• Frankie Bean

Amning känns som övergrepp

Är jag ensam om att känna såhär?

Flaskmatar från första början då tanken på amning fick mig att må dåligt. Jag försökte prova amma en gång men kände mig så äcklad och arg på min bebis att det inte gick att ens nudda bröstvårtan. Det kändes även som om jag utsatte honom för övergrepp, att tvinga honom att suga på mina bröst. Om jag aldrig hört talas om amning innan så skulle nog detta vara det sista jag skulle utsätta honom för, känns komplett onaturligt.

Varför är jag såhär, är det bara jag som känner på det viset?

• Svar på tråden Amning känns som övergrepp
  • Anonym (fler)
    MissHelene skrev 2016-08-19 11:43:05 följande:

Helt normalt att känna sånna tankar inför amning. Själv fick jag ångestkänslor i kroppen när jag ammade, vet inte varför. Har aldrig varit utsatt för övergrepp eller liknande så fanns ingen anledning. Men ammade iaf då jag visste det gick över så fort bäbis var klar. Känns det som ett övergrepp för dig så gör du rätt i att ta ersättning i stället tycker jag. Funkar det inte så funkar det inte. Amning är inte för alla, man hör inte så mkt om det innan man själv sitter där :)

Jag kan ibland få ångestkänslor om man suger på brösten vid fel tillfälle, eller jag själv rör dem för mycket vid onani. Lyckligtvis verkade de inte triggas av mitt barn, amningen gick fint. Tur att det finns flaska för alla som inte vill amma. :)
  • Anonym (D-mer)

www.d-mer.org/

Ett syndrom som heter D-mer drabbar en hel del av oss. Inte alls jätteovanligt!

• elmadumle

Jag kände samma sak, men som ett övergrepp på mig själv, hade rysningar de få gånger jag provade. Mina bröst tillhör mig och och en del av mitt och mannens sexliv.

• Frankie Bean
    Anonym (D-mer) skrev 2016-08-20 21:39:06 följande:

www.d-mer.org/

Ett syndrom som heter D-mer drabbar en hel del av oss. Inte alls jätteovanligt!

Jag har läst om detta men tror inte det är det som påverkar mig. Tanken på amning får mig alltid att må lite illa av, men den enda gången jag mådde riktigt dåligt var när jag tänkte försöka. Kommer ihåg att när jag förde honom mot bröstet så kupade jag ryggen bakåt samtidigt.

Är det inte konstigt att de inte nämner D-mer på mvc?
  • Anonym (D-mer)
    Frankie Bean skrev 2016-08-21 07:25:54 följande:

Jag har läst om detta men tror inte det är det som påverkar mig. Tanken på amning får mig alltid att må lite illa av, men den enda gången jag mådde riktigt dåligt var när jag tänkte försöka. Kommer ihåg att när jag förde honom mot bröstet så kupade jag ryggen bakåt samtidigt.

Är det inte konstigt att de inte nämner D-mer på mvc?

Ok, hoppas du hittar strategier som funkar för dig! Jag känner samma olustkänsla även bara av tanken men känner mig säker på att jag tyvärr har d-mer syndromet... Intressant är att även min mamma har berättat om precis likadana känslor.

Eller hur?! Jag pratade med min nya barnmorska om detta häromdagen (får barn nr 2 inom kort) men hon -trots många års erfarenhet- hade aldrig hört talas om detta! Tänk så många mammor de kunde hjälpt om de haft lite mer kunskap...
  • molly50
    Anonym (absolut) skrev 2016-08-19 15:04:59 följande:

JO jösses inte ovanligt alls. Jag tyckte det var ett stort övergrepp på barnet (tycker liksom synd om alla barn som ammas) då de flesta faktiskt föredrar flaskan om de får välja i det initiala. 

Liksom mammor med bröst som hänger ner till knäna som de tvingar barnet att suga på :( 

O om barnet tycligt visar att det inte vill amma genom att fäkta med armar eller gråta ja då ska man svälta ut barnet o fortsätta tvinga. 

Ush kan må så galet dåligt över detta, skönt man inte är ensam. 

Jag hoppas att du är ironisk.
    Eller menar du verkligen att du tror att man som mamma tvingar sina barn att amma?
    Jag behövde då inte göra det med något av mina barn.
    Och de visade också tydligt när de inte längre ville bli ammade.

TS: Det är inte ovanligt att känna så som du gör.
    Speciellt inte om man varit med om de saker du har berättat om.
    Så länge ditt barn mår bra och verkar nöjd så kan du med gott samvete fortsätta så som du gör.
    Och strunta i andras åsikter.
    Mattias och Hannah.
  • MissHelene
    Anonym (fler) skrev 2016-08-20 21:29:03 följande:
    Jag kan ibland få ångestkänslor om man suger på brösten vid fel tillfälle, eller jag själv rör dem för mycket vid onani. Lyckligtvis verkade de inte triggas av mitt barn, amningen gick fint. Tur att det finns flaska för alla som inte vill amma. :)
    Ja vi ska vara glad att bo i ett land där det finns suverän ersättning :) jag delammade så prisar gudarna för ersättningen^^
  • Anonym (F)
    elmadumle skrev 2016-08-20 22:03:03 följande:

Jag kände samma sak, men som ett övergrepp på mig själv, hade rysningar de få gånger jag provade. Mina bröst tillhör mig och och en del av mitt och mannens sexliv.

Ja tänkt så fel det blir för många. Att man är så inpräntad att brösten mer är till för mannens njutning än att ge sitt barn mat. Det är sorgligt hur det blivit.
  • Anonym (H)
    elmadumle skrev 2016-08-20 22:03:03 följande:

Kan du inte hålla ditt barn i handen heller för du använder händerna till att onanera?

Kan du inte pussa ditt barn heller för att du suger av din man?

ELLLER så kan kroppsdelar ha olika syften i olika situationer och i sig själva inte alls är sexuella..

Själv gillar jag analsex, men jag kan fortfarande bajsa utan att bli kåt ^^

Synd om dom som inte kan särskilja och se skillnaden i situationer..
  • Anonym (Nina)

TS, jag har sett att du startat andra trådar också som handlar om att du mått dåligt över olika saker kring din graviditet och förlossning. 

Kanske har du drabbats av någon typ av depression? Det låter som att du skulle behöva prata med någon professionell och kanske få hjälp. Du ska absolut inte behöva må såhär med såna tankar (nu tänker jag även på det du skrivit i andra trådar).

Jag hoppas att allt löser sig för dig.

Lycka till med allt!

Svar på tråden Amning känns som övergrepp