• Holma

Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar

FK har fel , är du föräldrarledig ska du ha barnet den tiden du skulle ha jobbat , var barnet är på din lediga tid har inte dom med att göra

• Holma
    stolt pappa skrev 2016-08-02 10:37:54 följande:
    Är du säker? Var kan jag hitta info om detta? Jag pratade med en handläggare igår som sa tvärtom.
    Ring en annan handläggare , du är föräldrarledig från ditt arbete inte från din fritid . Hur många tror du aldrig har barnvakt ibland när dom är fl ?
  • Holma
    stolt pappa skrev 2016-08-02 10:48:17 följande:
    Absolut jag ska ringa igen!
    På ett sätt blir det ändå motsägelsefullt eftersom man kan söka för helger också utan att man jobbar då..
    Ja men du har inte betalt från FK i 24 timmar
  • Holma
    stolt pappa skrev 2016-08-03 08:59:55 följande:

Tack för alla svar!

Det är självklart att hon vill åt underhållsbidraget (och andra socialbidrag för vår son) och att det är därför hon vill ha boendet.

Jag har pratat med FK igen och denna handläggare säger att bara jag avstår från jobbet och umgås med barnet under min arbetstid så kan jag söka föräldrapenning, vad gäller helger så måste jag umgås med barnet även då.

Vi har varit hos familjerätten ett par vändor i våras men varje gång mina barns mor inte blev nöjd så sa hon att vi får gå till tingsrätten och mötet har avslutats då tingsrättsbeslut står högre.

Jag skulle gärna dra detta och mycket annat till tingsrätten men har redan drunknat i advokatskostnader, eftersom vi bodde tillsammans när vi blandade in advokaterna så kan jag inte använda hemförsäkringen för att täcka del av kostnaden och jag har ekonomiskt sett redan betalt en halv ny mindre bil till advokaten, vågar inte ens tänka på vad det skulle kosta att dra det hela vägen till rätten. Javisst det gäller mina barn så kostnad borde inte vara en fråga men jag har inte kunnat spara undan en krona till barnen det senaste halvåret och vill inte hamna i någon skuldfälla pga detta. Sedan det lugnat sig med advokater så har jag kunnat lägga undan bra med pengar till barnen och åkt på djurparker osv under semestern.

Om jag förstått det rätt så har jag rätt att KRÄVA föräldraledighet fram till barnet fyllt 18 månader om jag säger till 2 månader i förväg. När barnet fyllt 18 månader kan jag inte längre kräva föräldraledigt utan det är en överenskommelse med min chef.

Nästa steg blir att boka ett möte med familjerätten igen för att diskutera detaljerna kring föräldraledigheten, exempelvis jag hämtar sonen på morgonen och hon hämtar honom från mig på kvällen och hur vi gör med vår dotter som bor växelvist mellan oss under tiden osv.. Kan vi inte nå en överenskommelse så får jag helt enkelt skjuta på föräldraledigheten och mina barns mor får lösa situationen med arbete och socialbidrag på egen hand.

Om du inte ger henne dina föräldradagar kan hon inte vara föräldraledig när hennes är slut , det är dina dagar o ingen kan tvinga dig att he dagar till henne
  • Holma
    stolt pappa skrev 2016-08-03 09:52:39 följande:
    Hon har fått de 45 dagarna med lägstanivå för att rädda situationen fram till oktober eftersom hon höll på förlora lägenheten för att hon inte fick bostads och socialbidrag pga att hennes föräldradagar tog slut. Hon kommer INTE att få fler dagar. 
    Bra där men hur överlever man på lägsta nivådagar ?
Svar på tråden Mina barns mor gör det omöjligt för mig att utnyttja mina föräldradagar