Inlägg från: Hjalmarindo |Visa alla inlägg
  • Hjalmarindo

Dottern smet ut inatt

Nej, du överreagerade inte. Om något hade hänt hade ni inte haft någon aning om var och med vem hon var. Jag tycker att du gjorde helt rätt.

Straff tror jag är fel väg att gå men ett ordentligt snack där ni förklarar att det är för hennes skull hon ska prata med er om vad hon gör.

• Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:06:37 följande:

Talar din dotter alltid om vart hon ska o med vem ?

Mina har svarar att dom ska ut .

16 år o nästan vuxen

Inte en chans att jag stack iväg som 16-åring utan att mina föräldrar visste ungefär vart och med vem och när jag skulle vara hemma (vilket kunde vara flera dagar senare).

Sen flyttade jag hemifrån när jag var 18. 80 mil bort från mina föräldrar. Då skötte jag mig själv. Inga problem.

Att hjälpa sina tonåringar att göra kloka val är inte att göra dem oansvariga utan tvärtom. Mina föräldrar lärde mig bedöma risker och de berättade för mig vad som var för farligt genom att inte låta mig göra det.

Sen tycker föräldrar olika om vad som är ok att göra. Men att veta var, med vem man är och när man förväntas vara hemma tycker jag är ett minimum.
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:20:11 följande:

Jösses . Inte konstigt att när som blir vuxna sen inte kan något själv o inte vet vad ansvar är

Blev lite tokigt med citaten. Mitt inlägg är ett svar på båda dina.
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:33:38 följande:

Jag med o inte ringde jag min mamma o sa var jag var .

Fick dessutom barn vid 17 så

Nu vet jag inte under vilka omständigheter du blev förälder, men att få barn som 17-åring, när ytterst få kan försörja sig själva eller har en avslutad gymnasieutbildning, är väl knappast ett tecken på att det är bra att låta tonåringarna fara fritt?

Jag ber om ursäkt om jag tar helt fel om din livshistoria - du kanske hade jobb och barnet var planerat - men generellt är det ju ändå just tex tonårsgraviditeter föräldrar vill undvika när de vill ha koll på vad deras ungdomar gör.
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:42:27 följande:

Om hon bara åker ut o kollar om det är nå vänner ute då ? Ska hon sms så fort hon byter ställe?

Oj, jaha. Vi har nog vuxit upp på olika sätt tror jag. Det fanns väl ca 8000 gymnasieungdomar i staden där jag växte upp. Många av mina vänner bodde dessutom på landet och umgänge planerades i förväg för att passa bussar, övernattning etc. Att åka ut på måfå för att hitta någon att hänga med gjorde man inte. Det kan ju förklara en del i våra olika inställningar!
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 21:57:23 följande:

Jag hade jobb efter 9an o valde själv att inte gå gym , min pojkvän då o mina barns pappa hade jag ett förhållande med sen jag var 14 år , idag är vi gifta sen 6 år o har tre barn .

Mina barn är inte hårt hållna hemma , o den äldsta bor nu själv .

Nä dom har inte behövt tala om var dom ska varje gång o inte heller höra av sig när dom byter ställe

Vad bra! Det är bara så svårt att föreställa sig något sånt idag när ungdomsarbetslösheten är så hög. Att få jobb som 15-åring var redan när jag var ung omöjligt. Praktik fick väl de värsta "soc-fallen", om de hade tur... :-/

Vill bara säga att jag inte heller var hårt hållen. Gick ut så gott som varje helg. Jag liftade riket runt som tonåring. Men föräldrarna visste vem jag reste med, vart och vilken dag jag skulle vara hemma igen.
  • Hjalmarindo

Förlåt om jag kapar tråden lite. En fråga till (kr): hur stor ort växte du upp i, vad gjorde ungdomarna som hängde ute och som man kunde hitta om man gick ut lite planlöst?

Det här är så främmande fenomen för mig! Vi gick alltid på lokal (tex klubb på kvällen, café på dagen) eller satt hemma hos någon och åt och snackade, typ. Aldrig ute.

• Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 22:24:27 följande:

Bor i Tyresö o är uppväxt här

Ok, ett ställe jag känner till lite faktiskt! Vad gjorde ni när ni var ute?
  • Hjalmarindo
    Anonym (kr) skrev 2016-06-25 22:30:04 följande:

Kunde sitta i en park i stan o snacka tex .

Tog tunnelbanan in till stan o bara kollade läget .

Ok, tack! Jag hade kunnat fråga en massa mer känner jag, men nu ska jag inte kapa tråden mer! Godnatt!
Svar på tråden Dottern smet ut inatt