• Anonym (Neija)

"Avundsjuk" sambo

Jag har en 15-årig flicka sedan tidigare. Jag lever sedan många år tillbaks i en ny relation och vi har en 9-årig son med ADHD. Han tar naturligtvis mycket av vår tid och uppmärksamhet och ibland vill jag göra saker ensam med min dotter.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att åka utomlands en vecka med henne och mannen blev då vansinnigt upprörd. Menade på att han aldrig hört talas om att man inte åker hela familjen på semester. Jag genomförde resan men efteråt sa mannen saker som att sonen sagt "får vi följa med när vi ska åka på semester till sommaren?" och "är vi inte samma familj eftersom mamma och NN åker utan oss?". Jag sa då till honom att jag var övertygad om att han lagt över dessa känslor på sonen och att det inte är särskilt moget.

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man delar på sig ibland för även om vi är en familj så är vi fyra individer med olika behov och jag och dottern var ju trots allt en familj innan jag träffade min sambo. Hon behöver få ha mig för sig själv ibland men så fort vi gör något ensamma känner jag sambons ogillande. Han kommer med kommentarer som "jaja, en timme, det vet man ju hur det blir med det" och ibland gör han en stor affär av om han ska räkna med oss till middagen eller inte. Är vi ute i skogen och promenerar så kan han ringa och stressa om att middagen snart är färdig och om vi inte är hemma snart...Det handlar kanske om att vi gör saker på egen hand max 2 ggr/månad.

Jag känner att jag börjar tappa livslusten och glädjen i livet. Känner mig kvävd av sambon.

Vi har diskuterat detta framlänges och baklänges men kommer ingen vart...

Kan tillägga att sambon och dottern har en jättefin relation. Hon pratar ofta med honom om saker och ibland följer han med henne på saker i skolan eller om hon behöver handla något...

Jag mår uruselt i vår relation men vill helst inte behöva separera...

• Svar på tråden "Avundsjuk" sambo
  • Anonym (opalfnöske)

Åker han på semester utan sonen (och er då naturligtvis)?
    Är svaret nej så har du två alternativ:
    1. Hans värderingar är "att man gör inte så". Då får ni väl skilja er åt för det kan inte du eller någon annan rå för.
    2. Du kväver honom. Släpp iväg han lika mycket.

• Anonym (ärftligt?)

Npf-diagnoser är väl ofta ärftliga. Kan din man möjligen ha någon släng av det? Jobbar jättemycket för att "trivas" men gnäller när du åker iväg. Tar inga egna initiativ. Gör aldrig något själv med sonen, bortsett från småsaker. Osv. Jag säger inte att du ska skilja dig, men naturligtvis ska du inte finna dig i den här situationen TS. Blir det inte bättre så lämna. Jag tror att det skulle vara nyttigt för din sambo att vara ensam med sonen mer (läs: ta större ansvar för pojken), men jag får också känslan av att han kanske jobbar så mycket för att slippa just det? Och därför gnäller när du och dottern åker iväg...

• Påven Johanna

Han manipulerar dig för att ge dig falskt dåligt samvete som i sin tur får honom att både slippa undan sådant han inte egentligen vill göra och samtidigt kunna framstå som en martyr. 

Snudd på värsta sortens människor. 

• Anonym (---)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 15:09:36 följande:
    Om du visste hur många gånger jag funderat på denna lösning! Samtidigt är min man engagerad i sonen när han väl är hemma. Han gör inte så mycket med honom men pratar med honom och hjälper honom med Ipadrn o.s.v. Då kan jag åtminstone få städa i lugn och ro!
    Med tanke på att mannen inte är hemma så mycket när sonen är vaken så blir det inte sämre för sonen om ni separerar. I "värsta" fall blir det som nu, han träffar sin pappa typ varannan helg. I bästa fall vaknar mannen upp och prioriterar sonen framför jobbet och då får sonen träffa sin pappa sju dagar varannan vecka.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 15:32:54 följande:
    Det är just detta jag försöker säga till mannen. För dottern har det blivit "normalt" att få stå tillbaks. Jag vill inte att hon ska lära sig att hon måste förtränga sina egna behov och känslor, och jag tycker att vi vuxna måste skapa utrymme för henne där hon kan känna att hon är i centrum. Hon tycker ibland att lillebror är "skitjobbig" och ibland ryter hon till åt honom. Då blir mannen irriterad på henne, men jag har sagt till henne att det är ok! Vi kan inte bädda in sonen i bomull för att han har ADHD och hon måste få ge utlopp för sina känslor också. Vilka syskon blir inte irriterade på sina småsyskon ibland???

