• Smultronsblomma

Vägrar ersättning och välling - hjälp!!

Jag har en dotter på 5,5 månader som vägrar ersättning och välling ur flaska! Hon äter gröt till frukost och sen matpure till lunch och middag. Lite amning imellan men även fruktpuré till mellis får hon.

Mjölken börjar sina så därför tänkte jag börja med välling till kvällen ev natten och morgonen men hon totalvägrar!

Ersättning åt hon förut men efter lite uppehåll så vägrar hon nu. Dock så dricker hon vatten helt utan problem ur flaskorna?! Har gett Kvällsgröt innan hon somnar några dagar i rad så hon ska hålla sig bättre men igår blev det ingen gröt då hon somnade redan kl 19 så inatt var det lite jobbig då hon ville ha bröstet 4 gånger under 1 h och var inte nöjd så 01:30 fick jag gå ner och göra gröt som hon åt en hel portion av och sen totalslocknade, därav att jag nu köpt välling för att prova trots att hon inte är riktigt 6 månader ännu.

Köpte både nestle godnattvälling och Semper majsvälling. Testat att blanda ner lite messmör för sötare smak men ingenting fungerar. Har testat Philips avent flaska, tommee tippee och MAM. Vatten går som sagt hur bra som helst. Iom att mjölken börjar sina så har jag lite panik, kan inte ge gröt varje gång hon vaknar på natten. Har ni några tips?

• Svar på tråden Vägrar ersättning och välling - hjälp!!
  • Brumma
    Smultronsblomma skrev 2016-06-16 09:06:05 följande:

Tack för tipset med tunn gröt, det ska jag testa! :)

Att vi skulle varit försiktigare?! Hur vet du hur vi började introducera mat? Jag tror du ska vara försiktigare att anta saker här... Självklart så smällde vi inte på med en portion direkt.

Hon har ju börjat äta mer och mer helt enkelt och nu äter hon frukost lunch och middag.

Intensivamma? Ja hade jag velat helamma så hade jag väl gjort det. Vill inte att hon ska vara beroende av mig hela tiden. Vill stödamma men om mjölken sinar så blir det jobbigt. Åsikter på det kan man hålla för sig själv. Bad om hjälp och inte åsikter!

Okej får testa mig fram helt enkelt!

Med min första så funkade inte smakportioner :)

Han ville bara ha mer :) Delammadw tills han var sju månader och gav ersättning till 11 månader som komplement

Andra sonen ammade vid sex månaders ålder var 20:e minut hela natten :/

Den kvällen han äntligen tog flaskan var samma kväll som jag HELT slutade amma :)
  • Brumma

Just det. Min yngsta vägrade ersättning (och välling - testade då jag inte fick sova alls) ända tills vi testade ersättning UTAN att värma. Inte iskallt utan rumstempererat vatten. Då åt han :)

Också värt att testa :)

• Anonym (Fast)

Fast en 5,5 månaders som äter så mkt mat? Vid 8 månader ska de vara uppe i 2 mål om dagen, så ja, du har gått för fort fram.

• Anonym (yu)
    Anonym (Skippa) skrev 2016-06-16 09:35:21 följande:
    Jag menade absolut inget illa, förlåt om jag uttryckte mig klumpigt. Menade mer att det kanske var lite ofta mat för en så liten. Min son är lika gammal nämligen och vi har fått rådet att inte ersätta några mål än utan bara små smakprov på fingret, det var därför. Vi har nyss börjat med lite gröt.

Jag har själv haft lite svårt för detta att min son ska vara beroende enbart av mig, men har nu accepterat att just nu ÄR det så oavsett. Just nu vill han ha bröstet länge, ibland hela kvällen och ok då får han det.

Sjävklart vill du det som är bäst för din bebis, menade aldrig att ifrågasätta det. Menar bara att man kan inte få allt. Äter bebisen mycket mat och mindre mjölk så sinar mjölken och då får du släppa amningen.

Även om jag gjorde dig arg så är det faktiskt så att man rekommenderar helamning( ersättning) fram till sex månader. Därför var mitt tips att skippa vällingen och amma mer/ ge ersättning på natten. Du kan ha en termos med vatten o pulver bredvid redo i sovrummet om det gör det enklare.
    Att du ORKAR 
  • Smultronsblomma

Tack! Ja jag har provat att ge ersättning till maten och när jag egentligen borde amma. Hon verkar inte tycka om smaken. Provat varm, kall och rumstempererad.

Alla verkar ju få olika råd verkar det som.

Anonym (fast): Om mitt barn vill ha mer mat och älskar det menar du då att jag ska neka henne det bara för att? Låter ju helt korkat! Ska jag hellre låta henne vara hungrig då hon inte blir mätt på min mjölk?

