• Anonym (Pappan)

Dottern smet ut inatt

Inatt vid ungefär halv två tiden vaknade jag och gick på toaletten. Toaletten ligger en bit från mitt rum så måste gå förbi köket först (vi bor i hus) och till min förvåning såg jag att dottern (16 år) klev in i nåns bil precis när jag gick förbi. Bilen stod inte direkt där man åker upp till vår gård utan lite mer innan det, så att det inte skulle synas lika bra. Antar att hon hade planerat det där väl.

Hann inte gå ut och ropa in henne då bilen for iväg direkt så försökte ringa henne men mobilen hennes var urladdad, kom direkt till Telia mobilsvar. Jag kände i den stunden att jag var så irriterad så jag tänkte nu att nu ska jag fan vänta så länge det än tar. Direkt när hon kommer hem ska jag konfrontera henne, så jag låg vaken länge och väntade, satte mig vid köket och väntade. Sen kom jag på att hon har en dörr i sitt rum som leder ut från huset och att det säkerligen var den hon tog när hon smet ut, så det var därför jag inte hörde henne när hon gick ut och jag förstod att hon skulle ta samma dörr in så ställde mig utanför hennes rum och väntade.

Väntade i minst 3 timmar tills hon var hemma igen. Vid ungefär fem tiden på morgonen hörde jag henne gå in i rummet via smitar-dörren (hon låser alltid rummet) medan jag stod utanför rummet och väntade. Gav inte upp, skulle konfrontera ungfan.

Så frågade jag henne vars fan hon varit och att jag minsann såg. Hon sa hon varit på roadtrip med nån kille. Ingen aning om vad för kille. Blev skitförbannad medan min sambo tycker att jag överreagerade (inte sambons barn).

Överreagerade jag och vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Dottern smet ut inatt
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:33:38 följande:

Jag med o inte ringde jag min mamma o sa var jag var .

Fick dessutom barn vid 17 så

Nu vet jag inte under vilka omständigheter du blev förälder, men att få barn som 17-åring, när ytterst få kan försörja sig själva eller har en avslutad gymnasieutbildning, är väl knappast ett tecken på att det är bra att låta tonåringarna fara fritt?

Jag ber om ursäkt om jag tar helt fel om din livshistoria - du kanske hade jobb och barnet var planerat - men generellt är det ju ändå just tex tonårsgraviditeter föräldrar vill undvika när de vill ha koll på vad deras ungdomar gör.
  • fluu
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:42:27 följande:
    Om hon bara åker ut o kollar om det är nå vänner ute då ? Ska hon sms så fort hon byter ställe?
    Dina föräldrar lärde dig inte att tänka själv eller? Men ett enkelt exempel då: "Jag är på stan med Kalle och Olle" betyder helt enkelt att hon är någonstans i centrum, utomhus eller inomhus,med Kalle och Olle. Hon måste inte skriva "På storgatan nu med Olle, stöter nu på Kalle på tvärgatan, går nu till stadsparken, går nu ur stadsparken. Det måste du väl förstå utan att fråga....?
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:42:27 följande:

Om hon bara åker ut o kollar om det är nå vänner ute då ? Ska hon sms så fort hon byter ställe?

Oj, jaha. Vi har nog vuxit upp på olika sätt tror jag. Det fanns väl ca 8000 gymnasieungdomar i staden där jag växte upp. Många av mina vänner bodde dessutom på landet och umgänge planerades i förväg för att passa bussar, övernattning etc. Att åka ut på måfå för att hitta någon att hänga med gjorde man inte. Det kan ju förklara en del i våra olika inställningar!
  • Anonym (hehehe)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 21:45:06 följande:
    Nu vet jag inte under vilka omständigheter du blev förälder, men att få barn som 17-åring, när ytterst få kan försörja sig själva eller har en avslutad gymnasieutbildning, är väl knappast ett tecken på att det är bra att låta tonåringarna fara fritt?

Jag ber om ursäkt om jag tar helt fel om din livshistoria - du kanske hade jobb och barnet var planerat - men generellt är det ju ändå just tex tonårsgraviditeter föräldrar vill undvika när de vill ha koll på vad deras ungdomar gör.
    PRECIS vad jag tänkte. Snacka om att skjuta sig i foten! Tungan ute
  • Anonym (kr)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 21:45:06 följande:

Jag hade jobb efter 9an o valde själv att inte gå gym , min pojkvän då o mina barns pappa hade jag ett förhållande med sen jag var 14 år , idag är vi gifta sen 6 år o har tre barn .
    Mina barn är inte hårt hållna hemma , o den äldsta bor nu själv .
    Nä dom har inte behövt tala om var dom ska varje gång o inte heller höra av sig när dom byter ställe
  • Anonym (kr)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 21:51:25 följande:
    Oj, jaha. Vi har nog vuxit upp på olika sätt tror jag. Det fanns väl ca 8000 gymnasieungdomar i staden där jag växte upp. Många av mina vänner bodde dessutom på landet och umgänge planerades i förväg för att passa bussar, övernattning etc. Att åka ut på måfå för att hitta någon att hänga med gjorde man inte. Det kan ju förklara en del i våra olika inställningar!
    Absolut om det krävs planering
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:57:23 följande:

Jag hade jobb efter 9an o valde själv att inte gå gym , min pojkvän då o mina barns pappa hade jag ett förhållande med sen jag var 14 år , idag är vi gifta sen 6 år o har tre barn .

Mina barn är inte hårt hållna hemma , o den äldsta bor nu själv .

Nä dom har inte behövt tala om var dom ska varje gång o inte heller höra av sig när dom byter ställe

Vad bra! Det är bara så svårt att föreställa sig något sånt idag när ungdomsarbetslösheten är så hög. Att få jobb som 15-åring var redan när jag var ung omöjligt. Praktik fick väl de värsta "soc-fallen", om de hade tur... :-/

Vill bara säga att jag inte heller var hårt hållen. Gick ut så gott som varje helg. Jag liftade riket runt som tonåring. Men föräldrarna visste vem jag reste med, vart och vilken dag jag skulle vara hemma igen.
  • Anonym (kr)
    Hjalmarindo skrev 2016-06-25 22:04:43 följande:
    Vad bra! Det är bara så svårt att föreställa sig något sånt idag när ungdomsarbetslösheten är så hög. Att få jobb som 15-åring var redan när jag var ung omöjligt. Praktik fick väl de värsta "soc-fallen", om de hade tur... :-/

Vill bara säga att jag inte heller var hårt hållen. Gick ut så gott som varje helg. Jag liftade riket runt som tonåring. Men föräldrarna visste vem jag reste med, vart och vilken dag jag skulle vara hemma igen.
    Vi har ett familjeföretag
  • Hjalmarindo

Förlåt om jag kapar tråden lite. En fråga till (kr): hur stor ort växte du upp i, vad gjorde ungdomarna som hängde ute och som man kunde hitta om man gick ut lite planlöst?

Det här är så främmande fenomen för mig! Vi gick alltid på lokal (tex klubb på kvällen, café på dagen) eller satt hemma hos någon och åt och snackade, typ. Aldrig ute.

Svar på tråden Dottern smet ut inatt