Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-29 16:20:35 följande:
    USA är något svårdefinierat efersom det helt och hållet redan från början är byggt på vad man skulle kunna definiera som mångkultur. Men det är att anse som amerikansk kultur och det har aldrig funnits något annat, snarare är det en kulturmix än en regelrätt mångkultur. USA är snarare förhållandevis kulturkonservativt och har ett system som mer eller mindre kräver anpassning efter den rådande kulturen för de som immigrerar.

En metaforisk jämförelse mellan kultur och mat skulle kunna se ut så här:
    En maträtt, den mest optimala du kan komma på kan jämföras med en monokultur man trivs med. Den behöver inte se exakt lika ut över tid utan kan modifieras efter nya kulinariska influenser.
    En buffé kan liknas vid mångkultur, där alla rätterna motsvarar olika kulturer.
    Om du däremot stoppar all mat från buffén i en mixer och gör en smet så är det inte längre de separata maträtter som fanns på buffén, även om ingredienserna är desamma. En sådan mix kan över tid accepteras som en egen kultur och kan ses som en monokultur i ett samhälle där den ensamt råder.
    Om en kultur med influenser från andra kulturer inte längre skulle räknas som egen av den anledningen så blir det ju svårt att överhuvudtaget applicera begrepet mångkultur på något samhälle då allt bara blir en mix. Mångkultur förutsätter att man kan definiera kultur som avvikande från en annan.

Vilka kulturgrupper som bor i ett land har inte särsklt stor betydelse. Är du grek, har franska som modersmål, firar Rosh Hashana eller lagar libanesikt hemma med familjen så är det inget som nödvändigtvis påverkar människor och samhället omkring dig på ett sätt som exempelvis utlevd hederskultur gör.
    Jag pratar om mångkultur enbart som rådande värderingar i samhället, för det är vad som är viktigt i sammanhanget, inte att personer och familjer av utländskt ursprung bevarar en del av sin kultur inom familjen eller ens om de öppnar en restaurang med mat från sitt hemlands kök.

Det här är inget jag hittat på själv och det finns många som delar min uppfattning.
    Många som argumenterar emot har inte riktigt funderat på vad kultur ur politisk och samhälleligt perspektiv är utan är bara positiva över att vi idag har pizza, kinamat och thaiboxning.

Ditt resonemang om att USA inte är ett mångkulturellt samhälle stämmer inte. I USA så är religionsfriheten total. Katoliker, protestanter, judar, mormoner, muslimer o.s.v kan fritt utöva sina respektive religioner.

Det är också accepterar att olika människor lever ut sina kulturer sida vid sida med andra. Det är också vanligt att människor med samma kultur väljer att bosätta sig bredvid varandra exempelvis afroamerikaner, kubaner, mexikaner, kineser, koreaner, araber o.s.v. Det amerikanska samhället måste därför betraktas som mångkulturellt.

Kan du ge exempel på ett land som du menar har monokultur?
  • KillBill
    USA är något svårdefinierat efersom det helt och hållet redan från början är byggt på vad man skulle kunna definiera som mångkultur. Men det är att anse som amerikansk kultur och det har aldrig funnits något annat, snarare är det en kulturmix än en regelrätt mångkultur. USA är snarare förhållandevis kulturkonservativt och har ett system som mer eller mindre kräver anpassning efter den rådande kulturen för de som immigrerar.

En maträtt, den mest optimala du kan komma på kan jämföras med en monokultur man trivs med. Den behöver inte se exakt lika ut över tid utan kan modifieras efter nya kulinariska influenser.
    Om du däremot stoppar all mat från buffén i en mixer och gör en smet så är det inte längre de separata maträtter som fanns på buffén, även om ingredienserna är desamma. En sådan mix kan över tid accepteras som en egen kultur och kan ses som en monokultur i ett samhälle där den ensamt råder.
    Om en kultur med influenser från andra kulturer inte längre skulle räknas som egen av den anledningen så blir det ju svårt att överhuvudtaget applicera begrepet mångkultur på något samhälle då allt bara blir en mix. Mångkultur förutsätter att man kan definiera kultur som avvikande från en annan.

