• Anonym (Neija)

"Avundsjuk" sambo

Jag har en 15-årig flicka sedan tidigare. Jag lever sedan många år tillbaks i en ny relation och vi har en 9-årig son med ADHD. Han tar naturligtvis mycket av vår tid och uppmärksamhet och ibland vill jag göra saker ensam med min dotter.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att åka utomlands en vecka med henne och mannen blev då vansinnigt upprörd. Menade på att han aldrig hört talas om att man inte åker hela familjen på semester. Jag genomförde resan men efteråt sa mannen saker som att sonen sagt "får vi följa med när vi ska åka på semester till sommaren?" och "är vi inte samma familj eftersom mamma och NN åker utan oss?". Jag sa då till honom att jag var övertygad om att han lagt över dessa känslor på sonen och att det inte är särskilt moget.

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man delar på sig ibland för även om vi är en familj så är vi fyra individer med olika behov och jag och dottern var ju trots allt en familj innan jag träffade min sambo. Hon behöver få ha mig för sig själv ibland men så fort vi gör något ensamma känner jag sambons ogillande. Han kommer med kommentarer som "jaja, en timme, det vet man ju hur det blir med det" och ibland gör han en stor affär av om han ska räkna med oss till middagen eller inte. Är vi ute i skogen och promenerar så kan han ringa och stressa om att middagen snart är färdig och om vi inte är hemma snart...Det handlar kanske om att vi gör saker på egen hand max 2 ggr/månad.

Jag känner att jag börjar tappa livslusten och glädjen i livet. Känner mig kvävd av sambon.

Vi har diskuterat detta framlänges och baklänges men kommer ingen vart...

Kan tillägga att sambon och dottern har en jättefin relation. Hon pratar ofta med honom om saker och ibland följer han med henne på saker i skolan eller om hon behöver handla något...

Jag mår uruselt i vår relation men vill helst inte behöva separera...

• Svar på tråden "Avundsjuk" sambo
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 11:56:59 följande:

Jag har en 15-årig flicka sedan tidigare. Jag lever sedan många år tillbaks i en ny relation och vi har en 9-årig son med ADHD. Han tar naturligtvis mycket av vår tid och uppmärksamhet och ibland vill jag göra saker ensam med min dotter.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att åka utomlands en vecka med henne och mannen blev då vansinnigt upprörd. Menade på att han aldrig hört talas om att man inte åker hela familjen på semester. Jag genomförde resan men efteråt sa mannen saker som att sonen sagt "får vi följa med när vi ska åka på semester till sommaren?" och "är vi inte samma familj eftersom mamma och NN åker utan oss?". Jag sa då till honom att jag var övertygad om att han lagt över dessa känslor på sonen och att det inte är särskilt moget.

Jag tycker inte att det är särskilt konstigt att man delar på sig ibland för även om vi är en familj så är vi fyra individer med olika behov och jag och dottern var ju trots allt en familj innan jag träffade min sambo. Hon behöver få ha mig för sig själv ibland men så fort vi gör något ensamma känner jag sambons ogillande. Han kommer med kommentarer som "jaja, en timme, det vet man ju hur det blir med det" och ibland gör han en stor affär av om han ska räkna med oss till middagen eller inte. Är vi ute i skogen och promenerar så kan han ringa och stressa om att middagen snart är färdig och om vi inte är hemma snart...Det handlar kanske om att vi gör saker på egen hand max 2 ggr/månad.

Jag känner att jag börjar tappa livslusten och glädjen i livet. Känner mig kvävd av sambon.

Kan tillägga att sambon och dottern har en jättefin relation. Hon pratar ofta med honom om saker och ibland följer han med henne på saker i skolan eller om hon behöver handla något...

Låter som du aldrig gör sådana saker med bara sonen? Då skulle din son väl aldrig säga så! Åker du iväg med bara mannen ibland eller bara mannen å sonen?
  • njursten
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 12:19:49 följande:
    Jag vet faktiskt inte om jag älskar honom längre. Han tär så otroligt på mig. Han tar aldrig initiativ till någonting, men gör jag något utan honom blir han lite småsur.

För några år sedan hade jag varit med barnen på ett lekland hela dagen när han jobbade. Vi hade haft det jättemysigt och kom hem lite livliga och glada. Han sa då att han tyckte att det var tråkigt att jag och barnen hade det så roligt utan honom, för han tyckte inte att jag verkade som att jag hade lika roligt när han var med.

