• Kroa

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Känt att de tryckt en del neråt idag, men inte mer än vanligt. Vart tröttare och mer orkeslös, men jag somnade ganska sent igår och har sovit dåligt inatt så tänkte att de hade med det att göra. 
    Under em/kvällen har jag fått sd ca var 30 min, på ett ungefär. De har inte gjort ont alls så jag har inte klockat, utan mest slängt ett öga på klockan typ. Nu den senaste timmen har de kommit mycket tätare och det börjar göra lite ont. Fortfarande inte "nu föder jag ont", men ändå ont. och sd är mer kraftiga än vad de brukar vara.
    Såhär har det ju vart innan fast de har avtagit efter en stund, men nyss fick jag helt plötsligt magknip och fick springa på toaletten, och det bara rann ur mig. Den senaste 1-2 veckorna (vet inte hur länge, men de senaste iaf) har jag bajsat en gång varje morgon vilket jag gjorde även imorses. Efter en stund släppte det, men redan nu börjar jag känna av att jag snart kommer behöva springa igen! 

Vad tror ni? kan det vara på gång nu??! 
    Sambon är på jobbet och är inte hemma förrän vid halv 12 egentligen så jag hoppas ju att kunna avvakta tills dess iaf om det nu är något! 

(och som svar till elisa77; Såklart gör jag kejsarsnitt om det behövs, men jag vill väldigt gärna föda vanligt. Första var också vanligt, men med epidural - vilket jag hoppas kunna klara mig utan denna gången :))

• Kroa
    frkvilljunu skrev 2016-10-17 22:19:44 följande:

Hur går det??

Jag hade också tagit "tömmningsymtomet" som att nånting är på gång men det kan säkert dröja.

Ja, tyvärr kan det ju de! Fortfarande täta sd, men känns inte så regelbundna än. Jag har iofs inte klockat, men ändå. Smärtan är densamma, ibland blir de en aning intensivare men inte varje värk så känns mer som förvärkar. Toalettbesöken har nu blivit 5 st sen jag skrev förra gången, men nu kommer det inte lika mycket direkt. Mer känslan av att jag behöver, men när jag väl sätter mig där så kommer inget längre. Senaste halvtimmen har det börjat sticka i livmodertappen också, men kanske bara är bebisen som trycker.

Kanske är det latensfasen eller så är det bara jobbiga förvärkar, återstår att se!
  • Kroa

Smärtan stegrade en aning så att det började bli jobbigt att koncentrera sig men fortfarande oregelbundet.. tillslut somnade jag, har vaknat några gånger under natten och haft ont men det brukar jag ju göra eftersom jag måste kissa. Precis gått upp nu, haft några värkar som gjort ont men fortfarande väldigt oregelbundet.

Hade så gärna velat veta om det faktiskt var på gång eller om det bara är falskt alarm! Jag menar, är det på gång så kanske man kan prova att få fart på det - köpa hallonbladste, sexa, massera bröstvårtor, promenera (det är väl de som jag hört ska hjälpa mest, sen om de funkar vet jag ju inte dock) men samtidigt vill jag inte prova om det bara är falskt alarm eftersom han fortfarande är prematur..

nu har jag precis tagit citodon mot huvudvärken, och idag är foglossningen hemsk! Vet inte om jag sovit dumt, gör fruktansvärt ont i höfterna.. Så nu försvinner väl antagligen den mesta smärtan från värkarna ändå!

• Kroa
    ems86 skrev 2016-10-18 12:15:31 följande:

Just det.. citodonen måste ju påverka hur väl du känner smärtan av sd. Hur tänker du kring det?

Jag tänker att när de väl drar igång på riktigt så borde jag känna av det trots citodonen, sen är faktiskt mina citodon slut nu och min läkare skulle skriva ut nya antingen i em eller imorgon så jag lär väl känna av allt snart ändå :(

Jag hade i princip samma SF-mått under två st möten (alltså 3-4 veckor?) men hon sa att det var normalt att det såg plant ut när bebisen sjunker ner. Igår hade SF-måttet gått upp igen :)
  • Kroa

Huvudvärken hann bli lite värre än vanligt eftersom det dröjde för många timmar innan jag kunde ta min andra dos av citodon. Brukar vanligtvis ta den vid 1, men eftersom tabletterna var slut och min läkare inte hade skrivit receptet förrän vid halv 4 så kunde jag inte ta dosen förrän vid 4 denna gången.

Nu har det alltså gått 3 timmar sen jag tog tabletterna och även fast det blivit lite bättre så har jag fortfarande kvar en fruktansvärd huvudvärk än, och i vanliga fall brukar huvudvärken i princip försvinna helt efter en halvtimme.

Jag har fortfarande sd lite då och då, men inte direkt smärtsamma. bebisen sparkar och bökar hejvilt i magen. Urinprov och blodtrycket var bra när jag kollade igår hos bm, så borde inte behöva oroa mig för havandeskapsförgiftning heller?

Kan huvudvärken bero på att det helt enkelt gick för lång tid innan jag tog andra dosen, eller borde jag ringa förlossningen? Vet inte om det kan betyda att något är fel?

• Kroa

Elisa: skönt med järndroppet! Hur känns det? Mår du bättre? Håller tummarna!!

Ems: kul att det händer något ändå, då får man en gnutta hopp om att det faktiskt inte är så himla långt kvar trots allt! Min slempropp lossnade i omgångar i 1-2 veckor med första barnet, dock aldrig med blod. Så för mig var det inget tecken på att förlossningen skulle starta direkt, men ett tecken på att man börjar närma sig!! :)

Frkvilljunu: vi tror vi har bestämt oss för att vår pojk ska få namnet Liam :) det lutar åt det iallafall! Har du bestämt namn?

