Inlägg från: frkvilljunu |Visa alla inlägg
  • frkvilljunu

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Vad skönt det är att få ventilera sina tankar här!!

Inser att är mycket mer delaktig än jag tänker på.Han hade helst velat gå på alla bmbesök om det gått men jobbet som inte alltid klaffar med tider.

Det är nog mest att jag kör på själv som fått mig att känna att han inte är lika "med".

Jag var själv min förra graviditet så har inte så mycket att jämföra med och då var det så mycket annat som hände i livet och tog energi samt en 3 åring. Idag har jag så mycket mer tid "över" med stora självgående barn.

• frkvilljunu
    Björckan skrev 2016-09-03 07:13:10 följande:

Jag har än så länge gått upp 13 kg (har passerat både 70-strecket och nu 80-strecket :/ men det är ju ändå 10 veckor kvar! Däremot hade jag ca 5 kg för mycket när jag började så att säga så det bidrar väl till att kännas värre än vad det är. Är jätterädd för vad vågen ska visa nästa gång och är framförallt livrädd att jag inte kommer gå ner i vikt. (Mer än det logiska bebins vikt plus moderkaka och vatten). Jag ska snittas och då ska man ju ta det så lugnt med träning och så i början så det bidrar väl till viktångesten. :/

Vi ligger nog väldigt lika i vikt då! Både från start och nu. Börja nästan gråta sist hos bm när jag vägde mig och insåg hur mycket det var och hur lång tid det är kvar. Funderar på om man kan få slippa våga sig nästa gång för och skjuta ångesten framför sig lite...
  • frkvilljunu

I början var ljusa frallor med ost och skinka ett måste! Har haft väldigt frukt sug också. Persikor åt jag mängder ett tag.

Lite komiskt är att jag drack kaffe i mängder innan graviditet och har alltid druckit med mjölk nu när illamåendet la sig och jag blev sugen på kaffe igen så vill jag bara dricka svart med socker.

• frkvilljunu

Idag är en sån dag för jag tycker att jag inte känt bebis typ alls...Och nyss flimra det framför ögonen och då var jag ju "tvungen" att googla havandeskapsförgiftning...varför måste jag stressa upp mig i onödan hela tiden??? Lust

• frkvilljunu
    Björckan skrev 2016-09-05 20:54:12 följande:

Nej det skulle vara jobbigt att behöva bli sjukskriven. Framför allt för den ekonomiska biten tycker jag. Vi ska inte gå någon profylaxkurs då jag ska snittas. Men jag har hört positiva saker om profylax så det är nog värt.Undrar om det är en variant av hypokondri? Google-kondri? Jag hade ont i magen/ryggen förut. Var tvungen att googla. Bukspottkörteln kan tydligen ge ont där. Vips hade jag cancer. Att jag är förkyld med världens hosta kändes inte relevant. Eller att magen är uppochner p.g.a järntabletter. Man stressar upp sig så lätt. Jäkla google.

Men det är jobbigt när bebisen gömmer sig! Den här bebben är så lugn så lugn...vissa dagar får jag verkligen provocera fram rörelser. Men alla ultraljud har varit jättebra och hjärtljuden hos bm är jämna och fina. Så nu börjar jag lugna mig ang. bristen på kännbara rörelser.

Hat definitivt google-kondri!
  • frkvilljunu
    irrbloss_83 skrev 2016-09-06 13:08:54 följande:

Åh, tjejer! Jag behöver hjälp!

Vi hade tänkt köpa en ny Kronan Duo till bebis, med 5 dagars leveranstid från deras hemsida. Men idag läste jag på Råd och Rön att i deras senaste barnvagnstest så har syskonvagnen Duo/S (samma vagn, bara att S-modellen har svängbara framhjul) fått absolut sämsta betyg, både pga ren fysisk säkerhet, barnet kan fastna på nåt vis, och pga höga halter gifter (PAH och klorerade paraffiner) i både handtag och sittinsatsen. Och det vill jag inte lägga min lilla kille i. 

Så nu blev det lite panik, vad sjutton ska vi ha för vagn? Vi vill ha lufthjul, 4 fasta hjul och en rätt stadig och "stor" vagn. Vi bor ute på landet och i glesbygd så den behöver funka på snö och is och stock och sten, typ. Kanske det bästa vore att köpa en traktor? 

Är det Emmaljunga som gäller nu, eller finns det nåt annat?

Bonussonen har en cresent Classic. Den har fasta luft hjul och är väldigt rejäl vagn. Vet dock inte hur den känns med liggdelen på..
  • frkvilljunu

I morse skulle jag gjort glukosbelastningen.Fick hur bra som helst att dricka.direkt efter ville bm att jag skulle lämna urin. Efter fasta sen igår och att jag kissat precis innan så var det omöjligt men när jag satt där inne och försökte så kände jag bara hur det vände i magen och panikillamående som inte gick och stoppa. Så kräktes hejdlöst. Så för åker sig det testet.

Fick ny tid om 2 veckor men känner total panik över att behöva göra om det och ev må så dåligt igen..

• frkvilljunu
    ems86 skrev 2016-09-08 22:26:11 följande:

Usch fy förstår precis den känslan. Fick du citron till? Annars köp med en sån liten med koncentrat. Sen försök få till urinprov innan så du får sitta still, kanske till och med ligga ner. De två timmarna vill man ju helst bara sova bort!

Jag har graviditetsdiabetes för andra gången och har totalt gjort 6 belastningar. Det är inte roligt men kan man ta vara på vilan brukar det gå lättare!! Är det rutin eller tillhör du en riskgrupp?

I region Skåne är det rutin numera som jag förstått det. Det är ju för en bra sak så vill ju göra det men samtidigt känns det lite "onödigt" att behöva må så dåligt om inga andra tecken finns bara för att det är rutin liksom....

Hur gick du reda på att du hade det och när? Och vad gör du för behandling åt det?
  • frkvilljunu

Det är egentligen väldigt lite saker man MÅSTE ha klart och allt går ju faktiskt att beställa både innan och efter!

Jag har väl också den där lite ångest hur mycket kläder behövs - men som jag läste och tänker själv att krisar det så kan man tvätta i handfatet (har tvättstuga) och beställa nytt tar 2 dagar så har man det hemma. Sånt löser sig! Min första är född v.35 hade inget klart typ.åkte in till förloßning utan vare sig kläder till henne eller mig och nu stressar jag över bbväska i v.29...

• frkvilljunu

Jag svettas så kopiöst mycket nu så det är riktigt jobbigt! Visst det är riktig sommarväder fortfarande här men det är sjukt. Vad kan man göra? Bara vänta och hoppas det blir svalare snart. =/

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?