Jag gör det som är bäst för MITT barn och lyssnar på hennes signaler. Ni får

Gärna hålla era åsikter för er själva. Min mamma slutade amma mig vid 2 månaders ålder och gav ersättning plus mat. Jag har då fan inte dött av det och har inga allergier heller så lägg bara av med "man ska inte göra så, man ska göra så". Sköt dig själv!

Ledsen men blir fan förbannad när folk skriver vad man ska göra och inte göra. Alla är olika. Punkt slut. Bad om tips INTE åsikter!!

• Litet My
    Anonym (Fast) skrev 2016-06-16 09:58:22 följande:

Fast en 5,5 månaders som äter så mkt mat? Vid 8 månader ska de vara uppe i 2 mål om dagen, så ja, du har gått för fort fram.

Kan bara instämma.
  • Anonym (Fast)

Jag förstår att hon gillar mat osv, men gillar hon rent ister och vägrar äta annat som 10 åring, gör du samma då?

Jag tror hon vägrar mjölk för att du gått för fort fram och hur du ska gå vidare nu får du väl egentligen diskutera med ditt BVC.

Smakportioner som på ett finger eller några tsk ca av gröt i den åldern är lagom, det kan man börja ge från 4 månader och är för att inte få problem med glutenintolerans.

Jag har 7 barn själv. Vill du inte ha en enda åsikt så är det dumt att skriva på social media. Får du liknande utbrott om BVC skulle ha en annan åsikt än dig?

• Smultronsblomma

Men herregud jag har ju pratat med BVC och dom tycker det är jättebra att hon äter mat och ammar. Dom har inte sagt att det skulle vara dåligt på något sätt!

Jag blir irriterad på folk som tror sig veta bäst om hur alla ska göra med sina barn. Jag hade självklart inte gett henne så mycket mat om BVC sagt att det inte är bra. Men nu sa dom att det är jättebra att hon äter mat och när jag var där på 5-månaders kontrollen så sa dem att hon kan börja med fler måltider mat (fick bara gröt på morgonen innan).

Hejdå till er som bara har dumma och åsikter!

• sextiotalist
    Anonym (Fast) skrev 2016-06-16 10:28:00 följande:

Jag förstår att hon gillar mat osv, men gillar hon rent ister och vägrar äta annat som 10 åring, gör du samma då?

Jag tror hon vägrar mjölk för att du gått för fort fram och hur du ska gå vidare nu får du väl egentligen diskutera med ditt BVC.

Smakportioner som på ett finger eller några tsk ca av gröt i den åldern är lagom, det kan man börja ge från 4 månader och är för att inte få problem med glutenintolerans.

Jag har 7 barn själv. Vill du inte ha en enda åsikt så är det dumt att skriva på social media. Får du liknande utbrott om BVC skulle ha en annan åsikt än dig?

Min son vägrade ersättning efter det han fick sin första smakportion. Du kan aldrig tänka dig att även så små barn kan ogilla vissa saker.
    Vårt barn åt två måltider vid 5 månaders ålder, en väninnas jämnåriga barn vägrade smaka på något annat innan han var nästan året än amning, och vet du, vi fick höra ungefär samma sak från BVC, barn är olika och ingen av oss gjorde fel, vi anpassade detta till vårt unika barn.
    Smakportioner har inget med glutenintolerans, såvida det inte innehåller gluten. Däremot kan vissa barns (inte alla barn) tarmar inte vara redo för vanlig mat.
  • Cadencee

Kolla Livsmedelsverkets hemsida. Det viktiga enligt dom är att man börjar med smakprov först (kryddmått) sen att man går efter hur barnet själv visar. Man behöver inte vara orolig om barnet vill gå fortare eller långsammare framåt än vad de skrivit som rekommendation. Det var dessutom rekommendationer på beprövad erfarenhet och ingen forskning!

• Anonym (Fast)

Nu menar jag såklart att det är din fråga om ersättning och välling du ska ta med BVC, varför ta den på social media när du tagit frågan om den fasta födan med dem innan? Ett unikt BVC då, påstår jag, som tycker det är så bra.

Att du blir irriterad av att andra har andra åsikter och uttrycker dessa, och kallar oss dumma; det får stå för dig. En person här tidigare bad dig till och med om ursäkt och försökte förtydliga. Varför så defensiv? Du kan bemöta kommentarer med åsikter som går stick i stäv på ett mer moget sätt. Det finns flera tillvägagångssätt.

Jag önskar er lycka till i framtiden, ta det som du vill. Dock blir livet trevligare om man inte tror ont om andra som inte tycker exakt som en själv.