Vilka kulturgrupper som bor i ett land har inte särsklt stor betydelse. Är du grek, har franska som modersmål, firar Rosh Hashana eller lagar libanesikt hemma med familjen så är det inget som nödvändigtvis påverkar människor och samhället omkring dig på ett sätt som exempelvis utlevd hederskultur gör.
    Jag pratar om mångkultur enbart som rådande värderingar i samhället, för det är vad som är viktigt i sammanhanget, inte att personer och familjer av utländskt ursprung bevarar en del av sin kultur inom familjen eller ens om de öppnar en restaurang med mat från sitt hemlands kök.

Det här är inget jag hittat på själv och det finns många som delar min uppfattning.
    Många som argumenterar emot har inte riktigt funderat på vad kultur ur politisk och samhälleligt perspektiv är utan är bara positiva över att vi idag har pizza, kinamat och thaiboxning.

Vem vill äta ett julbord som körts i en mixer?

Nej då föredrar jag den stora buffén där jag själv kan välja vad jag ska stoppa i mig och jag blir faktiskt äcklad av tanken att jag varje dag skulle tvingas att äta din smet där du både har stoppat ner den inlagda sillen, pressyltan och risgrynsgröten.
  • KillBill

När vi ändå är inne på mat så är ju USA mycket mer mångkulturellt. I USA så serveras restaurangerna ofta kinesisk mat så som är lagad på samma sätt som i Kina. Samma sak gäller Pizza som i USA ofta är lagad som den skulle ha lagats i Napoli. Du kan besöka de judiska kvarteren i New York och köpa autentiska bagels som är precis lika bra som i Jerusalem. Om du jämför med Sverige så är både Kinamaten, pizzan och bagels försvenskade produkter som inte har särskilt mycket med originalet att göra. Jag hade gärna  ätit ?the real stuff? och hade gärna sluppit svenskfiltret om det hade varit möjligt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-29 17:57:50 följande:
    Det förutsätter ju att det är valfritt. Titta på de kulturer som skulle kunna vara en del av en mångkultur i Sverige och ser hur det ser ut med valfrihet.
    Det är ju i detta jag menar att vi ska ha en svensk monokultur eftersom få andra kulturer lämnar så mycket av val i livet till individen. Det du vill se som mångfald innebär istället mer utrymme i samhället åt kulturer som begränsar individen. Du kommer ju ändå inte att äta av den mat som är äcklig eller dålig, men vissa kommer att tvingas göra det. Är det inte bättre då att garantera att alla slipper dålig mat, även om det begränsar utbudet lite, om man nu absolut ska stanna och äta just vid vårt bord? För de som absolut vill ha de andra rätterna så finns andra bord att välja på, de serveras inte just på det här bordet.
    Jag är definitivt inte begränsad av att det lever samer, judar, tornedalingar, finnar, tyskar, araber och muslimer i Sverige så jag förstår inte det problem som du målar upp. Känner du dig begränsad?

Om det kommer människor med religion eller kultur som innehåller en taskig kvinnosyn (som också går att hitta inom kristna fundamentalistiska grupper) så bör den bekämpas av samhället och så sker också idag (ofta genom skola och socialtjänst samt kvinnojourer).
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-29 23:39:51 följande:
    Du vet att kina-mat så som vi känner den på de flesta asiatiska restauranger kommer från USA?!
    KillBill skrev 2016-10-29 18:45:40 följande:
    Jag är definitivt inte begränsad av att det lever samer, judar, tornedalingar, finnar, tyskar, araber och muslimer i Sverige så jag förstår inte det problem som du målar upp. Känner du dig begränsad?

Om det kommer människor med religion eller kultur som innehåller en taskig kvinnosyn (som också går att hitta inom kristna fundamentalistiska grupper) så bör den bekämpas av samhället och så sker också idag (ofta genom skola och socialtjänst samt kvinnojourer).
    Förstår du inte på riktigt eller driver du med mig?
    Du borde veta att det finns massor av kulturer i världen som inte lämnar lika mycket av val till individen, där det finns press från familjen, släkten, vänner, religiösa ledare och samfund, myndigheter och staten att redan från födseln efterleva en viss kultur som är långt mer begränsande än vår, särskilt för kvinnor.

