• julitrean

Jag planterade blommor på okänd killes grav

Gick förbi en vanvårdad grav av slump och fastnade för en ung killes grav och bild. Han var ung, inte ens 30, och dog förra året. På graven fanns inte en levande växt.

Jag letade efter honom på internet och läste både på bloggar och sociala medier om hans liv. Missbrukande föräldrar, missbrukande själv, missbrukande flickvänner. Han är pappa till flera mindre barn med olika mammor.

Av någon anledning så kände jag att han borde få mer respekt i sitt efterliv än att bli omhändertagen efter sitt avslutade jordeliv. Om man vet med sig att man inte har förmågan eller ens viljan att ta hand om en grav varför ens välja att begrava personen? En minneslund skänker minst lika mycket tankefrid.

I vilket fall så spenderade jag 100 kronor och 10 min på att plantera några fleråriga gröna växter. Det tycker jag han iallafall borde få ha efter sitt tuffa liv.

• Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav
  • metervara

Inte ok. Jag hade blivit tokig om någon så mycket som flyttade en pinal vid min dotters grav när hon precis hade dött. Du har ingen aning om vad hans släktingar har planerat, kanske skulle dom plantera något där dagen efter?

Övertramp tycker jag.

• julitrean

Jag skulle aldrig möblera om på någons grav eller ta bort saker, denna plats var vildvuxen och orörd.

Min mamma är begravd långt bort från mig så skulle jag se att någon planterat en fin blomma hade jag blivit glad.

Tack för allas synpunkter :)

• Coccolina
    julitrean skrev 2016-06-15 21:07:31 följande:

Jag skulle aldrig möblera om på någons grav eller ta bort saker, denna plats var vildvuxen och orörd.

Min mamma är begravd långt bort från mig så skulle jag se att någon planterat en fin blomma hade jag blivit glad.

Tack för allas synpunkter :)

I min släkt har vi gravar långt bort med kyrkogårdsrådet eller vad det heter som hjälper till att sköta det. De gör inte alltid ett toppen jobb, hr en moster som försöker ta sig förbi och titta till det ibland och hon har strikta regler för oss andra eftersom kyrkogården inte sköts så väl och det är ALDRIG I LIVET PLANTERA NÅGOT PÅ GRAVEN!!! Det för att då blir det snabbt ännu mer vildvuxet och kyrkogårdsrådet gör ännu mindre än vad de redan gör för att hålla det snyggt...
    Lägga en ros kan eventuellt vara något man kan göra men att plantera är totalt NEJ.

Dessutom ett år sedan... det kan finnas många anledningar att det inte finns något på graven. 

Det känns inte helt ok att sätta sig och googla någon vars grav man sett... Du har ju ingen koppling alls till grabben... 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • metervara

Vi planterade inte ett skit vid vår dotters grav på över ett år eftersom vi inte visste hur vi ville att det skulle se ut. Det är fortf ett övertramp du har gjort eftersom du inte har en aning om hur eller vad hans släktingar har tänkt sig.

• Söder73

Jag tycker det var fint gjort! Eftersom han umgicks mest med missbrukare så är väl chansen rätt liten att någon annan planterar blommor där...

• metervara
    Söder73 skrev 2016-06-15 22:47:12 följande:

Jag tycker det var fint gjort! Eftersom han umgicks mest med missbrukare så är väl chansen rätt liten att någon annan planterar blommor där...

Det vet vi ju inte. Hans föräldrar kanske precis hade ordnat upp sina liv och var i full färd med att bestämma vad dom ska plantera vid graven. Eller så kanske killens bästa narkoman-polare var trädgårdsmästare innan drogerna drog ner honom i skiten.. Nu hade han suttit där hemma och planerat världens snyggaste plantering och så kommer TS och förstör. Vi vet liksom inte.

Om man nu tvunget ska göra något alls vid människors gravar som man inte har någon relation till (mer än ett blogginlägg man läst) så kan man väl lägga ner en blomma i en vas eller nåt. Då är det lätt för anhöriga att göra sig av med det om dom inte uppskattar "omtanken".....
  • Cilla93

Tycker inte det var okej varken att plantera blommorna eller börja googla om honom..

Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav