• Onix

BF maj 2017

Hej! Är det någon fler som nyligen plussat och har BF i maj som vill följas åt? Plussade i veckan och BF beräknas vara 3 maj.

• Svar på tråden BF maj 2017
  • GreenSpirit
    CarolinK skrev 2016-09-13 20:32:25 följande:

Får jag fråga vad nipt är? Gjorde kub med mina två andra barn men nipt har jag aldrig hört om :-/

Nipt är ett blodprov som man tar och som är väldigt tillförlitligt utan ngn risk för mamma eller barn. Du får svar på om barnet har down syndrom och andra syndrom. Kostar skjortan:0 Om ngt år ska det kanske bli gratis, enligt GP.
  • svartspets

När jag väntade första hade jag liknande problem en kort period och vet flera som hade liknande. Det är ju en stor omställning för kroppen med alla hormoner och alla reagerar olika. Det kan säkert vara en bidragande anledning med snuset också. Tycker inte du ska oroa dig. :)

bebisdags skrev 2016-09-13 18:38:52 följande:

Mår bra annars, svårt att förklara men är typ trögt som om man är förstoppad men sen diarré.. Super konstigt och svårt att förklara. Det jag fått är väl att jag blöder lite osv men köpt salva så hoppas det funkar:) Kan vara slutande av snusen kanske?

• EvelinaS0403
    Jeahla skrev 2016-09-13 20:15:36 följande:

Jsg funderar lite på det här med ätande och viktuppgång. Man ska ju tydligen inte äta så värst mer än vanligt när man är gravid. Förra gången jag var gravid (tolv år sedan) åt jag enorma mängder och gick upp 18 kg. Men sen när jag ammade så gick jag ner allt plus att jag gick ner ytterligare nästan tio kg. Så jag behövde ju de extra kilona som jag gick upp. Så.. Jag undrar.. äta mycket eller hålla igen lite?

Håller på att leta balansen med. Precis tappat 22kg. Vill inte gå upp allt igen. Så det är lite jobbigt nu
  • bebisdags
    svartspets skrev 2016-09-13 20:46:13 följande:

När jag väntade första hade jag liknande problem en kort period och vet flera som hade liknande. Det är ju en stor omställning för kroppen med alla hormoner och alla reagerar olika. Det kan säkert vara en bidragande anledning med snuset också. Tycker inte du ska oroa dig. :)

Okej tack för svar, nu känner jag mig lite tryggare!:) Tänkte testa morotssoppa då jag har hört att de är lindrande så kanske det blir lite bättre:)
  • bebisdags
    Jeahla skrev 2016-09-13 20:18:48 följande:
    Jag har läst att det är vanligt att få det under graviditeten för man är extra känslig. Har det själv till och från. Säkert inget att oroa sig för.

Ibland är jag förstoppad och ibland diarré :p
    Tack för svar, åh då känner jag mig lite lugnare! :D
  • Ememem
    LillaPyret skrev 2016-09-13 19:19:26 följande:

Vore ju jättekul :)

PMa mig om du vill vara med i fb gruppen :)
  • Fjäderängel
    GreenSpirit skrev 2016-09-13 16:51:11 följande:
    Jag kommer absolut inte göra det, på grund utav missfallsrisken. Men vi kommer göra Nipt på Callanderska i stället.:)
    Vad är det för något?:)
  • LillaPyret
    Ememem skrev 2016-09-13 22:08:01 följande:
    PMa mig om du vill vara med i fb gruppen :)
    Har skickat ett pm till dig :)
  • Anotherone
    Fjäderängel skrev 2016-09-13 22:39:11 följande:
    Vad är det för något?:)
    Nipt är ett nytt test, så enkelt som ett blodprov. Men i de flesta landsting ingår det inte i det ordinarie "graviditetsprogrammet" så att säga utan vill man göra det får man bekosta det själv.

Vi var på inskrivning igår och då fick vi veta att de rekommenderar KUB/NUPP  för oss eftersom jag fyller 36 i år och det ska vi göra. Om det skulle visa på förhöjd risk kommer vi att få göra nipt kostnadsfritt som en del av den vidare utredningen vilket jag tycker känns bra. Hellre nipt än fostervattensprov/moderkaksprov. Skulle vi däremot välja att bekosta nipt själva så kostar det ca 12000kr.

Svar på tråden BF maj 2017