• stolt pappa

Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar

Jag och mina två barns mor har separerat, vi har en 2-årig dotter och en 6 månaders son med gemensam vårdnad för bägge. Hon har även en 7-årig son från ett tidigare förhållande och en 12-årig son från ett annat tidigare förhållande.

Vår dotter bor växelvist mellan oss och vår son bor hos henne och vi träffas i stort sett dagligen. Mina barns mor är nu föräldraledig och jag är ganska barnkär av mig och vill väldigt gärna vara föräldraledig med min son.

Vi var överens om att jag skulle påbörja min föräldraledighet om ca 2 månader (eftersom jag måste meddela min chef minst 2 månader innan). Hon går dock inte med på att sonen bor hos mig under föräldraledigheten, inte heller att han övernattar hos mig regelbundet från att han fyllt 2 år, då går hon med på varannan vecka. Hennes förslag är att jag hämtar honom på morgonen och lämnar på kvällen vilket jag kan tycka blir lite jobbigt för både honom och mig men eftersom jag inte vill bråka med henne så tyckte jag att det var ok.

Jag pratade med försäkringskassan och det visar sig att de beviljar inte föräldraledighet om inte barnet bor (övernattar) hos mig. Jag pratade även med min chef om att vara föräldraledig varannan vecka efter att han fyllt 2 år men med tanke på mitt arbete så förstår jag att han inte kunde lova mig det.

Hur gör jag? Betyder det att jag i stort sett aldrig kommer att kunna vara föräldraledig? Någon som varit med om någon liknande situation?

• Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar
  • stolt pappa
    stolt pappa skrev 2016-08-03 11:10:26 följande:
    Ja även fast vi träffas i stort sett varje dag och jag alltid får ett brett leende av honom när jag kommer =) så jag förstår också att barnet behöver rutiner och inte bör fara och flänga och jag kan absolut tänka mig att hämta / lämna under föräldraledigheten, jag blev först bara orolig av den första handläggarens svar på FK om att de vill att barnet stadigvarande bor hos mig för att kunna söka föräldrapenning men har nu förstått att det inte är så. Bara vi kommer överens om detaljerna, det ska ju fungera praktiskt i vardagen också med dagis och boende för vårt andra gemensamma barn och hennes (eventuella) jobb. Men som du säger så är ju anledningen som är fel som hon själv uttryckt sig att hon blir av med underhåll från mig, barnbidrag och andra bidrag från socialen om han inte bor hos henne och det tycker hon inte är roligt.

Det roliga är att jag ger henne underhåll och hon får fullt barnbidrag + någon summa från socialen för vår son men en vecka in i månaden så måste jag alltid köpa blöjor, välling osv för att hon bränt alla pengar.
    Jag kan tillägga också att när hon ska åka på kryssning eller ut och roa sig med väninnorna så har sonen fått övernatta hos mig ett par gånger men tydligen går det inte annars.. Allt detta vet jag är till fördel för mig vid eventuell rättegång..
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-03 11:11:57 följande:

Jag kan tillägga också att när hon ska åka på kryssning eller ut och roa sig med väninnorna så har sonen fått övernatta hos mig ett par gånger men tydligen går det inte annars.. Allt detta vet jag är till fördel för mig vid eventuell rättegång..

Skriv ner datum för när du får köpa välling, blöjor etc. och även datum för när sonen övernattar hos dig. Har en bekant (manlig) som har barn med en kvinna som liksom ditt ex försörjer sig med hjälp av sina barn. Hon skyddar ju sin situation med näbbar och klor och har lyckats vända barnen helt mot pappan. Det jobbiga är ju att du aldrig kommer att få ditt ex att se barnens bästa eftersom hon konstant kommer att hävda att barnens bästa är det som gynnar henne. Dokumentera allt som händer och hur mycket du har barnen - precis allt som kan vara av vikt vid en eventuell rättegång.

Det tragiska är ju att dessa kvinnor klänger sig fast vid sina barn med näbbar och klor och ofta ser sig själv som extremt bra mödrar eftersom de "alltid finns där" för sina barn (vilket ju inte är så svårt när man aldrig någonsin haft ett jobb). De ser inte att de inte är några vidare förebilder för sina barn och att de orsakar sina barn problem i framtiden.

