• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • TeresB
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 08:39:20 följande:

Jag diskar och tvättar såklart inte varje natt men just denna kväll hade min man lagt sig utan att ta reda på disken och ingen av oss gillar att vakna till ett kök fullt av disk så det var lika mycket för min skull som jag tog undan disken när jag ändå var vaken. Tvätta på nätterna har varit ett ganska bra sätt att få vår son att sova, han verkar gilla ljudet ????

Jag förstår att situationen framställer honom i sämre dager och just denna händelse gjorde mig både ledsen och förbannad, jag kan säga ifrån men vill samtidigt inte bråka så vår son vaknar. Och inte heller inför honom såklart. Det finns ju såklart andra sidor som gör att jag lever med honom. Men det vore intressant att höra hur andra gör? Tar ni mammor som är hemma alla hemmasysslor eller delar ni och isf hur?

Nu är jag hemma med två barn 3,5 år o 6 mån ( precis flyttat 50 mil så ingen barnomsorg förrens efter jul).

Jag tar hand om barnen, leker och fixar lunch eller de mål vi äter medan maken jobbar. Hinner jag så gör jag hushållssysslor. Dvs ibland absolut inget, ibland både tvätt, disk och annat. Vi gör ofta storkok på ledig tid och spar i frysen så kokar man bara potatis, pasta eller ris o gör sallad. När min man kommer hem har han huvudansvar för barnen, han har saknat dem o de honom o jag behöver lite " egentid". Då kan jag i lugn o ro fixa det som inte hunnits med. Hjälps vi åt bra har vi oftast tid för en prommis eller lekstund alla tillsammans och i bästa fall lite tid bara vi. Ibland tar vi ett glas vin o lite prat när vi fixar det som måste. Ibland blir det extra tid till lite tjafs om det varit en dåååålig dag.

Skämt o sido, lämna över barnet lite när din man kommer hem. Låt honom ta helgnätterna om det går. Det funkade med vår äldsta men lillan vägrar allt utom bröstet. Dock tar jag sovmorgon på helgerna. Då får han gå upp efter morgon amning och ta med barntill nedreplan 1-2 timmar.
  • Anonym (Man40)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 15:51:02 följande:

Hur konstigt det än kan låta så är det faktiskt bara "tacket" jag vill ha. Men jag förstår att det dessvärre inte är så enkelt. Som det ser ut idag ligger min man och jag på samma lönenivå. Jag tjänar faktiskt några tusenlappar till om man ska vara petig. Jag är efterfrågad i mitt yrke och jag kommer kunna gå ner i arbetstid utan att det påverkar min inkomst så mycket att det påverkar min pension nämnvärt. Och jag älskar att vara hemma med vår son och vara den efterfrågade föräldern, det kan låta gammalmodigt men det är så jag känner. Det jag inte tycker om är att bli tagen för givet.

Men TS, varför ger vi dig goda råd?

Du är ju uppenbarligen nöjd att ta 95% av hemarbetet, bara du får ett "tack".

Du har sålt dig billigt, vännen, och din man garvar hela vägen till jobbet.....
  • Seven Costanza
    Holma skrev 2016-08-09 20:39:09 följande:

Det spelar ingen roll om han har ett avtal o en lön

Det var ju det jag skrev - han är betald med stipendium. Det räknas inte som lön eftersom det är skattefritt. Skattefriheten är dock inget som gynnar forskare eftersom man då genom att inte betala skatt inte heller får rätt till exempelvis föräldrapenning, pension, a-kassa etc. Finansiären väljer stipendium istället för anställning för att slippa betala sociala avgifter så det är inte forskaren själv som väljer att inte skatta, och de flesta universitet gör också vad de kan för att undgå att folk blir "inlasade" för att de inte vill ha för många tillsvidareanställda att betala lön och sociala avgifter för om anslagen minskar.

