Inlägg från: frkvilljunu |Visa alla inlägg
  • frkvilljunu

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

ems86 skrev 2016-09-16 07:36:52 följande:

Vad gullig du är, tack! Tror dock inte jag mentalt fattat att man kan vara gravid längre än vecka 35. Kommer nog klättra på väggarna. Haha!

Har du mycket kvar att fixa?

Min första är född 35+0 och andra var verkligen väntan från då och framåt låååång.
  • frkvilljunu

I natt drömde jag att jag började blöda.Var väldigt stressande och skulle åka in (i drömmen alltså)...

Hade nästan glömt det när jag vakna så då traumatiskt var det väl inte men märker att det börjar bli många funderingar på hur och när det kommer komma igång även om jag har rätt lång tid kvar.

• frkvilljunu

Jag känner väldigt ofta att jag inte "njuter av graviditen" tillräckligt. Tycker det har varit någonting hela tiden - illamående,massa oro,sent med sparkar, ont överallt osv...Nu kan jag ibland tänka herregud det är så kort tid kvar och detta är min sista graviditet och inget har kännts som jag hade bilden av innan.

Trött på vara stor och otymplig samtidigt som jag försöker övertyga mig nu om att det är ok - nu är jag i slutet (nästan snart varje fall) och det är klart jag är stor det ligger ju faktiskt en rätt så stor bebis därinne!

• frkvilljunu

Vi har nog inte riktigt bestämt om de 10 dagarna. Läste att man kunde dela de med och tänker att det hade varit perfekt om han tog 5 hela först och sedan 10 halva för en mjuk övergång men beror mycket på när och hur förlossningen blir. Sen ska det ju funka med jobbet med och det är nog tveksamt i vårt fall.

• frkvilljunu
    Kroa skrev 2016-09-30 21:53:51 följande:

Förresten, är det någon som druckit hallonbladste under graviditeten tidigare?

Jag har hört mycket bra om det men drack aldrig något under förra grav, och nu börjar det ju faktiskt närma sig! Någon som provat och vet hur det gått?

Har läst mycket om det här på FL och är sugen på att testa! Men när är det man ska börja?
  • frkvilljunu
    Kroa skrev 2016-09-30 22:11:38 följande:

Jag är lite osäker på den fronten faktiskt. På vissa ställen står det att man kan börja efter v 32+ medans det står på andra sidor att man ska börja efter v 35, men då vet jag inte om de menar 34+ eller 35+?

Jag är också sugen på att testa, läst en del om att de ska hjälpa vid förlossning och att man ska få mindre avslag (och med tanke på att jag hade avslag i 3 månader förra gången vore det guld, hah!)

Just den delen med mindre avslag känner jag lockar! Säga ju även ge ner sammandragningar och det går jag ju redan så det räcker och blir över så tänker nog inte börja "för tidigt".

Måste nog googla fram någonstans att beställa.

Det viktiga verkar ju vara att det är rent hallonblad för att ha effekt.
  • frkvilljunu

Funderar på det här med järntabletter...tar 1 niferex om dan och är katastrof trög i magen...Hur är det efter förlossningen, slutar man med järntillskott direkt då?kommer inte alls ihåg...är dålig på att äta andra vitamintabletter nu men borde väl göra det med...

• frkvilljunu
    Kroa skrev 2016-09-30 22:27:42 följande:

Ja precis, läste att man skulle fortsätta dricka det en månad över förlossning också för att det skulle hjälpa till med mjölk-producerandet eller något så amningen gick bättre. Vilken dunderdryck om det funkar! ;D

Känns som om man borde kunna börja smått i v 36-37 någongång när barnet ändå börjar bli färdigbakat och se hur det går. Vad jag förstod det som skulle man vänta till v 38 om man fick ökade sd av det.

Ja, rent och löstée, inte i påse - samt att man inte skulle blanda med mjölk osv för bästa effekt.

Hitta på svenskhälsokost.se lösthe för 45 kronor. Låter ju rimligt för ett försök.
  • frkvilljunu
    Miaairam skrev 2016-10-02 12:46:26 följande:

Åkte in till kk inatt och blev undersökt av BM och fick tid idag för läkarundersökning som jag just kommit hem från. Läkaren gjorde ul, kollade mängden fostervatten, flöde i navelsträngen osv och allt såg fint ut. Så skönt att kunna släppa lite av oron iaf. Troligtvis har magen krympt pga att bebisen lagt sig tillrätta med huvudet nedåt och sjunkit ner i bäckenet. Med förra barnet åkte jag in akut för att jag inte kände fosterrörelser. De gjorde CTG som visade dåliga hjärtljud och jag sövdes omedelbart och blev förlöst med urakut snitt. Det var då de märkte att moderkakan inte fungerade bra och jag hade nästan inget fostervatten, trots att vattnet inte hade gått. Hade jag väntat med att åka in då, hade sonen sannolikt inte klarat sig, så är kanske extra orolig efter det - på gott och ont...

Vad skönt att allt såg bra ut nu! Förstår att det blir en extra oro efter en sådant slut på förra graviditeten.

Och precis hellre kolla en gång för mycket än för lite!
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?