Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
Låt honom ta hela ansvaret en helg!
Låt honom ta hela ansvaret en helg!
På natten, när han får sova ostört medan TS blir väckt en gång i timmen.
Enligt ts var detta planerat innan att hon skulle ta föräldraledigheten o inte han
Nja, jag ville veta om det fanns andra som tycker som min man, att det i föräldraledighet ingår att ta hand om hemmet. Om det därmed var jag som var känslig när jag tog åt mig angående disken. Att han skulle förstå om han var pappaledig vet jag redan men eftersom det inte är möjligt just nu tyvärr är det ingen intressant lösning, även om den är bra.Min lilla son brukar vakna kring 8 på morgonen, sover "middag" mellan 12-13 och som igen någon timme efter kl 19 beroende på hur nattningen går. När han sover middag försöker jag att röja hemma och har jag tur hinner jag duscha. När han somnat för natten återstår oftast en del sysslor och därefter lite egen tid. Datorn kopplar jag i princip aldrig upp och telefonen är alltid på ljudlöst. Jag spenderar dagarna med att umgås med min son och inget annat, i mina ögon det föräldraledighet innebär. De stunder jag ammar honom, som nu, kollar jag mobilen men svara på sms brukar inte vara prio.
Fast det ÄR svårt att göra så länge bebisen ammar. Min man vill gärna avlasta mig men det har inte gått eftersom sonen vägrar flaska, inte gått förrän nu vid sju månader när han äter lite lite gröt etc.
Jag tycker att amningen haft många fördelar för mig men jag hade ändå inte kunnat föreställa mig hur låst man blir. Det går fortfarande inte att räkna med att det ska funka med 3-4 timmar mellan matningarna som jag hade hört innan jag fick barn. Svårt att gå ifrån och slappna av om man inte vet att barnet kommer vara nöjt så det är inte en så enkel lösning.
Mm, men nu var ju ditt förslag till TS vars barn redan är just sju månader precis som mitt och ammas såvitt jag förstått - därav att jag förklarade att det inte bara är för pappan att ta barnet en hel helg så ditt förslag går troligen inte att genomföra. Vi provade med flaska flera ggr vid tre månader när jag började känna mig låst men det var redan för sent. Om vi får ett barn till ska jag introducera flaska så fort amningen är etablerad och sedan bara delamma för det är alldeles för jobbigt att vara såhär låst anser jag, och då har jag absolut inte nåt att klaga på vad gäller min mans vilja till jämställdhet utan det blev ojämnt ändå hos oss pga amningen.
Mm, men nu var ju ditt förslag till TS vars barn redan är just sju månader precis som mitt och ammas såvitt jag förstått - därav att jag förklarade att det inte bara är för pappan att ta barnet en hel helg så ditt förslag går troligen inte att genomföra. Vi provade med flaska flera ggr vid tre månader när jag började känna mig låst men det var redan för sent. Om vi får ett barn till ska jag introducera flaska så fort amningen är etablerad och sedan bara delamma för det är alldeles för jobbigt att vara såhär låst anser jag, och då har jag absolut inte nåt att klaga på vad gäller min mans vilja till jämställdhet utan det blev ojämnt ändå hos oss pga amningen.
Jag försökte introducera flaska när min son var 2 veckor, jag gav upp efter 4 v för han vägrade. Sedan försökte jag igen nån månad senare, och igen, och igen... Nu är han två och har aldrig druckit ur nappflaska.
Så den foräldralediga jobbar då ca 9-10 timmar om dagen med barnet (inklusive raknat den tid barnet sover dagtid, vilket ju egenligen räknas som ledig tid om man nu kan räkna pendlig-med-buss-eller-tag-tid som ledig tid for den andre parten), och är ledig resten. Och den som inte varit hemma på dagen, ska 'ta allt som har med barn och hem att göra på kvällen och helgen', vilket betyder den parten jobbar 8 timmar + pendlingstid om man kor bil+ ytterligare minst 4-5 timmar med barn varje kväll, och hela helgerna med barn och hushållsarbete for att ge den foräldralediga lediga helger.
Det låter långt ifrån rättvist i min värld, men är ni nojda så...
Tips från coachen! NJUT av era småttingar. Var i NUET! Problematisera inte allt.