• Ensammamma2016

Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?

Jag känner mig så oerhört ledsen och arg. Jag och min man har en snart 7 månader gammal pojke. Vi har alltid varit överens om att jag ska vara föräldraledig fullt ut. Men, problemet är att min man inte förstår vad det innebär att vara hemma. Allt för ofta får jag höra honom kalla mammaledigheten för en semester...

Jag har ända från dag ett tagit samtliga nätter, varje vaken stund, vardag som helg. Vi har en oerhörd glad och snäll liten pojke men han vaknar oftast en gång i timmen och behöver hjälp att somna om. Min man märker inte detta utan sover gott bredvid medan jag sliter mig genom nätterna. Vi har bråkat om detta många gånger men han vaknar helt enkelt inte och jag vill inte låta vår son vara ledsen. Vid två tillfällen har jag väkt min man och bett om hjälp men det har bägge gångerna slutat i bråk. Till råga på allt så berättar han alltid för alla hur bra vår son sover på nätterna... Det gör mig galen, som att han inte förstår eller värdesätter vad jag gör.

Men nu till det stora problemet. Jag sköter alla sysslor hemma i form av tvätt, disk och matlagning medan han jobbar till sena kvällar varje dag, ofta även på helgen. Igårkväll när han kom hem från jobbet var middagen serverad och efter detta så var det dags att natta vår son som i vanlig ordning är min uppgift. När vår son somnat så går jag in till köket och det första jag får höra är klagomål från min man om varför jag inte tagit reda på disken innan han kom hem. Jag blir så ledsen... Jag hade precis lagat maten när han kom samtidigt som jag underhållit vår son som helst vill vara i famnen 24/7. Att tillägga är att jag efter middag dagen innan denna stod uppe mitt i natten och tömde ur och fyllde på en ny diskmaskin för att det skulle vara rent och snyggt i köket när han vaknade. Samma natt körde jag även en tvätt och torktumlare. Allt detta medan min man sov gott. Det skulle kännas så mycket bättre om han tackat mig för allt jag gör. Jag blir så ledsen av att han tror att jag slappar och tittar på tv hela dagarna när jag i själva verket inte ens hinner med att duscha. Och nej jag tänker inte låta alla sysslor vara för att han ska förstå, jag vill bara höra om jag är ensam om denna fördelning eller om det finns fler?

• Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?
  • Anonym (Sirop)

...till skillnad från sjukdom vet man c.a 9 månader innan att det kommer ett barn.

• Holma
    Anonym (Sirop) skrev 2016-08-10 12:05:32 följande:
    Och då får han även problem när han blir sjuk - få går igenom livet utan att drabbas av sjukdom någon gång.
    Ja sjukdom väljer man inte själv
  • Holma
    Anonym (Sirop) skrev 2016-08-10 12:06:27 följande:

...till skillnad från sjukdom vet man c.a 9 månader innan att det kommer ett barn.

Det tar betydligt längre tid att avveckla ett företag o skaffa ett nytt jobb . Blir man sjuk är man försäkrad om man har företag så det löser sig ofta bra då , en sjukdom är inget man vet om innan o händer det så händer det .
  • Anonym (Sirop)
    Holma skrev 2016-08-10 12:08:14 följande:
    Det tar betydligt längre tid att avveckla ett företag o skaffa ett nytt jobb . Blir man sjuk är man försäkrad om man har företag så det löser sig ofta bra då , en sjukdom är inget man vet om innan o händer det så händer det .
    Jag känner personer som avvecklat företag betydligt snabbare än så. Det beror på hur företaget ser ut.

I vilket fall är det bullshit att TS man inte kan ta ut en enda dags föräldralediget. Han vill helt enkelt inte.
  • Holma
    Anonym (Sirop) skrev 2016-08-10 12:11:01 följande:
    Jag känner personer som avvecklat företag betydligt snabbare än så. Det beror på hur företaget ser ut.

I vilket fall är det bullshit att TS man inte kan ta ut en enda dags föräldralediget. Han vill helt enkelt inte.
    Ok va bra att du vet vad ts man har för företag o hur det funkar för just honom
  • molly50
    Holma skrev 2016-08-10 12:24:31 följande:
    Ok va bra att du vet vad ts man har för företag o hur det funkar för just honom
    Men oavsett hur hans företag fungerar så är det inte ok att bara strunta i sitt barn som han verkar göra och lägga över allt ansvar på TS.
    Mattias och Hannah.
  • Holma
    molly50 skrev 2016-08-10 12:39:24 följande:
    Men oavsett hur hans företag fungerar så är det inte ok att bara strunta i sitt barn som han verkar göra och lägga över allt ansvar på TS.
    Mattias och Hannah.
    Enligt ts var detta planerat innan att hon skulle ta föräldraledigheten o inte han
  • Anonym (k)
    Tow2Mater skrev 2016-08-10 03:18:37 följande:
    När får då den arbetande parten nån ledig tid?
    Jag arbetar 100% och min sambo är hemma med 2åring. När jag kommer hem så tar jag tag i vad som helst som behöver fixas oavsett om det är tvätt eller städ eller matlagning, efter middagen nattar jag och sedan har vi en timme tillsammans på kvällen då vi slappar. På helgerna är jag så mycket jag kan med barnet och tar så mycket hushållssysslor jag kan emellan varven. 
    Måndag till fredag åker jag kollektivt 2*40 minuter varje dag plus att jag har lunchrast i upp till en timme ostört, så det är min lediga tid. Det funkar jättebra för mig.
  • Holma
    Anonym (k) skrev 2016-08-10 13:18:49 följande:
    Jag arbetar 100% och min sambo är hemma med 2åring. När jag kommer hem så tar jag tag i vad som helst som behöver fixas oavsett om det är tvätt eller städ eller matlagning, efter middagen nattar jag och sedan har vi en timme tillsammans på kvällen då vi slappar. På helgerna är jag så mycket jag kan med barnet och tar så mycket hushållssysslor jag kan emellan varven. 
    Måndag till fredag åker jag kollektivt 2*40 minuter varje dag plus att jag har lunchrast i upp till en timme ostört, så det är min lediga tid. Det funkar jättebra för mig.
    Här är jag hemma o tar allt o hinner vila oxå
  • Mooomin
    Holma skrev 2016-08-10 12:40:12 följande:

Enligt ts var detta planerat innan att hon skulle ta föräldraledigheten o inte han

Ja, föräldraledigheten ja. Men det innebär ju inte att hon ska ta ansvar för allt 100% av den tiden hon inte är föräldraledig från jobbet, dvs ca 8-9/dygn.
Svar på tråden Hur ska jag få min man att förstå att mammaledighet är en dygnet runt sysselsättning?