Det är tragiskt att behöva vara så "bakslug" att man sitter och dokumenterar saker den andre förälder gör och säger, det är ju inte den relationen man önskar, men tyvärr måste du börja se till ditt och barnens bästa och förbereda dig på det värsta.
  • stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-03 11:35:56 följande:
    Skriv ner datum för när du får köpa välling, blöjor etc. och även datum för när sonen övernattar hos dig. Har en bekant (manlig) som har barn med en kvinna som liksom ditt ex försörjer sig med hjälp av sina barn. Hon skyddar ju sin situation med näbbar och klor och har lyckats vända barnen helt mot pappan. Det jobbiga är ju att du aldrig kommer att få ditt ex att se barnens bästa eftersom hon konstant kommer att hävda att barnens bästa är det som gynnar henne. Dokumentera allt som händer och hur mycket du har barnen - precis allt som kan vara av vikt vid en eventuell rättegång.

Det tragiska är ju att dessa kvinnor klänger sig fast vid sina barn med näbbar och klor och ofta ser sig själv som extremt bra mödrar eftersom de "alltid finns där" för sina barn (vilket ju inte är så svårt när man aldrig någonsin haft ett jobb). De ser inte att de inte är några vidare förebilder för sina barn och att de orsakar sina barn problem i framtiden.

Det är tragiskt att behöva vara så "bakslug" att man sitter och dokumenterar saker den andre förälder gör och säger, det är ju inte den relationen man önskar, men tyvärr måste du börja se till ditt och barnens bästa och förbereda dig på det värsta.
    Ja det är hemskt, jag känner igen precis hur du beskriver det. Du skulle se hennes äldsta son hur nedtryckt och ledsen han ser ut att vara. Totalt förstörd av sin mors uppfostran där han ständigt åsidosätts.

Jag har tyvärr gjort valet att skaffa barn med denna kvinna och ingick därmed ett livslångt avtal som jag får dras med. Det positiva är att vi fått två fantastiska barn som jag älskar.

Jag har sparat varenda kvitto och varenda konversation sedan ett par månader tillbaks så att jag kan styrka mina ord..
  • Mimmla
    stolt pappa skrev 2016-08-03 11:59:45 följande:

Ja det är hemskt, jag känner igen precis hur du beskriver det. Du skulle se hennes äldsta son hur nedtryckt och ledsen han ser ut att vara. Totalt förstörd av sin mors uppfostran där han ständigt åsidosätts.

Jag har tyvärr gjort valet att skaffa barn med denna kvinna och ingick därmed ett livslångt avtal som jag får dras med. Det positiva är att vi fått två fantastiska barn som jag älskar.

Jag har sparat varenda kvitto och varenda konversation sedan ett par månader tillbaks så att jag kan styrka mina ord..

Tror att dessa kvinnor i mångt och mycket följer samma mönster. De vill låta påskina att deras barn är "deras allt", som att vi kvinnor som låter våra barn ha en nära och bra relation till sin pappa är sämre som mödrar.

Min bekant betalade det mesta åt barnen trots att han betalade underhåll, men när han blev sjukskriven och inte kunde det längre då var han helt plötsligt en dålig pappa och fick inte träffa barnen mer.

Har ditt ex stora barn någon relation till sina pappor? Det låter så hemskt för den stora killens del, men tyvärr tror jag att du behöver all din energi till dig och dina barn...
  • nevermind

Hon vill förmodligen att barnet ska bo hos henne så hon kan kräva underhåll av dig...

Gå till rätten! Kriga för barnets skull! Spela in eventuella utbrott och påhopp om det blir nåt sånt. Spela in samtal eller ännu hellre, ta all kommunikation på sms.

• nevermind

Du kan ju samla på dig bevis mot henne sen stämma på boendet och vårdnad...

Pengarna lägger du redan på barnen. Fuck djurpark, det kan vänta.

Och låt bli att sticka till henne blöjor!!

• stolt pappa
    nevermind skrev 2016-08-03 20:23:50 följande:

Hon vill förmodligen att barnet ska bo hos henne så hon kan kräva underhåll av dig...

Gå till rätten! Kriga för barnets skull! Spela in eventuella utbrott och påhopp om det blir nåt sånt. Spela in samtal eller ännu hellre, ta all kommunikation på sms.

