• Frankie Bean

Amning känns som övergrepp

Är jag ensam om att känna såhär?

Flaskmatar från första början då tanken på amning fick mig att må dåligt. Jag försökte prova amma en gång men kände mig så äcklad och arg på min bebis att det inte gick att ens nudda bröstvårtan. Det kändes även som om jag utsatte honom för övergrepp, att tvinga honom att suga på mina bröst. Om jag aldrig hört talas om amning innan så skulle nog detta vara det sista jag skulle utsätta honom för, känns komplett onaturligt.

Varför är jag såhär, är det bara jag som känner på det viset?

• Svar på tråden Amning känns som övergrepp
  • Mrs Moneybags

Har du själv kanske blivit utsatt för övergrepp?

Du är säkert inte ensam om att känna som du gör, men det är nog ovanligt...

• Meriall

För mig känns det också onaturligt. Inte som övergrepp men jättekonstigt och liksom fel. Jag tror inte att jag blev ammad som liten utan fick utpumpad bröstmjölk istället. Det kanske påverkar. Blev du ammad och hur länge isf? Jag flaskmatade också från dag 1.

• MissHelene

Helt normalt att känna sånna tankar inför amning. Själv fick jag ångestkänslor i kroppen när jag ammade, vet inte varför. Har aldrig varit utsatt för övergrepp eller liknande så fanns ingen anledning. Men ammade iaf då jag visste det gick över så fort bäbis var klar. Känns det som ett övergrepp för dig så gör du rätt i att ta ersättning i stället tycker jag. Funkar det inte så funkar det inte. Amning är inte för alla, man hör inte så mkt om det innan man själv sitter där :)

• Fru Ve

Det är du säkerligen inte ensam om. Hoppas du får stöd i att flaskmata ditt barn så du inte behöver känna dig "dålig". Jag har själv ammat men är emot att mammor ska tvingas och pressas till amning. I alla fall i ett land som Sverige. Skillnad om man bor i ett land utan rent vatten, då är det självklart viktigare att man ammar oavsett hur man känner för det. 

• Santin

Tror att många känner så då samhällets normer är att kvinnliga bröst är sexuellt laddade och framförallt till för män att titta, klämma leka med osv.

Då blir det konstigt att ett barn ska suga på något som är sexuellt laddat hos en själv.

• TeresB

Fungerar det att ge ersättning på flaskar så gör det. Det är nog bäst för er båda och sen kan väl folk bara hålla klaffen. Det är dina bröst och dagens ersättning är bra. Orkar man och om det fungerar kan man pumpa och mata med flaskar. Själv ammar jag för det funkar för oss. Men jag önskar statfolk skulle slut se det som det enda rätta!

• Frankie Bean

Det hände en grej igår där jag blev väldigt sårad pga andras åsikter om bebismatning. Funderar på om de hade behandlat mig på samma sätt om de vetat om dessa känslor.

Har blivit utsatt för våldtäkter som vuxen, vet inte om jag känt annorlunda om de inte inträffat. Kommer ihåg att jag skämts för mina bröst sedan de dök upp så det har säkert också påverkat.

• MissHelene
    Frankie Bean skrev 2016-08-19 14:28:40 följande:

Det hände en grej igår där jag blev väldigt sårad pga andras åsikter om bebismatning. Funderar på om de hade behandlat mig på samma sätt om de vetat om dessa känslor.

Har blivit utsatt för våldtäkter som vuxen, vet inte om jag känt annorlunda om de inte inträffat. Kommer ihåg att jag skämts för mina bröst sedan de dök upp så det har säkert också påverkat.

Åh fy vad jobbigt:'( beklagar verkligen allt som hänt dig. Inte så konstigt att du får sånna känslor då! Bry dug inte om vad elaka människor skriver, finns tyvärr gott om troll här på fl.
  • Frankie Bean
    MissHelene skrev 2016-08-19 14:48:42 följande:

Åh fy vad jobbigt:'( beklagar verkligen allt som hänt dig. Inte så konstigt att du får sånna känslor då! Bry dug inte om vad elaka människor skriver, finns tyvärr gott om troll här på fl.

Tack.

Tyvärr var det på mvc :/ Var totalt oförberedd.
  • Anonym (absolut)

JO jösses inte ovanligt alls. Jag tyckte det var ett stort övergrepp på barnet (tycker liksom synd om alla barn som ammas) då de flesta faktiskt föredrar flaskan om de får välja i det initiala. 

Liksom mammor med bröst som hänger ner till knäna som de tvingar barnet att suga på :( 

O om barnet tycligt visar att det inte vill amma genom att fäkta med armar eller gråta ja då ska man svälta ut barnet o fortsätta tvinga. 

Ush kan må så galet dåligt över detta, skönt man inte är ensam. 

Svar på tråden Amning känns som övergrepp