Jag ringde faktiskt fl igår och kollade med de vad de tyckte om min huvudvärk och de sa att jag skulle kontakta Mvc idag för att kolla blodtryck osv för att utesluta havandeskapsförgiftning. Så idag var jag hos Mvc för en ny undersökning och det såg bra ut så behöver inte oroa mig för det iallafall :)

Idag fick vi däremot träffa en ny barnmorska och det var sån skillnad i bemötande och hjälp att vi bestämde oss för att vi ska byta, även om det faktiskt inte är så lång tid kvar. Jag har ju berättat tidigare att jag inte vart helt nöjd med min bm, men idag fick jag faktiskt nog. Barnmorskan jag träffade idag frågade hur mitt järnvärde var eftersom det kunde ligga bakom att huvudvärken blivit värre annars och jag sa; jag vet inte vad de legat på innan, men jag tog ett blodprov för tre veckor sen och hon skulle höra av sig om det inte var bra.

Barnmorskan gick då in i min journal för att dubbelkolla och sa att mitt järnvärde är för lågt och att jag behöver äta järntabletter, och eftersom det gått tre veckor sen jag fick det dåliga resultatet utan att jag ätit några tabletter så är järnvärdet antagligen ännu sämre nu.

Min barnmorska har alltså vetat om att jag haft dåligt järnvärde i tre veckor utan att ringa mig eller ens nämna något om det på mötet i måndags.

När jag berättade för barnmorskan jag träffade idag om hur mycket tabletter jag äter och hur dåligt jag mår så sa hon att jag kunde få träffa spec-Mvc där jag kan få prata med de om att få en igångsättning på BF om det inte startat tidigare så att jag åtminstone slipper gå över tiden - mycket mer hjälp än jag fått under hela graviditeten bara idag, så imorgon ska vi ringa in och byta barnmorska!

• Kroa

Frågade Mvc om jag kunde byta barnmorska och de svarade "ja, men tyvärr har ingen annan tid förrän den 16/11, så isåfall kan ni få en ny då" haaaaahaaa ja, med BF 17/11 så är det ju skitsamma då! Typiskt!

Har vart lite bitter över graviditeten de senaste dagarna. Tänk vad mycket man tog för givet utan att ens tänka på det, som man saknar nu! Jag längtar efter att få sova på mage: guuuud vad skönt det är! Tänk att kunna ta på sig sockar eller skor utan att få andnöd, haha. Eller att slippa tänka på vad man äter hela tiden bara för att slippa illamående, magknip eller halsbränna. Och vad skulle man inte göra för att få slippa känna sig kissnödig i bara 5 minuter! Åh som jag saknar att leka och mysa med barnen. Att kunna sätta sig eller lägga sig ned utan att känna sig som en strandad val varje gång man ska resa sig upp, eller att överhuvudtaget slippa alla grav komplikationer - jag längtar efter den dagen jag kan få sova ordentligt eller vakna upp utan huvudvärk. Att slippa behöva stoppa i mig tabletter för att klara av dagen, och slippa somna på soffan av dåsighet mitt på dagen utan anledning. Att kolla sig i spegeln och känna sig sexig å snygg, istället för att leva på sambons kommentar "men det är ju fint att vara gravid iallafall".

Det är en fruktansvärd tur att allt är värt det, men jösses vad jag trött jag är på detta nu! Några dagar till kan han få stanna, sen får han minsann komma ut tycker jag!!

• Kroa

Undrar också hur det går för rosen1990! :)

Elisa77; alltid lika kul att få tjuvkika på bebisen, rörliga kan de ju vara länge särskilt om man är omföderska har jag förstått :) min första fixerade sig inte förrän krystvärkarna började, det var mindre skönt dock ;)

För mig har det varit ganska lugnt, har några sd ibland men inte direkt smärtsamma. Haft huvudvärk som inte släpper ordentligt med citodon och varit fruktansvärt trött och orkeslös - sovit som en stock så fort jag fått chansen de senaste dagarna.

Idag mår jag ganska illa, spydde som en kalv imorses men de kanske kan vara en biverkning från järntabletten jag tog igårkväll. Foglossningen har varit värre de senaste dagarna, och idag har jag fått jätteont i ländryggen. Om det är foglossningen som busar vet jag inte, men jag har ställt in mig på att barnet bosatt sig i magen föralltid och aldrig vill komma ut så slipper jag bli besviken sen om det är falskt alarm igen ;)

• Kroa

Är det någon annan som har problem med att kissa förresten? Jag känner mig kissnödig hela tiden, som vanligt, men de senaste dagarna får jag verkligen anstränga mig för att kunna kissa och det känns som om blåsan aldrig blir riktigt tömd. Ibland får jag sitta på toaletten ett tag och nästan krysta för att kunna börja kissa. Förstår ju att bebisen trycker och allt det där, men såhär jobbigt har det inte vart innan. Vill inte alls behöva gå såhär i flera veckor till!

• Kroa

Hoppas mitt går över snart också! Tur att det är bra med vätska, elisa, men förstår att det är jobbigt - jag är väldigt törstig på kvällarna och det får jag ju sota för på natten sen! ;p

Jag börjar bli ganska nervös över förlossningssmärtan faktiskt. Jag är ju ganska smärttålig och sambon tror att jag ska gå in på förlossningen som en krigare och bara trycka ut barnet, haha jo tjena!

Igår hade jag ont i ländryggen hela dagen och idag har fått mensvärk också. Molar i både tjejmagen och ryggen. Det gör inte så fruktansvärt ont, men tillräckligt ont för att jag ska ha svårt för att sitta still - och då äter jag ändå citodon nu! Börjar bli nervös hur ont det egentligen kommer göra när jag ska trappa ner på citodonen och hur lång förlossningen blir.. :/

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?