slipper stå för något och har råd med sina dyra hobbies istället!

Barnet är på väg hem så detta är helt och hållet ett ickeproblem, blev så förvånad bara!

Det räcker inte att de mot vår (vi föräldrar, syskon och barnet) är emot placeringen, de vill även tvinga oss betala för det. Galet!

Enligt lagen är alla föräldrar försörjningsskyldiga för sina barn. Föräldrar som inte stadigt sammambor med sina barn uppfyller sin försörjningsplikt genom att betala underhåll till den som vårdar barnet. I ditt fall är det socialtjänsten. Det handlar om att samhället, skattebetalare, inte ska tvingas ta ekonomiskt ansvar för andras barn.
  • Anonym (Modifikation)
    Anonym (Katrina) skrev 2016-09-17 18:01:56 följande:

Jo, tyvärr är det så att man måste betala underhåll. Skilda föräldrar får betala båda två. Det var det enda jag ifrågasatte, att vi båda skulle betala fullt underhåll.

Familjehemmet ska stå för allt basic, du själv får bekosta det "lilla extra" samt dina helger/resor/liknande.

Hur gammalt är ditt barn, jag har eventuella råd att ge...

Varför skulle inte båda betala fullt för barnet? Jag förstår inte varför du ifrågasatte det. Familjehemmet ska stå för allt! Inte enbart basbehovet.
  • Aileen Allannah

Jag spekulerar inte. Jag ifrågasatte Tinas påstående att om någon arbetar och fungerar så finns det inget skäl att omhänderta ett barn. Det hade inget med ts barn att göra, jag är medveten om att hen är på väg hem.

Svar på tråden Ska JAG betala?????