• julitrean

Jag planterade blommor på okänd killes grav

Gick förbi en vanvårdad grav av slump och fastnade för en ung killes grav och bild. Han var ung, inte ens 30, och dog förra året. På graven fanns inte en levande växt.

Jag letade efter honom på internet och läste både på bloggar och sociala medier om hans liv. Missbrukande föräldrar, missbrukande själv, missbrukande flickvänner. Han är pappa till flera mindre barn med olika mammor.

Av någon anledning så kände jag att han borde få mer respekt i sitt efterliv än att bli omhändertagen efter sitt avslutade jordeliv. Om man vet med sig att man inte har förmågan eller ens viljan att ta hand om en grav varför ens välja att begrava personen? En minneslund skänker minst lika mycket tankefrid.

I vilket fall så spenderade jag 100 kronor och 10 min på att plantera några fleråriga gröna växter. Det tycker jag han iallafall borde få ha efter sitt tuffa liv.

• Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav
  • Anna74a

Jag skulle också bli glad över att någon brytt sig ifall jag inte hade haft orken att göra det.

• metervara
    Spegelbilden skrev 2016-06-17 18:26:57 följande:

Va olika man kan se på saker. Själv hade jag blivit tacksam och tänkt att det verkar vara någon som brydde sig om ens son (föräldern vet ju då inte att det är en okänd person). Hade jag haft egna planer hade jag bara tagit bort det som var planterat och planterat vad jag ville.

Ja man kan ju se det olika. Därför ska man inte chansa tycker jag eftersom gravägarna kan ta illa vid sig.
  • Rymdmoln
    metervara skrev 2016-06-17 21:12:57 följande:

Ja man kan ju se det olika. Därför ska man inte chansa tycker jag eftersom gravägarna kan ta illa vid sig.

Samtidigt så tar det typ 5 min att riva upp det.
  • Rymdmoln

Jag menar, det känns lite som ett "icke-problem". Hur ofta är en närstående med om att någon okänd har planterat en växt på en familjemedlems grav liksom?

• metervara
    Rymdmoln skrev 2016-06-18 02:26:30 följande:

Har du trädgård? För isf kan jag utan lov komma och plantera lite krafs där, det tar ju ingen tid att riva upp menar jag.

Det kanske är ett icke-problem för att majoriteten fattar att man inte gör så, tack och lov.
  • tobbe01

Jag skulle polisanmäla om ngn var och tafsade på ngn anhörigs grav. PRIVAT!!!!

• Coccolina
    Rymdmoln skrev 2016-06-18 02:26:30 följande:
    Fast det kan vara en jobbig handling rent mentalt.... Och då är det irrelevant hur lång tid det tar... Det är ett övertramp ändå!
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Mooomin

För mig handlar det om två saker. Tanken på att någon har grävt där samt att man inte frågat.

Coccolina skrev 2016-06-18 06:30:26 följande:

Fast det kan vara en jobbig handling rent mentalt.... Och då är det irrelevant hur lång tid det tar... Det är ett övertramp ändå!

• Mooomin

Den kanske inte var övergiven. Han kanske hade sagt "om jag dör, plantera inga blommor där, låt allt växa fritt". Det vet vi inte. Eller så avvaktar anhöriga med att plantera av olika anledningar (som jag och mina syskon). Gravar är heligt för de flesta och inget man rotar i. Att lägga en bukett däremot kan vara en fin gest.

Agdaa skrev 2016-06-30 22:56:10 följande:

Tragistkt att den var övergiven men bra gjort TS <3

Svar på tråden Jag planterade blommor på okänd killes grav