Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar
Jag och mina två barns mor har separerat, vi har en 2-årig dotter och en 6 månaders son med gemensam vårdnad för bägge. Hon har även en 7-årig son från ett tidigare förhållande och en 12-årig son från ett annat tidigare förhållande.
Vår dotter bor växelvist mellan oss och vår son bor hos henne och vi träffas i stort sett dagligen. Mina barns mor är nu föräldraledig och jag är ganska barnkär av mig och vill väldigt gärna vara föräldraledig med min son.
Vi var överens om att jag skulle påbörja min föräldraledighet om ca 2 månader (eftersom jag måste meddela min chef minst 2 månader innan). Hon går dock inte med på att sonen bor hos mig under föräldraledigheten, inte heller att han övernattar hos mig regelbundet från att han fyllt 2 år, då går hon med på varannan vecka. Hennes förslag är att jag hämtar honom på morgonen och lämnar på kvällen vilket jag kan tycka blir lite jobbigt för både honom och mig men eftersom jag inte vill bråka med henne så tyckte jag att det var ok.
Jag pratade med försäkringskassan och det visar sig att de beviljar inte föräldraledighet om inte barnet bor (övernattar) hos mig. Jag pratade även med min chef om att vara föräldraledig varannan vecka efter att han fyllt 2 år men med tanke på mitt arbete så förstår jag att han inte kunde lova mig det.
Hur gör jag? Betyder det att jag i stort sett aldrig kommer att kunna vara föräldraledig? Någon som varit med om någon liknande situation?