• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Seven Costanza
    ABC73 skrev 2016-08-12 05:26:54 följande:

Det är stor skillnad på hur barn är. Kommer ihåg när vi var på semester när min äldsta var 8-månader. Några andra föräldrar hade en liten tjej i samma ålder, och hon satt snällt och lekte med lite leksaker på en filt större delen av tiden. Min lille kille kröp iväg mot bassängen så fort man lät honom komma ner på marken, ställde sig upp och drog ner saker och var aktiv mest hela tiden. Vissa barn sover gott på nätterna, andra vaknar ofta vilket gör att man som förälder inte får någon sammanhängande sömn. En del sover flera timmar på dagen, andra tar korta tupplurar på 20 minuter.

Har man ett "lätt" barn hinner man givetvis med massor. Ett aktivt barn med litet sömnbehov och stort närhetsbehov gör att man som förälder blir rätt så slutkörd om man inte får avlastning.

Precis. Min son är sju månader och han har krupit sedan några veckor tillbaka. Han är absolut inte nöjd där man placerar honom längre utan vill krypa runt och utforska, och kryper snabbt över hela vardagsrummet så man får hela tiden lyfta bort honom om han inte ska äta på sladdar eller trilla när han försöker resa sig mot t ex soffbordet. Han sov rätt bra tidigare men nu är det sämre igen - har läst att det är vanligt när de lär sig krypa. Många glömmer dock fort att alla barn inte är likadana.
  • Anonym (mor)
    ABC73 skrev 2016-08-12 05:26:54 följande:

Det är stor skillnad på hur barn är. Kommer ihåg när vi var på semester när min äldsta var 8-månader. Några andra föräldrar hade en liten tjej i samma ålder, och hon satt snällt och lekte med lite leksaker på en filt större delen av tiden. Min lille kille kröp iväg mot bassängen så fort man lät honom komma ner på marken, ställde sig upp och drog ner saker och var aktiv mest hela tiden. Vissa barn sover gott på nätterna, andra vaknar ofta vilket gör att man som förälder inte får någon sammanhängande sömn. En del sover flera timmar på dagen, andra tar korta tupplurar på 20 minuter.

Har man ett "lätt" barn hinner man givetvis med massor. Ett aktivt barn med litet sömnbehov och stort närhetsbehov gör att man som förälder blir rätt så slutkörd om man inte får avlastning.

Vi har "en av varje" kan man säga. En lättskött och en mer krävande. MEN på den tiden när våra barn föddes så fanns ingen dator! Alltså försök greppa! Stenåldern typ. Man hade inget annat att göra än att vara med sin lilla unge när man gick hemma och var barnledig. Ingen FB att uppdatera och de foton man tog på sin lilla bebbe var på rulle som lämnades in för framkallning och kom tillbaka efter flera dagar! Alltså vi snackar medeltiden...................eller ja typ 80-talet. 1980 nota bene.
  • Mooomin
    Anonym (mor) skrev 2016-08-12 06:45:46 följande:

Vi har "en av varje" kan man säga. En lättskött och en mer krävande. MEN på den tiden när våra barn föddes så fanns ingen dator! Alltså försök greppa! Stenåldern typ. Man hade inget annat att göra än att vara med sin lilla unge när man gick hemma och var barnledig. Ingen FB att uppdatera och de foton man tog på sin lilla bebbe var på rulle som lämnades in för framkallning och kom tillbaka efter flera dagar! Alltså vi snackar medeltiden...................eller ja typ 80-talet. 1980 nota bene.

Men vad har dator med att göra att folk tycker att det är mycket med ett spädbarn och et hushåll? Det tar väl bara nån minut att göra en fb-uppdatering? Och alla gör dom inte dagligen... Min dator är dammig, f.ö. Det är mobilen som åker fram nån gång då och då.
  • ostpaj

Sådär var (är?) mina barns pappa. Jag gjorde allting, dygnet runt. Ska jag göra allting själv - kan jag lika gärna bo själv :)

Behöver jag ens säga att jag är lyckligare än på länge OCH har mer tid över nu när jag inte behöver städa efter en vuxen bebis?

