• julitrean

Jag planterade blommor på okänd killes grav

Gick förbi en vanvårdad grav av slump och fastnade för en ung killes grav och bild. Han var ung, inte ens 30, och dog förra året. På graven fanns inte en levande växt.

Jag letade efter honom på internet och läste både på bloggar och sociala medier om hans liv. Missbrukande föräldrar, missbrukande själv, missbrukande flickvänner. Han är pappa till flera mindre barn med olika mammor.

Av någon anledning så kände jag att han borde få mer respekt i sitt efterliv än att bli omhändertagen efter sitt avslutade jordeliv. Om man vet med sig att man inte har förmågan eller ens viljan att ta hand om en grav varför ens välja att begrava personen? En minneslund skänker minst lika mycket tankefrid.

I vilket fall så spenderade jag 100 kronor och 10 min på att plantera några fleråriga gröna växter. Det tycker jag han iallafall borde få ha efter sitt tuffa liv.

• Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav
  • Mooomin
    nattuv skrev 2016-06-16 17:02:23 följande:

Det är lite svårt att förstå varför någon skulle bli upprörd för att de hittar blommor på en anhörigs grav. Min första (och de flesta normala människors) tanke  skulle vara att det var någon som kände den avlidne som ville visa sin vördnad. Att i en sådan situation bli upprörd verkar inte riktigt normalt.

Om någon mindre intelligent skribent nu skulle hamna i försvarsställning och börja med "men det var en okänd ..." så vill jag bara påpeka att i en verklig situation skulle du inte haft en aning om det var en okänd person eller någon som haft en relation till den döde som planterat blommorna.

Vilken "anhörig" som helst skulle väl inte heller bara plantera något utan att kolla med närmaste familjen (fru, man, barn)? Inte bland mina släkt och vänner iaf. Planterar gör närmast anhöriga, de som fixat gravplatsen osv. Övriga lägger blommor/buketter.
  • Åsa

Snittblommor hade varit helt OK. Att plantera är det inte. Vi har själva väntat med att plantera på en anhörigs grav medan den sjunker och vi funderar över om vi ska köpa ny sten eller gravera om en äldre. Vanvårdad är den inte då kyrkogårdsförvaltningen får betalt för att sköta den, men de har inte heller planterat något än, i motsats på till de äldre gravarna, och särskilt rolig ser den inte ut. Jag skulle se det som ett övertramp om någon grävt där. En blombukett hade jag uppfattat som en hälsning från någon som kände den avlidn* och bara blivit glad över.

• Rymdmoln

Väldigt fin tanke ts, men du kanske borde ha hållt dig till snittblommor och sen lägga nya lite då och då.

• Rymdmoln
    julitrean skrev 2016-06-15 21:07:31 följande:

Jag skulle aldrig möblera om på någons grav eller ta bort saker, denna plats var vildvuxen och orörd.

Min mamma är begravd långt bort från mig så skulle jag se att någon planterat en fin blomma hade jag blivit glad.

Tack för allas synpunkter :)

Håller med, personligen hade jag blivit väldigt rörd om någon gjort något liknande.
  • Lucy Cat

När min pappa dog och jag började besöka kyrkogården ofta, så märkte jag att en grav i närheten var helt övergiven. Vildvuxet och ogräs överallt. Fastnade så för denna mannens grav att jag började rensa bort ogräset. Flera månader gick och ingen kom för att sköta om graven. Tänkte att det förmodligen berodde på att han varit död i över 20 år.
    Allt eftersom började jag ta mig an denna graven också, lade granris där på vintern, ställde dit en påsklilja på påsken osv. Inga stora grejer, men ändå liksom ett "jag ser dig".

Efter 2 år så måste någon ha besökt hans grav, för då var det ompysslat där, och det satt en lapp på hans gravsten "tack!".
    Nu är det alltid fint hos mannen. Kanske var hans fru som varit sjuk, någon som inte orkat ta sig dit, men att de kanske fick lite dåligt samvete när de såg att någon annan skötte om graven. Jag vet inte, men jag tycker att det var ganska harmlöst i alla fall.

Ordet -väl- stavas med ett L och inte två.
  • metervara

[quote=76716916][quote-nick]nattuv skrev 2016-06-16 17:02:23 följande:[/quote-nick]Det är lite svårt att förstå varför någon skulle bli upprörd för att de hittar blommor på en anhörigs grav. Min första (och de flesta normala människors) tanke  skulle vara att det var någon som kände den avlidne som ville visa sin vördnad. Att i en sådan situation bli upprörd verkar inte riktigt normalt.

Om någon mindre intelligent skribent nu skulle hamna i försvarsställning och börja med "men det var en okänd ..." så vill jag bara påpeka att i en verklig situation skulle du inte haft en aning om det var en okänd person eller någon som haft en relation till den döde som planterat blommorna.[/

Jo det är fullt normalt att bli förbannad för det är bara den som "äger" graven som ska plantera eller bestämmer vem som får plantera där. Det är onormalt att börja påta vid nån okänds grav och plantera där?! Hade TS velat visa vördnad hade hon kunnat lagt dit snittblommor.

Och: Ett år är ingenting. En grav hinner knappast bli vanvårdad under den tiden. Dessutom har släktingarna skaffat en gravsten med bild på den avlidne killen så att så himla bortglömd är han inte.

TS har googlat och i huvudet romantiserat ihop en snyfthistoria för att sedan leka "räddare i nöden", istället för vit springare kommer hon då med spaden och busken i högsta hugg för att rädda dagen! Det här har hon inte gjort för att visa omtanke utan för att själv känna sig duktig.

• jeolpeol

Jag hade tyckt att lägga blommor på graven hade varit fint. Att sitta och googla och sen plantera blommor på hans grav, inte okej. Om du hade varit bekant med honom eller någon som stod honom nära hade jag kanske tyckt annorlunda, men nu kände du ju honom inte alls utan utgick bara från det som stod på internet?

"Om man vet med sig att man inte har förmågan eller ens viljan att ta hand om en grav varför ens välja att begrava personen?" Du vet inte något om det så säg inte så.

• Spegelbilden
    metervara skrev 2016-06-15 22:24:06 följande:

Vi planterade inte ett skit vid vår dotters grav på över ett år eftersom vi inte visste hur vi ville att det skulle se ut. Det är fortf ett övertramp du har gjort eftersom du inte har en aning om hur eller vad hans släktingar har tänkt sig.

Va olika man kan se på saker. Själv hade jag blivit tacksam och tänkt att det verkar vara någon som brydde sig om ens son (föräldern vet ju då inte att det är en okänd person). Hade jag haft egna planer hade jag bara tagit bort det som var planterat och planterat vad jag ville.
Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav