• Smultronsblomma

Vägrar ersättning och välling - hjälp!!

Jag har en dotter på 5,5 månader som vägrar ersättning och välling ur flaska! Hon äter gröt till frukost och sen matpure till lunch och middag. Lite amning imellan men även fruktpuré till mellis får hon.

Mjölken börjar sina så därför tänkte jag börja med välling till kvällen ev natten och morgonen men hon totalvägrar!

Ersättning åt hon förut men efter lite uppehåll så vägrar hon nu. Dock så dricker hon vatten helt utan problem ur flaskorna?! Har gett Kvällsgröt innan hon somnar några dagar i rad så hon ska hålla sig bättre men igår blev det ingen gröt då hon somnade redan kl 19 så inatt var det lite jobbig då hon ville ha bröstet 4 gånger under 1 h och var inte nöjd så 01:30 fick jag gå ner och göra gröt som hon åt en hel portion av och sen totalslocknade, därav att jag nu köpt välling för att prova trots att hon inte är riktigt 6 månader ännu.

Köpte både nestle godnattvälling och Semper majsvälling. Testat att blanda ner lite messmör för sötare smak men ingenting fungerar. Har testat Philips avent flaska, tommee tippee och MAM. Vatten går som sagt hur bra som helst. Iom att mjölken börjar sina så har jag lite panik, kan inte ge gröt varje gång hon vaknar på natten. Har ni några tips?

• Svar på tråden Vägrar ersättning och välling - hjälp!!
  • Anonym (Välling?)

Varför vill du så gärna ge välling, undrar jag? Mitt barn har aldrig velat ha det och det är jag glad för. Det är i stort sett bara i Sverige det finns (en kvarleva från det fattiga bondesamhället) och en orsak till att vi har så mycket glutenintolerans. Däremot tycker jag det är ett bekymmer att hon inte tar ersättning om du inte kan/vill amma. Egentligen så skulle hon ju nätt och jämnt börjar med smakportioner nu. (Har du provat att intensivamma?)

• Bettanboop2015

Har du provat att byta ut napparna till flaskorna? Vatten är ju lätt runnet, medans välling och ersättning är tjockt.

Till mina flaskor (dr Brown) får jag byta ungefär var 3 e månad till större hål för att hon skall få i sig maten.

Och som tidigare skriver, hellre ersättning än välling. Vällingen fyller bara ut buken och ger inte speciellt mycket näring.

Hoppas det löser sig!

• Smultronsblomma

Som jag skrev så äter hon ju gröt till frukost och både puré till lunch och middag och ibland mellis (fruktpuré) så smakportioner känns ju lite ovärt?!

Jag har ju helammat tills hon var drygt 4 månader sen fick hon smakportion gröt till frukost sen resten amning. Men vi har ju introducerat mer och mer mat och då är hon inte lika hungrig på dagarna vilket resulterar i mindre amning och mindre mjölk. Nätterna vill hon ha bröstet och hon är rätt hungrig av sig och därför vill jag kunna ge välling så hon blir mätt och sover gott! Har även baby semp 2 men fungerar inte och tyckte inte hon blev så mätt på ersättning som hon fick när hon va mindre.

Japp napparna jag provat är den lilla som medföljer flaskan till Philips avent, steg 3 på tomme tippee och x skåra på MAM flaskan, inga flöden hjälper.

Har provat själv att suga på flaska för att se hur mycket som kommer.

• Brumma

Har en vän som började arbeta när barnet var i den åldern. Barnet vägrade flaska och ersättning. Vet att de fick blanda ut gröten med extra vatten och ge i pipmugg. Nu tar ju ditt barn flaska (med vatten) men det kanske vore värt att prova med "tunn" gröt?

Funkar det så blanda efter ett par dagar i 1/3 ersättning (det ÄR bättre än välling). Funkar det så öka sakta andelen ersättning för att vänja ditt barn vid smaken. Till slut har du bara ersättning i flaskan.

Lycka till.

• a no nym

Visst är det smidigt med välling eller ersättning i flaska när de är trötta och man bara vill få dem att somna om, men funkar det inte, trots alla tips ovan, så är det inte hela världen. Ge gröt och mat och vatten istället. Visst, nu missade du att ge gröten ikväll, men det lär du ju inte upprepa  Det går att väcka dem och ge gröt även nattetid om så behövs, lite bökigare kanske, men det går.