Jag ser det hopplösa i vår situation när jag beskriver den här. Har varit så ledsen och håglös hela semestern, men nu förstår jag att så mycket handlar om att jag förträngt mina egna känslor väldigt länge. Jag har inte vågat erkänna för mig själv att det inte fungerar och jag vill ju inte att sonen ska behöva utsättas för en separation. Samtidigt är det kanske inte bättre att ha en mamma som går runt med gråten i halsen och sällan är glad...
    Du skrev något om att du bara vill att livet ska fungera för alla inblandade. Hoppas du räknar in dig själv i ALLA. Fungerar livet för dig?

Jag tycker som någon tidigare skrev att din man beter sig om ett barn! Och är dessutom passiv aggressiv , utövar härskartekniker och manipulerar. 

Om nu han vägrar familjeterapi, utredning etc finns inget som hindrar att du tar emot stöd för egen del! 
  • Anonym (Neija)

Tack så jättemycket för alla svar! Jag har vänt och vridit på alla tankar och synpunkter och funderar massor. Dessa tankar har jag ju umgåtts med i ett par år och känslan av att något är "förvridet och fel" i min relation har sugit så mycket energi, att jag bara orkat med alla "måsten", och då dör ju livsglädjen ut.

Insikten om att jag tagit på mig alla andras känslor är så otroligt stark, att jag inte fattar hur jag kunnat missa att se detta tidigare.

Ett exempel. Jag är ensam hemma med sonen i dag. Vi ska gå ut på långpromenad , handla, laga mat och sen har vi bestämt att vi ska titta på film och äta popcorn.

Mannen kommer hem vid 19-tiden och jag VET att han kommer att säga något i stil med "jaha, ni har redan ätit, det hade ju varit trevligt om vi ätit tillsammans men jaja" sen tar han på sig sin sedvanliga "offermin". Jag får då dåligt samvete, säger något i stil med "ja men du kan ju äta här inne med oss". Han svarar då något i stil med "jo men nu har ni ju redan börjar se filmen, jag kanske också hade velat se den". Då får jag ångest och sen maler irritationen i hjärnan...

Sonen behöver duscha och komma i säng och jag är kvällstrött. Mannen är kvällspigg och förstår inte riktigt att sonen OCH jag behöver komma i säng i tid. Ska vi vänta med att äta tills mannen kommit hem och SEN se på film, så slutar detta ofta med att sonen stimmar rundor och jag är trött och irriterad och sen gnäller mannen över att det är lite tråkigt att komma hem eftersom jag ändå är så trött. Han lägger iofs oftast till att "jag förstår ju det, men ändå..."

I dag tänker jag planera dagen så att den blir bra för mig och mitt barn, PUNKT! Vi ska ha det mysigt, och eventuella synpunkter från mannen kommer att bemötas med "ja, det är ju tråkigt att du inte vill äta här inne, men sätt du dig i köket och koppla av i stället".

Väljer mannen då att sitta i köket och sura tillsammans med sin mobil, så är det ju just så - han VÄLJER det!

Jag vet inte om jag är riktigt mogen för parterapi än, just nu har jag en del jag behöver jobba med när det gäller mig själv. Jag behöver få låta tankarna landa och få lite rätsida på känslolivet.

I natt drömde jag fruktansvärt intensivt! Jag drömde om att jag var ståuppkomiker och uppträdde inför massor av ungdomar. Alla vred sig av skratt och applåderade massor när jag rakryggad och med ett stort leende lämnade scenen. Symboliken känns otvetydig!

• Anonym (Neija)

Tack så jättemycket för alla svar! Jag har vänt och vridit på alla tankar och synpunkter och funderar massor. Dessa tankar har jag ju umgåtts med i ett par år och känslan av att något är "förvridet och fel" i min relation har sugit så mycket energi, att jag bara orkat med alla "måsten", och då dör ju livsglädjen ut.

Insikten om att jag tagit på mig alla andras känslor är så otroligt stark, att jag inte fattar hur jag kunnat missa att se detta tidigare.

Ett exempel. Jag är ensam hemma med sonen i dag. Vi ska gå ut på långpromenad , handla, laga mat och sen har vi bestämt att vi ska titta på film och äta popcorn.

Mannen kommer hem vid 19-tiden och jag VET att han kommer att säga något i stil med "jaha, ni har redan ätit, det hade ju varit trevligt om vi ätit tillsammans men jaja" sen tar han på sig sin sedvanliga "offermin". Jag får då dåligt samvete, säger något i stil med "ja men du kan ju äta här inne med oss". Han svarar då något i stil med "jo men nu har ni ju redan börjar se filmen, jag kanske också hade velat se den". Då får jag ångest och sen maler irritationen i hjärnan...