Det du säger dig kunna acceptera är efter dina, svenska värderingar, inte de som råder i andra delar av världen. Förstår du inte då att det egentligen är monokultur du förespråkar och inte mångkultur?
    Iransk kultur är inte längre iransk (i meningen samhällskultur) om iranier lämnar sina samhällsvärderingar hemma och bara på ett rent individuellt plan bevarar en del av sitt kulturella arv. Hela den kollektiva delen som är oerhört viktiga i klansamhällen och till viss del även i teokratiska samhällen försvinner i ett sådant fall.

Den delen av kulturen som levs på ett helt och hållet privat och individuellt plan är bara en liten del av en hel kultur och är inte den viktiga sett ur ett politiskt perspektiv, utan där är det den delen som levs ut gentemot andra människor som är av betydelse.

Du får det att låta som att det går en kulturell gräns vid hur stor frihet enskilda familjemedlemmar får av sin familj, släkt, vänner, religiösa ledare och samfund men så är det inte.

Det svenska samhället är jämställt och demokratiskt och vi har religionsfrihet men även i det svenska samhället så finns det människor vars frihet begränsas.

Jag tänker på människor som lever i olika mer eller mindre konservativa eller fundamentalistiska församlingar; Livets ord, Jehovas Vittne, Pingströrelsen, Filadelfia, Læstadianerna, Plymouth osv. Detta är församlingar som har en helt annan syn på sex före äktenskapet, homosexualitet, abort osv. Att växa upp som ung man eller kvinna i någon av dessa församlingar kan vara mycket tufft om du inte delar församlingens tro och kan innebära att barnets frihet beskärs.

Det finns också barn som lever i utsatta familjer med föräldrar som brister i sitt föräldraskap vilket också kan leda till begränsningar i barnets frihet. Det finns således barn i Sverige som inte har den frihet som du och jag skulle önska och så skulle det ha sett ut även om Sverige aldrig skulle ha haft någon invandring.

För att komma till rätta med att det finns barn som inte får den frihet som de förtjänar eller för att förhindra hedersvåld (som inte är vanligt i de församlingar  som jag nämnt ovan men som kommit till Sverige via vissa kristna och muslimska familjer) så bör vi i Sverige jobba med att förändra attityder till frihet, attityder till sexualitet osv. exempelvis genom information och skolundervisning men också genom lagstiftning. Vi kan ta exemplet med barnaga som var tillåtet i Sverige fram till 1979 eller att våldtäkter inom äktenskapet förbjöds 1965 (innan dess så var det inte olagligt  att våldta sin hustru i Sverige).

I Sverige har vi 5 nationella minoriteter; judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar med egna kulturer, högtider och språk. Dessa minoriteter har bl.a. rätt att få kommunicera med myndigheter på sina egna språk. Dessa nationella minoriteter har olika sedvänjor religion, högtider osv.  I tillägg så har vi invandrare från olika delar av värden som också har egna kulturer. Jag tycker att detta är bra och något som berikar och utvecklar det svenska samhället.

Om det svenska samhället jobbar för att ändra attityder på samma sätt som när samhället jobbade för att få föräldrar att sluta slå sina barn så innebär inte det att de olika kulturer som lever i Sverige försvinner eller formas till en enda kultur utan att de utvecklas.    

Menar du att det är förenligt med monokultur att ett land såsom Sverige har flera grupper av människor med olika kulturer med egna traditioner, högtider och språk? I så fall förstår jag inte på vilket sätt monokultur skiljer sig från mångkultur. Förklara gärna.

PS. om man söker sig utanför turiststråken så går det i de flesta amerikanska storstäder att hitta genuin kinesisk mat från någon av de olika kinesiska köken.

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-30 16:08:02 följande:
    Vad menar du, att du inte ser någon skillnad på hur det är i olika länder? 
    Det stämmer att hederskulturen kom till sverige med kristna och muslimer från andra länder men i sverige fanns redan människor vars frihet eller välmående redan var beskuren pga att familjen tillhör någon av de mer eller mindre konservativa eller fundamentalistiska församlingar som jag nämner i mitt inklägg. 

Det är här det svåra kommer, kan vi behålla riktningen mot ökad jämlikhet, ökad sekularisering, ökad individuell frihet/rättighet (inklusive den för barn, kvinnor och människor med annan sexualitet än hetero m.fl.) med den anpassning till andra kulturer som mångkulturalism innebär?