• Anonym (Skippa)

Jag tror ni skulle varit försiktigare med att börja ge mat, en så liten ska bara smaka på fingret och få sin huvudsakliga näring av ersättning/ amning.

Jag säger som någon ovan, har du testat att intensivamma? Så kanske du får upp produktionen igen.

Eller ge bara ersättning, det är ett fullgott alternativ.

Tycker inte du ska blanda in välling också, den lilla magen får redan så mycket olika saker redan. Och det är helt normalt att en sådan liten fortfarande vill amma på natten, tids nog kommer hon sova hela natten.

• Anonym (yu)

De flesta barnen som ammas vill ju inte ta flaska.
    Våra barn har alla ääälskat att dricka välling/mjölk ur flaska o jag skulle inte kunna ta det ifrån dom då jag vet hur mkt de verkligen tyckt om det. 
    Prova själv att dricka lite ur flaskan så du vet att det kommer något ? 
    Tror du helt måste sluta amma för att hon ska ta flaskan, för som sagt de jag känner till som ammat sina barn har haft samma problem.

• Smultronsblomma

Tack för tipset med tunn gröt, det ska jag testa! :)

Att vi skulle varit försiktigare?! Hur vet du hur vi började introducera mat? Jag tror du ska vara försiktigare att anta saker här... Självklart så smällde vi inte på med en portion direkt.

Hon har ju börjat äta mer och mer helt enkelt och nu äter hon frukost lunch och middag.

Intensivamma? Ja hade jag velat helamma så hade jag väl gjort det. Vill inte att hon ska vara beroende av mig hela tiden. Vill stödamma men om mjölken sinar så blir det jobbigt. Åsikter på det kan man hålla för sig själv. Bad om hjälp och inte åsikter!

Okej får testa mig fram helt enkelt!

• fjanten

Du gör ett jättebra jobb, tvivla inte på dig själv för att vissa går hårt åt! Vi fick också rekommendationer att börja introducera mat försiktigt vid 4 månader, och han älskar mat så nu vid 5,5 månader äter han också flera mål. Dock tar han ersättning, men jag har gett ersättning sedan han var 1,5 månader gammal...

Har du prövat ge ersättning vid en måltid då hon egentligen skulle ha ammat? Eller att ge ersättning i flaska till hennes måltider?

• Anonym (Skippa)
    Smultronsblomma skrev 2016-06-16 09:06:05 följande:

Tack för tipset med tunn gröt, det ska jag testa! :)

Att vi skulle varit försiktigare?! Hur vet du hur vi började introducera mat? Jag tror du ska vara försiktigare att anta saker här... Självklart så smällde vi inte på med en portion direkt.

Hon har ju börjat äta mer och mer helt enkelt och nu äter hon frukost lunch och middag.

Intensivamma? Ja hade jag velat helamma så hade jag väl gjort det. Vill inte att hon ska vara beroende av mig hela tiden. Vill stödamma men om mjölken sinar så blir det jobbigt. Åsikter på det kan man hålla för sig själv. Bad om hjälp och inte åsikter!

Okej får testa mig fram helt enkelt!

Jag menade absolut inget illa, förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Menade mer att det kanske var lite ofta mat för en så liten. Min son är lika gammal nämligen och vi har fått rådet att inte ersätta några mål än utan bara små smakprov på fingret, det var därför. Vi har nyss börjat med lite gröt.

Jag har själv haft lite svårt för detta att min son ska vara beroende enbart av mig, men har nu accepterat att just nu ÄR det så oavsett. Just nu vill han ha bröstet länge, ibland hela kvällen och ok då får han det.

Sjävklart vill du det som är bäst för din bebis, menade aldrig att ifrågasätta det. Menar bara att man kan inte få allt. Äter bebisen mycket mat och mindre mjölk så sinar mjölken och då får du släppa amningen.

Även om jag gjorde dig arg så är det faktiskt så att man rekommenderar helamning( ersättning) fram till sex månader. Därför var mitt tips att skippa vällingen och amma mer/ ge ersättning på natten. Du kan ha en termos med vatten o pulver bredvid redo i sovrummet om det gör det enklare.
Svar på tråden Vägrar ersättning och välling - hjälp!!