• Anonym (mor)
    Mooomin skrev 2016-08-12 08:05:00 följande:
    Men vad har dator med att göra att folk tycker att det är mycket med ett spädbarn och et hushåll? Det tar väl bara nån minut att göra en fb-uppdatering? Och alla gör dom inte dagligen... Min dator är dammig, f.ö. Det är mobilen som åker fram nån gång då och då.
    Jaså "mobilen åker fram nån gång då och då"!? Jo jag har sett de där unga föräldrarna helt fördjupade i sina telefoner medan den lilla ungen förgäves pockar på uppmärksamhet. Det är lätt att underskatta tiden mobilen tar.
  • Mooomin
    Anonym (mor) skrev 2016-08-12 08:19:06 följande:

Jaså "mobilen åker fram nån gång då och då"!? Jo jag har sett de där unga föräldrarna helt fördjupade i sina telefoner medan den lilla ungen förgäves pockar på uppmärksamhet. Det är lätt att underskatta tiden mobilen tar.

Ja, det tycker jag är hemskt. Vilken tur att jag är 30+ och bara använder den för slösurfning när sonen inte kräver någon uppmärksamhet, dvs sover eller i vissa fall äter. Ja, om det ringer, så svarar jag i regel, men det gjorde man ju även förr när telefonerna satt fast i en sladd. :D
  • Anonym (S)

Som sagt, det märks att du är extremt gammalmodig och att det var länge sen du hade barn. Visste du att de enda som sagt till mig "njut av den här tiden!" är de som totalt förträngt hur pissigt det är att ha ett litet barn ibland. Alla mammor med småbarntiden i färskt minne säger snarare "håll ut!" :)
  • Anonym (mor)
    Anonym (S) skrev 2016-08-12 09:08:25 följande:
    Som sagt, det märks att du är extremt gammalmodig och att det var länge sen du hade barn. Visste du att de enda som sagt till mig "njut av den här tiden!" är de som totalt förträngt hur pissigt det är att ha ett litet barn ibland. Alla mammor med småbarntiden i färskt minne säger snarare "håll ut!" :)
    Jo mina barn är vuxna så jag kan ju ha glömt det "pissiga"? Jag minns bara hur LYCKLIG jag var över mina små flickbebisar. Stolt och lycklig varje dag. Visst kunde dagarna bli lite sega när man var hemma och barnledig och det var många timmar att slå ihjäl när bebbe sov men jag hade för vana att vara ute på långpromenader med bebbe i vagn och så gick dagen.
  • infochristina
    I vårt badhus har de förbjudit mobiler, alla mammor sitter och glor i mobilen istället för att hålla koll på barnen
  • Mooomin
    Anonym (mor) skrev 2016-08-12 09:18:10 följande:

Jo mina barn är vuxna så jag kan ju ha glömt det "pissiga"? Jag minns bara hur LYCKLIG jag var över mina små flickbebisar. Stolt och lycklig varje dag. Visst kunde dagarna bli lite sega när man var hemma och barnledig och det var många timmar att slå ihjäl när bebbe sov men jag hade för vana att vara ute på långpromenader med bebbe i vagn och så gick dagen.

Jag är jättelycklig över min fina pojke, men säg inte att det är lätt bara för att man skulle skippa mobil/dator. Min sov bara korta snuttar i sträck och ville amma/flaska heeeela tiden, blir inte mycket gjort då inte.. Fy fan för sömnbristen och att många ggr inte ha möjlighet att äta förrän sambon kom hem från jobbet första tiden.. Gud vad isolerad jag hade varit första tiden om jag inte haft mobilen och kunnat haft någon vuxen kontakt eller kontakt med omvärlden. Tyckte redan jag var isolerad nog trots detta...
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?