Sonen behöver duscha och komma i säng och jag är kvällstrött. Mannen är kvällspigg och förstår inte riktigt att sonen OCH jag behöver komma i säng i tid. Ska vi vänta med att äta tills mannen kommit hem och SEN se på film, så slutar detta ofta med att sonen stimmar rundor och jag är trött och irriterad och sen gnäller mannen över att det är lite tråkigt att komma hem eftersom jag ändå är så trött. Han lägger iofs oftast till att "jag förstår ju det, men ändå..."

I dag tänker jag planera dagen så att den blir bra för mig och mitt barn, PUNKT! Vi ska ha det mysigt, och eventuella synpunkter från mannen kommer att bemötas med "ja, det är ju tråkigt att du inte vill äta här inne, men sätt du dig i köket och koppla av i stället".

Väljer mannen då att sitta i köket och sura tillsammans med sin mobil, så är det ju just så - han VÄLJER det!

Jag vet inte om jag är riktigt mogen för parterapi än, just nu har jag en del jag behöver jobba med när det gäller mig själv. Jag behöver få låta tankarna landa och få lite rätsida på känslolivet.

I natt drömde jag fruktansvärt intensivt! Jag drömde om att jag var ståuppkomiker och uppträdde inför massor av ungdomar. Alla vred sig av skratt och applåderade massor när jag rakryggad och med ett stort leende lämnade scenen. Symboliken känns otvetydig!

• UselFantasi

Vi är en kärnfamilj och delar på oss då och då under loven.

Förra året och detta åkte maken själv en vecka till utlandet med 7-åringen (till släkt i hemlandet). Jag var hemma och njöt med 3-åringen Nästa år byter vi nog barn så att maken åker med minsta tjejen och stora får stanna hemma eller resa själv med mig en vecka. Resten av sommaren är vi ihop hela tiden så den där "lediga" veckan känns som om den behövs för oss alla. Massor av tid med bara en unge i taget. Vet ej hur vanligt det är dock. Jag hade föräldrar som gjorde så med alla oss barn, så kanske är därför jag inte reagerar på att det skulle vara något konstigt med det...? Men då är vi ju å andra sidan överens om detta upplägg i familjen och ingen känner sig utanför, vare sig man är den som åker iväg eller den som stannar hemma.

• Anonym (gutgyj)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-08 12:16:59 följande:

Underbart! Det stärker även mig, som ändå kommit en bit på väg med min man att läsa det du skriver.

JA, nu gör det mysigt  för er, din sambo får prioritera annorlunda om han vill vara med er.
  • Miss Skywalker

Svara inte överhuvudtaget när han kör sina manipulativa "tycker synd om mig själv" repliker. Du behöver inte förklara dig eller tala om för honom hur han ska göra istället. Du har redan ett krävande barn att ta hand om. Fråga bara hur länge han tänker gå omkring med sin loppiga offerkofta..

• Påven Johanna
    UselFantasi skrev 2016-08-08 15:57:58 följande:

Vi är en kärnfamilj och delar på oss då och då under loven.

Förra året och detta åkte maken själv en vecka till utlandet med 7-åringen (till släkt i hemlandet). Jag var hemma och njöt med 3-åringen Nästa år byter vi nog barn så att maken åker med minsta tjejen och stora får stanna hemma eller resa själv med mig en vecka. Resten av sommaren är vi ihop hela tiden så den där "lediga" veckan känns som om den behövs för oss alla. Massor av tid med bara en unge i taget. Vet ej hur vanligt det är dock. Jag hade föräldrar som gjorde så med alla oss barn, så kanske är därför jag inte reagerar på att det skulle vara något konstigt med det...? Men då är vi ju å andra sidan överens om detta upplägg i familjen och ingen känner sig utanför, vare sig man är den som åker iväg eller den som stannar hemma.

Så fungerar det ju i många familjer utan att någon tar illa upp över den saken. Men ts man är en - skulle jag tro - person som inte hade varit nöjd om han så blivit specialinbjuden på guldpapper att få följa med. Då hade det varit något annat i situationen och som ts och dottern gjort som fått honom att känna sig lite "nere", "utanför", "oönskad", "mindre viktig", "oälskad", "inte sedd" och så vidare. Människor som är duktiga på att ge sina anhöriga falska skuldkänslor beter sig ofta så så att de ska kunna fortsätta agera som de gör. De vill nämligen inte förändras. 
  • Cassiopeia

Hej!