• Anonym (Va)
    Anonym (yu) skrev 2016-06-16 10:07:20 följande:

Att du ORKAR 

Men va? Varför kritisera ett inlägg med ren och skär fakta? Det är ju samt att te gått för gott fram då det inte är meningen att en 5-månaders ska äta så många mål mat om dagen. Trist med folk som inte kan ta konstruktiv kritik utan går i försvarsställning och blir ARG?
  • Anonym (Va)
    Smultronsblomma skrev 2016-06-16 10:10:53 följande:

Tack! Ja jag har provat att ge ersättning till maten och när jag egentligen borde amma. Hon verkar inte tycka om smaken. Provat varm, kall och rumstempererad.

Alla verkar ju få olika råd verkar det som.

Anonym (fast): Om mitt barn vill ha mer mat och älskar det menar du då att jag ska neka henne det bara för att? Låter ju helt korkat! Ska jag hellre låta henne vara hungrig då hon inte blir mätt på min mjölk?

Jag gör det som är bäst för MITT barn och lyssnar på hennes signaler. Ni får

Gärna hålla era åsikter för er själva. Min mamma slutade amma mig vid 2 månaders ålder och gav ersättning plus mat. Jag har då fan inte dött av det och har inga allergier heller så lägg bara av med "man ska inte göra så, man ska göra så". Sköt dig själv!

Ledsen men blir fan förbannad när folk skriver vad man ska göra och inte göra. Alla är olika. Punkt slut. Bad om tips INTE åsikter!!

En liten bebis magsäck är inte utvecklar för att ta emot mat. Speciellt inte vid 2 månaders ålder. Och nej där är inte alla barn olika utan likadana. Sen att de är intresserade av mat är en helt annan sak.

Du har uppenbarligen noll kunskap i ämnet så ett tips är att vara lite mer ödmjuk. Det kan man lära sig en hel del på.
  • sextiotalist
    Anonym (Va) skrev 2016-06-16 12:04:06 följande:
    Men va? Varför kritisera ett inlägg med ren och skär fakta? Det är ju samt att te gått för gott fram då det inte är meningen att en 5-månaders ska äta så många mål mat om dagen. Trist med folk som inte kan ta konstruktiv kritik utan går i försvarsställning och blir ARG?
    Om barnet inte är redo att smälta maten, då får barnet ont i magen. Nu tror jag också att två månader är lite för tidigt, men jag vet att en väninna började, på inrådan av BVC, ge sitt ena barn mat vid tre månader. Idag är det ett ung man, som är fullt frisk. Ett annat barn hade inte fixat det alls utan fått ont i magen och mått dåligt av det.
  • MissHelene

Nu har jag inte låst igenom vad alla skriver men Medela lr Mendela. Finns bröstpumpar, salvor och sånt av det märket. Dim har en "nappflaska" som ska bete och kännas som en bröstvårta. Den kommer med när man köper bröstpumpen men tror det finns att köpa löst också. Min gick inte på det när hon var nyfödd och har inte testat sen dess men den har fått bra betyg. Min tar tack o lov vanlig nappflaska :)

• Brumma
    Anonym (Fast) skrev 2016-06-16 12:02:25 följande:

Nu menar jag såklart att det är din fråga om ersättning och välling du ska ta med BVC, varför ta den på social media när du tagit frågan om den fasta födan med dem innan? Ett unikt BVC då, påstår jag, som tycker det är så bra.

Att du blir irriterad av att andra har andra åsikter och uttrycker dessa, och kallar oss dumma; det får stå för dig. En person här tidigare bad dig till och med om ursäkt och försökte förtydliga. Varför så defensiv? Du kan bemöta kommentarer med åsikter som går stick i stäv på ett mer moget sätt. Det finns flera tillvägagångssätt.

Jag önskar er lycka till i framtiden, ta det som du vill. Dock blir livet trevligare om man inte tror ont om andra som inte tycker exakt som en själv.

Vår BVC har även de påpekat att barn är olika och att man behöver gå efter barnet.. Vill barnet smaka mer så ger man barnet mer. Inte så svårt. Och ibte heller unika rekommendationer från BVC. .
  • Lena

Om du ammar mer och pumpar emellan sinar inte mjölken. Erbjud bröstet efter varje måltid så borde det öka snart igen.

• Anonym (yu)
    Lena skrev 2016-06-16 20:56:30 följande:

Om du ammar mer och pumpar emellan sinar inte mjölken. Erbjud bröstet efter varje måltid så borde det öka snart igen.

Men hon vill ju sluta amma.
  • Frugan P

Hej ???? prova välling i tetra. Funkade bra med min lilla i början. Pulver hatade hon i början.

• hrewak

Ingen av mina två har ätit varesig ersättning eller välling. Provade mycket med ersättning till båda eftersom amningen inte funkat super och de båda två gått upp dåligt i vikt som små. Men icke. Jag gav upp efter mängder av försök och fick helt enkelt bara gilla läget. Till slut äter dom ju bara mat ändå, så då är det rätt skönt att slippa ha flaska att vänja av med :)

Svar på tråden Vägrar ersättning och välling - hjälp!!