• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Seven Costanza
    Anonym (mor) skrev 2016-08-11 14:24:26 följande:

Ja jag erkänner att det är länge sedan jag var ung men jag fattar inte vad det är för skillnad på att vara ute på nätet i mobilen kontra datorn? same same but different?

Nej när det gäller att göra det samtidigt som man har hand om ett barn är det ju stor skillnad, vilket jag också skrev. Känns som att du gör dig dum - läs mitt inlägg igen då och läs lite grann mellan raderna, men jag kan förklara ingående för dig så kanske det klarnar. Mobilen kan du både hålla i och skriva på med en och samma hand samtidigt som du ammar eller kör barnvagn med sovande barn, går snabbt att hålla den i handflatan och skriva med tummen. Prova hålla en laptop med tangentbord i en hand samtidigt som du skriver på den med samma hand och har bebisen i knät, eller att skriva på tangentbordet till en stationär dator med en hand - det tar väldigt lång tid och lär vara obekvämt att sitta och amma i en stol jämfört med i soffan där du enkelt kan amma samtidigt som du skriver på mobilen med en hand. Så, nu kanske du förstår, om du vill förstå.
  • infochristina
    Seven Costanza skrev 2016-08-11 13:40:57 följande
    Hahaha. Märks att det ett BRA tag sedan ni båda var unga och hade småbarn om ni tror att man måste sitta vid datorm för att vara på internet smile1.gif . De flesta sitter på internet via mobilen nuförtiden och det går väldigt smidigt att göra med ena handen när bebisen ändå bara ligger tyst med slutna ögon och ammar. Nästan allt jag skriver på nätet görs när bebisen ammar eller sover och resten när min man har honom.

Om bebisen är alert vid amning eller i vagnen och vill interagera med mig håller jag naturligtvis inte på med mobilen och så ät det säkert för de allra allra flesta av dagens småbarnsmammor. Men ni har säkert kollat ner i varenda vagn och säkerställt att barnet är vaket och försummat när mamman drar vagnen med ena handen och håller mobilen i den andra smile1.gif .
    Haha . vi femtiotalister hanterar ny teknik minst lika bra som ni nittiotalister . alla fall vi som jobbat med datorer sen de kom.Förövrigt anser jag det är löjligt att påstå att ta hand om ett barn är ett heltidsjobb. Många ensamstående både jobbar och tar hand om sina barn.Det är bara för curlade nittiotalister som det är jobbigt att ta hand om sina barn. I generationer har mödrar tagit hand om barn och hushållet.Aldrig i hela mitt liv har jag haft det så bra som när jag var hemma och tog hand om mina barn samt även skötte bokföringen i firman
  • Seven Costanza

Eller för den delen skriva på din stationära dator hemma samtidigt som du är ute med barnet i vagnen, eller dra vagnen och balansera en laptop på styret som du skriver på samtidigt . Ingen skillnad alls på att vara på nätet i datorn eller i mobilen?

• Seven Costanza
    infochristina skrev 2016-08-11 17:48:36 följande:

Haha . vi femtiotalister hanterar ny teknik minst lika bra som ni nittiotalister . alla fall vi som jobbat med datorer sen de kom.Förövrigt anser jag det är löjligt att påstå att ta hand om ett barn är ett heltidsjobb. Många ensamstående både jobbar och tar hand om sina barn.Det är bara för curlade nittiotalister som det är jobbigt att ta hand om sina barn. I generationer har mödrar tagit hand om barn och hushållet.Aldrig i hela mitt liv har jag haft det så bra som när jag var hemma och tog hand om mina barn samt även skötte bokföringen i firman

Konstigt då att du själv verkade tro att alla som skriver på familjeliv sitter vid datorn när de gör det, om du nu hanterar teknik så bra. Jag har inget behov eller press vare sig från mig själv eller från min man att ha hand om hela hushållet samtidigt som jag är hemma med ett spädbarn, så mig kvittar det hur mkt du hann med. Nittiotalist är jag inte heller men det var väl bra av dig att du fick in ett fördömande till där, och av en hel generation dessutom - ja det får jag säga att vissa är verkligen effektiva .
  • Ensammamma2016

När har jag sagt att jag tycker att det är jobbigt att ta hand om mitt barn? Och om du läser mina inlägg noga, som du för övrigt verkar ha bättre koll på än mig, så kan du se att jag nämner att jag just tar hand hela hushållet. Och vet du vad, jag sköter faktiskt den totala redovisningen i min mans bolag också vilket innefattar både bokföring, avstämningar, bokslut och deklarationer. Min fråga har hela tiden varit om andra tycker som min man, att allt hushållsarbete ingår i att vara föräldraledig. Utan att du besvarat frågan så förstår vi nog alla här din åsikt i den frågan.
  • Jula
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 07:31:02 följande:

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

Jag tycker det är som en semester. Förstår inte alls vad som är så mycket? Men om du på riktigt tycker så så måste du ju sluta med Vissa saker som tex att vara aktiv här och kanske städa etc som är billigt att ta hjälp med.

Men som sagt, kan inte förstå vad som är så mycket.
  • Mooomin
    Jula skrev 2016-08-11 20:36:42 följande:

Jag tycker det är som en semester. Förstår inte alls vad som är så mycket? Men om du på riktigt tycker så så måste du ju sluta med Vissa saker som tex att vara aktiv här och kanske städa etc som är billigt att ta hjälp med.

Men som sagt, kan inte förstå vad som är så mycket.

Det kanske är du som har det lätt då, för de flesta jag känner tycker att det är full rulle med att vara föräldraledig, de flesta är helt slut. Personligen jobbar jag hellre, blir mycket mindre trött av det. Vissa barn är väldigt aktiva och behöver passas hela tiden och vissa väldigt gnälliga osv. Det blir ju svårt att stå och hänga tvätt eller laga mat om man har en liten som river halva lgh under tiden eller riskerar att göra sig illa, eller gallskriker när man tex sätter hen i matstolen/spjälsängen osv..
  • modsey

Bara läst ts men mitt enda råd är att självklart dela föräldraledigheten. Annars kommer han alltid tro att du haft semester på din ledigt

• Anonym (mor)
    Jag är också 50-talist och när jag var hemma och barnledig så hade jag alldeles för mkt tid. Hemmet var skinande blankt, tvättkorgen tom och jag väntade med spänning på att min lilla "bebbe" skulle vakna. När lillans pappa var hemma så SPRANG vi ikapp fram till henne när hon gnydde det minsta.
  • ABC73

Det är stor skillnad på hur barn är. Kommer ihåg när vi var på semester när min äldsta var 8-månader. Några andra föräldrar hade en liten tjej i samma ålder, och hon satt snällt och lekte med lite leksaker på en filt större delen av tiden. Min lille kille kröp iväg mot bassängen så fort man lät honom komma ner på marken, ställde sig upp och drog ner saker och var aktiv mest hela tiden. Vissa barn sover gott på nätterna, andra vaknar ofta vilket gör att man som förälder inte får någon sammanhängande sömn. En del sover flera timmar på dagen, andra tar korta tupplurar på 20 minuter.

Har man ett "lätt" barn hinner man givetvis med massor. Ett aktivt barn med litet sömnbehov och stort närhetsbehov gör att man som förälder blir rätt så slutkörd om man inte får avlastning.

Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?