Som sagt FK har sett hans papper och sagt nej, så man kan inte uttala sig så kategoriskt som du gjorde. Vi visste förutsättningarna när vi valde att skaffa barn så jag klagar inte utan ville belysa att det inte är så enkelt att alla som jobbar har rätt till SGI. Man kan ta ut föräldraledighet ändå men vi väljer att spara hans dagar tills han kan få mer än lägstanivå.
  • Ellie
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 15:41:01 följande:
    Ja dessvärre är det så. Jag vill inte säga för mycket för att ändå behålla någon form av anonymitet men min man är företaget och hans anställda/team har inget jobb om han försvinner, oavsett om det gäller föräldraledighet eller att han skulle ramla... Riskabelt kan man tycka men så är det för vissa företagare som besitter en viss personlig talang. Företaget skulle inte gå i konkurs för det innebär att det först måste komma på obestånd och det skulle vi kunna se till att det inte gör genom att säga upp personalen och dra in övriga kostnader. Men den åtgärden är det inte värt för att han ska vara föräldraledig, även om det kan vara vad som krävs för att han ska få bättre förståelse.
    Det handlar ju inte främst om att han skall få förståelse, utan om att han skall ha tid att lära känna sitt barn och umgås med sin fru. Hur länge till skall han jobba så här mycket?
  • Hi5

Du har skämt bort honom och kan inte ändra på hans beteende. Han vet hur du känner och bryr sig inte.

Han har väl arbetat som han gör hela tiden? Har han sagt att detta ska ändras när ni får barn? Har han över huvud taget sagt något om hur det kommer att bli när ni får barn?

Ändra på DITT beteende istället.

Sluta plocka. Sluta laga mat. Ta hand om ert barn och låt honom bli arg. Säg att du är för trött för att orka med fler saker.

Så får han ändra på sitt beteende.

Men låt det gå en tid, så han fattar att det är allvar.

Sedan kan ni snacka uppdelning av hushållssysslorna.

Jagbrukar alltid råda vänner som vill ha barn att de måste se till att de klarar av det SJÄLV för man kan aldrig räkna med att få hjälp

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (kämpar)

Nej TS, du är inte ensam. Vet att det finns många föräldrar som är egenföretagare som inte har möjlighet att ta föräldraledigt utan att behöva lägga ner företaget, mista jobbet och behöva flytta.
    Jag har själv varit i din situation ett antal år med två små barn, och förstår precis hur du känner. Det har varit tufft, men några saker har varit viktiga för att vi skulle klara det tillsammans:
    - Båda föräldrarna jobbar lika mycket. Dvs. ingen "återhämtar sig" på den andres bekostnad. Ibland behöver man vila, och då måste den andre ställa upp, men det måste finnas en förståelse för varandras prioriteringar och slit i vardagen. Tex. passade jag på att sova någon timme extra på morgonen när barnen sov, för att sedan ta tvätt och disk efter att maken somnat. På det sättet kunde vi planera en eller två timmars "ledig" tid tillsammans på kvällarna.
    -Vi har tillsammans bestämt oss för att satsa på företaget, och prioriterar jobb, ekonomi och hans arbetstider tillsammans. Det ger mig förståelse för hans arbetstider och behov av återhämtning.
    -Vi har gått igenom mina dagliga prioriteringar tillsammans, vilket gett honom förståelse för hur mycket det finns att göra med hus och barn.
    -Om något inte går som planerat, på firman eller hemma, vet vi båda därför direkt hur det påverkar oss, och ingen behöver bli besviken på att disken inte är borta eller om jobbet tar en timme till.
    -Vi ser vår egen tid tillsammans med barnen positivt. Man behöver inte alltid vara två föräldrar för att kunna göra något roligt tillsammans med barnen.

• Kim Possible

Varför ville han ha barn? Varför vill han ha ett förhållande? Fråga honom det, sen kan du utvärdera svaren och gå vidare från det.

• Tow2Mater
    Friedan skrev 2016-08-09 20:58:45 följande:

När vi varit föräldralediga har den som inte varit hemma på dagen tagit allt som har med barn och hem att göra på kvällen och helgen. Hur ska den föräldralediga annars få ledig tid? Så jag tycker gott att pappan kan ta middag, disk, städning etc mot att du är föräldraledig. 

När får då den arbetande parten nån ledig tid?
  • Anonym (Sirop)

Antingen prioriterar man det barn man satt till världen. Om det egna företaget inte går att kombinera med detta är det företaget man ska välja bort och inte barnet. Man kan ta ett vanligt jobb några år och starta upp företaget när barnen blivit större.

• Holma
    Anonym (Sirop) skrev 2016-08-10 08:29:05 följande:

Antingen prioriterar man det barn man satt till världen. Om det egna företaget inte går att kombinera med detta är det företaget man ska välja bort och inte barnet. Man kan ta ett vanligt jobb några år och starta upp företaget när barnen blivit större.

Haha du vet inte hur det funkar att ha eget företag va ? Det funkar inte riktigt så
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?