Inlägg från: Frankie Bean |Visa alla inlägg
  • Frankie Bean

Amning känns som övergrepp

Är jag ensam om att känna såhär?

Flaskmatar från första början då tanken på amning fick mig att må dåligt. Jag försökte prova amma en gång men kände mig så äcklad och arg på min bebis att det inte gick att ens nudda bröstvårtan. Det kändes även som om jag utsatte honom för övergrepp, att tvinga honom att suga på mina bröst. Om jag aldrig hört talas om amning innan så skulle nog detta vara det sista jag skulle utsätta honom för, känns komplett onaturligt.

Varför är jag såhär, är det bara jag som känner på det viset?

• Svar på tråden Amning känns som övergrepp
  • Frankie Bean

Det hände en grej igår där jag blev väldigt sårad pga andras åsikter om bebismatning. Funderar på om de hade behandlat mig på samma sätt om de vetat om dessa känslor.

Har blivit utsatt för våldtäkter som vuxen, vet inte om jag känt annorlunda om de inte inträffat. Kommer ihåg att jag skämts för mina bröst sedan de dök upp så det har säkert också påverkat.

• Frankie Bean
    MissHelene skrev 2016-08-19 14:48:42 följande:

Åh fy vad jobbigt:'( beklagar verkligen allt som hänt dig. Inte så konstigt att du får sånna känslor då! Bry dug inte om vad elaka människor skriver, finns tyvärr gott om troll här på fl.

Tack.

Tyvärr var det på mvc :/ Var totalt oförberedd.
  • Frankie Bean
    Anonym (absolut) skrev 2016-08-19 15:04:59 följande:

JO jösses inte ovanligt alls. Jag tyckte det var ett stort övergrepp på barnet (tycker liksom synd om alla barn som ammas) då de flesta faktiskt föredrar flaskan om de får välja i det initiala. 

Liksom mammor med bröst som hänger ner till knäna som de tvingar barnet att suga på :( 

O om barnet tycligt visar att det inte vill amma genom att fäkta med armar eller gråta ja då ska man svälta ut barnet o fortsätta tvinga. 

Ush kan må så galet dåligt över detta, skönt man inte är ensam. 

Är du ironisk? Känns som du raljerar mig.
  • Frankie Bean
    Anonym (D-mer) skrev 2016-08-20 21:39:06 följande:

www.d-mer.org/

Ett syndrom som heter D-mer drabbar en hel del av oss. Inte alls jätteovanligt!

Jag har läst om detta men tror inte det är det som påverkar mig. Tanken på amning får mig alltid att må lite illa av, men den enda gången jag mådde riktigt dåligt var när jag tänkte försöka. Kommer ihåg att när jag förde honom mot bröstet så kupade jag ryggen bakåt samtidigt.

Är det inte konstigt att de inte nämner D-mer på mvc?
  • Frankie Bean
    Anonym (Nina) skrev 2016-08-21 16:53:29 följande:

TS, jag har sett att du startat andra trådar också som handlar om att du mått dåligt över olika saker kring din graviditet och förlossning. 

Kanske har du drabbats av någon typ av depression? Det låter som att du skulle behöva prata med någon professionell och kanske få hjälp. Du ska absolut inte behöva må såhär med såna tankar (nu tänker jag även på det du skrivit i andra trådar).

Jag hoppas att allt löser sig för dig.

Lycka till med allt!

Jag har inte tänkt på det själv, att jag ältat det här innan. Var tvungen att läsa igenom gamla trådar jag skrivit och bli påmind.

Ska försöka gå och prata med någon, sköterskan på bvc tyckte jag borde det iaf. Tror att allt detta är så jobbigt som det är pga att det hela tiden påminner om de svåra saker som hänt. Te.x att varje gång han får mat så dyker tanken upp att jag är oförmögen att amma eftersom x och y gjort att jag inte klarar av den sortens bröstkontakt.
  • Frankie Bean
    Anonym (F) skrev 2016-08-23 18:18:58 följande:

Jo något har verkligen gått snett när man prioriterar brösten till sex och mannen än till sin nyfödda bebis.

Fast det måste ju inte stämma heller. Jag prioriterar inte brösten till sex heller, tycker även det är obehagligt.
  • Frankie Bean
    Anonym (F) skrev 2016-08-23 21:17:34 följande:

Fast det var ju det om att brösten är till för mannen och för sex som jag svarade på.

Vidhåller att någonting gått snett när vi blivit så påverkade av yttre ideal att vi undanhåller den mest naturliga matkällan för våra barn pga detta.

Alltså INGENTING mot dig och din upplevelse av amning. Du ska absolut inte amma om du mår dåligt av det. Och det är inte konstigt att du gör det efter vad du varit med om.

Ursäkta, jag måste ha slarvläst.
Svar på tråden Amning känns som övergrepp