Det finns redan konservativa krafter i Sverige som vill minska sekulariseringen. Du finner detta hos de församlingar som jag nämner i mitt inlägg men också i politiska partier som KD och SD (som mer och mer propagerar för kristendomens ska ha en ökad betydelse i samhället och exempevis vill minska svenska kvinnors rätt till abort). Eftersom Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder så är det inte konstigt att invandrare som kommer till vårt land oavsett om de kommer för att jobba eller kommer som flyktingar oftare är troende än svenskar. 

Med ett monokulturalistiskt samhällssystem eftersträvas en tydlig och stark svensk kultur.
    Som jag skrivit flera gånger tidigare så är det i detta helt oväsentligt om man är född i Grekland, talar persiska hemma, lagar libanesikt i sitt kök eller firar rysk-ortodoxa högtider, så länge det inte påverkar hur man fungerar ute i samhället eller påverkar andra människor som inte valt att vara en del av det.

Som jag skriver i mitt inlägg ovan så finns det i Sverige 5 nationella minoriteter; judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar med egna kulturer och språk. Vi har också i Sverige invandrare från olika delar av världen som kommit till vårt land med sin egen kultur. På vilket sätt påverkar detta dig? Jag tycker i alla fall inte att jag påverkas av att det sedan hundratals år bor människor i vårt land med olika kulturer och språk. Om jag påverkas på något sätt så är handlar det om en positiv påverkan.

Jag har frågat dig tidigare och jag frågar dig igen, Kan du nämna ett land i världen som är monokulturellt? Skulle Sverige med sina minoritetsfolk kunna bli ett monokulturellt land utan att samer, judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar blev tvungna att släppa delar av sin kultur?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-30 19:02:47 följande:
    Jag bävar för den dag sådana krafter kommer till makten, oavsett om de heter eller representerar kd, sd, Jehovas vittnen eller muslimska brödraskapet.

Om du bävar för dessa krafter så tycker jag att det är märkligt att du delar deras högsta mål. Konservativa-, -fundamentalistiska- samt högerextrema grupperingar vill också att samhället bara bestå av den "rätta" religionen och kulturen.

De flesta länder hamnar nog på en skala mellan monokultur och mångkultur.

Det yttersta exemplet på monokultur är förmodligen Saudiarabien där västerländskt levnadssätt/kultur/religion är förbjuden. Personligen så önskar jag ett samhälle som är den direkta motsatsen till Saudiarabien och menar samhället inte ska lägga sig i hur folk väljer att leva sina liv (vilken kultur man tillhör/utövar eller vilken religion man hör till/utövar).

.
    KillBill skrev 2016-10-30 17:13:35 följande:
     Skulle Sverige med sina minoritetsfolk kunna bli ett monokulturellt land utan att samer, judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar blev tvungna att släppa delar av sin kultur?
    Samer och tornedalingar har väl varit en del av Sveriges befolkning så länge Sverige funnits som stat!? Då är deras kultur att betrakta som en variant av svensk kultur.

Vad det gäller judar, romer m.fl....
    Ja, om den monokulturen har den kulturella inriktning som folkgruppen delar. I andra fall blir svaret nej. 

Det är ett befängt påstående att Samer och Tornedalingar ska betraktas som en del av den svensk kulturen. Samerna pratar samiska och Tornedalingarna pratar finska. Den samiska kulturen har mycket mer gemensamt med samer i Norge, Finland och Ryssland än med svensk kultur. Den tornedalska kulturen har mer gemensamt med finsk och samisk kultur än med den svenska. 

Sedan tycker jag att det är otäckt när du i ifrågasätter  om judar och romer kan vara en del av det monokulturella samhället (som du så gärna vill uppnå). Vi pratar om människor och kultur som funnits i Sverige i hundratals år och det är godkända svenska minoriteterna. Menar du att samhället borde verka för att assimilera judar, romer (och förmodligen även samer och tornedalingar) i det svenska samhället eller vad tycker du egentligen?