Ja det är naturligtvis den anledningen, jag sparar alla samtal, alla SMS och alla kvitton. Problemet är advokatskostnader eftersom jag är hederlig, sköter mig, jobbar och tjänar pengar så får jag ingen rättshjälp till skillnad från henne som inte gör ett dugg och inte har någon inkomst och kan använda sin advokat fritt som fakturerar rättshjälpsmyndigheten..
  • stolt pappa
    nevermind skrev 2016-08-03 20:28:53 följande:

Du kan ju samla på dig bevis mot henne sen stämma på boendet och vårdnad...

Pengarna lägger du redan på barnen. Fuck djurpark, det kan vänta.

Och låt bli att sticka till henne blöjor!!

Jag ser en stämning som sista utväg, det är klart jag inte tänker ta vilken behandling som helst men jag har lite tålamod kvar.. när det är slut så blir det sista utvägen att köra en stämning hela vägen. Helst vill jag kunna ha någon slags relation med henne eftersom det är mina barns mor och vi kommer vara tvungna att ha med varandra att göra hela vägen!

Om jag inte ger henne blöjor blir det ju barnen som lider.....?
  • stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-03 12:46:14 följande:
    Tror att dessa kvinnor i mångt och mycket följer samma mönster. De vill låta påskina att deras barn är "deras allt", som att vi kvinnor som låter våra barn ha en nära och bra relation till sin pappa är sämre som mödrar.

Min bekant betalade det mesta åt barnen trots att han betalade underhåll, men när han blev sjukskriven och inte kunde det längre då var han helt plötsligt en dålig pappa och fick inte träffa barnen mer.

Har ditt ex stora barn någon relation till sina pappor? Det låter så hemskt för den stora killens del, men tyvärr tror jag att du behöver all din energi till dig och dina barn...
    Ja det är så lustigt hur du beskriver det att "barnen är hennes allt"... en mycket vanlig fras som kommer ur hennes mun!

Jo jag har redan fått höra hur dålig jag är som inte hjälper till, för 8 månader sen köpte jag en helt ny barnvagn för 6000:- som fungerar väl än idag.. Nu skulle den tydligen kasseras och det var en modell för 10 000:- till 15 000:- som var aktuell och jag var en usel pappa som inte betalade den..

Hennes äldsta sons pappa är väldigt undergiven, han gör precis som hon vill och han träffar sin son när det passar henne, hon skrev aldrig på gemensam vårdnad för honom..

Hennes mellersta sons pappa har hon drivit rättstvister och utredningar mot under 3 år, dum som jag var trodde jag på hennes ord om honom, hur hemsk och elak han var i början tills jag efter något år fattade att det var henne det var fel på.. Det blev domar till pappans fördel men hon nöjde sig inte och överklagade och gjorde socialanmälningar mot honom i flera år, han var ganska knäckt efter den tiden men nu har han boendet iallafall..
  • stolt pappa
    Mimmla skrev 2016-08-03 11:01:39 följande:

Ts jag tycker att ditt ex har rätt så till vida att det inte vore bra för sonen att tvärt byta hem och huvudsaklig vårdnadshavare när han är så liten. ANLEDNINGEN till att ditt ex inte vill detta är däremot helt upp åt väggarna!

Du säger att ni träffas varje dag och ni bodde väl ihop när barnet föddes? Du är ju inte precis en främling för din son och barn klarar av att knyta an till mer än en person. Därmed inte sagt att barnet far väl av att flytta fram och tillbaks mellan er, det är viktigt med kontinuitet.

Sonen borde absolut klara av att tillbringa vissa nätter hos dig och då får ni väl göra så att ditt ex kommer hem till dig och träffar honom...

Jag har tänkt på en sak gällande detta.. Det finns ju faktiskt föräldrar som separerar men är helt överens med allt, de kanske bara insåg att de inte passar ihop och väljer att gå isär helt fredligt där det inte är något snack om saken att bägge ska vara föräldralediga och att barnet ska bo hos den föräldern som är föräldraledig..

De har inga myndigheter inblandade eller och det finns inga oenigheter mellan dem, barnet bor hos mamman under de första 8 - 9 månaderna och sedan hos pappa de kommande, hur påverkas det barnet? Får det några bestående men, blir deprimerat eller liknande?

(Själv har jag inget minne från när jag var spädbarn och vad som hänt då)
Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar