• Mammatilljesperochkevin06

vi från Skåne som har BF jan/feb-17

Halloj Gravidisar ja jag tänkte starta en tråd för oss som bor nere i Skåne :) själv bor jag i Malmö är 32 år har två pojkar 13-11år och en bebis på jäsning:) vecka 9 nu med mitt livskärlek :) han är 37 och har en dotter sedan tidigare detta blir vårt första gemensamma så kom igen å skriv lite från er hur ni mår och allt :) jag mår väl bra mina symptom kommer å går har mest illamående och strammande mage :)

• Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17
  • Gabriella89

Hej ! mina barn hade tvillingtransfusion och är tvåäggs. Inte ovanligt att moderkakorna växer ihop. Enäggs kan ha två enskilda säckar men oftast med en tunnare skiljevägg. Mina barns var tjock så det misstänktes tvåäggs men inget som var säkert.

BeautifulMoments skrev 2016-07-16 15:58:21 följande:

Enäggstvillingar delar moderkakan, moderkakan ska dela ut jämnt med blod till tvillingarna men ibland blir det fel och kärlen "växer ihop" den ena tvillngarna blod kommer då istället till den andra tvillingen så den ena får för mycket blod och den andra för lite. Detta är inte bra för någon av dem och kan sluta väldigt illa. Jag hade väldig tur med mina flickor de kollades först varje vecka sen varannan. Men min ena tvilling blev plötsligt akut dålig när tvillingtransfusinen blev värre, detta hade inte upptäckts om jag inte varit på glukosbelastning den dagen jag var dem togs då ut med katastrofsnitt.

Detta är dock inte möjligt för tvåäggstvillingar att få då de inte delar moderkaka.

• BeautifulMoments
    Gabriella89 skrev 2016-07-31 18:03:48 följande:

Hej ! mina barn hade tvillingtransfusion och är tvåäggs. Inte ovanligt att moderkakorna växer ihop. Enäggs kan ha två enskilda säckar men oftast med en tunnare skiljevägg. Mina barns var tjock så det misstänktes tvåäggs men inget som var säkert.

Har aldrig hört talas om att tvåäggs skulle kunna få tvillingtransfusion. Om du inte är säker på om de är enäggs eller tvåäggs är de kanske enäggs då?
    My life, My choice!
  • Gabriella89

Läkarna kunde inte veta säkert medan de låg i magen. Jag vet att det är tvåäggs ... Jo de kan hända. Det hände oss.

• 1315

Hej!

Jag har precis plussat och beräknas föda i början av april. Väldigt tidigt fortfarande och oron står mig upp i halsen så jag fick en väldigt liten blödning här om dagen.. Men inget mer sedan dess, Hcg stiger fortfarande och alla symptom är kvar.

Jag ser att detta är en grupp endast för de som är beräknade i januari och februari men tänkte chansa och fråga om det är ok att gå med då jag också bor i Skåne (Malmö).

Lite kort om mig

Jag är 26 år och har 2 barn som är 2,5 respektive 1 år. Nu väntar vi som sagt nummer 3 (alla har varit planerade) och håller tummarna för att allt ska gå vägen :)

• BeautifulMoments
    Gabriella89 skrev 2016-07-31 20:21:25 följande:

Läkarna kunde inte veta säkert medan de låg i magen. Jag vet att det är tvåäggs ... Jo de kan hända. Det hände oss.

Det måste ha varit något annat än tvilling transfusion då. Tvåäggstvillingar kan va olika stora av andra anledningar men bara för moderkakan växer ihop delar inte barnen blodkärl vilket är orsaken till att tvillingtransfusion uppstår. Moderkakan fördelar fel genom kärl som förbinds och det ena fostret får för mycket näring och det andra för lite.
    My life, My choice!
  • BeautifulMoments
    1315 skrev 2016-07-31 20:30:48 följande:

Hej!

Jag har precis plussat och beräknas föda i början av april. Väldigt tidigt fortfarande och oron står mig upp i halsen så jag fick en väldigt liten blödning här om dagen.. Men inget mer sedan dess, Hcg stiger fortfarande och alla symptom är kvar.

Jag ser att detta är en grupp endast för de som är beräknade i januari och februari men tänkte chansa och fråga om det är ok att gå med då jag också bor i Skåne (Malmö).

Lite kort om mig

Jag är 26 år och har 2 barn som är 2,5 respektive 1 år. Nu väntar vi som sagt nummer 3 (alla har varit planerade) och håller tummarna för att allt ska gå vägen :)

Jag har fått en liten blödning både i min förra graviditet och min nuvarande graviditet. Såg bebisen senast idag så blödning behöver inte va tecken på missfall om de inte kommer i större mängder! :)
    My life, My choice!
  • LiRa

Hej!

Lite kort om mig

Välkommen! Kul :) En till med tätt mellan barnen. Är säkert välkommen trots att det beräknas till april :)

Skönt att höra att ni andra mår bättre! Mitt envisa illamående släppte äntligen förra veckan ( v 17) - så underbart! Har också RUL snart, om en dryg vecka, känns spännande. Hoppas allt ser bra ut :) Håller tummarna för att det går bra för er alla med ul :)

Har de flesta berättat på jobbet o så nu?
  • Ljunggren

Hej!

Lite kort om mig

Oj, så tätt.. Jag gissar att du har stor ork! :) En eloge till dig. Jag sitter just nu med tvillingar i magen medan jag redan har en gosse som fyller två i november. Jag fasar lite för hur jag ska orka.. Kanske kan du komma med lite pep? :) 

Grattis till graviditeten! 
  • 1315
    Ljunggren skrev 2016-07-31 21:58:37 följande:

Oj, så tätt.. Jag gissar att du har stor ork! :) En eloge till dig. Jag sitter just nu med tvillingar i magen medan jag redan har en gosse som fyller två i november. Jag fasar lite för hur jag ska orka.. Kanske kan du komma med lite pep? :) 

Grattis till graviditeten! 

Oj vad roligt med tvillingar! Har ni det i släkten eller kom det helt oväntat?

Vi har tvillingar på min sida (min mormor) så chansen finns för oss också, även om jag tror att det "bara" ligger en i min mage :)

Haha visst kan det vars tufft ibland. Vi har dessutom tagit beslutet att inte skola in vår son på fsk då jag ändå är hemma med dottern. Så har båda hemma på heltid och jag älskar det :) Tycker det är så himla mysigt att få se dom två leka tillsammans hela dagarna även om det förekommer bråk emellanåt också (mer och mer ju äldre dottern blir). Vi kommer fortsätta ha alla barn hemma även när nr 3 föds!

Tålamod är a och o och jag har otaligt många ggr behövt stanna upp och räkna till 10 (ibland 100 haha) men allt löser sig med lite vilja :)

Jag tycker att barnen speglar sig i mitt humör, så jag tänker väldigt mycket på hur jag är gentemot dom. Är jag stressad blir allt kaos, är jag lugn och glad så är dom glada och hjälpsamma. Det är nog mitt enda tips :p
  • Gabriella89

Alltså.. Varför är du så övertygad om att du har rätt i detta bara för att du inte hört något om det innan. Mer än ett kilos skillnad talar för sig själv. Moderkakan växte ihop till en och samma !

BeautifulMoments skrev 2016-07-31 20:46:39 följande:

Det måste ha varit något annat än tvilling transfusion då. Tvåäggstvillingar kan va olika stora av andra anledningar men bara för moderkakan växer ihop delar inte barnen blodkärl vilket är orsaken till att tvillingtransfusion uppstår. Moderkakan fördelar fel genom kärl som förbinds och det ena fostret får för mycket näring och det andra för lite.

Svar på tråden vi från Skåne som har BF jan/feb-17