Inlägg från: Anonym (Man40) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Man40)

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Ingen som inte har provat kan förstå hur mycket arbete det är att vara föräldraledig = sköta allt i hushållet och ta hand om ett barn samtidigt. Ingen.

Men jag uppfattar att ni valt den "traditionella" uppdelningen att du ska vara hemmamamma och mannen ska jobba.
    Det är ju ert val med allt det för med sig - men räkna inte med att din man ska kunna förstå ditt arbete.
    För med er uppdelning så är familjen ditt arbete, och han har sitt arbete på sin arbetsplats. Och om du inte hinner med ditt arbete på dagtid, så får du jobba över, verkar det som.

Räkna inte heller med att din man kommer att göra hälften av hemmaarbete/vabbning etc när du börjar jobba. Räkna med att du kommer att jobba deltid, tjäna mindre i lön/pension, och få dra det tyngsta lasset hemma med barn, hem, tvätt, mat, disk, vabb.

Cyniskt? Måhända, men alldeles sant för alldeles för många kvinnor.
    Grattis, du klev ner i kvinnofällan!

PS. Vad har han för jobb som inte "kan" vara pappaledig? Är han president? Eller egenföretagare? DS.

• Anonym (Man40)

Hej igen.

Och nu när vi har konstaterat att du halkat ner i kvinnofällan, hur kan du då komma ur den? Om du vill det, vilket jag ändå uppfattar?

Här några förslag, baserat på en 3-barnspappas (mig) erfarenheter:

* Kräv att din man hämtar varannan dag på dagis. Det löser mycket av jämställdhetsproblemet - för den som kommer hem först är den som tvättar, plockar undan, lagar mat, tömmer diskmaskinen och tar hand om barnet den dagen.
    - Det ger er bättre arbetsfördelning i hemmet, det ger dig även möjlighet att jobba mer, dvs du tappar mindre i livslön, självständighet och framtida pension.
    - Tappar din man arbetstid då? Ja absolut, några timmar i veckan. Men då får han antingen delegera ut arbetsuppgifter på sitt företag (ja, sånt går oftast om man vill), eller jobba längre varannan dag.

* Kräv att ni ansvarar för hushållet varannan helgdag. Lördagar är din lediga dag. Då tar mannen hand om hushåll och barn, och lagar en fantastisk middag för att uppvakta sin kvinna! ;) Och söndag hans lediga dag.
    OBS: Speca bara vilka arbetsuppgifter som ingår, t ex tvätt, städ, matlagning, så du inte står med allt sen på söndagen.

* Kräv att ni delar på vabbningen. För den kommer, så snart ni sätter knatten på dagis...

* Du ser att jag skrivit "kräv" - och det kommer du att behöva göra. För din man kommer vääldigt lindrigt undan med den "traditionella" (läs: gravt ojämställda) arbetsfördelning som ni har nu, och som ni kommer att ha även framöver - om ni inte gör ordentliga förändringar. Du kommer att få ta en fajt för detta.

Men i grunden handlar detta om att din man är en lika viktig förälder som du är, och att ditt arbete är lika viktigt som hans. :)

• Anonym (Man40)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 14:28:33 följande:

Tack för jättefina förslag av (Man 40)! Roligt att läsa :)

Till de mindre konstruktiva kommentarerna kan man skratta... Att jag hinner med att sitta här kan förklaras med att:

1. Jag klarar av att ha mobilen i ena handen samtidigt som jag ammar min son eller leker med honom på golvet. Lämnar jag rummet för att t.ex ta hand om disken eller duscha så strejkar han däremot.

2. Det är mitt första besök på Familjeliv och att sitta såhär varje dag skulle inte funka men just idag valde jag att prioritera det framför alla hemmasysslor, känns riktigt bra ;)

Ni som inte har egna barn eller själva varit föräldralediga behöver inte kommentera. Som Man40 skriver, den som inte varit hemma med barn kan inte förstå. Jag trodde jag skulle hinna med att jobba några timmar om dagen, haha, fick planera om ganska snabbt.

Visst jag har satt mig i situationen själv, men om alternativet varit att inte skaffa barn så är jag ändå glad för det jag har och min situation. Jag ville bara höra hur andra gör vilket jag fått göra. Tack för det!

Hej mamman!
    Tack själv! Mina råd kommer från (hittills) 12 års föräldraskap, fick 3 barn inom loppet av 6 år. Jag och mina barns mor gick båda ner i arbetstid, vi hämtade varannan dag, jag tog ansvar för allt som hade med barn och hushåll att göra, och tänkte verkligen till om de här sakerna.

Hur funkade det?
    Jo bra! Idag tjänar barnens mor i nivå som mig, jag som pappa har fantastisk kontakt med mina barn, vilket jag aldrig kunnat få om jag satsat mindre tid på dem.

Men räkna med att det kommer att bli en omställning, och att din man kommer att streta emot.