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-10-31 09:11:11 följande:

Jag noterar att definitionen av "mångkultur" (eller gränsdragningen mellan mono- och mångkultur) är ett underliggande problem för dialogen här i tråden. Själv hade jag hoppats på att ingen skulle "spela dum" och låtsas inte förstå innebörden, så att det kunde hållas en vettig dialog om sakfrågan, men det sket ju sig.

För mig är det ganska självklart att Svensk kultur består av en massa olika kulturer som kan leva sida vid sida i relativ harmoni och som i huvudsak underkastar sig Svensk lag och de sedvänjor majoriteten av Svenskarna anser vara normala i Sverige. Det finns sedan ett gäng starkt avvikande religiösa (kristna) subkulturer som, pga att de är medvetna om sitt avvikande beteende, väljer att leva lite avskiljt. Man kan då bara pga deras existens kalla Sverige "mångkulturellt" sedan länge, men om dessa kulturer inte kommer till uttryck i det offentliga på ett sådant sätt att de krockar eller interagerar med "vanliga Svenskar" (jämställda, toleranta ateister) så är det ändå inte mångkultur i den bemärkelse jag syftar på i trådstarten.

Den typ av mångkultur jag ifrågasätter är den som t.ex leder till könssegregering i skolor och badhus, som förespråkar något annat än Svensk lag, som bär med sig en sådan misstro mot samhället att man kastar sten på ambulanspersonal och som finns i sådan omfattning att det i var och varannan skolklass finns kamrater som av religiösa skäl inte deltar fullt ut i undervisningen.

...men det är inte den exakta definitionen av mångkultur som är det intressanta, utan det är konsekvenserna (goda som onda) för den Svenska kulturen (förklarad i andra stycket) som är det intressanta. Vad för nya kulturer med sig som får ett massivt och gott genomslag, och blir nya goda företeelser i Svensk kultur? Det kan ju låta lite löjligt, men pizza är ett bra exempel på en vida spridd och uppskattad företeelse som idag måste anses vara en del av Svensk kultur. Men det är ju bara mat... 

Det finns svenska skolor som under hela 1900- talet har haft könsseparerade gymnastiklektioner liksom det finns svenska badhus som sedan början av 1900-talet har haft separata bad tider för män och kvinnor och jag förstår därför inte varför du kopplar dessa fenomen till andra kulturer än den svenska.  Detsamma gäller stenkastning mot blåljuspersonal. Stenkastning mot polis och militär har förekommit i Sverige sedan början av 1700-talet och har därefter inträffat vid återkommande tillfällen. Ofta har våldet och stenkastningarna föranletts av frustration över fattigdom och arbetslöshet. I gamla rättegångshandlingar förekommer ofta "unga pojkar" som följer med enbart för att våldet är roligt.

Det som vi ser nu i samhället är alltså på inget sätt nytt eller avvikande från den svenska kulturen. Det som är nytt är att invandrare har blivit vår nya underklass och att vissa i samhället, i invandrarna och i deras kultur, har hittat en enkel förklaring på samhällsproblemen.

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-10-31 13:15:48 följande:
    Just det du gjorde nu var ett praktexempel på att just "spela dum" ...om du nu spelade. Om vi går riktigt långt tillbaka i tiden så kan vi naturligtvis hitta exempel på allt, och av den anledningen uttala oss extremt skitnödigt PK i frågan om vad som är Svensk kultur eller inte, men lägg av för sjutton!

Visst hade vi uppdelad gymnastik i Sverige på 1900-talet också, men det var inte då pga vad som står i någon bok, och problemet var under luppen. Få människor hävdade att det var rätt, utan det bara var så. Samhället gick dessutom konsekvent i en riktning mot jämställdhet som alla tyckte var naturlig och det blev bättre. Den förändringen i riktning mot jämställdhet är det som är Svensk kultur i detta fall, och jämförelsen är därav tramsig. Den om stenkastning mot polis är än värre. För det första exemplifierade jag med ambulanspersonal, och sedan så replikerar du med polis och militär. Tro fan att uppretade ogärningsmän även i Sverige genom historien har gjort motstånd och kastat sten på de som motarbetat dem, men det är ju en milsvid skillnad till att kasta sten på räddningspersonal. Den jämförelsen ligger ju på en så infantil nivå att man häpnar.

Så jo, det vi ser nu på flera punkter är en tillbakagång på jämställdhetsfronten, och det är inte en del av Svensk kultur där vi jobbat i andra riktningen.

