Inlägg från: Smultronsblomma |Visa alla inlägg
  • Smultronsblomma

Vägrar ersättning och välling - hjälp!!

Jag har en dotter på 5,5 månader som vägrar ersättning och välling ur flaska! Hon äter gröt till frukost och sen matpure till lunch och middag. Lite amning imellan men även fruktpuré till mellis får hon.

Mjölken börjar sina så därför tänkte jag börja med välling till kvällen ev natten och morgonen men hon totalvägrar!

Ersättning åt hon förut men efter lite uppehåll så vägrar hon nu. Dock så dricker hon vatten helt utan problem ur flaskorna?! Har gett Kvällsgröt innan hon somnar några dagar i rad så hon ska hålla sig bättre men igår blev det ingen gröt då hon somnade redan kl 19 så inatt var det lite jobbig då hon ville ha bröstet 4 gånger under 1 h och var inte nöjd så 01:30 fick jag gå ner och göra gröt som hon åt en hel portion av och sen totalslocknade, därav att jag nu köpt välling för att prova trots att hon inte är riktigt 6 månader ännu.

Köpte både nestle godnattvälling och Semper majsvälling. Testat att blanda ner lite messmör för sötare smak men ingenting fungerar. Har testat Philips avent flaska, tommee tippee och MAM. Vatten går som sagt hur bra som helst. Iom att mjölken börjar sina så har jag lite panik, kan inte ge gröt varje gång hon vaknar på natten. Har ni några tips?

• Svar på tråden Vägrar ersättning och välling - hjälp!!
  • Smultronsblomma

Som jag skrev så äter hon ju gröt till frukost och både puré till lunch och middag och ibland mellis (fruktpuré) så smakportioner känns ju lite ovärt?!

Jag har ju helammat tills hon var drygt 4 månader sen fick hon smakportion gröt till frukost sen resten amning. Men vi har ju introducerat mer och mer mat och då är hon inte lika hungrig på dagarna vilket resulterar i mindre amning och mindre mjölk. Nätterna vill hon ha bröstet och hon är rätt hungrig av sig och därför vill jag kunna ge välling så hon blir mätt och sover gott! Har även baby semp 2 men fungerar inte och tyckte inte hon blev så mätt på ersättning som hon fick när hon va mindre.

Japp napparna jag provat är den lilla som medföljer flaskan till Philips avent, steg 3 på tomme tippee och x skåra på MAM flaskan, inga flöden hjälper.

Har provat själv att suga på flaska för att se hur mycket som kommer.

• Smultronsblomma

Tack för tipset med tunn gröt, det ska jag testa! :)

Att vi skulle varit försiktigare?! Hur vet du hur vi började introducera mat? Jag tror du ska vara försiktigare att anta saker här... Självklart så smällde vi inte på med en portion direkt.

Hon har ju börjat äta mer och mer helt enkelt och nu äter hon frukost lunch och middag.

Intensivamma? Ja hade jag velat helamma så hade jag väl gjort det. Vill inte att hon ska vara beroende av mig hela tiden. Vill stödamma men om mjölken sinar så blir det jobbigt. Åsikter på det kan man hålla för sig själv. Bad om hjälp och inte åsikter!

Okej får testa mig fram helt enkelt!

• Smultronsblomma

Tack! Ja jag har provat att ge ersättning till maten och när jag egentligen borde amma. Hon verkar inte tycka om smaken. Provat varm, kall och rumstempererad.

Alla verkar ju få olika råd verkar det som.

Anonym (fast): Om mitt barn vill ha mer mat och älskar det menar du då att jag ska neka henne det bara för att? Låter ju helt korkat! Ska jag hellre låta henne vara hungrig då hon inte blir mätt på min mjölk?

Jag gör det som är bäst för MITT barn och lyssnar på hennes signaler. Ni får

Gärna hålla era åsikter för er själva. Min mamma slutade amma mig vid 2 månaders ålder och gav ersättning plus mat. Jag har då fan inte dött av det och har inga allergier heller så lägg bara av med "man ska inte göra så, man ska göra så". Sköt dig själv!

Ledsen men blir fan förbannad när folk skriver vad man ska göra och inte göra. Alla är olika. Punkt slut. Bad om tips INTE åsikter!!

• Smultronsblomma

Men herregud jag har ju pratat med BVC och dom tycker det är jättebra att hon äter mat och ammar. Dom har inte sagt att det skulle vara dåligt på något sätt!

Jag blir irriterad på folk som tror sig veta bäst om hur alla ska göra med sina barn. Jag hade självklart inte gett henne så mycket mat om BVC sagt att det inte är bra. Men nu sa dom att det är jättebra att hon äter mat och när jag var där på 5-månaders kontrollen så sa dem att hon kan börja med fler måltider mat (fick bara gröt på morgonen innan).

Hejdå till er som bara har dumma och åsikter!

Svar på tråden Vägrar ersättning och välling - hjälp!!