Att du och dottern har åkt iväg ensamma är inget konstigt, jag har en bästis som brukar åka iväg 1 gång per år med bara sin pappa eller mamma utomlands och då har hon ändå 2 äldre systrar och är en kärnfamilj, ingen gnäller över det utan de unnar varandra detta och verkar må bra av det :)

Det verkar som din man är avundsjuk på att ni kan ha roligt utan honom, det verkar nästan som att han är rädd för att ni ska upptäcka hur bra ni kan ha det när han inte är med. Eftersom ni redan har diskuterat detta sinsemellan och det inte verkar fungera så är nästa steg att gå till en kurator eller parterapi. Men bara om du känner att du fortfarande vill vara med honom.

Ha inget dåligt samvete bara, du har inte gjort något fel Glad

Lycka till!

• Anonym (Fin)

Jag får i alla fall bilden av att ni annars har en fin relation och även din dotter och sambo. Försök att lösa det. Jag tror inte att det är värt att kasta bort. Lycka till

• Glesmustaschio

www.varningstecken.n.nu/passiv-aggressiv

Han later mycket omogen. Jag föreslar par- och/eller -famileterapi om du tror att det finns en chans att han kan ändra sig, och om du själv är villig att prova pa det.

Jag ans
    er inte att ert förhallande fungerar sasom det ser ut nu. Det later som om du har ett tredje barn att ta hand om när du behöver en man och en far till ditt/dina barn. Det är ett helt oacceptabelt beteende, vissa kan ändra sig, andra inte och den som vet bäst vilka chanser ni har är nog du.

Jag skull
    e försöka ordna barnvakt at pojken och be flickan att hälsa pa en kompis och därefter sätta mig ned och ta ett ordentligt prat med honom, inga anklagelser eller liknande, utan bara förklara hur du känner inför hans agerande utifran ditt perspektiv.

Undvik ord som omogen och sa vidare sa gott det gar, det kan fa honom defensiv, fokusera istället pa hur det far dig att känna, att du försöker halla ihop familjen men att du upplever det som att han tar det personligt och dessutom inte diskuterar det ordentligt.
    Gör honom m
    edveten om att han ägnar sig at passiv aggressivt beteende (utan att vara för anklagande) Det kan vara inlärt beteende fran barndomen och har du tur vill han förbättra sig. Om inte vet du var han star och har i alla fall försökt.

• Anonym (Sofie)

Vad säger din tonårsdotter om allt det här. Är hon sansad, lugn och klok i denna fråga? Våra tonåringar är oftast mycket kloka och insiktsfulla. När du lyfter problemet med henne om hur du känner dig, uytan att anklaga för de är känsliga för sånt, vad säger hon då? Jag känner så igen mig vad du skriver. Min man surar också. Jag ryter ifrån säger till honom att sluta sura. "Ta nåt att äta eller en promenad och kom tillbaka när du är människa igen" . Jag har nämt för honom att jag inte inte vill ha det så här och blir det inte bättre så sticker jag. Jag har börjat ryta mer angående tonen, påpekar att den är tråkig. Du verkar så otroligt insiktsfull i ditt sätt att uttrycka dig. Du behöver inte honom. kram

• Anonym (Har varit i samma situation)

Du ska absolut lämna karln, för det där beteendet är psykisk misshandel och kontrollbehov! Du har givetvis rätt att kunna åka iväg o ha roligt utan din sambo, utan att han sen när du kommer hem, få dig att bli ledsen och utan energi.
    Tro mig när jag skriver att jag har varit i din situation. Du kommer få det så mycket bättre för dig själv utan honom.

• ungbrunett

Tänk, en styvförälder som vill vara en hel familj trots att det äldsta barnet inte är hans biologiska barn. 

Slyföräldrar kan visst aldrig göra rätt.

• Anonym (hopp)
    ungbrunett skrev 2016-08-10 18:55:55 följande:

Tänk, en styvförälder som vill vara en hel familj trots att det äldsta barnet inte är hans biologiska barn. 

Va, var det din slutsats av den här situationen? Att vi har att göra med en ädel styvförälder som månar om sin styvdotters bästa? Hur mycket läste du?
  • ventilera mera
    ungbrunett skrev 2016-08-10 18:55:55 följande:

Vet du, här på FL är jag i 8 av 10 fall på styvförälderns sida. Många bli orättvist påhoppade och rätt illa behandlade av "duvetlikavälsomjagvilka". Men nu är du åt helvete fel. Det handlar om en vuxen man som beter sig som en bortskämd snorunge och använder sin son som slagträ för att ge sin sambo oförtjänt dåligt samvete för att hon vill ta hand om BÅDA sina barn och inte bara bry sig om honom och vad han vill. Det är inte en styförälder som vill göra rätt, det är en jävla skitstövel som vill att världens ska kretsa runt honom och honom enbart.
Svar på tråden "Avundsjuk" sambo