...och jo, du har helt rätt i att vår nya underklass till stor del består av invandrare, och att klasstillhörigheten snarare än etnisk bakgrund är orsaken till många problem, men det är fanimig inte klasstillhörighet som ligger bakom varken pizzeriorna, den nya könssegregeringen i skolan eller stenkastning mot räddningspersonal. Någon hejd på dumheterna får det väl ändå vara.

När det gäller stenkastning så finns det exempel på detta från tiden innan det fanns ambulanser fram till idag. Menar du att det är kulturella skillnader som gör att svenskar kastar sten på polisen medan att dagens invandrare också kastar sten på brandkår och ambulanser?

Uppdelade badhustider för kvinnor och män har också förekommit sedan början av 1900-talet och förekommer fortfarande än idag på ställen runt om i landet och detta har inte med främmande kulturer att göra. Detsamma gäller uppdelade gymnastiklektioner vi såg det på skolor under 1900-talet och det förekommer än i dag. Ofta handlar det om att skolan tycker att det fungerar bättre på det sättet.

De förslag som senaste året har kommit om att  fler badhus ska erbjuda separata tider för kvinnor och män och att fler skolor ska dela upp gymnastiklektioner för killar och tjejer har blivit så kritiserade att förslagen oftast har hamnat i soptunnan (trots att förslagen inte alltid har haft med religion eller kultur att göra).

Även om många som kommer till Sverige inte är lika jämställda som svenska folket är i stort så kan du inte säga att det leder till att samhället blir mindre jämställt. Sverige är ett av världens mest jämställda länder och samhället blir över tid mer och mer jämställt. Regeringen har exempelvis alldeles nyligen infört en tredje öronmärkt pappamånad och föreslår bl.a. att bolagsstyrelser ska könskvoteras. Socialdemokraterna vill också påsikt att hela föräldrapenningen ska bli tredelad.

Vi är jämställda i Sverige och vi är på väg att bli ännu mer jämställda och jag kan inte se att invandringen kan påverka detta faktum (jag ser exempelvis reaktionära krafter såsom KD och SD som ett mycket större hot mot jämställdheten i Sverige). 

• KillBill
    Världsmedborgare skrev 2016-10-31 16:35:27 följande:

Lite läsning om vad vi svenskar har hållit på med.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_kravaller_i_Sverige

Förrutom det så finns det mycket mer, som t.ex alla bråk mellan Raggare och Polis som förekom när jag var ung.
    Då kastades både det ena och andra, och inte fan fick Polisen fri lejd fram till bråken, tvärtom så var det regel att hindra dom så mycket det bara gick.

Så inget nytt under Solen i det här ämnet heller.., fan vet om vi inte får hålla oss till nyheterna som inte har med människors beteenden att göra, om det ska gå att hitta nåt nytt ö.h.t.

Jag tycker det första exemplet i listan är läsvärt:
    Södermalmsupploppet
    Upploppet startade om kvällen den 2 juli 1719 på en krog som drevs av Magdalena Pihl och Maria Ihre på Lilla glasbruksgatan. En dispyt mellan soldaten Petter Hogman och några båtsmän urartade till slagsmål. Hogman räddade sig därifrån, men återkom den 3 juli, tillsammans med en förtrogen vid namn Tomson, och misshandlade krögerskorna, högg sönder krogens inredning, krossade fönstren och slet av fönsterluckorna. Vid huset samlades en folkmassa, i vilken bland annat båtsmän, soldater och officerare ingick. Efter att ha kastat sten mot fasaden, bröt sig folkmassan in i huset och krossade allt i dess väg. Lösöret stals eller förstördes. Den 4 juli angreps Wendela Tranelias gård. Det började med stenkastning mot fasaden varefter en folkmassa totalförstörde husetSamma dag ödelades på ett liknande sätt nio andra husDen 5 juli förstördes Johan Portmans gård i vilket en helt legal krog var inhyst. I kvällningen gick en folkmassa till angrepp mot tre hus i Gamla Stan: ett hus i Hälsinges gränd nära Västerlånggatan, ett annat i Germundsgränd vid Järntorget samt en gård i Hoparegränd närmare Skeppsbron.

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?