Alla sådana här händelser har etsat sig fast i mig och ligger och gnager. Märker ju själv att detta tär på både kärleken och livsglädjen...
    Jobbigt läge här!
    Går det att ta en paus från varann så Du får tid att tänka? Du har all rätt att må bra! Och din dotter.

Önskar dig all lycka o hoppas att du får klarhet i vad du vill göra!

<3
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Neija) skrev 2016-08-07 11:56:59 följande:

Om det är viktigare att bara få egentid med dottern än egentid med de andra två i familjen förstår jag dem faktiskt.
  • Anonym (Neija)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-07 13:44:45 följande:

Låter som du aldrig gör sådana saker med bara sonen? Då skulle din son väl aldrig säga så! Åker du iväg med bara mannen ibland eller bara mannen å sonen?

Jag, mannen och sonen åker i väg ibland.

Mannen åker aldrig i väg med något av barnen.
  • Anonym (Men va?)

Jag tycker att din man beter sig som en bortskämd snorunge och jag skulle ha väldigt svårt att finna mig i det. Självklart ska du åka iväg med bara dottern och göra saker med bara henne. Att han blir svartsjuk är inte ditt problem och inte något du kan ta på dig eller anpassa dig efter.

Jag skulle säga åt honom att det här är ett behov som du och dottern har och att han helt enkelt får acceptera det. Du hör vad han säger men kommer inte att ändra dig om detta och skulle i fortsättningen uppskatta om han kunde hålla sina passivt aggressiva kommentarer för sig själv.

Att sitta ihop vid höften som siamesiska tvillingar bara för att man har en relation eller är en familj för den delen har jag aldrig förstått mig på. I en familj måste man, enligt min mening, kunna göra saker tillsammans, var för sig eller i olika konstellationer. Att en 15 årig tjej och en nioårig pojke skulle ha samma behov finns ju liksom inte. Självklart måste man kunna dela upp sig för att kunna tillfredsställa barnens olika behov.

• Furstinna

Tycker du resonerar otroligt klokt ts och verkligen försöker göra der absolut bästa för din familj. Din sambo däremot verkar vara av den mer kontrollerade sorten och jag förstår att dina känslor för honom förvinner. Kanske du får det bättre utan honom.. Jag personligen hade aldrig klarat en man så var så kontrollerande och gnällig.

• Anonym (Neija)
    Anonym (Lina) skrev 2016-08-07 13:46:54 följande:

Om det är viktigare att bara få egentid med dottern än egentid med de andra två i familjen förstår jag dem faktiskt.

Mannen jobbar kväll för att han vill det, vilket gör att vi så gott som aldrig ses på vardagarna. Jag sköter hushållet och barnen själv. Sonen och jag är tillsammans hela kvällarna och vissa helger när mannen jobbar och dottern är hos pappa så är sonen och jag ensamma hela helgen.

Om JAG dessutom ska ombesörja att jag och mannen får egentid så undrar jag, finns det NÅGONTING som mannen ska ta ansvar för?
  • Anonym (Neija)
    Furstinna skrev 2016-08-07 13:57:04 följande:

Tycker du resonerar otroligt klokt ts och verkligen försöker göra der absolut bästa för din familj. Din sambo däremot verkar vara av den mer kontrollerade sorten och jag förstår att dina känslor för honom förvinner. Kanske du får det bättre utan honom.. Jag personligen hade aldrig klarat en man så var så kontrollerande och gnällig.

Han är ju snäll på många sätt, men samtidigt har jag svårt för den här passivaggressiva stilen och den tar död på så mycket glädje och känslor...
  • pyssel

Man blir trött till slut när man drar största lasset att vuxet och balanserat ombesörja fördelningen av både praktisk och känslomässig uppmärksamhet. Förstår verkligen att det är jobbigt, förstår dock mindre av varför du blir ifrågasatt här.

Alla hästar hemma
  • Anonym (Neija)
    pyssel skrev 2016-08-07 14:24:29 följande:

Man blir trött till slut när man drar största lasset att vuxet och balanserat ombesörja fördelningen av både praktisk och känslomässig uppmärksamhet. Förstår verkligen att det är jobbigt, förstår dock mindre av varför du blir ifrågasatt här.

Nej jag kan absolut tåla att bli ifrågasatt på ett konstruktivt sätt, men jag har svårt att se att allt här hemma är mitt ansvar.

Hade mannen ordnat barnvakt och fixat en helg på spa åt oss hade jag gärna följt med, men det har aldrig hänt...
Svar på tråden "Avundsjuk" sambo