• Anonym (Pappan)

Dottern smet ut inatt

Inatt vid ungefär halv två tiden vaknade jag och gick på toaletten. Toaletten ligger en bit från mitt rum så måste gå förbi köket först (vi bor i hus) och till min förvåning såg jag att dottern (16 år) klev in i nåns bil precis när jag gick förbi. Bilen stod inte direkt där man åker upp till vår gård utan lite mer innan det, så att det inte skulle synas lika bra. Antar att hon hade planerat det där väl.

Hann inte gå ut och ropa in henne då bilen for iväg direkt så försökte ringa henne men mobilen hennes var urladdad, kom direkt till Telia mobilsvar. Jag kände i den stunden att jag var så irriterad så jag tänkte nu att nu ska jag fan vänta så länge det än tar. Direkt när hon kommer hem ska jag konfrontera henne, så jag låg vaken länge och väntade, satte mig vid köket och väntade. Sen kom jag på att hon har en dörr i sitt rum som leder ut från huset och att det säkerligen var den hon tog när hon smet ut, så det var därför jag inte hörde henne när hon gick ut och jag förstod att hon skulle ta samma dörr in så ställde mig utanför hennes rum och väntade.

Väntade i minst 3 timmar tills hon var hemma igen. Vid ungefär fem tiden på morgonen hörde jag henne gå in i rummet via smitar-dörren (hon låser alltid rummet) medan jag stod utanför rummet och väntade. Gav inte upp, skulle konfrontera ungfan.

Så frågade jag henne vars fan hon varit och att jag minsann såg. Hon sa hon varit på roadtrip med nån kille. Ingen aning om vad för kille. Blev skitförbannad medan min sambo tycker att jag överreagerade (inte sambons barn).

Överreagerade jag och vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Dottern smet ut inatt
  • sextiotalist

Jag hade nog funderat på varför min hypotetiska dotter valt att smita ut.

Varför hon inte kunnat berätta det. Sedan tycker jag att man måste våga lita på sin 16-åring och inse att världen vuxit i och med att de börjat gymnasiet.

• Anonym (kr)
    sextiotalist skrev 2016-06-26 10:18:14 följande:

Jag hade nog funderat på varför min hypotetiska dotter valt att smita ut.

Varför hon inte kunnat berätta det. Sedan tycker jag att man måste våga lita på sin 16-åring och inse att världen vuxit i och med att de börjat gymnasiet.

Säkert för att hon är så hårt hållen så hon visste att hon inte fick om hon sa nått
  • Lord Hans

Ja du verkar överreagera ganska mycket, många flickor flyttar hemifrån vid 16 års ålder.
    Kallar du ditt barn för ungfan? Du verkar lite sinnesslö också tyvärr. Misströsta inte, sånt går att träna upp i viss mån.

• Nufemtonocherthalvt

Jag kan lätt smita. Moppen står utanför o jag har körkort. Mina föräldrar hade visserligen blivit rejält sura om jag stack halv 2 på natten

Det blir ju liksom deras problem om det händer något eftersom jag fortfarande är minderårig.

Sen är det rent av korkat o smita ut mitt i natten. Iallafall här finns det ganska mycket droger och alkohol. Polaren som är ett år yngre är rökare.

//15.5 år gammal (extremt uttråkad. Plus intressant o studera föräldrapsykologi )

• Bibbidi

Bara läst trådstarten men tycker inte att du överreagerade. Förstår att man vill veta var barnen håller hus, och klart man blir superorolig ifall man ser att ungen smiter iväg mitt i natten (eller redan är borta) och att man dessutom inte kan få tag på sitt barn via mobil eller så.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Haskel

Det är väl sunt att reagera om dottern smiter ut, utan att tala om. Men frågan är varför du reagerar. Troligtvis beror det väl på att du bryr dig om, och oroar dig för dottern.

Skäller du på henne, är det lätt att ge fel budskap. Då kommer hon enbart se dig som "dum i huvudet", och en gringubbe, som det inte finns anledning att lyssna på.

Vilket du kanske gett sken av tidigare också. Därför talar hon inte om att hon ska ut, utan smiter istället.

• Kuddebarn
    Anonym (...) skrev 2016-06-25 22:26:57 följande:

Bor man hemma så gör man, det betyder att era regler gäller. Så länge hon är under 18 och bor hemma så gör hon inte som hon vill.

Mina föräldrar visste alltid var jag var när jag var 16.

Lycka till med att alltid få veta vars era minderåriga barn är. Kommer alltid finnas smitanden osv.
  • Panduro

Jag tycker ni hakar upp er alltför mycket på flickans ålder. Problemet är att hon smet ut. Jag tycker att om man bor tillsammans som en familj så meddelar man att går ut och när man kommer tillbaka. Oavsett om man e 12, 16, 22 eller 42. Vanligt hyfs. Ts, be henne använda vanliga vägen och att hon åtm skriver en lapp eller något.

• Anonym (kr)
    Panduro skrev 2016-06-26 15:35:41 följande:

Jag tycker ni hakar upp er alltför mycket på flickans ålder. Problemet är att hon smet ut. Jag tycker att om man bor tillsammans som en familj så meddelar man att går ut och när man kommer tillbaka. Oavsett om man e 12, 16, 22 eller 42. Vanligt hyfs. Ts, be henne använda vanliga vägen och att hon åtm skriver en lapp eller något.

Så min man man ska väcka mig om jag sover om han får ett samtal om nån behöver hämtning då ? Mitt i natten ? Han är 43 haha
  • Anonym (kr)
    Panduro skrev 2016-06-26 15:35:41 följande:

Inte går jag ner i källaren till min 16 åring o talar om heller om jag åker till affären eller går ut med hunden eller om jag går till grannen en sväng
Svar på tråden Dottern smet ut inatt