Tom Araya skrev 2016-11-13 22:16:56 följande:
Du väljer att i alla dina svar på direkta frågor att bortse från att det finns kulturer som begränsar individens egna val av kultur, religion. Det är att göra det lite för lätt för sig i en diskussion om kultur och värderingar.
KillBill skrev 2016-11-13 16:48:52 följande:
Sverige är ett demokratiskt, sekulariserat land med religionsfrihet och det är inget som någon som flyttar till Sverige och som har med sig en annan kultur kan påverka. Om det flyttar människor som tar med sig andra kulturer till Sverige så kommer dessa människor och deras kulturer att utvecklas på samma sätt som svenskarna och den svenska kulturen har gjort (som jag har påpekat så var den svenska kulturen tidigare inte lika jämställd som idag, det svenska samhället var tidigare inte sekulariserat och religionsfriheten var tidigare inte lika självklar i Sverige som den är idag.
Ja och varför är det just så och just i Sverige, medan det finns många andra länder som inte haft samma utveckling?Om lagen står mot kultur som man är för så kan man ändra lagen, eller hur!?
Du vet mycket väl att lagar ändras med tiden.
Stödjer du lagstiftningen eller vill du att den ändras i detta fall? Motivera?
Det är du som har en naiv syn ?svensk kultur? respektive ?andra kulturer?. Det är faktiskt inte så att alla som är födda i Sverige av svenska föräldrar och i en svensk kultur är tillåtande till individens egna val av levnadssätt och individens val av religion. Det är inte heller så att alla som är födda i Sverige av svenska föräldrar och i en svensk kultur är positiv till ett mer jämställt samhälle. Tittar man på människor från andra länder så kommer du att finna samma sak. Det finns människor som är reaktionära och människor som är liberala i sin syn på kultur, religion och i sin syn på jämställdhet. Så kommer det alltid vara och jag önskar verkligen inte ett samhälle där staten bestämmer vad man får tycka eller tänka.
Det centrala i diskussionen tycker jag är att varken några fundamentalistiska svenska församlingar (t.ex. Livets ord, Jehovas vittnen eller Laestadianerna) eller fundamentalistiska församlingar från andra religioner exempelvis ortodoxa eller muslimska ska påverka andra individers rätt till ett fritt val, rätt att välja sin religion eller kultur. Här bör samhället jobba med opinionsbildning men också med att erbjuda samhällsstöd (genom socialtjänst, skolkurator etc.) för de som är drabbade.
När det gäller vissa frågor exempelvis jämställdhet så kan och bör bidragssystem och lagstiftning utformas för att samhället i en snabbare takt blir mer jämställt.
Att människor med en viss kultur utvecklar en liberal inställning till religion, jämställdhet etc. innebär inte att kulturen är borta. Jag tror att starka kulturer såsom den svenska, kurdiska, syrianska, finska eller någon arabisk afrikansk kultur kan leva sida vid sida i ett svenskt samhälle som präglas av demokrati, mänskliga rättigheter och jämställdhet precis som den svenska, samiska och judiska kulturen har levt sida vid sida under århundraden.