Den viktigaste frågan kanske är: vad vill du?
    Vill du leva det "traditionella" (ojämställda) livet med alla nackdelar det för med sig som dig för kvinna? Dock med någon slags fördel i att du får känna dig om en lite bättre/viktigare förälder?
    Är du nöjd med att din man säger "tack" när han kommer hem eller vill du ha mer, vill du ha din rätt till halva karriären, halva fritiden, halva föräldraskapet?
    Vad vill du? :)

• Anonym (Man40)
    Catti41 skrev 2016-08-09 15:02:15 följande:

Man 40 har bra förslag.
    Vi har delat på alla lämningar o hämtningar och föräldramöten och utvecklingssamtal och vab och skjuts till träning och hämta hos kompisar osv osv (och föräldraledigheten förstås) vilket innebär att vi båda har haft en god löneutveckling, inte halkat efter i karriären och numera kan styra våra arbetstider helt själva och ändå har hämtat barn senast 16

Till skillnad från många kvinnor i min bekantskapskrets där mannen inte kunnat va föräldraledig, inte kunnat vabba, inte kunnat gå på föräldrasamtal, luciatåg, körkonserter, träningar mm...

Där "kunnat vara" i myycket hög grad handlat om traditionella patriarkala föreställningar om manligt och kvinnligt, kan jag lova.

Känner till folk där han inte "kunnat" vara föräldraledig, fast båda jobbat på samma arbetsplats! I det fallet var det snarast kvinnan som inte ville släppa till av "sin" ledighet...men sanningen är den att för att vinna jämställdhet med alla dess positiva effekter, måste båda parter släppa till något. Båda måste ge för att båda ska vinna.

Det är så himla mycket gamla könsroller som ploppar upp när man får barn - de allra flesta sådana är till grav nackdel för kvinnan i förhållandet.
  • Anonym (Man40)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 15:41:01 följande:
    Ja dessvärre är det så. Jag vill inte säga för mycket för att ändå behålla någon form av anonymitet men min man är företaget och hans anställda/team har inget jobb om han försvinner, oavsett om det gäller föräldraledighet eller att han skulle ramla... Riskabelt kan man tycka men så är det för vissa företagare som besitter en viss personlig talang. Företaget skulle inte gå i konkurs för det innebär att det först måste komma på obestånd och det skulle vi kunna se till att det inte gör genom att säga upp personalen och dra in övriga kostnader. Men den åtgärden är det inte värt för att han ska vara föräldraledig, även om det kan vara vad som krävs för att han ska få bättre förståelse.
    Gör då så att han hämtar på dagis säg 2 gånger i veckan och då ansvarar för allt.

Sen får han även ta fullt ansvar för hem och barn på helgen.

Detta när ni båda börjar jobba, alltså.

Även en företagare kan hämta på dagis 2 gånger i veckan. Alla andra påståenden kan man syna ordentligt.

Ett hett tips är att ni räknar ut hur många timmar det tar för lämning/hämtning på dagis, matlagningen, bortplockningen, städningen, disken, med mera hus-och-hemarbete. Sen delar ni upp det. Gör du mer på veckan i form av vardagssysslor får han väl göra mer på helgen, typ städa huset, klippa gräset, laga matlådor inför veckan.

• Anonym (Man40)
    Ensammamma2016 skrev 2016-08-09 15:51:02 följande:

Hur konstigt det än kan låta så är det faktiskt bara "tacket" jag vill ha. Men jag förstår att det dessvärre inte är så enkelt. Som det ser ut idag ligger min man och jag på samma lönenivå. Jag tjänar faktiskt några tusenlappar till om man ska vara petig. Jag är efterfrågad i mitt yrke och jag kommer kunna gå ner i arbetstid utan att det påverkar min inkomst så mycket att det påverkar min pension nämnvärt. Och jag älskar att vara hemma med vår son och vara den efterfrågade föräldern, det kan låta gammalmodigt men det är så jag känner. Det jag inte tycker om är att bli tagen för givet.

Men TS, varför ger vi dig goda råd?

Du är ju uppenbarligen nöjd att ta 95% av hemarbetet, bara du får ett "tack".

Du har sålt dig billigt, vännen, och din man garvar hela vägen till jobbet.....
  • Anonym (Man40)

Du är missnöjd men vill inte ändra något.
    Bara ha ett "tack".
    Och vill ha råd från oss hur du ska få detta ordet uttalat från din man. 
    Korrekt uppfattat?

• Anonym (Man40)
    modsey skrev 2016-08-12 10:33:42 följande:

Ts en aspekt till. Hur ser du på tiden som kommer sen när du börjar jobba?

Tror du din man automatiskt kommer börja ta sin del av hem och barn ?

En viktig aspekt.
    För ojämställdheten i förhållanden grundläggs ofta just i samband med att barnen kommer. Och sen hänger den kvar.

Men men, är TS med flera kvinnor "nöjda" med att ta 90% av allt ansvar hemma, ta vabben, få sämre löneutveckling, vara hushållets slav - go ahead.

Men kom inte sen och klaga på att ni är trötta, utbrända, tappat s*xlusten, har en bortskämd man, dålig lön, blir fattigpensionär - när ni grundlade det själva under småbarnsåren.

Lycka till! :)
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?